به گزارش اکوایران ،گزارش نطارتی شورای شهر از پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای شهرداری تهران در شش ماهه نخست سال ارائه شد.محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران  در توضیح این گزارش گفت:‌ بودجه امسال، ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان است، در سه بخش تملک دارایی سرمایه ای، هزینه ها و تملک دارایی مالی مصوبات داشتیم که در بخش هزینه‌ها شهرداری ابلاغ کمتری داشته، در بخش تملک دارایی سرمایه‌ای  ۳۵ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان مصوب شورا بوده که شهرداری ۳۸ هزار میلیارد تومان ابلاغ کرده و در بخش تملک دارایی مالی ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد مصوب و شهرداری ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ابلاغ کرده است.

او با اشاره به پروژه های تملک دارایی سرمایه ای، گفت: برخی از پروژه ها مربوط در واحدهای ستادی بوده که ۲۸ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان مصوب شده و ۲۹ هزار میلیارد تومان ابلاغ شده که ۳ درصد بیشتر از مصوبه شورا است و در حوزه پروژه های مناطق ۲۲گانه، ۷ هزار میلیارد تومان مصوب و ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد ابلاغ شده که ۱۹ درصد مازاد مصوبات شورا است. کل پروژه های تملک دارای سرمایه ای مستمر و غیر مستمر  ۱۶۵۱ پروژه است که در واحدهای ستادی  ۳۶۲ پروژه بوده و از این تعداد ۱۳۸ مستمر و ۲۲۴ غیر مستمر بوده همچنین در مناطق ۲۲ گانه ۱۲۸۹ پروژه داشتیم که ۸۳۵ مستمر و ۴۵۴ غیر مستمر است. در پروژه‌های مستمر ستادی، ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مصوب کردیم و شهرداری  ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ابلاغ و ۵ هزار میلیارد تومان تخصیص داده است، در پروژه های غیر مستمر ما ۱۹ هزار میلیارد تومان مصوب کردیم و شهرداری ۲۲ هزار میلیارد تومان  ابلاغ کرده و ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده است. کل اعتبار ابلاغی ۱۰۳ درصد در پروژه های مستمر ۷۱ درصد و غیر مستمر ۱۲۰ درصد ابلاغ شده است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران شهرداری در ۱۵ پروژه بیش از مصوب شورای شهر ابلاغ کرده ، به عنوان مثال در بحث مرمت و تکمیل مجموعه ورزشی قائم ۱۵ میلیارد تومان مصوب کردیم اما شهرداری ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ ابلاغ و تخصیص داشته است، در منطقه ۱۶ برای مجموعه شهربانو ۱۹ میلیارد تومان مصوب کردیم که شهرداری ۴۷ میلیارد تومان ابلاغ و تخصیص کرده است در احداث خیابان ۴۵ متری بهار ۱۰ میلیارد تومان مصوب کردیم و شهرداری ۱۷ میلیارد تومان تخصیص و ابلاغ داشته است. برای اراضی ساصد ۱۵ میلیارد تومان مصوب کردیم شهرداری۴۳ میلیارد و ۵۰۰ ابلاغ کردند. ۱۷ردیف داریم که پروژه‌هایی است که بین مناطق و معاونت جابه جا شده است وقتی شورا مواردی را مصوب می‌کند شهرداری نمیتواند جابه جا کند ۱۵ مورد درباره مساجد است که از مناطق به معاونت شهرسازی منتقل شده، ۲ مورد مربوط به بهسازی و تجهیز دبیرخانه شهر دوستدار کودک است که از معاونت امور اجتماعی به منطقه ۳ منتقل شده و مورد اخر احداث پایگاه مدیریت بحران ناحیه ۶ منطقه ۲ به سازمان پیشگیری تکلیف کرده بودیم که به منطقه ۲ جابه جا شده است. تمام ردیف ها بررسی شده و این ۱۷ مورد در کل بودجه جابه جا شده که نباید این اتفاق رخ میداد.

آخوندی با اشاره به پروژه های تملک دارایی سرمایه ای به تفکیک ۶ ماموریت، گفت: در ماموریت فرهنگی اجتماعی ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد مصوب کردیم، ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ابلاغ شده و هزار و ۷۰۰ میلیارد تخصیص داده، پیشرفت فیزیکی پروژه های مستمر ۳۲ درصد و غیر مستمر ۲۶ درصد است. در ماموریت حمل و نقل ۲۴ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان مصوب و ۲۵ هزار میلیارد ابلاغ و ۲۲ هزار ‌میلیارد تومان تخصیص داده شده که پیشرفت فیزیکی پروژه های مستمر ۴۹ درصد غیر مستمر ۳۳ درصد است. در ماموریت خدمات شهری، ۴ هزار ۱۷۰ میلیارد تومان مصوب و ۴ هزار ۱۹۹ میلیارد تومان ابلاغ و ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است که پیشرفت فیزیکی پروژه های مستمر ۳۶ درصد غیر مستمر ۱۷ درصد است. در ماموریت ایمنی و‌ مدیریت بحران، هزار میلیارد تومان مصوب و و به همان اندازه ابلاغ شده و ۶۹۳ میلیارد تومان تخصیص داده شده است که پیشرفت فیزیکی پروژه های مستمر ۲۴ درصد غیر مستمر ۲۱ درصد است.در ماموریت شهرسازی، ۱۶ هزار میلیارد تومان مصوب و ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ابلاغ شده و ۲ هزار و ۱۰۰  میلیارد تومان تخصیص داده شده است که پیشرفت فیزیکی پروژه های مستمر ۴۴ درصد غیر مستمر ۲۸ درصد است، در مأموریت توسعه مدیریت و هوشمندسازی، ۳ هزار میلیارد تومان مصوب و ۲ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان ابلاغ شده و ۲ هزار ۴۸۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده که پیشرفت فیزیکی پروژه های مستمر ۱۹ درصد غیر مستمر ۵۳ درصد است. طبق گزارش سامانه کنترل پروژه در بخش پروژه های تملک دارایی سرمایه ای ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم که نیاز به کار کارشناسی دارد که مناسب بوده یا خیر. همچنین در حوزه شهرسازی اختلاف زیادی را بین بودجه مصوب و ابلاغ داشتیم، هزینه صدور پروانه و پایان کار پروژه های تامین مسکن باعث این اختلاف شده است، که باید در این باره به صورت دقیق شهرداری گزارش ارائه دهد.

آخوندی تاکید کرد :‌ ما در تمام جلساتی که داشتیم درباره نقدینگی و پرداخت های شهرداری مشکل داشتیم و سامانه اطلاعات دقیق نمیداد، ما در شورا بودجه مصوب نمی کنیم بعد شهرداری هر جور داش خواست پرداخت کند شهرداری باید براساس کد پروژه پرداخت کند تا بتواند گزارش دقیق براساس پروژه را ارائه دهد.

آخوندی ادامه داد: در بحث احداث ساختمان موسیقی ۶۰ میلیارد تومان مصوب کردیم ۲۶ میلیارد تخصیص و نقدینگی پرداخت شده که عدد خوبی است اما ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و پروژه فعال است در بحث البرز لشرک ۱۰ میلیارد تومان مصوب کردیم که ۲۰ میلیارد تومان نقدینگی دادند اگر در اصلاحیه نگاه مناسبی داشته باشیم سرمایه ای آزاد می شود. در بحث پروژه ایوان ری نقدینگی تزریق نشده و همچنین مرکز نمایشی صبا پروژه متوقف شده و نقدینگی تزریق نشده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اهم پروژه های حمل و نقل گفت: بودجه امسال براساس حمل و نقل تصویب شد، برای خط ۶ چند ردیف بودجه داشتیم که این موارد تجمیع کردیم و ۲ هزار میلیارد مصوب کردیم، عینا ابلاغ شده و هزار و ۴۰۰ میلیارد تخصیص داده شده و از منابع عمومی ۲۳۷ میلیارد تومان، ۵۰۰ میلیارد تومان برات کارت و ۲۶۳ میلیارد تومان اوراق مشارکت و سر جمع هزار میلیارد تومان در ۶ ماه پرداخت که نشان می دهد عدد خوبی ۵۹ درصد پیشرفت سهم سال را داشته است.

وی افزود: درباره خط مترو نیز هزار و ۲۷۰ میلیارد مصوب کردیم و و ۷۶۰ میلیارد تومان تخصیص سده که از بخش منابع عمومی ۱۸۰ میلیارد تومان، در بخش اوراق مشترک ۲۱۵ میلیارد تومان پرداخت شده است و سرجمع ۳۹۵ میلیارد تومان پرداختی صورت گرفته‌ است که پیشرفت فیزیکی سهم سال آن ۳۴ درصد است.

آخوندی گفت: درباره خط ۱۰ نکته داریم مصوب بودجه مصوب شورا ۵۰ میلیارد تومان بوده اما شهرداری هزار و ۸۱ میلیارد تومانپرداختی داشته که ۸۵۸ میلیارد تومان از عوارض ملک در منطقه یک و بیش از۲۰۰ میلیارد بابت ملک در خیابان ولیعصر است و باید توضیح دهند وقتی مصوب و تخصیص ۵۰ میلیارد بوده چرا پرداخت هزار میلیارد بوده است.

رئیس کمیسیون با اشاره به پروژه احداث و تکمیل سایر خطوط مترو، گفت: از بخش منابع عمومی ۵۳ میلیارد تومان، در بخش اوراق مشارکت ۲۲ میلیارد تومان، در بخش برات کارت ۸۰ میلیار تومان پرداخت شده که در مجموع ۱۵۵ میلیارد تومان پرداخت انجام شده که نسبت به بودجه مصوب عدد مناسبی است. در بخش احداث و توسعه پایانه‌ها و پارکینگ ها نقدینگی صفر است همچنین کمک به تامین به ناوگان خطوط از ۷۱ میلیارد تومان، ۹۰میلیارد تومان پرداخت شده است و در مجموع ۲ هزار و ۷۲۱ میلیارد تومان به شرکت مترو پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش بهره برداری مترو، عددهای را مصوب کردیم که نشان می دهد برای شورا مهم بوده است، افزود: در بهسازی خطوط مترو ۱۰۶ میلیارد تومان مصوب کردیم که ۸۹ میلیار پرداخت شده، در تعمیرات اساسی ۱۸۷ میلیارد تومان مصوب شده که ۹۹ میلیارد پرداخت کردند و تعمیرات اساسی تجهیزات متحرک مترو ۱۵۵۰ میلیارد تومان مصوب داشتیم که ۷۷۵ میلیارد تومان ابلاغ شده اما تنها ۲۶۶ میلیارد تومان نقدینگی پرداخت شده است. ۴۵۴ میلیارد تومان به شرکت بهره برداری مترو پرداخت شده است.

آخوندی با اشاره به پروژه های اتوبوسرانی گفت: در بخش بهسازی خطوط اتوبوسرانی، ۱۳۲۵ میلیارد تومان مصوب کردیم، ۹۰۰ میلیارد تخصیص شده و فقط۱۰۰ میلیار فقط نقدینگی دارد و باید توضیح دهند چرا عدد انقدر کم است درحالی که در کد پروژه دیگری درباره مراکز اتوبوسرانی ۲۴ میلیارد تومان داده اند اما در بحث بهسازی که ۹۰۰ میلیارد تومان مصوب داشتیم و تاکیدات ویژه‌ای که بوده فقط ۱۰۰ میلیار تومان پرداخت شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درباره خرید اتوبوس، تصریح کرد: شهرداری ۶۲۷۲ میلیارد تومان  پرداخت کرده که ۲۳۷۴ میلیارد تومان نقد، ۳۴۸ میلیارد تومان برات کارت، ۳۵۵۰ میلیارد تومان حواله غیر نقد و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت است.

وی افزود: در بحث اتوبوس برقی و اتوبوس های مخصوص افراد دارای معلولیت پرداخت صفر است، از محل وزارت کشور نیز ۹۷ اتوبوس را تحویل گرفتیم و از قرارداد ۱۴۰۱ عقاب افشان ۴۰ دستگاه تا پایان شهریور تحویل شده سر جمع ۶۵۷۲ میلیارد تومان شهرداری بابت اتوبوس پرداخت شده است و براساس قراردادهایی که تحویل دادند، بسیاری مربوط به ۶ ماهه دوم سال است.

آخوندی ادامه داد: در بخش آخر ماموریت حمل و نقل پایدارسازی گود برج میلاد را داشتیم که سرجمع نقد و غیر نقد۶۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون پرداختند و تا پایان شهریور بیش از ۹۱ درصد پروژه پیشرفت فیزیکی داشته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، گفت: ۲۷۰ میلیارد تومان برای ازادراه شوشتری، ۱۰۰ میلیارد تومان برای بزرگراه بروجردی و ۱۰۰ میلیارد تومان لرای ادامه یادگار امام مصوب کردیم، بابت تملک ها و تفاهم هایی که داشتند، در ازادراه شهید شوشتری ۱۱ میلیارد و ۶۶۰ میلیون پرداخت شده که نقد نبوده و برای بزرگراه شهید بروجردی ۷۰ میلیارد تومان نقد و ۱۳ میلیارد تومان به صورت میلگرد پرداخت شده و برای پروژه یادگار امام ۳ میلیارد و ۵۲۸ تومان نقد پرداخت شده است. شهرداری برای این سه پروژه ۵۱ میلیارد حواله غیر نقد و  ۱۵۰ میلیارد تومان برات کارت پرداخت کرده است، در این ۳ پروژه ۵ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

وی تصریح کرد: درباره تقاطع غیر همسطح نواب و تندگویان سر جمع غیر نقد و نقد ۲۹ میلیارد تومان پرداخت شده است، پروژه ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ‌و انتظار می رود این پروژه با سرعت بیشتری انجام شود. درباره پایانه شرق نیز باتوجه به تذکراتی که داده شده انتظار می رود اقدامات بهتری اتفاق بیفتد، درباره احداث دسترسی نمایشگاه شهر آفتاب فقط ۲۰۰ میلیارد حواله صادر شده و پروژه هنوز صادر نشده است برای خرید ون از محل منابع عمومی و کمک به بهسازی ناوگان تاکسیرانی هیچ پرداختی نداشته است و برای احداث پارکینگ محله ای علارغم تخصیص ۱۲۵ میلیارد تومان فقط ۹ میلیارد تومان پرداخت شده است، همچنین برای کمک فنی و اعتباری برای جایگزینی موتورسیکلت ها اقدامی انجام نشده است.

آخوندی درباره ماموریت محیط زیست، تصریح کرد: برای خرید مخازن پسماند تا این لحظه هیچ اتفاقی نیفتاده است و گفته شده در مراحل عقد قرارداد است اما پرداختی وجود نداشته، در احداث فاز اول مسیر طبیعت پرداخت داشتیم، توسعه احداث بوستان مادر و کودک هیچ پرداختی نشده است، درباره احداث بوستان در محلات فاقد بوستان از ۸ میلیارد و ۷۰۰ تومانی که تخصیص دادند دو بوستان در منطقه ۱۰ و ۱۷ درحال ساخت است. دو کد پروژه ورودی شرق و جنوب تهران در شورا درحال بررسی است، خرید ماشین آلات پسماند ۳۶ میلیارد تومان از ۵۴ میلیارد تومان پرداخت شده است، اتفاقی هم برای ورود ماشین آلات تخصصی نیفتاده است، درباره طرح جامع مدیریت پسماند ۳۹ میلیارد تخصیص داشتیم اما پرداخت صفر است، ایجاد واحدهای پردازش مکانیزه ۱۸ میلیارد تومان پرداخت شده و ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی داریم، دو کد پروژه احداث کارخانه کاهش دفن زباله و ایجاد زیرساخت شهرک دسکاند شروع نشده و برای ساماندهی دره فرحزاد هم پرداخت خوبی داشتیم و هم پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: احداث ۵ ایستگاه آتش نشانی با ۹۵ میریار تومان مصوب کردیم پرداختی ۶ ماهه، یک میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان است. ۳ ایستگاه تخریب و نوسازی را ۶۰ میلیارد تومان مصوب کردیم و پرداختی صفر است و ۹ سوله بحران را با ۷۳ میلیارد تومان مصوب کردیم که پرداختی هم صفر است.

آخوندی افزود: خرید ماشین آلات، احداث ایستگاه شهرری و بیهقی و .. . را براساس برنامه پرداخت کرده است، طبق تبصره بودجه درامد اختصاصی باید وارد خزانه شود و بدون دخل و تصرف به حساب آتش نشانی برگردد تا آتش نشانی بتواند کار را انجام دهد، دوستان در شهرداری می گویند ما این را به آتش نشانی پرداخت نمی کنیم که مراقبت شود آتش نشانی در محلی دیگر هزینه نکند درحالی که طبق تبصره باید این اقدام شود. در احداث پایگاه های مدیریت بحران، هیچ پرداختی اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: در مأموریت شهرسازی، به غیر از باغ راه حضرت زهرا ۳۰ میلیارد ‌تومان نقدینگی پرداخت شده، بقیه موارد هیچ پرداختی نداشتند. از شهرداری تهران می خواهیم هرگونه اقدامی را برای افزایش اعتبار، تخصیص و جابه جایی انجام دهد حتما از شورا مصوبه گیرد. بودجه مصوب نمیکنیم که شهرداری براساس علایق خود تغییرات ایجاد کنند.

آخوندی افزود: پرداختی ها باید براساس پروژه ها باشد، شهرداری باید به پروژه ها تخصیص نقدینگی دهد. همچنین براساس تخصیص و ابلاغ عمل کنند، خارج از این عمل نکرده و تشخیص ندهند کجا بیشتر و کجا کمتر پرداخت کند.

وی تصریح کرد: باید طراحی سامانه ها به صورتی باشد که بتوانیم گزارش دقیق و درستی دریافت کنیم و مشخص باشد به هر پروژه چه میزان پرداختی انجام شده، این امر‌ کمک می‌کند شورا بهتر نظارت کند درحال حاضر شهرداری خود نمی داند به هر پروژه چه میزانی پرداخت کرده است.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، هم در این جلسه گفت: فکر می‌کنم در گزارش مشخص شد که شهرداری در‌ کجاها از مصوبه بودجه انحراف داشته است. اما من می‌خواهم تذکرم را که در ابتدای امسال دادم؛ تکرار کنم. برابر ماده ۲۳ آیین‌نامه مالی شهرداری؛ بودجه سالانه شهرداری عبارت‌اند از یک برنامه جامع مالی که در آن همه خدمات و فعالیت‌ها و اقداماتی که باید طی سال مالی انجام شود، همراه با برآورد مبلغ، میزان مخارج و درآمدهای لازم برای تأمین هزینه‌های آن‌ها پیش‌بینی می‌شود و پس از تصویب توسط انجمن شهر قابل اجراست. ماده ۲۵ هم می‌گوید بودجه شهرداری‌ها باید براساس برنامه‌ها، وظایف و فعالیت‌های مختلف و هزینه‌های هریک تنظیم گردد.

 او ادامه داد: شهرداری در حال حاضر ۷۵ هزار میلیارد تومان مصوب شورا، مبنای عملش نیست. مبنایش چیزی است که خودش ابلاغ کرده. در یک برنامه که شورا یک عدد تعیین کرده، ۲۰ برابرش را ابلاغ کرده است. مثلاً برای خط ١٠ مترو، ٥٠ میلیارد تومان فقط برای مطالعاتش تصویب شده؛ اما شهرداری هزار میلیارد تومان ابلاغ کرده است. چرا؟ چون بودجه‌ خودش که می‌گویند ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است؛ مبناست. اما قانون می‌گوید مصوب شورا باید مبنای ابلاغ و تخصیص شهرداری قرار بگیرد. این می‌شود بی‌انضباطی مالی. اگر قرار نیست شورا وارد پروژه‌ها شود، روش بودجه‌ریزی باید تغییر کند، اگر قرار است ما بودجه را با نظر خود شهرداری تنظیم کنیم اما ماه‌ها بگذرد و شهرداری ریالی اختصاص ندهد، چرا ما باید بودجه‌ قائل بشویم؟ به این تذکر توجهی نشد و ما نتیجه آن را حالا می‌بینیم.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم در این جلسه  با بیان اینکه شورای شهر، وظیفه نظارت و سیاست گذاری دارد؛ گفت‌: در بخش سیاست گذاری، شورای شهر برنامه ۴ ساله و برنامه سال 1402 را تدوین کرده است و در بخش نظارت نیز، کمیسیون برنامه و بودجه نشان داد که با دقت کار را انجام داده است. بر اساس اطلاعی که بنده دارم این گزارش یک طرفه نوشته نشده است و هر آنچه که قابلیت اصلاح داشت؛ در این گزارش اعمال شده تا خدایی نکرده گزارش مخدوشی در شورای شهر مطرح نشود.

تشکری هاشمی گفت: همچنین به همکاران خود در شهرداری تهران برای  پروژه‌هایی که پیش برده‌اند؛ خداقوت می گویم. اما چند سئوال در خلال این گزارش مطرح می‌شود. اول این که چرا شهرداری از برنامه مصوب تمکین نکرده است؟ هنگام تصویب بودجه، همکاران شهرداری در تمام جلسات حضور داشتند و در هیچ بخشی اختلافی وجود نداشت. شهرداری در هر زمانی می‌توانست نیازهای خود را در قالب  اصلاحیه به شورای شهر تهران ارائه دهد و جای بحثی در این خصوص نیست. ولی اینکه برخلاف بودجه مصوب، عمل کرده؛ جای تعجب دارد.

رئیس‌ کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان نیت‌ها مهم هستند، اما پاسخگوی قانونگذار نیستند؛ گفت:  فرضاً که نیت دوستان خوب باشد اما باز هم وقتی خلاف قانون انجام شود نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد و انتظار ما این بود که دوستانمان در شهرداری موارد مطرح شده در گزارش را از شورای شهر اجازه می گرفتند.

وی با بیان اینکه در این گزارش علاوه بر انحراف از بودجه، بحث عدم تمکین مطرح شده‌ است؛ گفت: در این گزارش مواردی تحت عنوان تصمیم گیری بر خلاف مصوبه شورای شهر مطرح شده و در بخش پارکینگ سازی  یا در خط ۱۰ مترو تهران این موارد به وضوح دیده می شوند. این عدم تمکین بسیار نگران کننده است.

تشکری هاشمی تصریح کرد: شورای شهر باید بیش از بقیه فکری به حال خود کند اگر بخواهیم با همین ترتیب جلو برویم نمی‌توانیم بگوییم که در دوره ۴ ساله ما چه اتفاقی خواهد افتاد. بنابراین شهرداری می بایست انحرافات را به فوریت اصلاح و شورا در موارد عدم تمکین و انحرافات اساسی تصمیم فوری بگیرد.

میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، هم به به گزارش شش ماهه در مناطق پرداخت و در این باره توضیح داد: بر اساس مصوب شورا بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای مناطق در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران تخصیص داده شده است؛ ۸۳۵ پروژه مستمر و ۴۵۴ پروژه غیرمستمر و در مجموع ۱۲۸۹ پروژه در مناطق ۲۲گانه تعریف شده است که بر اساس سامانه کنترل پروژه شهرداری، پیشرفت فیزیکی منطقه ۱، ۳۹ درصد، منطقه ۲ ، ۴۱ درصد، منطقه3  ،۳۱ درصد، منطقه ۴، ۴۰ درصد، منطقه ۵، ۴۱ درصد، منطقه ۶، ۳۷ درصد، منطقه ۷، ۳۷ درصد، منطقه ۸، ۴۴ درصد، منطقه ۹، ۳۹ درصد، پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و به همین ترتیب منطقه ۱۰، ۳۵ درصد، منطقه ۱۱، ۵۳ درصد، منطقه ۱۲، ۳۹ درصد، منطقه ۱۳، ۶۱ درصد، منطقه ۱۴، ۳۸ درصد، منطقه ۱۵، ۳۶ درصد، منطقه ۱۶، ۳۱ درصد، منطقه ۱۷، ۳۲ درصد، منطقه ۱۸، ۴۸ درصد، منطقه ۱۹، ۲۹ درصد، منطقه ۲۰، ۲۶ درصد، منطقه ۲۱، ۵۲ درصد و منطقه ۲۲، ۲۶ درصد در ۶ ماهه اول سال بوده است.

مظفر ادامه داد: در نامه نگاری‌هایی که با شهردار تهران انجام شد؛ قید شد که درصد پیشرفت فیزیکی مناطق مناسب است اما حدوداً تعداد ۹۰ پروژه وجود دارد که همچنان در وضعیت قرمز هستند. این‌ها پروژه‌هایی هستند که یا آغاز نشده و یا پیشرفت فیزیکی آن‌ها کمتر از ۳۰ درصد است. پاسخی که شهرداری در این باره ارائه داده بسیار خوشبینانه بوده است، لذا درخواست می‌شود در گزارش‌های نظارتی جنبه سختگیرانه‌تری را پیش گرفته و برای کارهای انجام نشده شتاب بیشتری به خرج دهیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با تأکید بر این نکته که با وجود گذشت دو سوم از سال تنها ۱۵ درصد از بودجه مصوب در اختیار مناطق قرار گرفته، اظهار داشت: در پروژه‌های توسعه محلی اتفاق خوبی که رخ داد این بود که شهرداری عملکرد مناسبی داشته است. مشاهده آمار نشان می‌دهد که در ۶ ماهه اول سال ۵۹۷ پروژه توسعه محلی خاتمه یافته است یعنی ۵۵ درصد از پروژه‌های توسعه محلی در ۶ ماهه اول، پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشته است. ۲۸ درصد از پروژه‌ها نیز که شامل ۳۰۲ پروژه می‌شود در حال اجرا بوده و ۱۷ درصد از پروژه‌ها که شامل ۱۸۹ پروژه می‌شود، هنوز آغاز نشده که این تعداد در حال حاضر کاهش یافته است.

 وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت عملکرد شهرداری در توسعه محلی عملکرد مناسبی بوده است. در مجموع در تملک دارایی سرمایه ای ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم و در توسعه محلی پیشرفت فیزیکی قابل توجه بوده است، ضرورت دارد در تزریق نقدینگی و توجه ویژه‌تر به پروژه‌های احداثی و تملک دارایی سرمایه‌ای مناطق اقدام جدی‌تری انجام شود.

مظفر ادامه داد: در مقایسه‌ای که در خصوص رشد پروژه‌های هر منطقه نسبت به سال گذشته انجام شد، مشخص شد که پیشرفت فیزیکی مناطق در شش ماهه اول قبل ۲۰ درصد بوده است این در حالی است که در ۶ ماهه سال جاری میزان پیشرفت ۴۰ درصد بوده است.

وی در ادامه در خصوص سامانه کنترل پروژه شهرداری نیز بیان کرد: سامانه کنترل پروژه شهرداری نقایص متعددی دارد از جمله اینکه نمی توان از این سامانه، بر اساس مأموریت، گزارشی دریافت کرد این در حالی است که با توجه به کد هر پروژه و عدد آغازین این کد باید بتوان گزارش ماموریت ششگانه را تهیه کرد؛ با توجه به اینکه گزارش این حوزه برای شورا بسیار حائز اهمیت است، انتظار می‌رود شهرداری نسبت به اصلاح این سامانه و تکمیل آن اقدام کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در خصوص شعار امسال شهرداری مبنی بر نهضت احداث پارکینگ نیز گفت: همانطور که می‌دانیم این نهضت با چند پروژه محدود ایجاد نخواهد شد. باید در تنظیم و ایجاد مشوق‌های لازم در قوانین اتفاقی رخ دهد تا مالکان زمین‌هایی که کاربری پارکینگ دارند برای تحقق این نهضت تشویق شوند، مشوق‌ها می‌تواند بخش خصوصی را پای کار آورد. شهرداری در این زمینه طی دو سال گذشته هیچ لایحه‌ای را به شورا ارائه نکرده است. سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاصی پارکینگ‌ها عودت شد که امکان هزینه کرد آن در حوزه دیگر وجود نداشت. امسال شهرداری ۸ پروژه احداث پارکینگ را فعال کرده که برای تحقق شعار نهضت احداث پارکینگ کافی نبوده و  این امر نیازمند قواعدی است که بر اساس آن‌ها بخش خصوصی بتواند در این زمینه ورود کرده و فعالیت داشته باشد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا هم با بیان اینکه از هزار و ۶۰۰ پروژه، ۳۰ پروژه انحراف داشته است، خاطرنشان کرد: باید ببینیم این موارد در حوزه اختیارات شهردار تهران قرار دارد یا خیر؟

مهدی پیرهادی با بیان اینکه از زمان فعالیت آقای فروزنده تحول خوبی را در معاونت مالی شهرداری شاهد بوده‌ایم، یادآور شد: بودجه باید بر اساس بهای تمام شده مورد پردازش قرار بگیرد. ما در مناطق بهای تمام شده داریم اما به صورت عملیاتی و اجرایی، اتفاقی نمی افتد و بیشتر به صورت شکلی و ظاهری است و باید واقعی و عملیاتی باشد.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰۰ هزار مربع فضای تجاری در بوستان‌ها داریم و بیش از هزار میلیارد تومان در این بخش بلاتکلیف است، بارها پرسیده‌ام که این هزار میلیارد تومان کجا می رود؟ درآمد بوستان ها به ۲۰۰ میلیارد تومان نمی رسد و در حالیکه باید نزدیک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد و من در این خصوص از شهرداری تهران گلایه دارم.

سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران هم  در واکنش به گزارش نظارتی ۶ ماهه اول بودجه مصوبه ۱۴۰۲ کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: گزارشی که کمیسیون تهیه و ارائه شد گزارش تخصصی و خوبی بود اما نکاتی در خصوص این گزارش وجود دارد که شهرداری انحرافاتی از بودجه مصوب شورای اسلامی شهر تهران داشته است. درست است که یکی از اصول بودجه، اصل انعطاف پذیری بودجه است. اما شهرداری باید قبل از انجام اصلاحیه خود را به شورا ارائه دهد.

وی ادامه داد: شهرداری باید اقدامات خود را بر اساس بودجه مصوبه شورای اسلامی شهر تهران انجام دهد. تصویب بودجه برای ایجاد انضباط مالی می باشد و باید منطبق بر بودجه مصوبه عمل کرد. اینکه بودجه تصویب شده اما پرداختی صورت نگرفته معنا ندارد و شهرداری باید در ادامه مسیر انحرافات بودجه را اصلاح کند.

نجفی خاطر نشان کرد: آنچه که در گزارش ارائه شده دیده شد در برخی از حوزه هایی که با وجود پرداخت اعتبار اما هنوز هیچ پیشرفتی در وضعیت پروژه دیده نمی شود. شهرداری باید تلاش کند تا بر اساس بودجه مصوبه برنامه ریزی زمانی لازم را داشته باشد و اینگونه نباشد که در پایان سال با وجود اختصاص بودجه ما شاهده پایان پروژه نباشیم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در پایان افزود: شهرداری تهران ملزم به عمل به بودجه شورای شهر است و بودجه با همکاری خود شهرداری به تصویب رسیده بود. اما اگر قرار است شهرداری به برنامه و بودجه مصوبه شورا عمل نکند؛ دیگر شورا کار کردی نخواهد داشت. شورای شهر وظیفه سیاستگذاری در مدیریت شهری را بر عهده دارد و ناظر بر شهرداری می باشد.

مجید باقری، معاون برنامه ریزی توسعه سرمایه منابع انسای امور شورای شهرداری در پاسخ به نکات بیان شده از سوی اعضای شورا اظهار داشت: آهنگ رو به رشد پروژه‌ها آغاز شده و ادامه خواهد داشت. در شهریور سال گذشته پیشرفت ما ۲۵ درصد بوده این در حالی است که امسال با پیشرفت ۳۸ درصدی مواجه بوده‌ایم و این روایت دیگری از روند رو به رشد و تحقق پروژه‌ها و نویدبخش پایان خوش سال جاری است. در تفکیک معاونتی نیز شاهد وضعیت پیشرفت خوبی هستیم.

وی افزود: گل طلایی شهرداری در توسعه محلی بوده است یعنی آنچه مردم به عینه شاهد آن هستند؛ طی جلسات مستمر، توسعه محلی پیشرفت پروژه‌ها را بررسی و رصد شد و می‌توان گفت ۱۰۰ پروژه‌های محلی محقق شده است. بر این اساس تعداد پروژه‌های خاتمه یافته در سال گذشته ۲۹۷ مورد بوده و تا پایان آبان ماه امسال ۸۰۰ پروژه خاتمه یافته است، این آمار نیز حاکی از تکمیل پروژه‌ها و خدمت رسانی به مردم است. در مورد پروژه‌هایی که هنوز آغاز نشده، در قیاس با سال گذشته تعداد پروژه به ۵۴ مورد رسیده است. این آمار نشان می‌دهد که شهرداری دقیقا در مدار مصوبات شورا قرار دارد. تک تک ابهامات مطرح شده در کمیسیون‌ها هم پاسخ داده شده است.

باقری گفت: بر اساس منطق بودجه، شهرداری این اختیار را دارد که ۱۰ درصد بودجه را در حوزه‌های مختلف جابجا کند و کل جابجایی بودجه ۱۰۰۰ میلیارد بوده است. بودجه یک سند پیش بینی است که بر اساس آن اختیاراتی به شهرداری داده شده است. ما پیشنهادات خود را برای اصلاح برخی موارد به شورا ارائه داده‌ایم. شورا با دو تبصره اختیار جابجایی بودجه را به شهرداری داده و ما بر اساس تبصره قانونی خود، جابجایی بودجه را انجام داده‌ایم. مدیریت شهرداری و شهرداری خود را ملزم می‌داند که در مدار قوانین و مصوبات شورا حرکت کند اما بپذیریم که در عملیات اقتضائاتی ایجاد می‌شود که نیاز به تغییر سیاست‌ها وجود دارد. شهرداری مسیر درست را همان مسیری می‌داند که شورا تعیین کرده است.

 محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیز در توضیحاتی بیان کرد: شورا در تصویب بودجه امسال شهرداری توجه ویژه‌ای به حوزه حمل و نقل داشته و بر این اساس تکلیفی را بر عهده ما نهاده است؛ پیرو تکالیف ذکر شده، تاکنون چند ایستگاه جدید مترو با حضور رئیس جمهور افتتاح شد و از ابتدای سال ۲۹۰ دستگاه اتوبوس نیز نوسازی شده است. در حال حاضر خط ۱۰ تهران آمادگی کار دارد و عملیات حفاری ۹ ایستگاه نیز آغاز شده است که جزو پروژه‌های بر زمین مانده بود. در سفر شهردار به چین نیز قرارداد ۵ پروژه مهم منعقد شد و این‌ها جزوه اقداماتی است که پروژه مازاد می‌طلبد. ما به وظیفه خود عمل کرده‌ایم و می‌توان گفت حتی از تکالیف خود نیز پیش‌تر حرکت کرده‌ایم.

در روند پاسخگویی مسئولان شهرداری به ابهامات و نکات مطرح شده از سوی اعضای شورا در خصوص گزارش نظارتی 6 ماهه اول بودجه سال 1402 هادی حق بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، بیان کرد: در خصوص پروژه خانه شهر باید بگوییم که این پروژه یکی از پروژه‌های فنی و عمرانی مهم است که به طور مستمر رصد و بررسی می‌شود. نکته‌ای که در این باره وجود دارد در فاصله جابجایی پیمانکار، خدماتی که موجب تسهیل روند کار می‌شد، انجام شد که تاکنون بالغ بر ۲۳ میلیارد پرداخت نقدی برای این پروژه انجام شده است و درخواست افزایش بودجه برای این پروژه را نیز خواهیم داشت.

وی افزود: در مورد سایر پروژه‌ها هم باید بگوییم، پروژه‌های شهری در حین اجرا مبتلا به مشکلاتی از جمله ترافیک است که لزوم ایجاد تغییر ایجاد می‌کند. در حوزه فنی عمرانی ما پروژه غیر فعال نداریم.

در ادامه مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه در باغ راه  80 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته بود، گفت: عملکرد ما در این پروژه بیش از 300 میلیارد تومان بوده و از محل تبصره سه اقدام صورت گرفته اس پروژه نفرآباد نیز مشکلات حقوقی در برخی بخشی‌ها داشته که رفع شد و کارها در حال انجام است.

 عباس شعبانی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری نیز در خصوص میزان پیشرفت پروژه‌های این حوزه توضیح داد: نقطه قوت گزارش ارائه شده مربوط به مناطق است. اختلاف ۳۰ درصدی پیشرفت پروژه‌ها نسبت به سال گذشته، قابل توجه است. بر اساس نظارت میدانی و ستادی، شهرداری در حال طرح بودجه 1403 است و اگر برخی از پروژه‌ها غیر فعال بوده و یا اصلا آغاز نشده‌اند، از اساس دارای مشکل بوده‌اند. در طرح بودجه 1403 شهرداری، برخی از پروژه‌های پیشنهادی در مناطق باید از فیلتر لازم عبور کرده باشد، در غیر این صورت در بودجه طرح نمی‌شوند.

 لطف ‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصادی شهرداری در ادامه درخصوص گزارش ارائه شده بیان کرد: درآمد شهرداری طی شش ماه ۳۴ هزار 800 میلیارد تومان بوده است که  ۱۶۵۶ هزار میلیارد آن درآمد غیر نقدی، ۱۷ هزار و ۵۴۷ میلیارد درآمد جاری بوده و از این میزان ۱۵ هزار میلیارد باقی می‌ماند که باید به حوزه عمرانی و تملک دارایی تعلق می‌گرفت که این‌ها اولویت‌هایی بود که شورا تعیین کرد.

فروزنده گفت: گزارش ارائه شده از سوی کمیسیون برنامه و بودجه شورا، در خصوص هزینه‌های پرداخت شده بوده است و در آن چیزی از پرداخت‌ها ذکر نشده است. در مجموع آمار حاکی از عملکرد بی‌نظیر شورا و شهرداری است. در سیستم مالی گزارش ریالی ذکر می‌شود که باید بر این سیستم گزارش بخش نقدینگی نیز افزوده شود. مرسوم نیست که قبل از عمل اصلاحیه‌ای ابلاغ شود، در ابتدا باید اقداماتی انجام شود، سپس در صورت نیاز اصلاحیه‌ای اعلام شود. در هزینه کرد بودجه مصوب تلاش شده جهت‌گیری شورا لحاظ و اعمال شود. نگاه ما این است که بر اساس بودجه مصوب، اقدامات خود را انجام دهیم. ما هیچ کاری را بدون هماهنگی با شورا به ویژه ریاست شورا انجام نداده‌ایم.

پس از توضیحات مسئولان شهرداری ، پرویز سروری، نایب رئیس شورا ضمن تقدیر از برخوردی که اعضای شورا نسبت به این گزارش داشتند، تاکید کرد: در این برخورد نقاط قوت و ضعف با هم در نظر گرفته شده و یک دغدغه‌مندی دلسوزانه بود.

 در پایان، مهدی چمران، رئیس شورا در توضیحات تکمیلی با تشکر از زحمات کمیسیون برنامه و بودجه در تهیه این گزارش بیان کرد: این گزارش و گزارش‌های این چنینی بهترین محک برای سنجش میزان و صحت آنچه در شهرداری صورت پذیرفته بود، است و این همکاری صمیمانه همواره نتایج مثبتی را داشته است و این بار نیز همین نتیجه را خواهد داشت. این گزارش یک آینه تمام نما بود از آنچه در شش ماهه اول رخ داده است و ان‌شالله آنچه بعد از این ۶ ماه رخ خواهد داد، مکمل این گزارش خواهد بود.