علی نصیری رئیس سازمان، در این نشست با ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان در بخش پدافند غیر عامل فضاهای زیرسطحی تهران گفت: در حال حاضر می‌توان گفت یک تهران روی زمین و یک تهران زیر زمین داریم که می‌تواند هم تاب‌آوری شهر را تضمین کند و هم آن را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: اگر تاب‌آوری ترکیبی از ظرفیت‌های مختلف و توانایی یک شهر در برابر مخاطرات باشد، شهر تا جایی تاب‌آور است که خدمات حیاتی آن در هر شرایطی برقرار باشد.

وی در ادامه یادآور شد: در دنیا تجاربی درخصوص استفاده از فضاهای زیر سطحی وجود دارد و در این تجارب به دو موضوع توجه شده که یکی امنیت این فضاهاست و موضوع دیگر آمادگی آنهاست که به عنوان یک ظرفیت  برای کمک دادن به شهر از آنها استفاده می‌شود.

وی توضیح داد: گاهی اوقات فضاهای بیمارستانی را در چنین فضاهایی درست می‌کنند، چون هم در برابر حوادث طبیعی و هم در برابر حملات نظامی توان تامین الزامات مرکز و حفاظت از جان انسان‌ها در آنها فراهم شده است.

به گفته وی یکی از اصول پدافند غیر عامل در این فضاها ، چند ظرفیتی بودن آنهاست تا بتوان هم در شرایط عادی و هم در شرایط اضطراری از آنها استفاده کرد.

نصیری در ادامه افزود: توجه ویژه به چند منظوره‌سازی در فضاهای زیرسطحی، در زمان وقوع مخاطرات اهمیت خود را نشان می‌دهد.

وی در ادامه به تشریح اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به عنوان متولی راهبری پدافند غیر عامل شهرداری تهران  پرداخت و سپس به تشریح اقدامات انجام گرفته در قالب فعالیت کمیته راهبری فضاهای زیرسطحی و ساختار آن پرداخت.

استقرار نیروهای اورژانس،تهیه و بروزرسانی لایه‌های سه بعدی، تدوین استانداردها و ضوابط ایمنی، آتش‌نشانی و مدیریت بحران،پیگیری انجام مطالعات پدافند غیرعامل خطوط موجود و جدیدالحداث مترو، امکان‌سنجی و شناسایی پتانسیل‌های موجود جهت بهره‌برداری چند منظوره، انجام مانور دوره‌ای نحوه مقابله با شرایط اضطراری، فعال کردن کارگروه مترو جهت پیگیری دستورالعمل اجرایی کمیته فضاهای زیر سطحی  و اتصال بیمارستان‌های چند تخصصی به خطوط و پایانه‌های مترو بخشی از اقداماتی بود که وی در گزارش خود به آنها اشاره کرد.

نصیری در ادامه از اقدامات انجام گرفته برای اتصال خطوط مترو به بیمارستان‌های امام خمینی(ره) و بیمارستان میلاد خبر داد و سپس درباره دلایل اهمیت این اقدام توضیحاتی ارائه داد.

پیگیری تهدیدات مترتب بر ایستگاه‌ها و خطوط مترو شامل مواردی چون نشت فاضلاب به ایستگاه‌ها و زمین‌های در حال احداث مترو، نشت آب به ایستگاه‌ها و رفع خطر گودهای رها شده، مصون‌سازی تونل راه‌آهن قطار تهران-تبریز به منظور تکمیل الزامات ایمنی ، تدوین دستورالعمل ضریب ایمنی مترو  و تلاش برای نهایی‌سازی آن موضوعات دیگری بود که در این نشست تشریح شد.

نصیری افزود: قبل از حادثه باید آسیب‌پذیری خود را کم کنیم چون بسیاری از تهدیدات با اندکی هزینه و توجه حل می‌شوند.

وی در پایان از شکل‌گیری فرهنگ مطالبه ایمنی در دستگاه‌های اجرایی خبر داد و از این موضوع به عنوان خبری خوب نام برد که متاثر از آن، موضوعات مربوط به ایمنی با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد.