به گزارش اکوایران ،بهمن ماه سال گذشته مهدی چمران در خلال بررسی لایحه بودجه سال 1402 شهرداری تهران یک سناریو خاص رو کرد،رئیس شورای شهر تهران آن زمان با بیان اینکه امسال با وجود اختصاص اعتبار به بخش حمل و نقل و ترافیک، اتفاق خاصی در این بخش نیفتاد، گفت: برای بودجه سال آینده به اتفاق نظر رسیدیم که با سناریوی ۶۵ هزار میلیارد تومان درآمد، ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز برای این بخش در نظر گرفته شود که انقلابی در بودجه ما خواهد بود.امسال نیز در خلال بررسی لایحه بودجه سال 1403 شهرداری تهران چمران برای دومین بار این سناریو را تکرار کرد و پیشنهاد داد ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه مازاد نیز برای مأموریت‌های حمل و نقل عمومی همچون سال گذشته پیش بینی شود و از این میزان هزار میلیارد تومان نیز به مأموریت های حوزه خدمات شهری اختصاص یابد.علی رغم این سناریوهای چمران و وعده های زاکانی اما همچنان گره گشایی خاصی از مشکلات و چالش های گریبانگیر مردم تهران در ترافیک روزمره اتفاق نیفتاده است.

بهروز شیخ رودی؛معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران ضمن بی تاثیر دانستن این سناریوها در گفتگو با خبرنگار اکو ایران گفت: بلاخره ثمره و نتیجه بیش از بیست بودجه ای که آقای چمران ادعای بستنش برای شهرداری را داشته اند خودش را در این سناریوهای بدون پشتوانه و تاثیر نشان می دهد، اینکه بدون هیچ حساب و کتاب درست و دقیقی یک بار عدد 10 هزار میلیارد تومان و برای امسال عدد 15 هزار میلیارد تومان را یکباره بعد از اینکه سقف منابع و مصارف لایحه شهرداری را کاهش داده اند می آیند و دوباره با کاهش در مصارف برای یک گروه خاص هزینه مثل حمل و نقل عمومی می گذارند اگر دقیق و نتیجه بخش بود الان باید مردم نتیجه اش را می دیدند، نه اینکه رئیس پرسابقه شورای شهر تهران که ادعای حمایت از تولید داخلی اش گوش فلک را کر کرده است بیاید و در پاسخ به خودروسازان داخلی بگویداتوبوسی می‌خواهیم که‌ گوشه خیابان خراب نشود!

این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری با اشاره به جدال های لفظی مطرح شده میان یک خودرو ساز داخلی و شهرداری تهران درباره پرداخت پول اتوبوس ها در ادامه افزود: در حالیکه زاکانی هر روز از بی نظیر بودن تحقق بودجه در دوره مدیریتش پز می دهد و حرف می زند و تا پایان آذرماه امسال شهرداری توانسته است 53 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند اما ما در عمل شاهد آن هستیم که یک خودرو ساز داخلی به خاطر عدم پرداخت 200 میلیارد تومان از سوی شهرداری از تحویل اتوبوس های جدید به شهرداری جلوگیری کرده است و توضیحات مدیران شهرداری هم به جای آنکه در مسیر حل موضوع باشد آشکار کرد که این مبلغ از سال 1400 تاکنون پرداخت نشده است! این آینه تمام نمای وعده های چمران و ادعاهای زاکانی در حمایت از تولید داخلی آن هم در سالی که از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال مهار تورم و رشد تولید نام گذاری شده است! در این شرایط می بینیم که رئیس شورای شهر یک دفعه یادش افتاده که قیمت خودروساز داخلی بالاست و ادعا کرده اند که اختلافات قیمت زیاد است و اگر ضرر نکنند از تولید کننده داخلی خرید می کنند!یک نفر هم پیدا نمی شود بگوید چطور مردم باید در صف اتوبوس وقتشان تلف شود و ضرر کنند اما شما آقای چمران به جای آنکه پیگیر اجرای وعده هایتان باشید به فکر سود شهرداری از خرید اتوبوس چینی و ضرر شهرداری از اتوبوس داخلی افتاده اید!

معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران با اشاره به سناریوی سال گذشته چمران برای افزایش ده هزار میلیارد تومانی اعتبارات حمل و نقل و ترافیک به خبرنگار اکو ایران گفت: البته آقای چمران همه وعده هایش تا اکنون همین گونه بوده  و بیشتر ادعا بوده است تا عمل! ایشان و اعضای شورای ششم حتی پای ادعاهایشان روی کاغذ هم نمی ایستند و بعد از اینکه وعده را دادند و در رسانه ها با آن وعده عکس یادگاریشان را گرفتند یادشان می رود که چه وعده ای داده بودند! نمونه بارز این مساله را در وعده افزایش 10 هزار میلیارد تومانی اعتبارات ماموریت حمل و نقل و ترافیک در بودجه سال 1402 شهرداری تهران است. طبق آنچه شما و همه ما از یازدهم بهمن ماه سال گذشته در یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران شنیده ایم و به یاد داریم آقای چمران وعده افزایش ده هزار میلیارد تومانی اعتبارات حمل و نقل و ترافیک را به شهروندان تهرانی دادند، اگر پایبندی ایشان و همکارانشان در شورای ششم را در همین یک وعده در لایحه و بودجه مصوب سال 1402 را پیگیری کنیم مشخص می شود این وعده ها واقعی بوده است یا کیک؟!

شیخ رودی در ادامه با اشاره به لایحه بودجه سال 1402 شهرداری تهران گفت: در لایحه بودجه سال 1402 شهرداری که توسط زاکانی به شورای ششم ارائه شد اعتبار ماموریت حمل و نقل و ترافیک رقمی بالغ بر 25 هزار و 553 میلیارد تومان پیش بینی شده بود که آن را در تصویر اولی که در اختیار شما قرار داده ام می توانید ملاحضه کنید.

 

2 (3)

تصویر شماره یک 

بعد از وصول این لایحه و در جریان بررسی و تصویب بودجه آقای چمران از خودشان سناریوی افزایش 10 هزار میلیارد تومانی اعتبارات حمل و نقل را ارائه کردند که اعضاء شورای شهر نیز به این پیشنهاد رئیس پرسابقه شان رای مثبت دادند و طبعا باید با اضافه شدن 10 هزار میلیارد تومان به سقف رقم قبلی مجموع اعتبارات ماموریت حمل و نقل و ترافیک در بودجه مصوب به 35 هزار و 553 میلیارد تومان می رسید اما طبق آنچه در تصویر دومی که در اختیار شما قرار داده ام می بینیم که شورا به وعده و پیشنهاد ده هزار میلیارد تومانی چمران در بودجه سال 1402 به صورت کامل پایبند نبوده است و رقم اعتبارات ماموریت حمل و نقل و ترافیک به 33 هزار و 741 میلیارد تومان رسیده است!

1

تصویر شماره دو 

با این حساب خوب است مردم قضاوت کنند که وعده بودجه ای پارسال چمران واقعی یا کیک بوده است!؟ به هر حال خوب است آقای چمران امسال چشم و گوششان در کمیسیون بودجه شورا را خوب بکار بگیرند تا وعده 14 هزار میلیارد تومانی شان کیک از آب در نیاید!

این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری با اشاره به منابع در دسترس مدیریت شهری دوره ششم به خبرنگار اکو ایران گفت: مدیریت شهری دوره ششم از ابتدای روی کار آمدن تا پایان آذرماه امسال رقمی بالغ بر  159 هزار و 638 میلیارد تومان منابع در اختیار داشته است، منابعی که باید برای حل مشکلات شهر و بازکردن گره های زندگی روزمره مردم شهر از جمله تامین اتوبوس و... هزینه می شد،اما در عمل ما به جای اینکه شاهد افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی و ... در شهر باشیم شاهد آن هستیم که هنوز بعد از سه سال آقای چمران در خیالشان انبارهای خالی مترو را می پایند که ببینند در دوره پنجم چقدرش پر و چقدرش خالی بوده است!