آیین افتتاح و بهره‌برداری از ۲۷ پروژه شهری منطقه ۲، در یکصد و هفدهمین پویش امید و افتخار با حضور حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران، مهدی صالحی شهردار منطقه ۲ و هلیا سادات حسینی مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران برگزار شد.

مهدی صالحی شهردار منطقه ۲ در این مراسم گفت: پروژه های امروز در حوزه های مختلف خدمات شهری ترافیک، عمران و اجتماعی و فرهنگی به بهره برداری رسیدند.

وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در حوزه ترافیک و توسعه حمل ونقل و اصلاح هندسی معابر رقم خورده است، افزود: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی منطقه با ظرفیت ۳۵ اتوبوس جدید و بازسازی دیگر اتوبوس ها را داشتیم، همچنین اصلاح هندسی سه میدان تیموری، صنعت و کوثر انجام شد که مورد رضایت مردم واقع شده است. ۲۵ اصلاح هندسی و رفع گره های ترافیکی نیز در منطقه انجام شده است.

صالحی ادامه داد: افتتاح اسکان کارگری ناحیه ۲ که یک معضل شهری و گله ساکنان محله مرزداران را برطرف کرد را هم داشتیم. نصب المان های زیباسازی و اصلاحاتی که در محور ستارخان در حوزه زیباسازی انجام شده است نیز از دیگر اقدامات بوده است. 

شهردار منطقه ۲ اضافه کرد: احداث سوله ورزشی پونک و ترمیم مجموعه های ورزشی در ۵ لکه و احداث حسینه بوستان پرواز دیگر پروژه های برنامه افتتاحیه امروز را تشکیل می دهد. همچنین ۸۹ هزار تن آسفالت در سطح منطقه ۲ در معابر و شبکه های بزرگراهی توزیع شده که این روند امسال نیز ادامه پیدا خواهد. ارزش ریالی این پروژه ها بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان است. 

وی گفت: پروژه دیگر آغاز انتقال پساب شهرک قدس به ۱۸ مخزن بتنی برای آبیاری فضای سبز منطقه است که به عنوان یک مگا پروژه، فاز اول آن در شهریور ماه امسال افتتاح می شود و مجموع پروژه ۹ کیلومتر طول و ۴ میلیون مترمکعب است که تا پایان سال افتتاح می شود. به طوری که ظرف ۲ سال می توانیم منطقه ۲ را به افق طرح جامع که ۹ میلیون مترمکعب آبیاری فضای سبز از طریق پساب است، برسانیم.

حسین نظری معاون شهردار تهران هم در این مراسم با اشاره به این که حفظ فضای سبز با توجه به کمبود آب، در حل مشکل آلودگی هوا بسیار حائز اهمیت است گفت: استفاده از پساب و استفاده از آبهای زیرسطحی و آبیاری مکانیزه در برنامه کاری ما بوده است. در این دوره کارمحوری در شورا و مدیریت شهری موج می زند و کادرسازی انجام شده، این کارمحوری را بیمه می‌کند. در بحث کمربند سبز از ۴۸ هزار هکتار کمربند سبز عبور کردیم و در سال ۱۴۰۳ از ۵۰ هزار هکتار که در برنامه بود عبور خواهیم کرد. در آبیاری آن نیز از آبیاری مکانیزه و زیرسطحی استفاده خواهیم کرد.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران ادامه داد: در بحث باغات از ۱۱۲ هکتار در بحث توسعه باغات عبور کردیم. علاوه بر این، طرح جامع فضای سبز را به شورا ارائه خواهیم کرد و طرح جامع پسماند نیز سال‌ گذشته ابلاغ شده بود.

نظری در حاشیه این برنامه نیز در جمع خبرنگاران گفت: در بحث نوسازی ناوگان پسماند ، ۱۴ پیمانکار به صورت منطقه ای و فرامنطقه ای داریم که شرایط احراز و تأیید آنها تجهیز و خرید ماشین آلات‌ بود که اکثر آن‌ها خرید ها را انجام دادند که این مساله در حال تکمیل است.

وی درباره آماده سازی بوستان ها برای استفاده شهروندان توضیح داد: طبق روال سال‌های گذشته تمهیدات لازم انجام می شود و در بحث روشنایی سال قبل تعمیراتی انجام شده و امسال نیز دستورالعمل ها در خصوص روشنایی و مسائل ایمنی و سایر خدمات به نحو لازم و شایسته ابلاغ خواهد شد.

نظری در پاسخ به پرسشی درباره بحث احداث هتل در بوستانها نیز بیان کرد: مصوبه‌ای از شورا داریم که ۵ هتل در بحث گردشگری و بوم گردی در برخی از بوستان‌ها ساخته شود ، این موضوع در حال حاضر در مرحله مطالعه است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران ادامه داد: امسال نیز بوستانهای مادر و کودک ایجاد می شود و تملک باغات در محلات کمتر برخوردار را نیز داریم ، در بحث کمربند سبز بیش از۲۰۰۰ هکتار را امسال اضافه خواهیم کرد و به این ترتیب از ۵۰ هزار هکتار پیش بینی شده عبور می‌کنیم.

وی تأکید کرد: از سال ۹۹ تا ۱۴۰۲ حدود ۵۳ بازار میوه و تره بار به شهر تهران اضافه شده و امسال ۱۰ بازار در منطقه ۲ اضافه می شود و در سایر مناطق نیز این مساله دنبال می‌شود.

در این مراسم ،رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از تکمیل تدوین طرح جامع آب خام شهر تهران در سال جاری خبر داد.

مهدی پیرهادی در آیین افتتاح و بهره برداری از ۲۷ پروژه شهری منطقه ۲ که در قالب یکصد و هفدهمین پویش امید و افتخار برگزار شد، گفت: برای سال ۱۴۰۳  حدود بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به حوزه آب و پساب و روان‌آب در بودجه دیده شده است. این بودجه به غیر از توسعه فضای سبز و ایجاد بوستان ها است. بعد از انقلاب ۳۱ برابر توسعه فضای سبز و ایجاد بوستان ها را در شهر تهران داشتیم‌. تملک ۲۰ باغ برای اضافه شدن به فضای سبز شهر تهران در برنامه است. همچنین در سال ۱۴۰۲ دو میلیون و پانصد هزار اصله درخت غرس شده است.

وی افزود: تدوین طرح جامع آب خام شهر تهران موضوع مهمی بود که برای آبیاری فضای سبز و مدیریت آن، ضرورت داشت که تدوین این طرح جامع، در سال جاری تکمیل می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با همکاری یکی از دانشگاه‌ها، در ۱۵ ماه آینده یک سیاهه انتشار جدید در حوزه آلودگی هوا منتشر می شود، گفت: برقی سازی خودروها، اتوبوس و تاکسی های برقی قطعا به آلودگی هوا کمک می کند که البته در این مدت تخریب هایی در این زمینه انجام شده که البته مدیران شهری باید اقدامات سازنده و مفید خود را ادامه دهند و نسبت به تخریب‌ها در زمینه برقی سازی ناوگان توجهی نکنند.