به گزارش اکوایران ،پاییزوزمستان که می شود تعداد روزهایی که آسمان خاکستری و تنفس برای شهروندان دشوار می شود افزایش پیدا می کند . لیست نهادها و سازمان هایی که به تکالیف خود در حوزه اجرای قانون هوای پاک عمل نکرده به روز می شود و طرح های قدیمی هم به عنوان راهکار کاهش آلودگی هوا از بایگانی بیرون آورده می شود .

یکی از طرح هایی که به تازگی  نمایندگان بخش خصوصی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت هفته هوای پاک ارائه کرده اند؛ تصویب لایحه تعطیلی زمستانی مدارس است.

سعید تاجیک رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران  دراین رابطه گفته است : یک راهکار خاص داریم، تعطیلی زمستانی یک ماهه مدارس در بازه 15 آذر تا 15 دی اضافه شود و در مقابل تعطیلات تابستانی در خرداد و شهریور کم شود.

جعفرتشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص پیشنهاد تعطیلات زمستانه برای کاهش آلودگی هوا به اکوایران می گوید :‌تعطیلات برای استراحت وفرصتی برای لذت بردن از زندگی است این که در بحرانی ترین حالت بگوییم بروید استراحت کنید درست نیست ، درآلودگی هوا و دود استراحت کنند، منطقی نیست .

او ادامه می دهد :‌به جای این که برای درمان یک عارضه ، یک عارضه جدید ایجاد کنیم و باعث از بین بردن آسایش و استراحت مردم که باید در طول سال داشته باشند را با آلودگی گره اش بزنیم باید  راهکاری اساسی آلودگی هوا را دنبال کنیم این راهکارها شناخته شده و مشخص هستند وبارها نیز درخصوص آن صحبت شده وباید به سمت اجرایی شدن آنها برویم به جای آن که پیشنهاداتی بدهیم  که فرار از مسئولیت ها است .  

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران معتقد است:این تعطیل کردن ها راه حل کاهش آلودگی هوای تهران نیست،نظم و انضباط شهری و فعالیت کارمندان ، دانش آموزان و... را بر هم می ریزد .

او با اشاره به این که آلودگی هوا تهران عوامل مختلفی دارد به اکوایران می گوید :‌یکی از وظایفی که بر عهده مدیریت شهری است توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است و پیش از آن فرهنگ سازی استفاده از حمل و نقل عمومی که آن هم از تکالیف مدیریت شهری است .

او ادامه می دهد:‌زمانی که یک موضوع خاص مانند آلودگی هوا در تهران اتفاق می افتد چرا در مورود خودروها محدودیت ایجاد نمی کنیم و سریع به دنبال تعطیل کردن آدم هاهستیم .به  طور مثال در روزهای ناسالم اعلام شود که امروز به جز خودروهایی عمومی و خودروهای امدادی هیچ خودرویی بیرون نیاید . متاسفانه ما در روزهای آلوده  یا منتظر باد می شویم یا آدم ها را تعطیل می کنیم .

او  نیز تعطیلات زمستانی راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی نمی داند .

محسن پیرهادی،رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس هم در این رابطه به اکو ایران  می گوید : دربحث تعطیلات زمستانی در نظرگرفتن چند نکته اهمیت دارد،ماهیت و اصل  پیشنهاد خوب است و می‌توان با کاستن 10 روز از تعطیلات تابستان وتوزیع طی نیم دوم سال به نوعی آن را سامان دهی کرد والبته باید توجه داشت که این تعطیلات نه به صورت از پیش تعطیل شده بلکه در قالب بسته بندی‌هایی در نظر گرفته شود که ما با پدیده وارونگی هوا مواجه می‌شویم و به ناچار باید به سمت تعطیلی کلانشهرها یا شهرهای صنعتی اقدام کنیم.

او ادامه می دهد : به همین دلیل باید با در نظر گرفتن نظم و شرایط بخش اداری،اقتصادی و آموزشی کشور شرایطی را ایجاد کنیم که تعطیلات زمستانی سبب تداخل در این امور نباشد،به عنوان مثال پیشنهادی که درمورد تعطیلی یک ماهه درزمستان مطرح می شود،سبب برهم زدن این نظم شده ومشکلات جدی ای ایجاد می‌کند،ضمن این که در بحث کنترل و مدیریت آلودگی هوا درنیمه سال نیز نمی‌تواند آنچنان موثر باشد.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تاکید بر اینکه بنابراین صرف تعطیلات زمستانی به عنوان یک بسته تعطیلاتی در نیمه دوم سال ایده مناسب برای مدیریت آلودگی هوا نیست،ادامه می دهد :‌علت این است این تعطیلات زمستانی یک مسکن موقتی برای مقابله با آلودگی هواست وما نمی‌توانیم با تعطیل کردن کشورمسئله آلودگی هوا را مدیریت کنیم،بلکه باید به سمت ریشه‌ای حل کردن این معضل برویم ودر این بستر نیازمند اجرایی کردن قانون هوای پاک با اولویت بخشیدن به احکامی هستیم که اثرگذاری بیشتری دارند. توسعه وبهسازی حمل و نقل عمومی و ساماندهی ترددهای خودروهای شخصی دو گام موثر و ویژه در مقابله با معضل آلودگی هواست،برنامه ریزی برای جایگزینی خودروهای هیبریدی با خودروهای سوخت فسیلی وتوجه به تکنولوژی و برنامه ریزی های روز دنیا دراین زمینه موثراست،دراین حوزه می‌توان با تسهیل واردات خودروهای اقتصادی هیبریدی در این زمینه اقدامات موثری انجام داد.