به گزارش اکوایران،جلسه امروز شورای شهر تهران به دلیل برگزاری جلسه هم اندیشی با تاخیر آغاز شد،مهدی چمران پیش از آغاز جلسه صحن علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص اختلاف میان شهرداری تهران و شرکت ایران خودرو در خصوص قیمت و کیفیت اتوبوس‌های تولید داخل گفت: ما در خصوص اختلافات قیمتی و کیفیتی ورود پیدا نمی‌کنیم هر یک از شرکت‌های تولید کننده داخل که محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب تولید کنند دست‌شان را می‌بوسیم و این محصولات را خریداری می‌کنیم. اختلافات مالی و ملکی قطعا موضوعی است که در آن دخالتی نخواهیم داشت. ما به دنبال اتوبوس‌های باکیفیت و با قیمت مناسب هستیم البته اختلاف قیمت‌ها زیاد است از خرید داخلی استقبال می‌کنیم اما این نباید به گونه‌ای باشد که ما ضرر کنیم.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه گردشگری در محل دائمی نمایشگاه‌های سئول گفت: بخش گردشگری در شهرداری تهران اعلام کرده که از موضوع مطلع نبوده و به دلیل حضور رئیس نمایشگاه‌های گردشگری که جلسه‌ای هم در عباس آباد با حضور ایشان برگزار شد شرکت کردیم اما قطعا بنده در این نمایشگاه شرکت نمی‌کنم ولی این اقدام شهرداری تهران نیز تخلف نیست.

رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: نمایشگاه‌ها در نقاط مختلف تهران برگزار می‌شود همانند منطقه 22 می‌توانند این نمایشگاه‌ها را برگزار کنند اما توصیه ما این است که در جایی که برای برگزاری نمایشگاه‌ها ساخته شده نمایشگاه‌ها برپا شوند.

در در جلسه امروز شورای شهر تهران  موضوع «لایحه اصلاحیه مصوبه عوارض بر مشاغل سیار و بی کانون شهر تهران» مورد بررسی صحن شورا قرار گرفت که در این خصوص اصلاحات پیشنهادی از سوی کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد و پس از اعمال اصلاحاتی به تصویب اعضا رسید.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، در توضیح این پیشنهادات عنوان کرد: در تبصره یکم این لایحه مطرح شد تا نرخ پایه ساماندهی این مشاغل در شبانه روز به مبلغ 18 هزار تومان افزایش یابد مضافاً بر اینکه نرخ پایه شغل هر متر مربع فضای اختصاصی به بهره برداراران غیر موتوری و دستفروشی از 9 هزار تومان به 11 هزار تومان به طور روزانه افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: این مبلغ به واسطه هزینه هایی است که در تأسیس و تجهیز مجموعه های مورد بهره برداری شده برای اسکان دستفروشان صورت گرفته است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه اظهار کرد: یک تبصره نیز به این لایحه در خصوص ضریب موقعیت جغرافیایی خودروهای سوخت رسان برابر 1 در نظر گرفته می شود و عوارض مربوط بر اساس ظرفیت متفاوت مخازن خودروهای مذکور بر مبنای جدول طراحی شده در این لایحه اخذ خواهد شد.

وی گفت: عبارت ایثارگران نیز به جای عبارت جانبازان  مورد اصلاح واقع شده است.

پیرهادی در خصوص یک تبصره ذیل بند هفتم نیزدر این لایحه الحاق شده که مبین این است که شهرداری تهران (شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران) موظف است ساز و کار نظارت بر رعایت بهداشت کار یا مهندسی بهداشت(HSE) را طی آیین نامه ای تنظیم و حداکثر ظرف مدت 6 ماه از ابلاغ این مصوبه به شورای شهر تهران برای تصویب ارسال کند.

در ادامه، مهدی اقراریان، عضو شورا در طرح سئوال و ایراد تذکری در این خصوص عنوان کرد: یکی از سیاست هایی که ما در این دوره دنبال کردیم ممنوعیت صدور مجوز و افزایش دکه های مطبوعاتی و گلفروشی بود که متأسفانه بعضاً در سطح برخی مناطق مشاهده شده که فضاهایی از این دست را به برخی ها واگذار می کنند اما با فرآیند متفاوت؛ به طور مثال یک گلفروشی تعبیه شده و این گلفروشی را در یکسری قالب های دیگری و در بخشی از اراضی شهر واگذار کردند که این موضوع عملاً دور زدن این قانون است.

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در واکنش به اظهارات مهدی اقراریان تاکید کرد که موضوع ممنوعیت صدور مجوز برای نصب هرگونه کیوسک های مطبوعاتی، گلفروشی، ون های موتوری و غیر موتوری در سطح شهر یک قانون است و هیچ کسی حق چنین کاری را ندارد.

در پایان موضوع لایحه "مصوبه عوارض بر مشاغل سیار و بی کانون شهر تهران" با اعمال اصلاحات نرخی و محتوایی مورد موافقت قرار گرفت و به تصویب رسید.

همچنین درجلسه امروز شورای شهر تهران   موضوع «بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش اکولوژیک درختان» در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و این لایحه پس از اصلاحات در برخی عناوین به تصویب رسید.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در توضیح این لایحه عنوان کرد: خوشبختانه کلیات این لایحه در جلسه قبلی شورا به تأیید رسید و مصوب شد که ما در این خصوص افزایش پنج درصدی نرخ عوارض را شاهد باشیم و اعمال این نرخ نیز موجب تقدیر شهروندان از این مصوبه شورا شد از این رو برخی تبصره هایی که نیاز به برررسی دقیق تر داشت به این جلسه موکول شد.

وی افزود: اصلی ترین تغییر در این لایحه به موضوع تعهد و یا تحویل اشجار به منطقه های شهرداری بود که با چالش هایی روبرو بود از این رو ما در اصلاح این تبصره اظهار کردیم که برابر این لایحه وظیفه تعیین قیمت به سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران محول شد و همان قیمت از فرد متقاضی اخذ خواهد شد. این بدان معناست که تعدادی اشجاری که فرد بر کاشت آن تکلیف دارند؛ رقم آن را به حساب مخصوص پرداخت کند و اشجار را دریافت کند.

مهدی چمران در تکمیل این توضیحات عنوان کرد: قبلاً متقاضیان خودشان اقدام به خرید اشجار برای کاشت می کردند. اما با این مصوبه سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران وکالتاً موظف به کاشت درخت در مکانهای تعیین شده می شود و پس از آن تحویل شخص می دهد و این اقدام کمک به کاشت درختان خواهد بود.

عباسی در تشریح تبصره دوازدهم یادآور شد که در این لایحه قید شده که این مبلغ توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران جهت خرید و کاشت درختان در بوستانه ها و فضاهای شهری هزینه خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه این توضیحات با بیان اینکه بند "هزینه خواهد شد" باید اصلاح شده و تامین هزینه درختان با متقاضیان است و سازمان پارک ها موظف به تهیه و کاشت اشجار خواهد بود.

وی در خصوص بند دیگری نیز یادآور شد: در یکی از این بند ها آمده هر تعداد درختانی که غرس می شود باید مطابق همان تعداد درختانی است که قطع شده است؛ اما باید این موضوع نیز مد نظر قرار گیرد که محیط بن درختان قطع شده دو برابر درختان غرس شده است لذا نیاز است تا این مورد نیز مورد اصلاح قرار گیرد.

در پایان موضوع «اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش اکولوژیک درختان» با اعمال اصلاحاتی مورد موافقت قرار گرفت و به تصویب رسید.