به گزارش اکوایران، ده روز قبل علیرضا زاکانی لایحه بودجه 169 هزار میلیارد تومانی سال 1403 شهرداری تهران را روی میز شورا گذاشت،لایحه که تکلیف آخرین بودجه ای که همه فرآیندهایش از نوشتن تا اجراء در مدیریت شهری دوره ششم انجام می شود را روشن خواهد کرد؛ هرچند بودجه سال 1404 آخرین بودجه ای است که رسما در مدیریت شهری دوره ششم فرآیند تدوین و تصویبش انجام خواهد شد اما تکلیف اجرایش به دست مدیریت شهری دوره بعد می افتد.شاید بتوان گفت سومین لایحه بودجه ای که در ادوار مختلف مدیریت شهری ارائه،تصویب و اجراء می شود آخرین برنامه اجرایی، مالی و مدیریتی آن دوره به شمار می آید، موضوعی که احتمالا از چشم زاکانی و حامیانش در شورای شهر دور نمانده و بر همین اساس بیش از همه اعضاء هوادار زاکانی را به جانبداری تمام قد از این بودجه وادار کرده است.

پس از ارائه لایحه بودجه 169 هزار میلیارد تومانی از سوی زاکانی به شورا در حالیکه ما شاهد کمترین انتقاد و توجه رسانه ها،کارشناسان و منتقدان نسبت به این لایحه بودیم اما رسانه های نزدیک به شهرداری از پشتیبانی رسانه ای لایحه شهردار غفلت نکردند و کارشان را برای حمایت از تصویب آنچه زاکانی به شورا ارائه کرد را با محوریت حامیان زاکانی در شورای شهر دنبال می کنند.

 پرویز سروری در یک گفتگو با بیان اینکه بودجه یکی از موضوعاتی بود که در گذشته به عنوان یک معضل در شهرداری مطرح می‌شد، گفت: دوره ششم مدیریت شهری نشان داد که بودجه معضل نیست؛ چراکه اگر ظرفیت‌های شهر را خوب ارزیابی کنیم می‌بینیم که ظرفیت‌های تهران فراتر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم.نایب رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اظهارات زاکانی درباره ارائه یک متمم دیگر برای بودجه سال 1402 در اسفند ماه، یادآور شد: این روند بودجه نشان می‌دهد که شهرداری در ارائه بودجه ۱۶۹ همتی سال ۱۴۰۳ اغراق نکرده و در سال آینده احتمال اینکه بتواند این رقم را محقق کند بسیار بالاست؛ چراکه تا امروز بیش از رقمی که شورا پیش‌بینی کرده بود محقق کرده است. سروری البته درباره لایحه بودجه سال 1403 هم گفته بود؛باید منتظر باشیم که رقم بودجه در کمیسیون‌ها و صحن شورا بررسی شود اما بعید به نظر می‌رسد که تغییر چندانی در بودجه سال آینده ایجاد شود؛ چراکه اگر بودجه ۱۰۷ همتی محقق و متمم دیگری در اسفند ماه ارائه شود احتمالاً بودجه امسال به ۱۳۰ همت می رسد و با این روند ۱۷۰ همت بودجه متعارفی خواهد بود.

از سوی دیگر علیرضا نادعلی نیز در یک گفت‌وگوی خبری دیگر با اشاره به روند صعودی تحقق بودجه شهرداری تهران طی ۲ سال اخیر،اعلام داشت که  از سال ۱۴۰۱ که مشخص شد شهرداری تهران در کسب درآمد و تحقق بودجه چه میزان با دوره قبلی فاصله دارد، می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که تحقق بودجه در سال ۱۴۰۲ روند صعودی داشته باشد.سخنگوی شورای ششم درخصوص بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران نیز گفت: با توجه به روندی که شاهد هستیم تحقق بودجه ۱۶۹.۸ همتی دور از ذهن نیست.هنوز این دست اظهار نظرها در حمایت از لایحه بودجه ارائه شده از سوی زاکانی ادامه داشت که پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر تهران از تصویب سقف  135 هزار میلیارد تومانی بودجه سال 1403 شهرداری تهران در جلسه کمیسیون تلفیق شورا خبر داد. محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پایان این جلسه گفت: سقف بودجه سال آینده بر پایه 135 هزار میلیارد تومان مورد تصویب قرار گرفت که هفته آینده پس از طرح در صحن علنی مراتب تصویب آن عملیاتی خواهد شد.

بهروز شیخ رودی؛معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران با اشاره به این دست اظهار نظرهای اعضاء شورای شهر در گفتگو با خبرنگار اکو ایران گفت: به هرحال این نوع اظهار نظرهای اعضاء شورای شهر طبیعی است و حامیان شهردار تلاش می کنند تا کمترین تغییر و خدشه ای نسبت به لوایح شهرداری وارد شود و در مورد بودجه این تلاش مشهودتر است، تلاشی که ما را با این سوال مواجه می کند که این دسته از اعضاء شورای شهر، مدافع شهردار هستند یا مدافع حق به شهر؟! از حقوق شهروندان دفاع می کنند یا فقط پیگیر اعمال افزایش حقوق کارکنان شهرداری تهران هستند؟! خود را متعهدبه مردم می دانند یا متعهد به شهردار هستند! بالاخره این اظهار نظرها در هنگام بررسی و تصویب بودجه نشان می دهد اولویت های یک عضو شورای شهر چیست. اینکه یک عضو شورای شهر برای تصویب سقف بودجه مورد نظر شهردار می آید و می گوید بودجه در ادوار گذشته شهرداری به عنوان یک معضل مطرح بوده و حالا در دوره ششم دیگر معضل نیست،احتمالا یا از بودجه چیزی نمی داند یا آنکه معضلات شهر و شهرداری را خوب نمی شناسد!به هر حال این افراد خوب است بگویند بودجه شهرداری در دوره ششم از چه طریقی و چطور دارد تامین می شود! آقایان چرا از افتخاراتشان در تحقق بودجه از طریق تخفیف و تراکم حرفی نمی زنند؟! اینکه در دوره مدیریت شهری ششم سقف تخفیف به بساز و بفروش ها با اعطای تخفیف تا 40 درصد در سال 1401 برای اولین بار در طول تاریخ بلدیه تهران شکسته می شود و از ابتدای دوره ششم تا پایان آذرماه رقمی بالغ بر 25 هزار و 509 میلیارد تومان منابع از محل عوارض مازاد تراکم و تراکم فروشی کسب شده است را چرا با صدای بلند و با افتخار نمی گویند؟ بالاخره تحقق بودجه از این راهها اگر افتخار دارد خب همانطور که از معضل دانستن بودجه در گذشته سخن می گویند از این افتخارات کسب شده در دوره ششم هم با مردم حرف بزنند.

این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری با اشاره به اینکه لایحه بودجه سال 1403 در واقعیت آخرین برنامه مالی و اجرایی مدیریت شهری دوره ششم است افزود: در واقعیت این لایحه بودجه آخرین بودجه ای است که پس از تصویب با امضای چمران برای اجراء به شهرداری ابلاغ می شود و زاکانی می تواند آن را تمام و کمال اجراء کند و گزارش اجرایش را هم به چمران بدهد. از این رو در همه ادوار مدیریت شهری به این لایحه بودجه به عنوان حسن ختام توجه می شود،حسن ختامی که  تنظیم کنندگانش خودشان را خیلی در چارچوب رایج در ادوار گذشته محدود ندیده اند و شاید همین موضوع سبب شده است تا حامیان زاکانی به میدان بیاییند و برای تصویب تمام و کمالش از ارائه این بودجه با اظهار نظرهایی همچون بودجه متعارف و دور از ذهن نبودن تحقق  منابع پیش بینی شده در این بودجه زمینه های تصویب سقف مورد نظر زاکانی را فراهم کنند. البته فعلا در کمیسیون تلفیق شورای شهر سقف بودجه به 135 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است و باید ببینیم واکنش زاکانی و حامیانش در برابر این کاهش 20 درصدی سقف منابع و مصارف لایحه بودجه سال 1403 چیست و در جلسه علنی شورا اعضاء به تجربه چمران در بستن بودجه شهرداری اعتماد می کنند یا زاکانی و حامیانش بودجه را در سقف مورد نظرشان تثبیت می کنند. البته بعید نیست برخی هم در این میان مثل جریان بررسی و تصویب بودجه سال 1401 شهرداری بیایند و میان داری کنند تا نه حرف زاکانی بشود و نه حرف چمران و یک چیزی این بین برای جمع شدن موضوع تصویب شود.

معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهرتهران در باره اظهارات زاکانی و برخی حامیان او در شورای شهر پیرامون ارائه لایحه دوم متمم بودجه سال 1402 به اکو ایران گفت: ارائه متمم دوم بیشتر از آنکه قابلیت اجرایی فنی و قانونی داشته باشد یک بلوف مدیریتی و سیاسی بود که اعضاء شورا را مجاب به تصویب لایحه متمم بودجه سال 1402 و لایحه بودجه سال 1403 کند،در واقعیت اما باید به زاکانی و حامیانش گفت شما اگر از قطعیت تحقق 130 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1402 مطمئن هستید چرا از ابتدا لایحه متمم بودجه را بر این مبنا تنظیم نکردید؟ یا اصلا چرا ارائه متمم بودجه را به اسفند ماه که تکلیف بودجه سال 1402 تقریبا مشخص شده بود موکول نکردید؟! بالاخره آقای چمران از تصویب لایحه متمم و اصلاحیه بودجه در روزهای آخر اسفند ماه از دوران حضورش در شورای شهر خاطرات کمی ندارد و این موضوع را با گفتن یک خاطره می توانستند به شهردار فعلی تهران یادآوری کنند تا دیگر از تاکتیک طرح متمم دوم برای جا انداختن لایحه متمم و لایحه بودجه سال آینده استفاده نکند.

شیخ رودی در ادامه با اشاره به روند افزایش بودجه پیش بینی شده در بودجه سال سوم ادوار مدیریت شهری گذشته افزود: زاکانی سومین لایحه بودجه دوره مدیریت خود بر شهرداری را با پیش بینی رشد 123 درصدی به شورای شهر ارائه کرد، در حالیکه تا پیش از او حناچی لایحه بودجه سال 1399 را با رشد 26 درصدی به شورا ارائه کرده بود. پیش از اینها نیز قالیباف لایحه بودجه سال 1395 را با رشد 3.8 درصدی، لایحه بودجه سال 1391 را با رشد54 درصدی و لایحه بودجه سال 1385 را با رشد 35 درصدی به شوراهای ادوار دوم،سوم و چهارم ارائه کرده بود.همچنین لایحه بودجه سال 1381 را شهردار وقت تهران با پیش بینی رشد 6 درصدی به وزارت کشور به عنوان قائم مقام شورای اول که انحلال پیدا کرد ارائه کرده بود. از این زاویه اگر بنگریم لایحه ارائه شده توسط زاکانی چندان از روند بودجه ارائه شده در سال های پیش از انتخابات دوره آینده شورای شهر طبعیت نکرده و همین موضوع ظاهرا تصویب تمام و کمال این بودجه را برای زاکانی و حامیانش مهم کرده است که او  بخش زیادی از صحبت هایش در شورا را صرف مقدمه چینی برای تصویب این بودجه کرد و با خواندن غلط و غلوط اعداد و ارقام بودجه سالهای قبل تلاش کرد تا به شورا نشینان اطمینان بدهد که این بودجه اجرایی و عملیاتی است!