حسین نظری در مراسم بهره برداری از دو بازار میوه و تره بار شقایق و مهستان و آغاز احداث پروژه بازار میوه وتره بار فدک گفت: پویش امید و افتخار از مرداد ماه آغاز شد و هر هفته در قالب این پویش پروژه هایی درخور، بهره برداری و در اختیار شهروندان قرار گرفت و امروز نیز در قالب هشتاد و یکمین  پویش امید و افتخار دو بازار تره بار در مناطق ۱۷ و یک کلنگ زنی بازار میوه و تره بار در منطقه ۱۷ انجام می گیرد.

وی افزود: جهت احداث بازارهای جدید همکاری خوبی فی مابین شهرداری های مناطق انجام شده است و فرایند انتخاب و جانمایی زمین از سوی شهرداری مناطق انجام می پذیرد. همچنین بنابر برنامه ریزی انجام شده در سازمان میادین میوه و تره بار توسعه بازارها در دستور کار قرار گرفته است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران به موضوع آموزش پیمانکاران و فروشندگان در میادین میوه و تره بار اشاره کرد و گفت: مسئله بسیار مهمی است که در راستای مشتری مداری در دستور کار سازمان میادین میوه و تره بار قرار گفته است تا بتوانیم شاهد خدمت‌رسانی مطلوبی به شهروندان باشیم.

نظری همچنین در حاشیه مراسم امروز به موضوع هوشمندسازی و فروش محصولات به روش اینترنتی در بازار میوه و تره بار اشاره کرد و افزود: روش‌های جدید بازار می‌تواند باعث افزایش رضایت مندی شهروندان باشد و موضوع فروش محصولات به صورت غیرحضوری و اینترنتی از مدتها قبل در دستور کار سازمان میادین و سازمان فاوای شهرداری تهران قرار گرفته است و ان‌شاءالله زیرساختهای لازم در این حوزه فراهم شود تا شاهد خرید غیرحضوری شهروندان از میادین میوه و تره بار باشیم. 

وی با اشاره به اهمیت موضوع مشتری مداری در بازارهای میادین میوه و تره بار، گفت: این موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین چنانچه شهروندان بخواهند محصول خریداری شده را به بازار میادین میوه و تره بار عودت دهند باید طی فرایندی این کار انجام شود چرا که مشتری مداری و رضایت مشتری موضوع بسیار مهمی است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به تأکید شهردار تهران مبنی بر احداث مراکز چند منظوره اعم از بازار میادین میوه و تره بار و مراکز ورزشی و مجموعه های شهروند، گفت: بنابر تأکید شهردار تهران ما به دنبال ایجاد مکان هایی هستیم تا بتوانیم خدمات مناسبی را در حوزه خدماتی و ورزشی به شهروندان ارائه بدهیم به همین جهت احداث مکان های چند منظوره در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است.

نظری ادامه داد: برخی از زمین ها قابلیت اصلاح اماکن چند منظوره را دارند اما در برخی زمین ها محدودیتی در این بخش داریم که در کلان به دنبال ایجاد مراکز چند منظوره (خدماتی و ورزشی) هستیم.

وی در ادامه در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر فعالیت کودکان اتباع افغانستانی در فرایند جمع آوری زباله ها توسط پیمانکاران، گفت: به هیچ عنوان این موضوع درست نیست و ما نیز چندین بار این موضوع را تاکید کرده ایم و به هیچ عنوان هیچ یک از پیمانکاران حق استفاده و بهره گیری از کودکان چه ایرانی و چه اتباع در جمع آوری زباله را ندارند و استفاده از این کودکان ممنوع است و چنانچه این کار انجام شود با پیمانکاران برخورد می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به پیگیری های سفر اخیر آقای زاکانی به چین و ورود دستگاه زباله سوز هفت هزار تنی به پایتخت، گفت: در این باره نیز جلساتی با شرکت چینی برگزار شده است و شهردار تهران نیز  در سفر به چین به این موضوع اشاره داشته و بنا داریم زباله سوز جدیدی را برای شهر تهران به کار بگیریم و این موضوع در دستور کار شهردرای و معاونت خدمات شهری شهرداری تهران قرار دارد.

نظری همچنین درباره صحبت های استاندار تهران مبنی بر انتقال آراد کوه به محل دیگری گفت: وقتی که طرح جامع پسماند شهر تهران تصویب شده است در این طرح، چگونگی جمع آوری زباله ها در آراد کوه و انتقال این مجموعه اشاره شده است؛ البته برای انتقال آراد کوه به جای دیگر نیز مطالعاتی صورت گرفته است.

 ایوب فصاحت هم  در این مراسم  گفت: امروز یکی از دو پروژه‌ای که افتتاح می‌شود بازار میوه و تره بار شقایق در منطقه ۱۷ است که با الگوی معماری ایرانی – اسلامی طراحی شده و پروژه میدان تره بار شهید چراغی نیز که با طرحی جدید ساخت آن آغاز شده در آن معماری ایرانی - اسلامی به صورت جدی مد نظر قرار گرفته است تا این میدان‌ها با الگوی ایرانی – اسلامی تقدیم شهروندان شود.

وی افزود: در راستای ساخت میدان میوه و تره بار شقایق باید از سازمان عمران مناطق که این پروژه تحویلی آنها بوده تقدیر کنم. در دنیا شهرداری‌ها وظایف خاصی را در برخی از مناطق بر عهده می‌گیرند که یکی از آنها ورود شهرداری‌ها به حوزه غذای شهر است. در همین راستا احساس وظیفه کردیم تا در راستای سیاست‌های کلان دولت و شهر اقداماتی را انجام دهیم. در حوزه غذای شهر ورود پیدا کردیم؛ اما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم با بخش خصوصی رقابت کنیم.

به گفته وی، اختلاف قیمت محصولات عرضه شده در بازارهای ما با سطح شهر وقتی کمتر می‌شود خوشحال می‌شویم. چرا که این به معنای افزایش عدالت در شهر است.

فصاحت ادامه داد: در حالیکه دولت با ایجاد بورس و گذاشتن قواعد و نظارت بر آنها بازار را تنظیم می‌کند ما هم قواعدی را برای عرضه در نظر می‌گیریم و بر آنها نظارت می‌کنیم. در میادین ما بهره بردارها در بخش خصوصی هستند و کار توزیع را انجام می‌دهند. ما نیز فقط بستر را برای آنها فراهم می‌کنیم. به ویژه ایجاد دفتر نرم افزاری که در نظر داریم جایگزین دفتر سخت افزاری در آینده بازارهای ما می شود. به این ترتیب به هیچ وجه رقیب بخش خصوصی نیستیم؛ بلکه رقیب ما برخی فروشندگانی هستند که انصاف ندارند و ما به عنوان تنظیم گر قواعدی می‌گذاریم و بر آن قواعد نظارت می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با اشاره به اینکه به زودی در حوزه عرضه خشکبار ورود پیدا می‌کنیم، افزود: هر کجا قیمت بالاتر از کانون تولید باشد ورود پیدا می‌کنیم و جلوی بالا رفتن بی قاعده قیمت‌ها را می‌گیریم. حدود ۳۵۰ غرفه در میادین ما وجود داشت که محصولات بی کیفیت عرضه می‌کردند. لذا در سال گذشته ۱۷۲ مورد از این غرفه‌ها رهاسازی شد و با بکارگیری بهره بردار جدید بهره بردار متوجه شد که کیفیت باید در حد اعلا رعایت شود. امسال نیز ۱۱۲ غرفه دیگر رهاسازی شد و از ۶۴ غرفه باقیمانده تا پایان سال آینده رهاسازی و بکارگیری بهره بردار جدید انجام خواهد شد.

فصاحت تاکید کرد: در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش مراجعه به میادین را داشتیم و در بعد برخورد مناسب با خریداران نیز ۴۰ درصد کاهش برخوردهای نامناسب را داشتیم و تعداد پیام‌های قدردانی شهروندان از سازمان میادین میوه و تره بار رشد قابل توجهی داشته است. امیدواریم با احداث میادین جدید در حوزه تنظیم بازار نقشی موثر را ایفا کنیم که قیمت‌ها به صورت واقعی باشند. در این راستا حتما با شرکت پخش کار خواهیم کرد که با ایجاد بستر مناسب در میادین از ظرفیت این شرکت برای پخش کالاهای اساسی استفاده کنیم.

 وی در بخش دیگری از این مراسم در جمع خبرنگاران در خصوص پایش سلامت میوه‌ها در میادین میوه و تره بار گفت: در ۲۳۰ محصول در میدان مرکزی میوه و تره بار پایش را آغاز کرده‌ایم که تا اوایل بهمن ماه نتیجه آن مشخص می‌شود. هدف از این اقدام طرح شناسنامه دار کردن باغات و اراضی است که تولیداتشان در سطح میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود و در نهایت بر اساس مستندات این پایش اولیه به سمت این موضوع حرکت می‌کنیم که محصولات عرضه شده در میادین دارای علامت مشخص استاندارد باشند.

وی ادامه داد: در سال جاری تا پایان سال ۴۰ بازار جدید غیر از بازارهایی که تخریب و نوسازی شده‌اند احداث خواهد شد. در حال حاضر ۱۰ بازار افتتاح شده و ۳۰ بازار نیز تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد. به این ترتیب تا کنون ۱۰ بازار جدید از ۱۰۰ بازاری که وعده احداث آنها داده شده به بهره برداری رسیده است.