طرح «عناوین جدید عوارض و بهای خدمات شهرداری تهران برای اجرا در سال ۱۴۰۳» در یکصد و نود و سومین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت و بااکثریت آراء، تصویب شد. 

ابتدا محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در خصوص عناوین این طرح بیان کرد: با توجه به محدودیت زمانی که وجود داشت و باید این عناوین در قابل طرح آید؛ برخی از عناوین به دلیل عدم ضرورت، حذف شدند و در نهایت این عناوینی که در طرح ارائه شده است، مانده است. 

آخوندی ادامه داد: بر اساس بند الف تبصره ماده 2 قانون درآمد پایدار، هزینه شهرداری و دهیاری‌ها که مجلس مصوب کرده است، عناوین عوارض باید با پیشنهاد شورای شهر و تأیید شورای عالی استانها تا پایان آذرماه جهت تصویب و ابلاغ به وزارت کشور ارائه شود. در این راستا سال گذشته، عناوین عوارض و بهای خدمات شهرداری تصویب شده و به شورای عالی ارسال و وزیر کشور ابلاغ کرد. در حال حاضر 4 مورد عناوین جدید در اینجا در قالب طرحی پیشنهاد شده است که این عناوین شامل بهای خدمات ساماندهی و سیما و منظر شهری، بهای خدمات اماکن دیپلماتیک، بهای خدمات مدیریت و نظارت بر شرکت‌های اینترنتی و مسافر و بهای خدمات رفع خطر از گودهای پر خطر می‌شود.

 در روند بررسی، خشنود، مدیرکل درآمد شهرداری تهران، به عنوان نماینده شهرداری در جلسه شورا در خصوص عناوین ذکر شده در طرح فوق توضیح داد:  عناوینی که بر اساس قانون درآمدهای پایدار در سال گذشته اعلام و تصویب شد. مقرر شد کلیه عناوین درآمدی برای هر شهری به شورای عالی استان‌ها و وزارت کشور جهت تصویب ارسال شود.  در جلسات کلان شهری بنا شد این عناوین به قانون درآمد شهری اضافه شود و ریز محاسبات جهت تصویب در برنامه بودجه سال 1403 ارائه خواهد شد. 

وی افزود: بر این اساس تابلوهایی که سر در مغازه‌ها نصب می‌شود، تابلوهای نصب شده در اماکن دیپلماتیک، شرکت های اینترنتی و نیز تغییر نمای ساختمان‌های قدیمی جهت زیباسازی مشمول پرداخت عوارض خواهند شد که بعد از تصویب در وزارت کشور ریز محاسبات آن اعلام خواهد شد.

در جریان بررسی این طرح، نماینده دیگر شهرداری در توضیحاتی تکمیلی اظهار داشت: مالک ساختمان‌هایی که قصد تغییر نمای ساختمان خود را دارند باید به شهرداری عوارض بپردازند.

مهدی چمران، رئیس شورا در واکنش به توضیحات ارائه شده بیان کرد: اگر شهرداری خود قصد تغییر نما و زیباسازی ساختمانی را دارد؛ خود باید بهای آن را بپردازد. اما اگر فردی خود قصد تغییر نمای ساختمان خود را دارد نیاز به پرداخت عوارض نیست. در برخی موارد افراد حتی قادر به پرداخت بهای ساختمان خود را هم ندارند و با این قانونی جدید در واقع بهایی فوق بهای ساختمان به آن‌ها تحمیل می‌شود؛ اما اگر کسی که قصد تغییر نمای ساختمان خود را دارد، باید سیمای شهر را نیز در نظر بگیرد خود باید این کار را انجام دهد و شهرداری نباید به این موضوع ورود کند. بنابراین این عنوان باید اصلاح شود. به عبارتی کسی که به دنبال تغییر اصلاح نمای ساختمان خود است، در واقع به شهرداری کمک می‌کند.

نماینده  شهرداری در پاسخ به اظهارات چمران گفت: برخی از ساختمان‌ها این کار را انجام نمی‌دهند، بنابراین شهرداری مجبور است برای حفظ سیمای شهر، خود مستقیماً اقدام کند.

ناصر امانی، عضو شورا در روند بررسی این طرح، با بیان اینکه عناوین ذکر شده، عنوان جدیدی برای اخذ عوارض است، اظهار داشت: بخش‌هایی که شهرداری مستقیماً ورود می‌کند مربوط به مواردی است که در آنجا احساس خطر کند مانند اقداماتی که در گودبرداری‌ها انجام می‌شود.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا ضمن انتقاد از عناوین ذکر شده در این طرح متذکر شد: در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه هستند با این عناوین در واقع به نوعی هزینه‌های ساخت و ساز را در تهران بسیار بالا برده‌ایم. در تهران برنامه‌ای برای حوزه مسکن وجود ندارد؛ حدود ۵۰ درصد مردم اجاره نشین هستند و صاحبخانه‌ها هر کاری که دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند.

وی افزود: در ملاقات‌های مردمی که انجام می‌شود ما از نزدیک با گرفتاری‌هایی که شهروندان با آن‌ها دست به گریبانند؛ آشنا می‌شویم. این سنت حسنه‌ای است که برخی از مسئولان انجام می‌دادند و می‌دهند؛ در حال حاضر وضعیت معیشتی مردم به گونه‌ای است که هر گونه عوارض بی‌ربط و با ربط جدیدی باید متناسب با شرایط اقتصادی مردم تصویب شود. چرا باید از فردی که قصد زیباسازی نمای ساختمان خود را دارد، عوارض اخذ شود.

اقراریان در ادامه گفت: عوارض جدید، مستقیماً از  مردم دریافت می‌شود. لذا درخواست می‌شود به عنوان نماینده شهروندان، در تصویب لایحه و طرح‌ها مراقب جیب مردم باشیم.

میثم مظفر، عضو دیگر شورا در روند بررسی این طرح و در واکنش به تذکر اقراریان، با تأکید بر اینکه  وزارت کشور و شورای عالی استان‌ها این عناوین را قبلاً مصوب کرده‌اند؛ اگر شهرداری قصد اجرای عناوین را دارد باید ابتدا عنوان را تصویب کند. اگر کسی بی‌توجه به بحث سیما و منظر شهری بوده و اقدام به تغییر نمای ساختمان خود نکند در آن صورت مشمول پرداخت بهای خدمات و عوارض خواهخد بود و این‌ها صرفاً عناوین هستند.

چمران در پاسخ به تذکر اقراریان گفت: در حال حاضر وضع این قوانین مطرح نیست بلکه تصویب این عناوین مطرح است که باید جهت تصویب به وزارت کشور ارائه و پس از تصویب وابلاغ اجرایی شود، اما درخواست می‌شود این عناوین با وضوح بیشتری ارائه شود. در خصوص خدمات دیپلماتیک هم باید بهای متقابل در نظر گرفته شود. عنوان مربوط به سیما و منظر شهری و ساماندهی خدمات باید مشخص شود که به چه مواردی تعلق می‌گیرد.

در ادامه پرویز سروری، نایب رئیس شورا نیز بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر از زمان این موضوع گذشته است. در جلسات قبلی این موضوع مصوب و به شورای عالی استان‌ها ارسال شده است. اما این موارد باید در شورا تحقیقاً تصویب شود. اما سه مورد از عناوین ارائه شده، پیشنهاداتی هستند که قبلاً تصویب شده‌اند.  نکته مهم اینکه در حال حاضر هیچ عوارضی مصوب نمی‌شود و در اینجا تنها بحث عناوین مطرح است.

 در پایان، با افزودن واژه "ساختمانهای رها شده" به عنوان عوارضی "بهای خدمات رفع خطر از گودهای پرخطر"، این طرح به تصویب اعضا رسید.