بیش از 12 هزار درخت در بوستان های جنگلی تهران خشک شده است. این آماری است که در صحن شورای شهر تهران اعلام شده است . مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره خشک شدن درختان پارک‌های جنگلی به اکوایران می گوید:‌ موضوع خشک شدن برخی از درختان مخصوصا درختان بوستان‌های جنگلی در  تهران از سال های گذشته نیز وجود داشته و در هر دوره ای تعدادی از این درختان به دلایل مختلف خشک شده‌اند. در این دوره یکی از موضوعاتی که باعث این اتفاق شده  موضوع کم آبی و بیماری هایی است که به واسطه کم آبی برای درختان ایجاد شده. منابع طبیعی پس از بررسی ها و پیگیری هایی که انجام داده به این جمع بندی رسیده که درختان آلوده و بیمار را برای این که سایر درختان دچار آفت نشوند سریع تر حذف کند تا این بیماری تسری پیدا نکند.

اوادامه می دهد : موضوع خشک شدن درختان جنگلی یک عزم ملی می خواهد و فقط این نیست که شهرداری یا شورا چه در این دوره و چه در دوره های قبل به تنهایی اقدامی در این زمینه انجام دهد.

پیرهادی با اشاره به قطع حق‌آبه بوستان های جنگلی می گوید: در دوره گذشته حق‌آبه بوستان جنگلی چیتگر قطع شد که در پی آن حدود 5 هزار درخت خشک شدند، این مشکل محدود به دوره‌ای خاص هم نیست و باید دستگاه قضایی و مدیرکل حقوق عامه به این موضوع ورود کنند. همان طور که به آب آشامیدن برای مردم نیاز داریم، برای فضای سبز هم این  نیاز یک ضرورت است؛ زیرا اگر فضای سبز از بین برود و خشک شود آلودگی هوا و طراوت و شادابی شهر دچار مشکل می شود و اگر مردم از لحاظ روحی دچار مشکل شوند یک آفت بزرگ برای شهر است.

این عضو شورای شهر تهران تاکید دارد که باید مسئولان در همه دستگاه ها این مساله را مورد توجه قرار دهند و نسبت به کم آبی درختان بخشی نگری‌ها برداشته شود. در این دوره شورای شهر تهران برنامه ریزی مفصلی در این حوزه کرده است تا از این اتفاقات جلوگیری شود و ادامه می‌دهد: در همین راستا به مناطق اعلام کردیم و در سیاست های خودمان در برنامه چهارم 1401 شهرداری تهران ذکر کردیم که برای استفاده از پساب در آبیاری ، به تصفیه خانه های لوکال توجه کنند و یا ایجاد مخازن آب در قسمت های جنگلی و بوستانی را در برنامه هایشان لحاظ کنند. با 22 منطقه برای موضوع برنامه جامع آب خام شهر تهران نیز جلسه داشتم تا بتوانیم طرح جامع آب خام را بعد از چند دهه به اتمام برسانیم. البته که به سرانجام رساندن این کار سخت است.

پیرهادی یادآوری می کند: در طرح جامع آب خام مشخص می‌شود در هر نقطه ای چه میزان آب نیاز است و آب از کجا به درختان برسد و این موضوع تا کنون در تهران انجام نشده است.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران به بودجه اختصاص داده شده به قنات‌ها نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: برای قنوات هم بودجه گذاشتیم و تاکید کردیم اگر در سال 1403 به بودجه بیشتری نیاز دارند مناطق این موضوع را مدنظر قرار دهند چرا که ترمیم قنوات یکی از موضوعات مهم است. از مشاور مادر طرح درخواست شده است تا میزان آبی که هر کدام از بوستان ها و فضای سبزی که نیاز دارند را مشخص کنند و در طرح جامع مشخص شود از نزدیک ترین نقطه منابع آبی مورد نیاز تامین شود .

او تاکید می‌کند که در برخی از نقاط حتما به شبکه انتقال آب و در بعضی نقاط به انتقال پساب نیاز داریم و می‌گوید: این شبکه های انتقال به یک زیرساخت نیاز دارند که این زیرساخت ها در برخی از نقاط  وجود دارد اما در بسیاری از نقاط نیست و باید این زیرساخت ها را ایجاد کرد و این مسأله را در طرح جامع آب خام مدنظر قرار داده ایم. البته که کار زمان بر و سختی است و به اظهار نظرهای کارشناسی متعددی نیاز دارد. اما با انجام این کار یک تحول در حوزه آب رسانی به درختان شهر تهران صورت می گیرد و کمتر شاهد خشک شدن درختان خواهیم بود. کاری زمان بر که بعد از تمام شدن حتما صاحب نظران این اقدام را تایید می کنند.

پیرهادی در ادامه  با اشاره به این که سازمان آب و فاضلاب نگران کم آبی و آب شرب مردم است ما در شورا نگران فرونشست زمین، فضای سبز و کم آبی شهر تهران هستیم می‌گوید:‌سعی می کنیم نگاه بخشی به این موضوع نداشته باشیم  به همه موضوعات بنگریم.  اگر فضای سبز تهران از بین برود مشکلات محیط زیستی فراوانی ایجاد می کند و اگر فرونشست ایجاد شود در جنوب تهران و خیلی از جاهایی که مستعد این مساله است مشکلات فراوانی برای مردم به وجود می آید‌. لذا این موضوعات باید به صورت کامل و دقیق  بررسی شود و کارشناسان و صاحب نظران نقطه نظرات خود را اعلام کنند.

وی همچنین با اشاره به جلسه شورایی ها در مجلس در زمینه فرونشست گفت: چندی پیش برای موضوع فرونشست در مجلس با معاونت مجلس، رئیس سازمان هواشناسی، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه هایی که در حوزه فرونشست نقطه نظراتی داشتند جلسه ای تشکیل دادیم و مباحثی مطرح شد و نقطه نظراتی درباره حوزه شهری مطرح کردم و قرار شد برخی از این موضوعات در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود و مجلس گزارش هایی از این دستگاه ها خواست.دستگاه ها نباید در این خصوص بخشی نگری داشته باشند و کار به این سختی جلو برود. اما کارها دراین حوزه به سختی پیش می رود و برای موضوعی طبیعی باید انرژی فراوانی صرف شود.