صبح امروز -۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲- در یکی دیگر از پویش‌های امید و افتخار شهرداری تهران، بسته محیط زیستی مدیریت انرژی و منابع تجدیدپذیر رونمایی شد.بهره برداری از مرکز معاینه فنی دوستدار محیط زیست الغدیر در منطقه ۱۸، افتتاح و بهره برداری از ۲ نیروگاه کوچک مقیاس خورشیدی به ظرفیت ۱۰ و ۱۵ کیلووات در مناطق ۲۱ و ۹ مواردی است که در این بسته به بهره برداری رسید.

حلیا سادات حسینی در آئین رونمایی از بسته محیط زیستی شهرداری تهران، مدیریت انرژی و منابع تجدیدپذیر گفت: امروز رونمایی از مرکز معاینه فنی دوستدار محیط زیست یعنی مرکز معاینه فنی الغدیر را داریم که با توجه به تفاهمنامه با ستاد معاینه فنی شهر تهران اجرایی شده است. در حقیقت مقرر شد برای پیاده سازی اسناد بالادستی در حوزه مدیریت انرژی که در دستور کار مجموعه‌های دولتی و عمومی است یکی از مراکز معاینه فنی به عنوان مرکز دوستدار محیط زیست مد نظر قرار گیرد که مرکز معاینه فنی الغدیر برای این کار انتخاب شد.

وی افزود: بی تردید ارزش فضای سبز شهر تهران با توجه به وجود مشکلات محیط زیستی از اهمیت زیادی برخوردار است و در این میان آبیاری فضای محیط زیست نیز اهمیت بسزایی دارد، به شکلی که ۴۰ درصد از آبیاری‌های ما موجب کاهش راندمان می‌شود که عدد قابل توجهی است. موضوعی که با توجه به کمبود منابع آبی اهمیت آن بیش از پیش می‌شود. لذا یکی از اولویت‌های این مرکز استفاده از روش نوینی بود که در حوزه آبیاری ذخیره سازی منابع آب را به همراه داشته باشد.

حسینی ادامه داد: با بهره‌گیری از دانش بومی شرکت‌های دانش بنیان اتفاقات خوبی در کشور رقم خورده است. بر همین اساس با کمک یکی از آن‌ها برای اولین بار در تهران از سیستم آبیاری نوین بهره گرفته شد، سیستمی با عنوان آبیاری هوشمند که اهداف مختلفی را از جمله دقت در فیلد آبیاری و نظارت بهتر در بستر نرم افزاری را دنبال می‌کرد تا با حداقل میزان آبیاری از هدر رفت آب جلوگیری شود. به این ترتیب بحث استفاده از فناوری در بستر بومی فراهم شد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در مرکز معاینه فنی الغدیر قبلا فضای سبز با چاه آبیاری می‌شد، افزود: با اجرای سیستم جدید میزان خوبی کاهش مصرف از این چاه را داشتیم. از سوی دیگر با احداث نیروگاه خورشیدی در این مرکز، میزان مصرف آن مشخص شد.

وی ادامه داد: ما موظف هستیم ۲۰ درصد مصارف ساختمان‌های شهرداری تهران را از طریق انرژی فسیلی تامین کنیم. لذا نیروگاه هشت کیلوواتی در این مرکز به بهره‌برداری رسید تا بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز در کنار آن در دستور کار قرار بگیرد همچنین بانک خازنی در این مرکز اجرایی شده که به کاهش مصرف انرژی کمک خواهد کرد.

حسینی  تاکید کرد: با اجرای این پروژه ۱۷ درصد کاهش مصرف در آب آبیاری و ۳۷ درصد کاهش مصرف آب از چاه محقق شده است. نیروگاه هشت کیلوواتی واقع در این مرکز سالانه ۱۲ هزار کیلووات تولید برق دارد و معادل ۱۲ هزار و ۲۴۰ تن کاهش دی اکسید کربن البته امروز به صورت همزمان دو نیروگاه خورشیدی دیگر در مناطق ۲۱ و ۹ تهران به صورت برخط رونمایی خواهد شد. نیروگاه احداث شده در منطقه ۹، ۱۵ کیلوواتی است که ۲۲ هزار و ۵۰۰ کیلووات برق در سال تولید می‌کند و نیروگاه منطقه ۲۱ نیز ۱۰ کیلوواتی است که ۲۲ پنل ۴۵۰ واتی دارد.

مهدی بابایی  نیز  این مراسم گفت: یکی از موضوعاتی که در این دوره مورد توجه مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری تهران قرار دارد، بحث محیط زیست است و چه بخواهیم و چه نخواهیم اولویت ما این مسئله است.در شورای شهر تهران نیز مصوبات شورا با نگاه محیط زیستی پیگیری و به تصویب می‌رسد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به موضوع آبیاری فضای سبز گفت: این موضوع یکی از مسائلی است که مورد توجه مدیریت شهری قرار دارد، به طوریکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران ۱.۵ همت به حوزه هوشمندسازی و مکانیزه آبیاری اختصاص داده است.

بابایی ادامه داد: مدیریت شهری در این دوره تلاش‌های بسیاری را در طول دو سال گذشته در حوزه‌های مختلف انجام داده است، به طوریکه از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰، مدیریت شهری وقت، به سختی بودجه مد نظر خود را محقق می‌کرد؛ اما در این دوره شاهد هستیم که در دو سال گذشته بودجه بیش از مصوبه شورا به تحقق رسیده است.

وی تأکید کرد: در لایحه بودجه ارائه شده از سوی شهرداری تهران، بودجه در نظر گرفته شده برای سال ۱۴۰۳، ۱۶۹ همت بود که در شورا این میزان به ۱۵۰ همت کاهش پیدا کرد و در صورتی که شهرداری بتواند سال آینده این میزان را محقق کند، می‌تواند در لایحه متمم، بودجه بیشتر خود را ارائه کند که همه این موارد نشان‌دهنده خدمت به شهروندان و حرکت در سطح شهر تهران است.

بابایی با انتقاد از رویه دولتمردان و مدیریت شهری گذشته افزود: آنها هر روز بهانه‌ای را می‌آوردند بطوریکه حتی در بحث مدیریت آب نیز آن را منوط به برجام و تحریم‌ها می‌دانستند اما در این دوره از مدیریت شهری و دولت گفتمانمان مقاومت، ایستادگی و حرکت‌های علمی است.

میرزایی قمی نیز در آیین رونمایی از بسته محیط زیستی شهرداری تهران، مدیریت انرژی و منابع تجدید پذیر گفت: دو موضوع اصلی ترافیک و آلودگی هوا به عنوان موضوعات شهر تهران از نگاه شهروندان مطرح شده است. بحث‌های حمل و نقلی و آلودگی هوا نیز درهم تنیده‌اند و یکی از منابع اصلی آلودگی هوا وسائل حمل و نقلی هستند.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین سیاهه انتشار که مطالعات آن در سال ۹۶ انجام شده است سهم منابع مختلف آلاینده در تهران دیده شده که دو منبع اصلی ثابت و متحرک سهم‌شان مشخص شده است به این ترتیب منابع متحرک شامل خودروها، موتورسیکلت‌ها و ... سهم ۶۱ درصدی در آلایندگی هوا دارند که یکی از راهکارهای مهم در کنترل آلودگی هوا در حوزه حمل و نقل، معاینه فنی است.

میرزایی قمی ادامه داد: تأثیری که معاینه فنی در آلودگی هوا دارد به شکلی است که اگر همه خودروهای شامل معاینه فنی به مراکز مراجعه و اقدام به اخذ گواهی معاینه فنی کنند، شاهد کاهش ۲۳ درصدی انتشار مونوکسید کربن خواهیم بود. در حقیقت مراکز معاینه فنی به ذاته دوستدار محیط زیست هستند چرا که در کاهش آلایندگی هوا تاثیرگذارند.

وی ادامه داد: یکی از منابع ثابت نیز نیروگاه‌ها هستند که بخشی از سوخت آنها فسیلی است و در آلایندگی هوا تاثیرگذار هستند به شکلی که در سیاهه انتشار سهم ۱۲.۱ درصدی انتشار ذرات معلق مشخص شده است.

سرپرست ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران تأکید کرد: اگر نیروگاه‌ها به عنوان منبع تأمین برق با این آلایندگی و از سوی دیگر آلایندگی منابع متحرک را در کنار هم مدنظر قرار دهیم نهایتا توانستیم در قالب تفاهم‌نامه‌ای این موضوعات را به صورت یک دسته ببینیم؛ لذا اولین مرکز معاینه فنی سبز که فرآیند، ساختمان و بحث‌های عملیاتی و اجرایی آن در راستای مباحث محیط زیستی باشد اجرایی شد.

وی اعلام کرد: مرکز معاینه فنی الغدیر که از بزرگترین مراکز معاینه فنی هست و تعداد مراجعات قابل ملاحظه‌ای دارد به عنوان پایلوت در این طرح در نظر گرفته شد و به عنوان اولین مرکز معاینه فنی سبز در سطح شهر تهران و کشور شناخته شد. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد توسعه مراکز فنی در راستای کاهش آلایندگی هوا باشیم.