علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران با اشاره به ارسال نامه‌ای با امضای ۲۱ عضو شورا به سران قوا در خصوص آلودگی هوای تهران در دی ماه سال گذشته و در پاسخ به این پرسش که «پاسخی به نامه ارسالی داده شد یا خیر؟»، اظهار کرد: بنده که هیچ پاسخی ندیدم.

وی با تأکید بر اینکه آلودگی هوا به یک قصه پر غصه‌ای تبدیل شده که همه رفع تکلیفی با آن برخورد می‌کنند، یادآور شد: اگر اتفاقی افتاده بود ما با چنین وضعیتی در پایتخت روبه‌رو نبودیم.

قائمی همچنین تصریح کرد: آلودگی هوا راهکار دارد؛ کمااینکه شهرهای بزرگ دنیا راهکارها را یافتند و مشکل آلودگی هوا را برطرف کردند. لذا مسئله اصلی در این خصوص، عزم ملی است.

وی با بیان اینکه پس از ورود و همه‌گیری کرونا در کشور عزم ملی شکل گرفت، خاطرنشان کرد: تصمیمات با دقت نظر در این خصوص اتخاذ، اعمال و نظارت می‌شد و پس از مدتی، به دنبال اقدامات انجام شده و مدیریت تمام شئون، کرونا به پایان رسید؛ اگر با آلودگی هوا نیز به این شکل برخورد شود، مشکلات حل خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: اینکه مدام جلسه برگزار کنیم و دستگاه‌ها به یکدیگر نامه ارسال کنند، هیچ نتیجه‌ای ندارد؛ راهکارهای اصولی رفع آلودگی هوا، اصلاح وضعیت خودروها و سوخت است که پر هزینه، زمان‌بر، سخت، سنگین و نیازمند اراده قوی و مدیریت مسنجم است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری بخشی از اقدامات را انجام داده است، اظهار کرد: در سفر تیم مدیریت شهری به چین تفاهم‌نامه‌هایی برای خرید اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی صورت گرفت اما در تهرانی که صحبت از چند میلیون خودرو در میان است، هزار اتوبوس برقی و ۱۰ هزار تاکسی سهم ناچیزی را به خود اختصاص می‌دهد. لذا اگر از چهار میلیون خودرو، سه میلیون دستگاه برقی شود، می‌توان به رفع مشکل آلودگی هوا امیدوار بود.