مهدی چمران  پیش از آغاز جلسه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اساسنامه سازمان‌ها و شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است، اظهار کرد: امروز سه اساسنامه جز اساسنامه‌های تیپ بررسی و تصویب می‌شود.

رئیس شورای  شهر تهران با بیان اینکه طراحی مترو طراحی پارک کوچک محلی نیست و به زمان پیش از انقلاب بازمی‌گردد و مشاور فرانسوی ان را طراحی کرده و بعد از ۴۰ سال به اینجا رسیده است، خاطرنشان کرد: به دلایل خاصی در محدوده نمایشگاه، ایستگاه مترو راه اندازی نشده است. ما موافق راه اندازی مترو هستیم اما یک شبه حاصل نمی شود. مترو داخل شهر سالهای سال است که طراحی شده و ما تنها برنامه را ادامه داده‌ایم. 

وی افزود: اینکه ما ۲۰ سال منتظر مترو باشیم، مردم در طول این سالها با ترافیک نمایشگاه باید چه کنند؟

چمران با اشاره به سفر هیئت چینی به تهران، تصریح کرد: بازدیدهای خوبی صورت گرفته اما هنوز به مرحله قرارداد نهایی نرسیده است.‌ این سفر به منظور خرید دستگاه زباله سوز انجام شده است.

رئیس شورای  شهر تهران با تاکید بر اینکه گزارش تهیه شده در خصوص ۴۳ طبقه ساختن هتل ولنجک و خارج از محدوده و روی گسل بودن اشتباه است، یادآور شد: معاونت شهرسازی در این خصوص پاسخ کامل داده است.

میثم مظفر هم در تذکری  با بیان اینکه بودجه مصوب شورا باید مهمترین راهنمای عمل برای شهرداری تهران باشد، گفت: من از جلسه گذشته در خصوص پروژه هایی که در سامانه کنترل پروژه ثبت شده اند و وضعیت قرمز دارند تذکر داده ام.

وی افزود: خیابان ۲۴ متری هرندی در منطقه ۱۲ یکی از پروژه های مهم این منطقه با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار بوده و با توجه به مشکلات کالبدی حاد این منطقه، متأسفانه پس از هشت ماه پیشرفت فیزیکی این طرح صفر است. این پروژه در سال قبل نیز با همین رقم مصوب شده بود اما اقدامی برای آن صورت نگرفت.

مظفر تأکید کرد: ما انتظار داریم علت عدم اجرای این پروژه سریعتر گزارش داده شود و برای حل این مانع اقدامات لازم صورت بگیرد و عملیات عمرانی آن آغاز شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران گفت: اصرار برای اجرای این خیابان آشکار است و امیدواریم سریعتر به اجرا در بیاید.

ناصر امانی هم  با اشاره به ماده ۱۴ قانون شهرداری ها با تأکید بر حفظ حریم، گفت: روز جمعه بین ۴ تا ۴.۳۰ صبح یک تانکر در شهران با ظرفیت ۳۰ هزار لیتر سوخت واژگون شد و خوشبختانه به منازل مسکونی برخورد نکرد و با رسیدن همکاران ما در سازمان آتش نشانی موضوع تا ۱۰ صبح به نتیجه می رسد.

وی افزود: از دوره سوم و چهارم شورا مرتباً تذکراتی در خصوص جابجایی انبار نفت این منطقه داده شده بود. تابلو نصب شده که تانکرها از مسیر جدید و بزرگراه شهید باکری عبور کنند اما این تابلو با اسپری پاک شده است. اگر این تانکر، بنزین حمل می کرد با فاجعه روبه رو می شدیم.

امانی با بیان اینکه شرکت نفت به برنامه ریزی برای انتقال انبارهای نفت بپردازد، یادآور شد: از سال ۱۳۹۵ که تذکر داده می شد، اگر برای جابجایی انبارها پیش بینی می شد تا امروز این اقدام به نتیجه رسیده بود. هریک از این تانکرها، انبارهای انفجاری متحرک هستند.

وی با بیان اینکه اکثریت این تانکرها از عمر مفید خود عبور کرده اند، تصریح کرد: از شهرداری تهران انتظار داریم اقدامی مؤثر در همکاری با شرکت نفت انجام دهد و جلوی حوادث احتمالی را بگیرد.

مهدی چمران رئیس شورای  شهر تهران تأکید کرد: البته وزارت نفت باید اقدام کند اما شهرداری باید تابلوها را مجدداً نصب کند و مرتباً مورد بازدید قرار دهد که اگر تابلوها را با اسپری پاک کردند، مجدداً اقدام شود.

وی افزود: اگر جداره ها بشکند و بنزین به داخل شهر نفوذ کند بسیار خطرناک خواهد بود؛ البته در سالهای قبل مقاوم سازی صورت گرفت و بنابر این شد که یک سوم ظرفیت انبارها مورد استفاده قرار بگیرد اما به هر شکل حمل و نقل سوخت با مشکلاتی همراه است. ما تذکر آقای امانی را به شهردار و وزیر نفت ارسال می کنیم.

احمد صادقی هم در تذکری  با بیان اینکه در بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه از منطقه ۲۲ با توجه به ساخت انبوه مسکن، یادآور شد: با توجه به نوساز بودن مسکن و تولید انبوه مسکن در این منطقه، می توان منطقه ۲۲ را کم برخوردارترین منطقه از لحاظ سرانه ها دانست.

صادقی با تأکید بر اینکه عمده سطوح منطقه از ساده ترین سرانه ها محروم است، تصریح کرد: وضعیت بغرنج امروز آیینه تمام نمای آینده منطقه ۲۲ خواهد بود؛ لذا از شهرداری تهران انتظار داریم نسبت به صدور مجوز ساخت و ساز بدون در نظر گرفتن سرانه ها خودداری کند.

وی با بیان اینکه در عوض آزادسازی پادگان ها و اختصاص فضا به پادگان ها باید حفظ درختان و حرائم رعایت شود، گفت: باید در احکام کمیسیون ماده پنج در این زمینه تجدید نظر صورت بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه پادگان دوشان تپه در منطقه ۱۳ طبق مصوبات شورای پدافند غیرعامل به عنوان فضای پشتیبان در نظر گرفته بود، یادآور شد: تغییر کاربری این پادگان و کاهش باند پرواز از هزار و ۸۰۰ به هزار و ۴۰۰ متر انجام شده است. در جهت توافق با نیروهای هوایی، بلوک های مسکونی خارج از این اراضی ایجاد شود و پادگان به عنوان فضای لجستیک در مواقع بحرانی مورد استفاده قرار بگیرد.بدنه شهرداری به نامه شهرداری در این رابطه عمل نکرده و به آن عمل نمی کنند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه مخازن سوخت با هزینه های بسیار کم تاب آور شده اند، گفت: خیال مردم تهران راحت باشد که مخازن مقاوم سازی شده و نگران حوادث ناشی از زلزله در این مخازن نباشند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تانکرها در نهایت باید از معابر شهری عبور کنند، تصریح کرد: دسترسی از درون شهر به مخازن قطعاً خطرناک است.

حبیب کاشانی هم  با بیان اینکه در منطقه ۲ ملکی با چهار طبقه اضافه ساخت در حال اجرا در تذکری، خاطرنشان کرد: این فضا در سال ۱۳۷۷ پروانه گرفته و ۲۵ سال بعد اقدام به ساخت چهار طبقه دیگر کرده است. با توجه به گذشت این زمان و تغییر سه باره ضوابط شهرسازی، از شهردار منطقه تقاضا کردم پیگیری جدی کند. از سازمان نظام مهندسی نیز باید استعلام انجام می شد.

وی افزود: دیروز گفتند که آقای کاشانی مخالف است؛ بنده به لحاظ قانونی موضوع را پیگیری کردم. بنده درخواست کردم که بررسی مجدد صورت بگیرد و اینگونه نباشد که برداشت شود می توان پروانه گرفت و ۲۵ سال به ساخت اقدام کرد. از رئیس کمیسیون شهرسازی درخواست می کنم استعلامی از سازمان نظام مهندسی بگیرد و امیدواریم مشکلی نداشته باشد و به بهره برداری برسد.

مهدی چمران رئیس شورای  شهر تهران نیز با بیان اینکه بنده با چهار طبقه اضافه ساخت موافق نیستم، تأکید کرد: با توجه به اینکه پروانه ۲۵ سال پیش صادر شده باید تمدید پروانه انجام شود. از نظر محاسبات فنی مصوبه ای در شورا داریم که به دوره سوم برمی گردد که بر اساس آن اگر دو سال بعد بخواهند ساختمانی را بسازند باید مجدداً محاسبات فنی را ارزیابی کنند چراکه به طور مداوم به روز رسانی می شود.

وی تأکید کرد: این نمی شود که اگر مردم دو تا سه سال بعد مراجعه کنند باید محاسبات به روز شود و اگر نهادی بخواهد می تواند ساخت و ساز انجام دهد. این روند درست نیست.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا نیز در تذکری  با بیان اینکه خیابان انقلاب بین پل روشندلان و پل چوبی ترافیک قدیمی وجود داشته و دارد، اظهار کرد: مردم ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این مسیر معطل می شدند که منطقه هفت با اصلاح این مسیر، ترافیک را حتی در ساعات پیک کاهش داده است. این اقدام با کمترین هزینه و با نگاه مهندسی قابل تقدیر است.

وی افزود: پیاده روی خانوادگی کارکنان شهرداری تهران در بوستان طالقانی با حضور پنج هزار نفر از نیروهای این مجموعه و برگزاری برنامه ها برای این قشر در پیاده روی روز پنج شنبه قابل تقدیر است.

در ادامه مهدی بابایی  در جریان بررسی یک فوریت الزام شهرداری تهران به ارتقاء ایمنی معابر و عرصه های عمومی با بیان اینکه ۲۱ درصد علل سوانح و تصادفات در معابر به دلیل عدم رعایت ایمنی و عدم نصب علائم هشدار دهنده در معابر است، گفت: متولی خاصی برای نظارت به این حوزه و عملیات عمرانی در معابر وجود ندارد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰۰ پرونده حقوقی به دادگاه ارسال شده و ۶۵ درصد از پرونده های تشکیل شده با موضوع شکایت شهروندان از شهرداری به دلیل عدم رعایت مقررات در حین اجرای عملیات عمرانی در معابر بوده است.

بابایی با بیان اینکه بهای خدمات اقدامات کارگاهی نیاز به فراهم کردن مقدمات کار در شهرداری دارد، تصریح کرد: این بها می تواند در تحقق درآمد پایدار نیز مؤثر باشد. طبق این طرح می خواهیم شهرداری ملزم به انجام اقدامات لازم شود.

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه محل خط کشی عبور عابران پیاده با مشکل روبه رو است، یادآور شد: جایی که می دانیم عابر در حال عبور است، باید همزمان با خط کشی، آسفالت نیز ترمیم شود.