ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در قرائت گزارش محله گردی خود از محله ( گلشن/ خاک‌سفید) گفت:‌ بیش از ۹۰ درصد املاک محله فاقد سند ملکی است و ۱۱ سازمان و نهاد، مالک اراضی این محله هستند. شرکت توسعه لویزان، بنیاد ۱۵ خرداد، ستاد اجرایی، بنیاد علوی و مستضعفان و سازمان‌ها و‌نهادهای دیگر. همین موضوع مانع نوسازی و توسعه محله شده است، هرچند در برنامه هفتم توسعه مجوز واگذاری مالکیت این اراضی به بهره‌برداران با شرایطی داده شده که امیدواریم با اجرایی شدن این قانون، مشکل در این محله و سایر محلات شهر تهران مرتفع شود. ما حدود ۳ محله در تهران داریم که ویژه مضاعف هستند. هرندی، خلازیر و محله گلشن یا خاک‌سفید که به نظر می‌آید باید در بودجه سال آینده برای این سه محله حساب ویژه ای در نظر بگیریم و شهرداری تهران به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی یک برنامه خاص، جدا از برنامه‌ای که برای سایر محلات دارد، پیش‌بینی کند. 

امانی با بیان اینکه ساخت و ساز غیرمجاز در این محله که سابقه طولانی دارد ناشی از همین موضوع است؛ گفت: حداقل در یک گزارش غیر رسمی به ۵۵ مورد گزارش غیر مجاز  و یا توسعه بناهای غیر مجاز می‌رسیم. البته طی چندسال گذشته این شرایط تا حد زیادی مهار شده اما به عنوان یک واقعیت همچنان وجود دارد. مشکل بعدی که دغدغه خاطر ساکنان محسوب می‌شود، امنیت است. سرقت از خودروها، مغازه‌ها و منازل که عمدتا ناشی از حضور معتادین متجاهر و خرده فروشان مواد مخدر در سطح محله است. به گفته مردم ۵ بوستان محله از عصر تا پاسی از نیمه‌شب محل اتراق این افراد است و به گفته شهردار منطقه ۴ از ابتدای سال جاری تاکنون، ۴ هزار نفر از این افراد توسط شهرداری از سطح محله جمع‌آوری شدند و مجدد به سطح منطقه بازگشتند. مرکز اصلی این اتفاق یکی از میادین محله است که نام میدان را نمی‌آورم زیرا با نامش در تضاد است. معضل بساط‌گستران، دستفروشان و پارک و توقف وانت‌بارها، صحنه‌های عجیب و غریبی را رقم می‌زند. بوستان بهزادی نیز از دیگر نقاط تجمع دستفروشان و اراذل اوباش است که اقدام به اسلحه کشی سرد و گرم هم می‌کنند. بوستان‌ها همه خاکی است، شمشادها خشک و یا لگدمال شده است. بوستان‌ها بخاطر مشکل آب  خشک شده و یا در حال خشک شدن است. البته آنالیز پیمانکاران فضای سبز هم سبب شده رسیدگی لازم به درختان فضاهای سبز تهران نشود. لوازم ورزشی مورد استفاده در این بوستان‌ها هم مرتب مورد سرقت قرار می‌گیرد. 

او با اشاره به موضوع امنیت در سطح این محله گفت: ماموران نیروی انتظامی به دلیل جمع‌آوری ایستگاه پلیسی که در محله بوده و همچنین کاهش درجه کلانتری از ویژه به درجه پایین‌تر، کاهش نیروی انسانی محسوسی داشته و یکی از خواسته‌های ساکنان حضور گشت‌های انتظامی و همچنین مامورین راهبر در سطح محله است. عبور کابل‌های فشار قوی، تعداد ۱۳ دکل که از ابتدای شروع ساخت و سازها تاکنون متاسفانه باعث فوت ۲۴ نفر از هم‌وطنانمان شده، موضوع دیگری است که در برخی از مناطق فاصله آن‌ها به حدود ۸ ‌متری سقف خانه‌ می‌رسد و طبیعتا سینگال‌ها و موج‌های منفی که آن‌ها می‌فرستند، بر روی  بدن و جسم افراد تاثیر می‌گذارد و باعث بیماری می‌شو‌د. پس از خلازیر و هرندی این محله یکی از مراکز فروش اموال سرقتی است که به دلیل داشتن مجوز از صنف مربوطه امکان پلمپ‌ آن‌ها از سوی شهرداری وجود ندارد. متاسفانه خانه‌های پلاک قرمز هم در این محله وجود دارد که ۱۶ مورد آن‌ را شهرداری شناسایی کرد و ۳ مورد آن با حکم قضایی پلمپ شده است. 

امانی با بیان اینکه وضعیت نظافت و رفت و روب در این محله اصلا مطلوب نیست، گفت: به گفته شهردار منطقه قرارداد پیمانکار به پایان رسیده و در حال انعقاد قرارداد با پیمانکار دیگر به روش جدید هستند.

تاکنون هر محله یک پیمانکار داشته و وضعیت به این شکل بو‌ده، اما می‌خواهند کل مناطق را به یک پیمانکار واگذار کنند و باید دید با این شرایط اوضاع چطور می‌شود! یکی از مشاغل‌های مستقر در منطقه، تعمیرکاران و صافکاران خودرو و همچنین میوه‌فروشان اعم از سیار و ثابت هستند که بخش بزرگی از پسماند محله را تولید می‌کنند و متاسفانه به دلیل عدم رعایت مسائل زیست محیطی، عامل اصلی این وضعیت در سطح محله هستند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت سرانه آموزشی محله گفت: تنها یک مدرسه ابتدایی با ۲ هزار و ۴۰۰ دانش‌آموز به صورت دو شیفته وجود دارد. مقطع راهنمایی و دبیرستان اصلا در محله نیست و ظرفیت کلاس‌ها بالای ۴۰ نفر است. دو قطعه زمین از سال ۸۹ توسط خیرین برای ساختن فضای آموزشی  به محله داده شده اما متاسفانه بلاتکلیف رها شده‌اند. سرانه فرهنگی؛ ۱۲ مسجد، یک کتابخانه نسبتا بزرگ که به سازمان فرهنگی و هنری واگذار شده و سرای محله است. زمینی ۸ هزار متری که در دوره‌های گذشته در خدمت سرانه فرهنگی و ورزشی محله بوده اما در دوره گذشته به نهاد دیگری واگذار شده و زمین چمن این فضا هم تخریب شده است.به گفته اهالی، این زمین به تازگی به تعاونی مسکن آن نهاد واگذار شده است. ساختمان نیمه‌کار سرای محله در این زمین نیز تخریب و نخاله‌های آن نیز منتقل شده است. درخواست مردم این است که شهرداری زمین ماعوض به این سازمان بدهد و این زمین برای تامین سرانه‌های فرهنگی و ورزشی به محله برگردد.

او ادامه داد: البته مالکیت این زمین متعلق به شرکت توسعه لویزان است اما عرصه آن متعلق به شهرداری است. ترافیک و معابر کم عرض خیابانی که با اجرای طرح رفیوژ میانی باریک‌تر هم شده‌اند، از یک طرف و توقف وانت‌بارها در مسیر و پارک دوبل، وضعیت تردد را در این محله سخت‌تر کرده است. تعداد محدود اتوبوس‌هایی که در این محله به مردم سرویس می‌دهند، هم مشکل حرکتی دارند و هم در برخی از خیابان‌ها که رفیوژ میانی دارند، خود اتوبوس‌ها تبدیل به عامل ترافیک می‌شوند. از جمله در خیابان زهدی که از خیابان‌های اصلی محله است. گره ترافیکی خیابان ۱۳۷ و شریعتی، یکی دیگر از معضلات محله است که باید برای آن فکری کرد. تبدیل شدن محوطه زیر پل شهید زین‌الدین به پارکینگ و صافکاری خودروها وضعیت نابسمانی را در این مسیر نسبتا طولانی ایجاد کرده که ضرورت دارد طرحی برای ساماندهی آن تهیه و اجرایی شود که البته دوستان منطقه گفتند طرحی در حال اجرا است. کارخانه بتن‌سازی در شمال پل زین‌الدین و چسبیده به کنار گذر پل، در حال فعالیت است که علاوه بر نمونه کامل مشاغل مزاحم در دل منطقه مسکونی است، گردپاشی، آلودگی‌ هوا، آسیب‌های تنفسی سنگینی را برای ساکنان محلات همجوار به وجود آورده است. تعریض ضلع شرقی خیابان کمیل با تملک ۶ پلاک عملیاتی خواهد شد و گره ترافیکی حل می‌شود.

امانی با اشاره به فعالیت سرای محله نسبتا بزرگ در دل محله گفت: این سرا با کتابخانه متعلق به سازمان فرهنگی هنری با استقبال مردم مواجه شده است اما به دلیل اشتراک حیاط این کتابخانه با سرای محله مزاحمت‌هایی ایجاد می‌شود که درخواست جدا‌سازی محل رفت و آمد را داشتند که با سازمان فرهنگی و هنری درمیان گذاشته شد.

در نهایت جمع‌آوری مستمر و ساماندهی معتادان متجاهر، کارتن‌خواب‌ها و عدم بازگشت مجدد آن‌ها، حضور مستمر گشت‌های انتظامی، پلیس راهور و ارتقای سطح درجه کلانتری محل، رفع سد معبر بساط‌گستران و وانت‌بارهایی که در سطح محله سبب ترافیک و آلودگی صوتی می‌شوند، ساماندهی و باز پیرایی بوستان‌های سطح محله، پلمپ مراکز خرید ضایعات و خانه‌های پلاک قرمز، بازگرداندن زمین اختصاصی به سرانه‌های فرهنگی و ورزشی محله، ساماندهی زیر پل شهید زین‌الدین،انتقال کارخانه بتن‌سازی حاشیه زیرگذر پل شهید زین‌الدین، تعریض خیابان کمیل و تفکیک فضای تردد سرای محله از کتابخانه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران؛ ۱۰ خواسته اصلی مردم محله از شهرداری تهران و نهادها و سازمان‌های مختلف است.

احمد علوی ، عضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به این گزارش گفت : با عوض شدن اسم محله خاک سفید به گلشن مشکل محله حل نمی شود. مشکل محله با برنامه ریزی حل می شود. برنامه ریزی هم به معنای در نظر گرفتن سرانه های محله و منطقه است و باید شئون مختلفی که مسبب افزایش آسیب به منطقه شده است را در نظر بگیریم. این ها صرفاً برعهده مدیریت شهری نیست اما متأسفانه تمام این فشار بر مدیریت شهری وارد شده است، امیدوارم با این شورا های جدیدی که توسط دولت در مناطق 22 گانه راه اندازی شده است، حداقل در رابطه با یکسری مناطق و محلات خاص نظیر منطقه 4 ، تصمیم گیری و تقسیم وظایف کنند؛ اگر انتظار بهبود شرایط در این مناطق را داریم، سرانه آن را صرفاً شهرداری نباید تأمین کند، سازمان تربیت بدنی، وزارت ورزش، و دیگر نهاد های ذیربط و مسئول هم باید در قبال این مناطق، عمل به مسئولیت و وظیفه کنند.

مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران، ضمن یادآوری بیانات مقام معظم رهبری در خصوص خدمت به مردم، گفت: امروز، گلایه رئیس سازمان بهزیستی کشور بسیار برای من تلخ بود، که شهرداری تهران در جلسات مرتبط یا حضور ندارد یا حضور پر رنگ ندارد. 

وی با ارائه پیشنهادی گفت: پیشنهاد من به معاونت امور مناطق این است که مسائل و مواردی که موضوعات خرد مناطق و محلات هست را در کارگروه یا مجموعه‌ای بررسی نماید و به منظور حل این مشکلات، اقدام سازنده‌ای صورت بگیرد. جنس مشکلات تهران، دو دسته است. نخست، مشکلات کلان، نظیر عقب افتادگی در حوزه حمل و نقل عمومی، نظیر موضوع آلودگی هوا و ترافیک و دسته دوّم مشکلات، شامل معضلات خاص برای یکسری مناطقی است که با وجود تلاش های شهردار مربوطه، به تنهایی قابل حل نیست و نیاز به مداخله و حمایت معاونت امور مناطق شهرداری در اینگونه موضوعات، به طور جدی احساس می شود. امیدواریم معاونت امور مناطق شهرداری تهران، در اسرع وقت، نسبت به پیشنهاد مطرح شده، اعلام نظر کنند. از طریق مکاتبه نیز، این موضوع را دنبال خواهیم کرد و خوب است این ابتکار عمل در معاونت امور مناطق شکل بگیرد تا این مشکلاتی که در سطح مناطق 22 گانه شهر با آن مواجهیم، برای آن تدبیری تدارک دیده شود.

 مهدی بابایی عضو شورای شهر تهران  هم با بیان این که محله گلشن، مانند محله خلازیر دچار مشکلات مشابهی است، گفت: چند ناحیه در تهران، باید به عنوان ناحیه ویژه اعلام شود. هم از لحاظ تخصیص بودجه و هم از لحاظ ساختار سازمانی، باید ویژه به آن توجه شود. و برای آن سختی کار در نظر گرفته شود تا مدیریت شهری بتواند بهتر در این محلات حاضر شود. صرفاً چهار الی پنج ناحیه در تهران، مشمول این شرایط می شود و تا این اقدام صورت نپذیرد؛ شاهد تحوّلی جدی در این نواحی نخواهیم بود. 

وی در ادامه افزود: نمی شود با امکانات و اختیارات عادیِ دیگر نواحی، انتظار رفع معضلات را در نواحی ویژه داشته باشیم. 

بابایی در ادامه با اشاره به دغدغه بازپیرایی بوستان ها، خواستار شد: شهردار محترم منطقه چهار، به صورت ویژه ردیف بودجه‌ای در سال 1403 ، برای همین محله به جهت بازپیرایی بوستان های محله گلشن در نظر بگیرند تا ما هم آن را در شورا تصویب کنیم و اقدام لازم صورت بپذیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: هر قدر نظارت از طریق شورا بهتر اتفاق بیفتد؛ رفع عیب و ایرادات بهتر صورت می پذیرد.

وی با نقد برخی مطالبی که مکرراً در جلسه شورا مطرح می شود؛ گفت: دو سه جلسه‌ای است که نقدی پیرامون دیدار مردمی در صحن شورا مطرح می شود و در رسانه ها منعکس می گردد و مولّد حواشیِ نادرستی می گردد .در حالیکه 21 عضو شورای شهر، دیدار مردمی دارند و شهردار تهران و شهرداری نیز همینطور و  ما دائماً در مناطق هستیم و هرشخص می تواند به تفصیل از آن گزارش ارائه کند؛  باید پرهیز کنیم از ایجاد اتفاقی که موجب حاشیه سازی است.  گفتن پیاپی این ماجرا، بیشتر گوینده خود این سخن را زیر سئوال می برد. اگر قرار است شورا و شهرداری را مورد سئوال قرار دهیم؛ بابت چیزهایی که باید مورد سئوال قرار بگیرند؛ مورد سئوال قرار دهیم، نه بابت مسائلی که پرواضح است که وجود دارد.

مهدی عباسی هم عضو شورای اسلامی شهر تهران، ضمن تقدیر از تغییرات اساسی در این منطقه در طی بیست سال گذشته، خاطرنشان کرد: اینطور نیست که مدیریت ها در ادوار گذشته در این منطقه کار نکرده‌اند. بسیاری از مشکلات ساماندهی شده، برخی باقی مانده و تعدادی نیازمند رسیدگی مجدد است. اما معضلی که مسبب عدم رفع نهایی مشکلات محله و مناطق است؛ عدم هماهنگی دستگاه های ذیربط است. شاهد هستیم که یک مجموعه و سازمان، این معتادین متجاهر را جمع آوری می کند و جایی که متولّی ساماندهی به این دست افراد است، کار خود را درست انجام نمی دهد. علی الظاهر ، مشکلاتی در آن منطقه، در شورای پنجم به وجود آمده که بنده با نگاه تجربی می گویم که مواردی از این دست قابل حل است. نظیر مشکل زمین چمن آن منطقه که در گزارش آقای امانی ذکر شد.  به نظر می رسد که الان هم، با وجود خسارت های فراوانی که بر ما وارد شده،  چاره‌ای جز این نداریم که شهرداری منطقه، وارد مذاکره شده و زمین را از تعاونی بگیرد. ما هم در شورا، اعتبار تخصیص دهیم و زمین مجدد به مردم برگردد و عرصه باز شهری آنجا ایجاد شود. 

وی در ادامه خواستار رایزنی مؤثری با نیروی فراجا ، نیروی انتظامی تهران شد تا کلانتری آن منطقه با استقرار کانکس در محله با همکاری شهرداری، معضلات محله ساماندهی شود.

محمد آقامیری هم ضمن عرض تشکر از بازدید های محله به محله آقای امانی، و تشکر ویژه از شهردار منطقه 4، اذعان داشت: بنده دو ماه و نیم قبل، از همین خیابان زهدی و محله گلشن بازدید داشته‌ام و در همین صحن نسبت به آن تذکر دادم که وضعیت نابهنجاری دارد و نیز پیشنهاداتی ارائه کردم که در چندین نوبت آقای کمالی با ما در تماس بودند و گزارش دادند تا آنجا چه اقداماتی انجام دادند.  با تدبیری که داشتند، سد معبر عجیب خیابان زهدی را برطرف کردند.

این عضو شورا در پایان بیانات خود در ارتباطات با ساماندهی بوستان ها پیشنهاد داد: بوستان های پیرامون خیابان زهدی و محله گلشن که محل تجمع معتادین شده است را باید محصور و نرده کشی کرد و با همکاری و استقرار نیروی انتظامی، مناسب استفاده خانواده و مردم آن محل نمود. 

وی با اشاره بر اینکه برخی از بوستان های این محله تبدیل به بازارچه ای برای دستفروشان و قاچاقی فروشان شده است؛ نسبت به تخصیص بودجه در سال آتی برای نرده کشی، محصور سازی و ساماندهی بوستان ها تأکید کرد.