علی محمد قادری؛رئیس سازمان بهزیستی کشور در دویست و بیست و هفتمین جلسه شورای شهر تهران  با بیان این که  درخواست ما از شورا حضور و هم افزایی بیشتر برای پیش بردن سازمان بهزیستی به سمت نهادی هم افزا بود گفت :  سازمان های حمایتی کشور بر اساس دهک بندی اختصاصی افراد را تحت پوشش منابع مادی خود قرار می دهند و امروز با وجود عقب افتادگی تاریخی، با تلاش دولت هیچ پشت نوبتی برای ارائه مستمری نداریم. به طوری که امروز یک میلیون و ۵۲۳ هزار نفر از خدمات ما بهره می گیرند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در صیانت از خانواده های دارای چندقلو نیز پشت نوبتی نداریم، یادآور شد: خدمات به معلولین، دسترس پذیری و مناسب سازی برای این قشر از جامعه باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی افزود: با توجه به وجود تاکسی های اینترنتی و پلتفرم ها و سکوهای مجازی، تلاش ما این است که قشر بیشتری از معلولان این خدمات بهره بگیرند. درخواست ما این است که جلسات مختلفی در سازمان بهزیستی با حضور نمایندگان مدیریت شهری تشکیل و جزئیات اقدامات بررسی شود تا نتایج آن را در سال جاری ببینیم.

قادری ادامه داد: در جمع آوری کودکان کار، شهرداری اقدامات خود را آغاز کرده و جلسات متعددی در همین راستا برگزار شده، باید ببینیم چگونه این موضوعات در فضای کالبدی شهر قابل لمس خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه کانون استعدادیابی و نخبگان نیاز به کنسرسیوم مشترک بین سازمان بهزیستی و نهادهای مختلف به ویژه مدیریت شهری دارد، یادآور شد: امیدواریم با این همکاری بتوانیم روز معلولین را گرامی بداریم. ما چهار هزار نخبه علمی، فرهنگی و ورزشی در بین معلولین داریم؛ لذا این رویدادها می تواند جریان سازی و الگونمایی کند و این موارد در بخش اوقات فراغت اهمیت دارد.

قادری با اعلام اینکه ما به پردیس توانمندسازی نیاز داریم، خاطرنشان کرد: این نیاز وجود دارد که پارک و یا پردیسی شکل بگیرد که شهروندان عادی نیز بتوانند از آن استفاده کنند اما خانواده های دارای فرزندان معلول در آن از بازی های مهارتی بهره بگیرند. این طرح حتما اقتصادی خواهد بود و منافعی را به دنبال خواهد داشت. این یکی از تقاضاهای ما از مدیریت شهری است.

قادری با بیان اینکه خدمات سازمان به افراد کم توان ذهنی ارائه می شود، گفت: در طراحی فضای عمومی برای این افراد، باید شهرداری وارد عمل شود و دسترس پذیری آنها و آراستگی در این خصوص قطعاً در کشور وجود ندارد. افراد در معرض معلولیت و سالمندی هستند؛ لذا باید زیرساخت ها برای این موضوع آماده شود. چراکه در آینده ۳۰ درصد از جمعیت سالمند خواهند بود.

وی همچنین تصریح کرد: هر فردی که مورد خشونت خانگی قرار گرفته باشد با سامانه ۱۲۳ تماس می گیرد و چهار هزار و ۹۵۶ نفر در اورژانس اجتماعی کشور پاسخگوی شهروندان هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه سازمان بهزیستی به دنبال آموزش و مشاوره در مراکز مددکاری است، اظهار کرد: در مواردی که شهروندان اقدام به خودکشی را اعلام می کنند، سازمان بهزیستی مدیریت میدانی را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه هر ۴۵ روز یکبار جلسات ستاد مناسب سازی با حضور نماینده شهرداری تهران تشکیل می شود، گفت: جلسات ما جلسات ملی هستند و موضوعاتی مطرح و مشخص می شود که چه میزان از مصوبات اجرایی شده است.

قادری تأکید کرد: پرسش ما این است که چند درصد از بودجه برای زیرساخت های مناسب سازی و موارد فرهنگی و اجتماعی اختصاص داده می شود؟

وی با بیان اینکه رها کردن کودکان پس از سن قانونی از سوی سازمان بهزیستی از اساس اشتباه است، یادآور شد: ما افراد را ترخیص نمی کنیم؛ مگر اینکه به شرایط استقلال برسند و وضعیت مخاطره آمیز نداشته باشند. ما سالها سرمایه گذاری نمی کنیم که افراد را رها کنیم. ۱۲۰ هزار نفر در مراکز ما نگهداری می شوند.

قادری با اعلام اینکه برای ساماندهی کودکان کار بیش از ۲۰ دستگاه باید همکاری کنند، گفت: در شهرداری تهران اقداماتی در حال انجام است و باید این سوال را پرسید که چه تعداد مصوبه عملیاتی در این زمینه وجود دارد. همین که شهردار تهران تعدادی دستگاه را گردهم آورده است اقدامی رو به جلو به شمار می رود. بنده بسیار خوش‌بینم که اتفاقات خوبی برای کودکان کار و خیابان خواهد افتاد اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که بخش قابل توجهی از کودکان کار، اتباع هستند و اینکه آیا باید رد مرز شوند یا خیر؛ باید بررسی شود.

وی افزود: در مواردی کودکانی که در خیابان ها هستند، خانواده دارند و وقتی جمع آوری شوند، بعضاً خانواده ها اقدام به بازگرداندن فرزندان خود می کنند. ساماندهی کودکان کار و خیابان پیچیدگی هایی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه دستگاه مکانیزه مناسب سازی شده ای در پارک ها و عرصه ها وجود ندارد، اظهار کرد: سه هکتار تا ۳۰ هکتار می توان برای پردیس توانمندسازی در نظر گرفت تا شهروندان و خانواده های دارای افراد معلول از آن استفاده کنند و در این صورت، نگاه ترحمی به این قشر نیز وجود نخواهد داشت. باید این باور قلبی وجود داشته باشد که در دوره ششم مدیریت شهری ابرکاری برای این معلولان انجام شود.

وی افزود: وضعیت پروژه های کوچک مقیاس یا میان مقیاس متفاوت است. ما به پروژه ای ملی نیاز داریم و اگر این فضای خاص در تهران ایجاد شود، در دیگر شهرها نیز اقدام خواهد شد. این پردیس بزرگ می تواند در یک کریدور پرتردد ایجاد شود. ما مطالعات لازم را انجام دادیم و فضاها و عرصه های زیادی برای راه اندازی این پردیس وجود دارد.

قادری با بیان اینکه درخواست ما این است شهرداری و بخش خصوصی مبلغی را اختصاص دهد تا سرویس تاکسی های اینترنتی به خانواده های دارای فرزندان معلول ارائه شود، گفت: مناسب سازی به اطلاع رسانی گسترده ای نیاز دارد. وسعت تهران بسیار زیاد است و باید اقدام گسترده ای شکل بگیرد تا ملموس باشد.

درادامه این جلسه جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر با اشاره به مشکلات معلولان گفت: به دلیل عدم مناسب سازی کامل، تردد در شهر چه سواره و چه پیاده با مصیب های زیادی مواجه است.

وی ضمن اشاره به تامین ناوگان برای معلولان گفت: درست است اقداماتی برای حمل و نقل ویژه معلولان فراهم شده است اما این اقدامات کافی نیستند مطابق با قانون حمایت از معلولان تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف تعیین و تعریف شده است و در ماده ۲ این قانون مناسب سازی و امکان تردد و تحرک راحت به عنوان یک وظیفه ذکر شده است.

تشکری هاشمی ادامه داد: همچنین در ماده ۳ قانون از ایجاد ستادی برای پیگیری مناسب صحبت شده است و باید گفته شود تاکنون چه اقداماتی توسط سازمان بهزیستی و شهرداری برای دسترس پذیری معلولان عزیز ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای  شهر تهران با بیان اینکه طبق ماده ۷ قانون حمایت از معلولان نیز گفته شده باید برای افراد دارای معلولیت شدید حق پرستاری پرداخت شود اظهار کرد: مطابق با قوانین باید حق پرستاری به معلولان پرداخت شود اما تا جایی که معلولان گفته‌اند این پول به آنها پرداخت نشده است و شاید پیشنهادی نیز به دولت نشده است باید اعلام شود برای حق پرستاری چه کار شده است؟.

زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران هم در واکنش به گزارش رئیس سازمان بهزیستی کشور در صحن شورا، با بیان اینکه امسال فعالیت های وسیعی در سازمان بهزیستی و مدیریت شهری انجام شده و مصداق آن توسعه مددسراها، یاورشهرها و پویاشهرهاست، گفت: افراد دارای معلولیت ذهنی به حاشیه رانده شده اند و مورد کم لطفی قرار گرفته اند و خانواده های آنها انبوهی از مطالبات دارند.

وی افزود: در راستای پیش بینی فضای عمومی برای افراد دارای معلولیت و ساماندهی وضعیت شهر برای معلولان جسمی و حرکتی هنوز اقدام چندانی صورت نگرفته است؛ ما هنوز راهنما و ضوابط لازم برای اینکه بدانیم معابر و پارک ها را چگونه باید ساماندهی کنیم، نداریم. این موضوع باید یکی از دغدغه های معاونت شهرسازی، خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی باشد و این مناسب سازی باید مورد بحث و همفکری بین سازمان بهزیستی و شهرداری قرار بگیرد.

شمس احسان با تأکید بر گفتمان سازی در سازمان بهزیستی در این خصوص، تصریح کرد: در راستای تحقق شعار سال می توان سازوکارهای کارآفرینی را برای اقشاری همچون زنان سرپرست خانوار با اقدامی مشترک ایجاد کرد و فرایندی تعریف کرد تا زنان به زنجیره اقتصادی متصل شوند.

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به وجود آسیب های اجتماعی در تهران متناسب با کیفیت زندگی شهروندان، اظهار کرد: همکاری بین شهرداری و سازمان بهزیستی می تواند تاثیر بسزایی برای رفع چالش ها و استفاده کارآمد از منابع و ارائه خدمات داشته باشد.

وی ادامه داد: خشونت های خانوادگی یکی از مسائلی است که زنان آسیب بیشتری از آن می بینند و نیازمند ایجاد فضایی برای استفاده این بانوان هستیم. یکی دیگر از مشکلات کاهش سن خودکشی است و پرسش ما این است که سازمان بهزیستی چه اقدامی در راستای کاهش این آمار انجام داده است.

معدنی پور با تأکید بر تحقق شهر سالمند، یادآور شد: یکی از پرسش های ما این است که سازمان بهزیستی چه اقداماتی برای ورود کودکان تحت پوشش این سازمان به جامعه انجام داده است؟

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورا با بیان اینکه حضور کودکان کار در خیابان ها مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: سازمان بهزیستی بر اساس قانون موظف است در همکاری با شهرداری و دیگر نهادها و استفاده از توان مددکارهای اجتماعی نسبت به شناسایی، جذب، پذیرش و توانمندسازی این کودکان در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر اقدام کند.

وی افزود: بهزیستی پس از سن ۱۸ سال پذیرای معلولان نیست و خانواده ها نیز توان نگهداری را ندارند. پرسش ما این است که بهزیستی چه اقداماتی در این راستا انجام داده است؟

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا هم با بیان اینکه شاید برخی اقدامات شهرداری اطلاع رسانی نشده است، یادآور شد: پارک شریعتی در پایان دوره چهارم مدیریت شهری کاملاً مناسب سازی شده و تمام فضاها برای استفاده معلولان آماده سازی شده بود.

ناصر امانی نیز با بیان اینکه از رئیس سازمان بهزیستی می‌خواهم که اعلام کند که در یکسال گذشته چه اقدامات مشترکی بین شهرداری و سازمان بهزیستی انجام شده است؟ تصریح کرد: شهرداری و بهزیستی در حوزه‌های مختلف همچون افراد کارتن خواب، زنان سرپرست خانواده و غیره همکار هستند؛ اما نشانه‌ای از کار مشترک در این زمینه نمی‌بینیم.

احمد احمدی صدر هم  با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه با حکمی که از سوی رئیس جمهور به شهردار تهران داده شده است اقدامات مدیریت شهری در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در پیش گرفته شده است، گفت: ضمن همکاری با همه دستگاه‌ها باید بگویم که در مسیر حل آسیب‌های اجتماعی موانعی وجود داشت و بهانه های متعددی از سوی دستگاه‌ها بیان می شد که حل آسیب های اجتماعی اتفاق نیفتد.

وی بیان کرد: ۸۰۰۰ ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر داشتیم اما حالا بیش از ۲۱ هزار نفر در مراکز ماده ۱۶ حضور دارند و حتی ۴۰۰۰ ظرفیت خالی داریم و باید بگویم که اگر این ۱۲ هزار ظرفیت ایجاد شده اتفاق نمی افتاد، این معتادان متجاهر در کف خیابان ها بودند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ایجاد ۱۶ هزار ظرفیت پذیرش برای معتادان متجاهر گفت: یکی از بهانه برای افراد دارای منع پذیرش که شامل افراد دارای بیماری‌های عفونی، زخم باز، صغر و کبر سن هستند، وجود داشت که شهرداری پذیرش تمام این افراد را انجام داد که جمعیت این افراد بین پنج تا هفت هزار نفر می رسد.

احمدی صدر با تأکید بر اینکه اگر ۴۵۲ خانه پلاک قرمز در محدوده هرندی، دروازه غار، بازار و ... جمع آوری نمی شد این ۱۲ هزار نفری که جذب شده بودند مجددا به این پلاک قرمزها بر می‌گشتند، گفت: بیش از ۳۸۰ خانه را برای این افراد ناامن کرده و بلوک کشی کردیم.

وی افزود: ۸۲ کلنی که محل تجمع ۵۰ تا ۳۰۰ نفره معتادان بودند و ۱۸۲ کلونی با جمعیت تا ۵۰ نفر، دیگر امروز وجود ندارند و جمع آوری شدند و باید بگویم که در محدوده هایی همچون میدان محمدیه، راه آهن، خلازیر و ... مکان هایی وجود داشت که مردم نمی توانستند از آنجا عبور کنند و حالا با اقداماتی که در مورد جمع آوری معتادان صورت گرفته این معضلات حل شده است.

احمدی صدر با تأکید بر اینکه سازمان بهزیستی در ساماندهی کودکان کار و خیابان وارد شده است، افزود: این موضوع مطرح شد که جمع آوری وظیفه پلیس است و شهرداری خودرو در اختیار آنها قرار داد و یک ساختمان سه طبقه برای غربالگری کودکان کار اختصاص دادیم و حتی ظرفیتی ایجاد کردیم که خانواده های اتباع در آنجا بخوابند و رد مرز شوند و اقدامات مختلفی انجام دادیم و اگر فکر می کنید کاری انجام ندادیم، به ما بگویید اما دقت داشته باشید که اگر معتاد را جمع آوری کنید، اما خرده فروش جمع آوری نشود فایده ای ندارد و ساماندهی معتادان و خرده فروشان یک زنجیره است که باید با هم دنبال شود.

حمید صاحبنیز  با بیان اینکه مهمترین سرمایه ما کانون افراد دارای معلولیت است، اظهار کرد: ما تمام برنامه ها از اتاق فکر تا پایش را پشتیبانی خواهیم کرد و درخواست ما این است که سازمان بهزیستی کانون های ما را توسعه دهد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ها و اردوهای فصلی برای معلولین، تصریح کرد: ۱۷۵ هزار نفر معلول هر دو هفته یکبار در روزهای چهارشنبه در پارک ها گردهم می آیند.

صاحب تصریح کرد: ۲۰ هزار نفر در مسابقات ورزشی معلولین شرکت کردند که این اقدام در سال قبل برای اولین بار با همکاری سازمان بهزیستی برگزار شد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه اولین اقدام ما برای معلولین در حوزه حمل و نقل است، یادآور شد: پیشنهاد ما در حوزه تاکسی های اینترنتی بود و شهردار تهران نیز از موضوع استقبال کرد. این توان وجود دارد که از تاکسی های زیر نظر مدیریت شهری برای معلولان استفاده کرد.

صاحب با بیان اینکه ما بازی و تفریح را امری فانتزی و سرگرمی می دانیم درحالی که امری درمانی است، گفت: احداث ورزشگاه ها برای معلولان از برنامه های ما برای امسال است و به دنبال ایجاد دو ورزشگاه به جز ورزشگاه حضرت ابوالفضل هستیم.