درجریان برگزاری دویست و بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران، گزارشی در خصوص فعالیت ها انجام شده و برنامه های در دست اقدام سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به عنوان دستور در صحن علنی امروز شورا مطرح شد که در این رابطه مدیر عامل این سازمان توضیحاتی را در این باره اعلام کرد.

رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، با بیان اینکه بنده از تیرماه سال قبل مشغول به فعالیت شدم، گفت: دو مأموریت شامل تنظیف و آراستگی و مدیریت پسماند برعهده ماست. در هشت ماه اخیر پنج گام برنامه تحولی را در نظر گرفتیم که مشارکت مردم در آراستگی شهر اولین بند این پنچ گام بود.

وی با بیان اینکه سامانه ۱۳۷ برای قضاوت عملکرد ما  فعال است، یادآور شد: تا امروز مباحث متعددی در مورد تفکیک پسماند از مبدأ مطرح شده بود اما زیرساخت های آن فراهم نبود و در این دوره اقداماتی در این خصوص انجام شد.

محمدی با تأکید بر اینکه مدیریت پسماند پیش از این به عنوان یک سازمان ستادی تعریف شده بود، تصریح کرد: قرار بر این شد بر مبنای اساسنامه، سازمان پسماند عملیاتی باشد و ما در اقدام اخیر خود به اساسنامه پرداختیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه پایتخت به یک اقدام تحولی در زمینه مدیریت پسماند نیاز داشت، خاطرنشان کرد: در دوره پیشین مدیریت شهری به دهه ۷۰ بازگشتیم و با ۱۵۴ پیمانکار، امور دنبال شد. هر ناحیه به یک و یا بعضاً به دو پیمانکار واگذار شد و بیشترین نارضایتی از وضعیت رفت و روب به ۵، ۶ سال اخیر مربوط می شود.

وی افزود: ۱۳۰ میلیون مترمربع سطح رفت و روب شهر است. بر اساس آنالیزها برای هر ۱۰ هزار مترمربع یک کارگر در نظر گرفته بودند. گفتند ۱۴ هزار پاکبان برای شهر نیاز داریم و خود به خود جاروی مکانیزه از چرخه خارج شد. تا قبل از قرارداد جدید و در دوران فرآیند غلطی که وجود داشت، ۴۰ میلیون تومان هزینه یک جاروی مکانیزه بود اما امروز هزینه اجاره آن ۱۲۰ میلیون تومان است.

محمدی با تأکید بر اینکه عملاً مکانیزاسیون را حذف کردند، گفت: براساس قراردادهای قبل باید سرمایه ۶ تا هفت میلیارد تومانی به کار گرفته می شد تا از یک جاروی ۴۰ میلیون تومانی استفاده شود. ما پیمانکارانی که توان فنی داشته باشند تا بتوانند ۱۴ هزار پاکبان را مدیریت کنند، نداشتیم و به ناچار به سمت یک اقدام تحولی با زیرساخت درست رفتیم؛ به سمت مدیریت فرامنطقه ای رفتیم.

وی با بیان اینکه قراردادها سه ساله منعقد شد تا پیمانکاران ماشین آلاتی که از شهر خارج شده بود را بازگردانند، گفت: دو هزار میلیارد تومان در هشت ماه اخیر از سوی پیمانکاران سرمایه گذاری و ماشین آلات خریداری شده است. امروز پیمانکاران با توجه به اینکه خودشان سرمایه گذاری کرده و ماشین آلات خریداری کرده اند با حساسیت بیشتری خدمات ارائه می دهند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه درخصوص ماشین های دیزلی با مشکل روبه رو هستیم، اظهار کرد: ۸۰ دستگاه ماشین دیزلی خریداری شده اما هنوز موفق به شماره گذاری نشده ایم. هم جغرافیای قراردادها و هم مدت پیمان ها اصلاح شده است.

محمدی با بیان اینکه سامانه نوماند زیر نظر سامانه شهرزاد راه اندازی شد، خاطرنشان کرد: در این راستا توان پیمانکاران افزایش یافت و با توجه به اینکه ممکن بود رانندگان آموزش لازم را ندیده باشند، این آموزش صورت گرفت تا نوماند در ۲۲ منطقه شهر تهران اجرا شود و باید تا پایان خردادماه اطلاع رسانی نیز انجام شود. زیرساخت ها ایجاد شده و از هر نقطه از تهران با ما تماس گرفته شود، شرایط برای جمع آوری پسماند آنها فراهم است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ناحیه سه منطقه ۲۱ روزانه ۱۵ تن و یکی دیگر از نواحی شهر روزانه ۱۵۰ تن زباله دارد، گفت: ما فهرست بهای ابلاغی سازمان برنامه را ابلاغ کردیم تا عدالت اجرا شود. امروز عدد عادلانه ای برای جمع آوری پسماند در نواحی مختلف داریم و مبنای کارشناسی‌ای برای قیمت گذاری، مدت قراردادها و جغرافیای کار وجود دارد.

وی با بیان اینکه این اقدامات در بازه زمانی ۵ تا ۶ ماهه انجام شد، گفت: باید قضاوت شهروندان را مبنای کار خود قرار دهیم. ما از نگاه سامانه ۱۳۷ عملکرد را در ۱۰ آیتم بررسی کردیم. به طوری که در تیرماه ۳۶ هزار و ۶۰۲ شکایت از عملکرد مدیریت پسماند داشتیم که اقدامات زیرساختی داشتیم. البته هنوز در خیابان ۱۰۰ درصد کار خود را انجام نداده ایم اما با این وجود نارضایتی ها در بهمن ماه به ۱۸ هزار مورد رسید.

محمدی با بیان اینکه در این بازه زمانی نارضایتی ها ۵۰ درصد کاهش یافت، گفت: با این وجود معتقدیم همین ۵۰ درصد نیز میزا ن بالایی است. این را هم باید درنظر گرفت که آبگرفتگی در بهمن ماه روند افزایشی دارد اما با این وجود پیام های نارضایتی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از معضلات ما زباله گردی است، یادآور شد: شعار تفکیک از مبدأ سالها مطرح می شود و بیش از ۱۸ سال است که آموزش تفکیک از مبدأ داده می شود. بیش از ۲۰۰ نفر آموزشگر در سطح شهر آموزش تفکیک از مبدأ می دادند اما میزان تفکیک از مبدأ حتی به درصد نمی رسد. تمام آموزشگران تجمیع شدند تا در حوزه نوماند کار کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه زیرساخت ها برای اخذ درآمد پیمانکار از محل طرح نوماند فراهم شده است، گفت: دستور قضایی محکمی برای مقابله با ضایعات فروشی ها دریافت کردیم. ضایعات فروشی ها بدون دخالت شهرداری در سامانه مجوزها، اجازه فعالیت دریافت کرده بودند و ما جلوی این درگاه را گرفتیم. کسانی که پیش از این نیز اقدام کرده بودند، باید توسط شهرداری بررسی شوند.

 وی همچنین تصریح کرد: ماشین آلاتی که به صورت غیرمجاز پسماند جمع آوری می کنند، توقیف می شوند. در مدت اخیر ۸۵ مجموعه ضایعات فروشی پلمپ و بیش از ۱۵۰ خودرو توقیف شده است.

محمدی با بیان اینکه عدم آراستگی ناشی از فعالیت زباله گردها در یک ماه گذشته کاهش ۷۰ درصدی داشته است، خاطرنشان کرد: این طرح تا پایان فروردین ادامه خواهد یافت تا میزان زباله گردی مجدداً کاهش یابد.

محمدی با تأکید بر اینکه با معاونت شهرسازی مکاتباتی انجام دادیم و طرح جمع آوری پسماند برای مجتمع های بالای ۵۰ واحد تهیه شده است، اظهار کرد: امروز برای مجتمع های موجود، مخازن به داخل فضای مجموعه ها انتقال خواهد یافت. واقعیت این است که طرح جامع پسماند نگاه علمی دارد. 

وی با اعلام اینکه گاز متان وجود دارد و نمی توان آن را انکار کرد و دغدغه ای است که سالها وجود دارد و نمی توان آن را کتمان کرد، گفت: اسنادی در طرح جامع پسماند تهیه شده و فراخوان برای جذب مشارکت تا ۳۱ فروردین ماه منتشر می شود تا استحصال گاز متان با سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تهران تعیین تکلیف شود. تعداد سرمایه گذاران در این زمینه محدود است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس مطالعه طرح جامع ۷۴۲ گرم به ازای هر نفر زباله تولید می شود، گفت: روزانه هفت هزار و ۴۰۰ تن زباله در سطح شهر تولید می شود که ورودی زباله به آرادکوه نزدیک به ۶ هزار تن زباله غیرارزشمند است.

وی افزود: ممنوعیت جدی در قراردادهای ما برای فعالیت کودکان کار وجود دارد و اگر کودک با لباس شهرداری فعالیت کند، قطعاً با پیمانکار برخورد خواهد شد. ۷۰ درصد کودکان کار اتباع هستند. ما باید با ریشه این کار برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه تا ۳۱ فروردین ماه با تمام مراکز خرید ضایعات خشک مقابله خواهیم کرد، ادامه داد:  دستور قضایی برای اعلام جرم را در ۲۰ اسفند ماه دریافت کرده ایم.

محمدی با بیان اینکه نیروهایی که پیمانکاران استفاده می کنند اگر از اتباع غیرمجاز باشند، جایگزین خواهند شد، گفت: ما در زباله گردی که یکی از دغدغه های اصلی شهردار تهران است، سه جلسه را با معاونین برگزار کردیم. همایشی در روز ۱۴ فروردین ماه با حضور ۷۰۰ نیرو برگزار شد تا بتوان به ثباتی در بخش جمع آوری پسماند برسیم.

مهدی اقراریان هم پس از استماع گزارش مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در خصوص حوزه پسماند شهر تهران، گفت: خوشبختانه در این جلسه نوبت به یکی از وظایف مهم شهرداری تهران یعنی جمع آوری پسماند از سطح شهر رسید. دوستان اعتقاد دارند که هر موقع ماهی را از آب بگیری تازه است؛ اما من چنین فکر نمی‌کنم. در یک لجبازی شاهد این بودیم که زمان را از دست دادیم؛ لذا به مدیران شهرداری توصیه می‌کنم با مردم لجبازی نکنید بی‌تردید کسی با لجبازی کردن با مردم به جایی نمی‌رسد. در هر کاری در حوزه پسماند به جای توجه به جریانی که پشت پرده این موضوع است باید به همراه کردن مردم توجه کنیم.

وی اضافه کرد: در صحبت‌های آقای محمدی در مورد همراهی مردم و روند تحقق این موضوع چیزی نشنیده‌ام. حق شهروندانی که مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند و بسیاری از مشکلات را تحمل می‌کنند این است که شهرشان تمیز باشد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: تا انتخابات ۱۴۰۴ زمان زیادی مانده است تمرکز اصلی را بر وظایف اصلی بگذارید و این امور را مورد توجه قرار دهید. وضعیت کودکان کار باید مورد توجه قرار گیرد. در مورد تضییع حقوق کودکان در جاهای مختلف دنیا صحبت می‌کنیم اما وقتی به خودمان می‌رسد کودکانی با صغر سن در ساختار شهرداری تهران استفاده می‌شود. مردم شعار شما را می‌بینند و عمل شما را هم می‌بینند.

اقراریان با اشاره به طرح جامع پسماند خطاب به اعضای شورا گفت: سرانجام این طرح چه شده است؟ امروز روز استثنایی در شورا قلمداد می‌شود؛ چرا که یکصدا همه حق مردم را مطالبه می‌کنند. متن قراردادهای حقوقی در سازمان پسماند باید در اختیار شورا قرار گیرد و بررسی شود تا مشخص شود آیا حقوق شهر و شهروندان در آن در نظر گرفته شده یا خیر؟ و آیا دور بعد مسیر دیگری را خواستند دنبال کنند حقوق مردم تضییع نشود.

وی تأکید کرد: امیدواریم آقای محمدی آخرین مدیرعامل سازمان پسماند در این دوره باشد چرا که در این دوره سه مدیر در حوزه پسماند تغییر کرده باید ثبات مدیریتی داشته باشیم همانطور که در مورد شهردار تهران گفته می‌شود در مورد مدیران نیز آزمون و خطا پذیرفتنی نیست. با عقلانیت، علم و دانش و روش‌هایی که در دنیا وجود دارد، نمی‌توان لجبازی کرد. حق مردم تهران این وضعیت زباله و پسماند در شهر نیست.

ناصر امانی نیز  پیرو ارائه گزارش عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، گفت: وقتی قرار است طرحی نو در شهر اجرا شود پشتوانه‌های علمی و مطالعاتی آن مهم است، من جای مطالعه را در طرح جدید خالی می‌بینم. در اطراف حرم امام رضا (ع) با آن همه زائر شما یک زباله نمی‌بینید، شهرداری مشهد از چه مکانیزمی استفاده می‌کند که آنقدر شهر تمیز است؟ ما یکبار مدیران شهری را به مشهد بردیم تا از تجربیات آنها استفاده کنند، لازم نیست ما سراغ شهرهای خارجی برویم، نمونه‌های خوبی در داخل داریم.

وی با اشاره به  مشارکت مردم گفت: مشارکت مردم فقط از طریق منتفع شدن مردم از سود تفکیک زباله میسر خواهد شد. از طریق طرح«نوماند» و اپلیکیشن «شهرزاد» این موضوع را داریم. اما از ۱۷۰ هزار پلاک در منطقه ۸، ۷۰۰ نفر عضو شدند و در تهران فقط ۱۰ هزار نفر عضو شدند که باید مشخص شود چگونه تبلیغ می‌شود. به اضافه اینکه در طرح جدید جمع‌آوری پسماند گفته می‌شود الزامی درباره تعداد نیرو وجود ندارد، می‌خواهی یک نیرو بیاور یا ۱۰۰ نیرو. من در ناحیه این موضوع را بررسی کردم که سبب عدم توجه به نظافت معابر و کوچه‌های فرعی شده است.

امانی ادامه داد: محدود کردن تعداد پیمانکار و گسترده شدن جغرافیای حضورشان ضمن اینکه محاسنی دارد معایبی هم دارد و  قدرت مانور شهرداری در زمان بحران تقلیل می‌دهد.  مناطق و نواحی شهرداری را از مهم‌ترین مسوولیت‌شان که نظافت شهر است، سلب مسوولیت کرده است. آیا اعمال نظر ۲۵ درصدی مناطق نظارت کافی را برای‌شان فراهم می‌کند؟ آیا حقیقت دارد که تنها یک پیمانکار در تهران فعال است و مابقی پیمانکاران زیر مجموعه او هستند؟

احمد صادقی نیز با بیان این که پسماند ما امروز یک موجود پیر و فرتوت است که می خواهیم  با بزک کردن، او را جوان کنیم گفت : در هیچ دوره ای مانند امروز نبوده که اتباع خارجی بیایند رفت و روب خیابان ها را انجام دهند؛ مخازن زباله نهایتاً نو شود و یا بعضی را رنگ امیزی کنند یا از ماشین های مکانیزه کمتر استفاده می شود چرا که می گویند هزینه بر است.

وی افزود: شهروندان ما در هیچ دوره ای از این شیوه جمع آوری زباله و پسماند رضایتمندی نداشتند. لذا ما انتظار داشتیم شهر به گونه ای تمیز شود که دیگر هیچ مخزن زباله ای نباشد نظیر خیلی از جاهای دنیا ولی متاسفانه ما به سراغ تکنولوژی نرفتیم و هنوز دنبال این هستیم که اتباع خارجی بیایند خیابان ها را تمیز کنند.

صادقی خاطر نشان ساخت: استفاده از مکانیزاسیون کردن خودرها اتفاقا نه تنها هزینه بر نیست بلکه مقرون به صرفه هم هست، ولی متأسفانه وقت را از دست دادیم. فقط داریم گذشته را ترمیم می کنیم. گذشته ای که شاید از اساس باید تغییر می کرد.

صادقی اضافه کرد: نکته این است که برنامه کاربردی شهرداری هم در حوزه پسماند شناخته شده نیست؛ در منطقه ای که  صدها هزار نفر ساکن هستند تنها چند صد نفر به این برنامه مراجعه می کنند.

 مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز تاکید کرد : مویرگی‌ترین و یکی از پیچیده‌ترین کارها در حیطه وظایف شهرداری مربوط به موضوع جمع آوری پسماند است چرا که رابطه معناداری با رضایتمندی شهروندان دارد. 

عباسی با تأکید بر اینکه این موضوع زنجیره و منظومه حساب می‌شود و نمی‌توان به صورت مجزا آن را بررسی کرد بلکه باید از مبداء تا مقصد و با همه عناصر به آن پرداخت؛ گفت: در واقع ما در اینجا در خصوص کیفیت زندگی سخن می‌گوییم، منظور از کیفیت زندگی تنها داشتن ساختمان نیست بلکه عواملی از قبیل نوع همزیستی، سلامت، محیط و زنجیره‌ای از خدمات در کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند.

وی افزود: از منظر شهرسازی زمانی که ما تغییرات طرح جامع را اعمال کرده و دست به طرح تفصیلی می‌بریم؛ تمامی این برنامه‌ریزی‌ها به هم می‌ریزد. چرا که آن‌ها بر اساس برنامه‌ریزی و مطالعه جمعیت را پیش بینی کرده‌اند؛ باید توجه داشته باشیم که این تغییرات اگر امروز هم تأثیرات خود را نشان ندهد در دراز مدت تأثیرات مشاهده و احساس خواهد شد. اقدامات در حوزه مدیریت پسماند با توجه به نوع فصل باید انجام شود. گزارش‌ها در مناطق حاکی از آن است که وظایف به صورت دست دوم به افراد دیگری واگذار می‌شود که این امر موجب از بین رفتن یک هزینه خواهد شد.

 حبیب کاشانی، هم با بیان اینکه رانت عجیبی در مباحث مربوط به مدیریت پسماند چه در خصوص جمع آوری زباله، چه نیروی انسانی و چه نیروی کار وجود دارد؛ اظهار داشت:  این که اصلاح برخی موارد نیاز به زمان دارد را می‌پذیریم اما استفاده‌ای که از نیروی کار در این زمینه شده با بودجه‌ای که برای آن‌ها پرداخت می‌شود؛ مطابقت ندارد. یعنی این بودجه صرف رفاه آن‌ها نمی‌شود. لباس‌هایی که این نیروهای کار استفاده می‌کنند دست سوم و چهارم است و تنها در مناسبت‌های خاص به آن‌ها لباس نو داده می‌شود؛ این‌ها حقوقی است که باید برای آن‌ها در نظر گرفته شود حتی اگر از اتباع باشند باید حقوقشان به عنوان انسان رعایت شود. 

کاشانی ادامه داد: گاهی کارها به پیمانکارانی سپرده می‌شود که توانایی انجام آن را ندارند. امیدواریم کرامت انسانی در تمام طول سال برای این قشر رعایت شود تا آنها هم با دریافت حقوق خود تلاش بیشتری در انجام وظایف خود داشته باشد. نکته مهم دیگر موضوع فرهنگ سازی است که مغفول مانده و ما در این باره بسیار عقب هستیم. ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که نسل کوچکتر، تأثیر بپذیرد و به این ترتیب در راستای کاهش تولید زباله گامی برداریم.

 میثم مظفر نیز  با اشاره به ضرورت استفاده از "30 تکنیک سیاستگذاری رفتاری" در موضوع پسماند و امر تنظیف عمومی شهر تشریح کرد: مادامی که مخازن زباله در محلات و کوچه ها قابلیت جمع آوری تفکیک شده زباله تر و خشک را نداشته باشد؛ کنشی در محیط در این زمینه ایجاد نمی شود درحالیکه "ابزار در محیط" ، القاء کننده و سوق دهنده رفتار جدید شهروندی است و این تکنیک بسیار موثر است.

مظفر با اشاره به تکنیک "دسترسی سریع" افزود: در بستر گوگل وقتی واژه عامیانه تحویل زباله از منزل را سرچ می کنید؛ دسترسی سریع به نصب نرم افزار نوماند و تحویل زباله از طریق اپلیکیشن را نمی آورد.

رئیس کمیته بودجه با تأکید براهمیت تکنیک "مشوق ها" گفت: شهروندان باید دقیق و فراگیر بدانند که در ازای تحویل پسماند واجد ارزش از درب منزل ، چه امتیاز شهروندی را دریافت می نمایند. همچنین استفاده از تکنیک "تلنگرها و پیام های معنادار" ضرورت دارد و باید بابت موضوعی که قرار است در آن پارادایم شیفت و تحول بنیادین ایجاد شود به تولید پیام های فان و جالب و معنادار توجه نمود و در زمینه نوماند باید این کار صورت پذیرد.

در ادامه مظفر در تشریح تکنیک "مقایسه سازی" گفت: مطالعات رفتاری و تجربیات بین المللی نشان داده مقایسه رفتار یک شهروند با همسایه خویش بسیار می تواند موجب اصلاح رفتار و باور به تغییرپذیری آن باشد.

رئیس کمیته بودجه در پایان با اشاره به تکنیک "لنگراندازی" تأکید کرد: باید رفتار جدید چهره های شاخص ملی و دارای نفوذ و اعتبار نزد شهروندان را به نمایش گذاشت تا رفتارهای مطلوب جدید برفرض مثال استفاده از نوماند ( اپلیکیشن جمع آوری هوشمند پسماند) تکثیر شود.

جعفر بندی شربیانی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران، هم در تذکری خطاب به مسئولان و مدیران شهری، به خصوص شهردار تهران در خصوص فعالیت ها و وظایف این حوزه تخصصی عنوان کرد: بنده قبلاً برخی موضوعات با اهمیت که به عنوان گره های اصلی  شهر محسوب می شود را در چه در جلسات خصوصی و چه در جلسات عمومی صحن، مطرح کردم. همه می دانیم موضوعات جاری در این حوزه صرفا مختص به این دوره نبوده بلکه مبتلا به دو دهه گذشته نیز بوده است. از این رو اگر بتوانیم این چالش ها را حل کنیم نتیجه مطلوب حاصل و تحول ایجاد خواهد شد.

این عضو شورا در تشریح این چالش ها یادآور شد: متأسفانه پسماند در تهران همچنان به طور غیر اقتصادی اداره می شود. اگر به دخل و خرج حوزه پسماند توجه شود؛ می توان دریافت که درآمد پایدار شهرداری تهران از این دریای عظیم بسیار ناچیز است و درآمد لایه های دیگر همچون بخش خصوصی، پیمانکاران، شرکت ها، واسطه ها، زباله گردها و... دارای سهم بالایی از حوزه پسماند هستند؛ از این رو نتایج زحمات و مدیریت درست باید منتج به این شود تا پسماند در تهران محلی برای درآمد پایدار برای شهرداری شود.

شربیانی با اشاره به گفته های مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اضافه کرد: سود ناچیز شهرداری و درآمد انبوهی که به جیب افراد مورد اشاره سرریز می شود حاصل رانت و فسادی است که در حوزه پسماند وجود دارد و این فساد بسیار انبوه و غیر قابل انکار است و قابلیت اثبات دارد.

وی موضوع دیگر تذکر خود را به موضوع استفاده از تکنولوژی در این حوزه اختصاص داد و با بیان اینکه ما در دوره دوم و سوم شورای شهر تهران  در موضوع پسماند شاهد یک تحول عظیمی بودیم؛ گفت: متأسفانه امروز حتی در مناطق شهر در حوزه تکنولوژی و استفاده از این امر دچار عقب ماندگی هستیم و فاصله بسیار زیادی با دنیا داریم.

عضو هیات رییسه شورا در ادامه به یکی از موضوعات انعقاد قرارداد با کشور چین اشاره کرد و در این رابطه اظهار داشت: خوشحالیم که مقدمات انتقال فناوری با این قرارداد عملیاتی خواهد شد و امیدواریم که این موضوع بزودی عملیاتی شود.

وی با انتقاد از اینکه متأسفانه مبحث فرهنگی در حوزه پسماند یک موضوع نخ نما و تکراری است و عمدتاً بودجه های مختلفی هم در این خصوص اختصاص پیدا می کند که از دوران قبل نیز مسبوق به سابقه بوده است و تنها هزینه می شود و خروجی مطلوبی نداشته است. نگاه فرهنگی در حوزه پسماند باید با طرح های انگیزشی اقتصاد خانوار همراه شود؛ اگر با این مدل فرهنگسازی موجب تحریک نشویم قطعاً با پند و توصیه نمی توان شاهد تفکیک از مبداء  باشیم.

شربیانی با تأکید بر اینکه آثار پسماند یکی از فاجعه بارترین اتفاقات بر علیه محیط زیست محسوب می شود؛ اشاره کرد: امروزه در دنیا موضوع پسماند بسیار مورد اهمیت واقع شده است اما متأسفانه ما در برخی منطقه های شهر تهران همچون آراد کوه واقع در منطقه ری، شاهد وجود یک چالش بزرگ محیط زیستی از تجمیع پسماند و زباله ها هستیم. قطعاً آثار و تبعات تخریب محیط زیست بسیارعمیق و نگران کننده است. مضافاً بر اینکه در ماه های گرم سال، امکان زندگی تا شعاع چند ده کیلومتری آراد کوه غیر قابل تحمل است.

این عضو شورا در خصوص طرح جامع پسماند خطاب به مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری تهران نیز در طرح سوالی مطرح کرد: تا چه میزان موضوع طرح جامع پسماند به عنوان یک سند بالا دستی برای مجموعه تحت مدیریت تان، راهبردی است؟