محمد امین توکلی‌زاده صبح امروز با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران در تشریح عملکرد فعالیت و برنامه های نوروز و رمضان شهرداری تهران با بیان این که به همت ایده پردازان و هنرمندان، ما به الگوی شادی متناسب رسیدیم چراکه قبلا این موضوع را نداشتیم و کشورهای دیگر را به رخ ما می‌کشیدند که در مناسبت‌های مختلف جشن داشتند و حالا ما نیز متناسب با شرایط خودمان جشن های شاد و خانوادگی را تجربه می کنیم و توان الگوسازی در جشن و شادی را داریم گفت : ۵ برنامه اصلی سی روزه در این ایام  داشتیم و همکاران ما کمتر در کنار خانواده هایشان بودند و پای کار بودند و مهم ترین این برنامه ها شهر رمضان بود که مخاطب خوبی داشت که ۱۵ جشنواره در شهر رمضان طراحی شده بود که مخاطب اصلی اش خانواده بود و همچنین برنامه دیگر شهر شهدا بود که متناسب با کنگره ملی شهدای تهران بود که این برنامه شهر شهدا یکی از برنامه‌های ویژه بود که با طراحی جدید و امتداد دادن شهر شهدا به ماه رمضان، سبب شد که به مدت دو ماه این جشنواره برگزار شد و در برج میلاد نیز بر اساس ذائقه مخاطبانش، برنامه هایی تدوین شد و در بهشت زهرا(س) و اراضی عباس آباد نیز برنامه های ویژه ای برگزار شد.

توکلی‌زاده با بیان اینکه بیش از ۳۵ هزار نفر در پویش  آیات ابراهیمی شرکت کردند و ۱۵ هزار جلسه قرآن خانگی پشتیبانی شد، گفت: در ایام خاص مثل ۱۳ فروردین که روز شهادت امام علی بود کار ویژه‌ای برای برگزاری نماز جماعت شد و علارغم تلاش دشمن که بخواهند این روز را به چالش تبدیل کنند، مردم تهران ثابت کردند که پای کار امام علی(ع) هستند و با دشمن در این موضوعات همراهی نمی کنند.

توکلی‌زاده با بیان اینکه افطارخونه پدیده جدیدی بود که سازمان زیباسازی در بلوار کشاورز برپا کردند و مجموعه ای از موکب‌ها پای کار آمدند و همچنین جشن امام حسنی و کیک دو تنی که رونمایی کردند مورد استقبال مردم واقع شد، گفت: در تداوم پویش های قبلی گردشگری سعی کردیم که ایستگاه های راهنمای مسافران نوروزی و شماره ای برای مشاوره گردشگری داشته باشیم و سعی کردیم تهران گردی را به سمت تورهای گردشگری مناسبتی سوق دهیم و ما لایحه تشکیل سازمان گردشگری را تقدیم شورا کردیم و ان‌شاءالله سازمان گردشگری شکل خواهد گرفت.

سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران  در واکنش به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اظهار داشت: شورای شهر تهران در دوره ششم برنامه چهارم توسعه شهر تهران را تصویب کرده است که در این برنامه احکامی در حوزه های مختلف در نظر گرفته شده است و انتظار می رود مدیران شهرداری که گزارشی در صحن علنی ارائه می دهند ناظر بر این برنامه و احکام و وظایف آن باشد.

وی ادامه داد: ۲۱ احکام در برنامه توسعه شهر تهران برای معاونت فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شده است که امروز با گذشت ۳ سال از عمر مدیریت شهری سوال این است که چه میزان از این برنامه تحقق یافته است؟

نجفی گفت: در تبصره حکم ۸۳ احداث ۷ سرای محله در مناطق ۱، ۱۷، ۲۰ و ۲۲ در نظر گرفته شده است چه تعداد از این سرای محله‌ها احداث و در حال فعالیت می باشد؟

وی با اشاره به حکم ۸۵ که بر موضوع آموزش تأکید و آموزش های مختلف شهروندی در آن قید شده چه میزان از این آموزش ها و دوره‌ها برگزار شده است افزود: در حکم ۹۰ به توسعه و بهبود مراکز فرهنگی و اجتماعی سالمندی با توجه به معیارهای شهر دوستدار سالمند و فعال سازی ۵ مرکز مناسب فرهتگی و آموزشی تجهیز شده فراهنگ اشاره شده است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: ایجاد سازمان گردشگری شهر تهران در حکم 91 اشاره شده است و هنوز بعد از مدت‌ها این سازمان تشکیل نشده و لایحه ای نیز در خصوص این موضوع به شورای شهر ارائه نشده است. همچنین بهسازی و تجهیز مراکز کوثر و شهربانو، ایجاد مراکز شهردخت، پروژه های محلی ریحان شهر از جمله مواردی است که در حکم ۹۴ به آن اشاره شده است. همچنین در خصوص زنان سرپرست خانوار، اشتغال زنان و ایجاد بازارچه های دائمی برای فروش محصولات زنان سرپرست خانوار چه اقداماتی انجام گرفته است.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: تدوین سند توسعه سلامت در برش منطقه ای و توسعه کانون های مردمی سلامت در حکم ۹۷ از جمله وظایف این معاونت بوده که اعتبارات لازم را برای آن در نظر گرفته شده است و انتظار می‌رود که بر اساس برنامه تعیین شده در زمان معین تحقق یابد. از سوی دیگر امروز تعیین و تکالیف مسولین خانه های سلامت انجام نشده و این موضوع سبب بی انگیزگی شده است و انتظار می رود با توجه به هفته سلامت این موضوع تعیین و تکلیف شود.

وی با اشاره به قرارگاه سید الکریم (ع) گفت: کارکرد این قرارگاه مشخص نیست و آیا این قرارگاه در ساختار معاونت فرهنگی و اجتماعی است؟

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در خصوص معتادین متجاهر چه اقدامی صورت گرفته است چه میزان از معتادین شهر تهران بهبود یافته و چه اقداماتی از جمله مشاوره و کلاس های روانشناسی برای عدم بازگشت آنها به اعتیاد انجام شده است.

سوده نجفی در پایان گفت: کارهای فرهنگی با اقدامات سلبی قابل انجام نیست و باید به سمت کارهای ایجابی رفت و تا زمانی که کار ایجابی صورت نگیرد نمی توان نتیجه مناسب و قابل ملموس گرفت.

 سیدمحمد آقامیری هم  با تأکید بر اینکه باید بخشی از تمرکز کارهای فرهنگی را روی آموزش خانواده بگذاریم، تصریح کرد: در حال حاضر  آموزش خانواده داریم؛ ولی آموزش خانواده را باید با محوریت مادر خانواده انجام دهیم. امروز یکی از مشکلات فرهنگی که در سطح جامعه داریم به خاطر عدم آموزش درست مادر خانواده است. اگر مادر خانواده درست آموزش ببیند ، در بخش های مختلف هم می تواند فرزند خانواده را درست تربیت کند و هم می تواند تأثیر ویژه و درستی روی همسرش بگذارد.

او افزود: خیلی از آسیب ها و مسائل اجتماعی که در شهر و کشور می بینیم به خاطر عدم آموزش درست مادر خانواده است. برای آموزش مادر خانواده باید برنامه های ویژه ای داشته باشیم. این کار می شود در همان مساجد که پایگاه های خیلی خوبی در محلات هست انجام داد. آموزش در بحث فرزندپروری، تربیت فرزند معارفی، همسرداری و ارتباط با عروس و داماد در اشکال مختلف و در قالب کارگاه های مشاوره ای انجام شود و صرف سخنرانی یک استاد نباشد.

آقامیری تصریح کرد: تجربه ثابت کرده کارگاه های مشاوره ای اثر بسیار خوبی دارد. در بحث سبک زندگی اسلامی باید کار کنیم چرا که این خلاءهایی که امروز در جامعه می بینیم، در خانواده ها و فرزندان و تربیت مسائل دینی آنها به خاطر این است که مادر خانواده آموزش درستی ندیده است. در واقع نه خودمان درست آموزش دیدیم که درست پدری کنیم و نه همسرانمان درست آموزش دیده اند که مادری کنند و این خلاء فرهنگی جامعه ماست.

وی در پایان گفت: اگر در این راستا یک تمرکز ویژه ای داشته باشیم و کار ویژه ای انجام دهیم بسیاری از آسیب های اجتماعی جامعه ما برطرف می شود.

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران هم پس از ارائه گزارش معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: ما در شهری زندگی می‌کنیم که برای شاد بودن و انضباط عمومی، نیازمند اقدامات گسترده فرهنگی هستیم. هرچند اقداماتی  توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران انجام گرفته اما برخی از فعالیت های مرتبط با نظم، مشارکت، ابمنی و حقوق شهروندی خیلی کم کار شده است. 

وی با بیان اینکه شهروندان از شهرداری تهران انتظار دارند که شهری پاک، آراسته و با کیفیت برای زندگی آنها ایجاد کند؛ گفت: درست است که بخش های مختلفی  برای ایجاد شهری در شأن مردم و  متناسب با فرهنگ ملی تلاش می‌کنند؛ اما در حوزه فرهنگی  نیز  باید اقداماتی  انجام شود. برای مثال ما همچنان شاهد برخی بی‌انضباطی‌ها در آمد و شدها و ارتباطات با یکدیگر هستیم؛ سؤال من این است که چه میزان در حوزه  فرهنگ شهروندی، ایجاد رفتار در تراز یک شهر متمدن و شهری در کلاس جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده‌ایم؟

تشکری هاشمی تصریح کرد: سازه‌های زیباسازی، فعالیت‌های با دوام فرهنگی و آن دسته از اقداماتی که شهروندان می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند؛  بسیار کم هستند. جشن‌هایی که به مناسبت ها در تهران برگزار می‌شوند؛ تمام رسالت حوزه فرهنگی نیستند و باید برای کارهای فاخر و پر دوام و در راستای رسالت و مأموریت شهرداری و برنامه های مصوب شورا که  نیاز شهر هستند؛ چه اقداماتی انجام شده است. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه مردم ما  شهر را  دوست دارند؛ اظهار کرد: باید مسئولیت اجتماعی در برنامه های شهرداری خیلی پر رنگ شود.

تشکری هاشمی افزود:  متأسفانه در شهر ما آموزش های شهروندی به درستی انجام نشده است. در بحث حمل و نقل می‌بینیم که هنگام سوار و پیاده شدن به  مترو، بی انضباطی هایی وجود دارند که تمام اینها حاکی از نبود  آموزش‌های لازم شهروندی است.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم در ادامه در واکنش به گزارش عملکرد معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: ما نیاز دایم  اقدامی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دهیم در راستای راهبردهای فرهنگی و اجتماعی باشد. خاطرم هست در برنامه‌هایی که آقای زاکانی در ابتدای شروع به کارشان ارائه دادند؛ از مهم‌ترین برنامه‌هایشان ترسیم راهبردهای فرهنگی و اجتماعی شهر بود. نمیدانم این برنامه‌هایی که آقای توکلی امروز ارائه دادند، که اغلب برنامه‌های مناسبتی هستند، در راستای آن راهبردها هست یا نه؟ کار فرهنگی یک کار کند است و نیاز به زمان دارد. ما باید آخر این دوره میزان تاثیرگذاری کارهای معاونت فرهنگی و اجتماعی را بررسی کنیم و  بر روی اخلاق شهروندی این تاثیرات را حس کنیم. 

او ادامه داد: جایگاه اخلاق در این برنامه‌ها خالی است. ما یکسری ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه داریم. اگر شما صفحه حوادث روزنامه‌ها را مطالعه کنید؛ درگیری‌های خانوادگی و یا  قتل‌هایی که در شبانه‌روز اتفاق میفتد و تصادفات شهری، حاکی از بی‌اخلاقی‌ها است.

امانی اضافه کرد: بنده یک روز به صورت مفصل درباره خالی بودن منظر شهر از آموزش شهروندی تذکر دادم. این برنامه‌های خوبی که عمدتاً هم مناسبی بود تا چه اندازه توانسته خلاهای این چنینی را پر کند. 

وی در خصوص برخی موازی کاری ها در حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: شما اگر رئیس سازمان فرهنگی و هنری را دعوت کنید و بگویید برنامه‌های ماه مبارک رمضانت را تشریح کن؛ قطعا یکسری برنامه شبیه برنامه‌هایی که آقای توکلی‌زاده ارائه کردند؛ ارائه خواهد کرد. به نظرم باید یک بازنگری جدی در حوزه اجتماعی شهرداری تهران اتفاق بیفتد و کارهای فاخر بزرگ که محتوای ایرانی و اسلامی داشته باشد؛ اجرا شود.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شوراهم  در خصوص فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی انجام شده از سوی این سازمان در ایام عید نوروز و ماه رمضان اظهار داشت: گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران حاکی از انجام فعالیت‌های متنوع و زحمات بسیار است اما بر اساس مسئولیت نظارتی شورا و مسئولیت سیاست گذاری که شورا بر عهده دارد؛ به بیان نکاتی می‌پردازیم که امیدواریم در فرصت اندک باقیمانده از دوره مدیریتی شهردار تهران و همکارانش مورد توجه قرار گیرد. 

اقراریان با بیان اینکه در گزارش بیشتر به اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی به ویژه اقدامات مناسبتی توجه شده است که البته فعالیت‌های بسیار خوب و متنوعی بوده و جای تقدیر و تشکر دارد؛ تصریح کرد: ما نمی‌توانیم فرهنگ را به یکسری از اقدامات فرهنگی خاص تقلیل دهیم. یکی از خطوط مفقوده گزارش، نقش معاونت فرهنگی و اجتماعی در حوزه فرهنگ سازی است. از آنجا که گزارش ارائه شده؛ صرفاً گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی نبوده و فعالیت‌های فرهنگی شهرداری تهران فراتر از معاونت مذکور است؛ در گزارش ارائه شده این خلأ به طور کامل محسوس بود. این نکته مهمی است که باید مورد توجه واقع شود. 

وی در ادامه به عدم اشاره به اقدامات سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در گزارش فوق به عنوان حلقه مفقوده آن اشاره داشته و در قالب سؤالی بیان کرد: سؤال این است که در دوره مدیریتی فعلی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، چه نقشی داشته و چه تقسیم کاری در آن وجود دارد؟ مسئله‌ای که این ابهام را ایجاد می‌کند که شاید در مدیریت منابع دست به اقداماتی بزنیم که جزء فعالیت‌های هم‌افزا محسوب نشود. به این معنا که در گزارش، به فعالیت هم‌افزا با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف اشاره شده اما در خصوص فعالیت و هم‌افزایی با یکی از دستگاه‌هایی که در ذیل مدیریت شهر قرار دارد؛ سخنی به میان نیامده است. 

رئیس کمیته نظارت شورا با تأکید بر جمعیت قریب به 9 میلیونی شهر تهران و حضور اقوام و خرده فرهنگ‌های مختلف در پایتخت، با طرح سؤال دیگری گفت: مسئله بعدی توجه به تنوع مخاطب است. ما در شهری زندگی می‌کنیم که حداقل ۹ میلیون جمعیت دارد. پایتخت، محل حضور اقوام و خرده فرهنگ‌های مختلف است. سؤالی در اینجا مطرح است که اقدامات انجام شده شهرداری، تا چه میزان متناسب با تکثر سلایق فرهنگی در شهر بوده است؟

وی در ادامه در خصوص نسبت فعالیت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری با سایر بخش‌های شهرداری و سازمان‌های مختلف بیان کرد: قطعاً یکی از جمعیت‌های هدف، خود پرسنل شهرداری تهران و سازمان‌های تابعه است. اقدامات انجام شده چه نسبتی با این موضوع داشته است و به همین ترتیب، نسبت اقدامات انجام شده با فعالیت‌های سازمان بسیج شهرداری نیز مشخص نیست. نسبت اقدامات انجام شده با اسناد بالادستی و نیز پیوست نگاری فعالیت‌های فرهنگی که در شهرداری تهران در حال اتفاق افتادن است نیز باید مشخص شود. 

اقراریان با تأکید بر اینکه رفتار شهردار و معاونانش، نماد فرهنگی این سازمان محسوب می‌شود؛ تصریح کرد: نکته مهم دیگر، پیامی است که از اقدامات شهرداری تهران به جامعه مخابره می‌شود. یعنی هنگامی که درباره فرهنگ می‌گوییم؛ منظور این است که رفتار شهرداری تهران در ساخت فرهنگی آن اثرگذار است. به این معنا که رفتار شهردار و معاونین وی نماد فرهنگی این سازمان محسوب می‌شود. 

رئیس کمیته نظارت شورا مناسب نبودن شرایط تصاویر شهدا در برخی از کوچه‌های شهر را به عنوان یکی از دغدغه‌های اعضای شورا مطرح کرد و گفت: نکته بعدی که چندین بار در خصوص آن تذکر داده شده و تبدیل به دغدغه و غصه‌ای برای ما شده است؛ مربوط به کوچه هایی است که مزین به تصاویر شهدا هستند. تابلوهایی که مزین به تصاویر شهدا هستند؛ شرایط مناسبی ندارند و بهتر است در میان حجم هزینه‌هایی که صرف این اقدامات می‌شود؛ جایی هم برای بهبود شرایط تابلوهای تصاویر شهدا لحاظ شود. یادمان‌های شهدای گمنام نیز شرایط مشابهی دارند.

وی افزود: یادمان شهدای گمنام در بسیاری از مناطق وضعیت مناسبی ندارند. در جریان بازدیدهای انجام شده؛ دریافتیم که این یادمان‌ها از نظر نظافت،  سیما و منظر شرایط خوبی ندارند و نباید معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری در این مورد غفلت ورزد. پیامی که از اقدامات فرهنگی شهرداری به جامعه مخابره می‌شود؛ باید پیامی مبتنی بر این اصل باشد که مجموعه شهرداری تهران یک نگاه جامع نسبت به همه شهروندان تهرانی دارد. نه اینکه تنها متوجه یک گروه و جریان خاص است.

 پرویز سروری، نایب رئیس شورا هم  در واکنش به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری مراسم‌های ساده افطاری بیان کرد: یکی از توصیه‌های مؤکد مقام معظم رهبری برگزار ی افطاری‌های ساده در ایام ماه مبارک رمضان است که شهرداری امسال با انجام این اقدام این توصیه را عملی کرد.

وی افزود: اقدام انجام شده در برگزاری افطاری‌های ساده در بوستان لاله بسیار متنوع و جالب بود. اینها نشان می دهد که ما در بعد فرهنگی و اجتماعی نیازمند فعالیت‌ها و نوآوری‌های جدید هستیم. برنامه‌های تکراری در برنامه‌های فرهنگی چندان مؤثر نیست. در خصوص مسائل مربوط به مساجد نیز شاهد نوآوری‌هایی بودیم، اما با وجود برنامه‌های متنوع، جای یک برنامه خالی بود که مربوط به ظرفیت‌های گردشگری است. تهران ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های متنوع بسیاری دارد. یک بار این ظرفیت‌ها معرفی و اعلام شد اما به نظر می‌رسد ما نیاز داریم که هر ساله برای گردشگرانی که به تهران سفر می‌کنند و یا حتی خود شهروندان تهرانی این ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری را معرفی کنیم.

سخنگوی شورا  ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته از سوی شهرداری در ایام نوروز متذکر شد: اقدامات و فعالیت‌های شهرداری در مناطق را می‌توان به دو دسته تقسیم خوب و ضعیف تقسیم کرد؛ در این باره نقاط قوت باید تقویت و نقاط ضعف نیز جبران شود. یکی از وظایف معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری متوازن کردن این موارد است یعنی مناطقی که عقب هستند باید شناسایی و ضعف‌هایشان جبران شود.

نادعلی در ادامه با تأکید بر اینکه گزارش عملکرد خوب مناطق مختلف در ایام ماه مبارک رمضان و برگزاری مراسم افطاری در بیلبوردهایی اعلام می‌شد، بیان کرد: این اقدامات سبب می‌شود که مردم در مناطق مختلف مطمئن شوند که اقداماتشان مورد توجه شهرداری قرار می‌گیرد. باید در کنار اقدامات قله‌ای، اقدامات مستمر نیز مورد توجه واقع شود، این مسئله برای ما بسیار مهم است.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهمی که در اولویت ما قرار داشته و دارد کمک به مجموعه‌ها برای ساخت و توسعه مساجد است. همانطور که شاهد بودیم،  در ایام اعتکاف مخاطبان نوجوانی هدف قرار گرفته بودند که تاکنون حتی یک بار هم به مسجد نیامده بودند لذا پیشنهاد می‌شود انجام این اقدامات استمرار داشته باشد تا خلا‌های موجود پر شود. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با تأکید بر اینکه وظایف ذاتی شهرداری باید قدری تقویت شود؛ بیان کرد: در خصوص مباحث محیط زیستی انتظار داشتیم فعالیت بیشتری انجام شده باشد، به همین ترتیب در حوزه آب و هوا، خاک، سلامت و موضوعات خدمات شهری گرچه اقداماتی انجام می‌شود اما انتظار می‌رود این حوزه‌ها نیز مورد توجه واقع شود. همانطور که از نام معاونت فرهنگی و اجتماعی پیداست وظایف این معاونت ابتدا باید در زمینه مسائل اجتماعی باشد و سپس فرهنگی، لذا درخواست می‌شود مسائل و موضوعات مربوط به این حوزه‌ها چه در خصوص نظافت شهر و تفکیک زباله و چه در خصوص مسائل مرتبط با آب هوا و کاهش ترافیک باید تبلیغات لازم صورت گیرد. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در در ادامه در خصوص ورزش‌های همگانی و عمومی نیز بیان کرد: در حوزه ورزش‌های همگانی نیز اقدامات مناسبی در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار انجام شد که بسیار ارزشمند بود. در ایام نوروز دوستان پای کار بودند و این موارد را در بسیاری از مناطق اجرایی کردند که از تمام پرسنل شهرداری برای انجام این اقدامات قدردانی می‌کنیم. ‌

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز ضمن تقدیر از اقدامات شهرداری با باین اینکه موضوعات دینی خلایی بود که در سال‌های گذشته احساس می‌شد و اقداماتی که امسال در این باره انجام شد، قابل تقدیر است، اظهار کرد: اقدامات بسیار خوبی انجام شده بود که در گزارش ذکر شد اما در تبلیغات شهری تنها به چند مورد محدود پرداخته شد در حالی که شهرداری می‌توانست به سایر اقدامات انجام شده نیز در تبلیغات بپردازد تا مردم به این طریق از تمام اقدامات این حوزه بهره لازم را ببرند. پویش « حال خوب ساختنی است» که در حال حاضر در حال انجام است، نیز قابل تقدیر است. 

توکلی زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به واکنش اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه ما به فضایی نیاز داریم که بتوانیم برنامه های این معاونت را با جزئیات ارائه دهیم؛ گفت: میزان تحقق احکام برنامه چهارم توسعه سنجش شده و در برنامه دو ساله، معاونت فرهنگی و اجتماعی در تحقق احکام برنامه ۹۰ درصد موفق بوده است.

وی با بیان اینکه باید ببینیم در حوزه فرهنگ چه چیزی در شهر تحویل گرفتیم؛ تصریح کرد: مراکز فرهنگی، هنری و ورزشی تعطیل بود و ما شهر را در این شرایط تحویل گرفتیم. تلاش شد دو سال تعطیلی در کرونا را جبران کنیم. ما شهری را تحویل گرفتیم که زیست شبانه در حال ترویج بود. شهری را تحویل گرفتیم که سگ گردانی در آن ترویج یافته بود و آیین های دینی دچار خلل شده بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه افتخار آنها این بود که یک کنسرت در فضای مجازی برگزار کردند؛ گفت: سخن اصلی رهبر معظم انقلاب تحول ساختار فرهنگ بود و ما سعی کردیم تمام افراد با تجربه شهر در برگزاری هیئات مذهبی را گردهم آوریم تا ببینیم درخواست ها در این زمینه چگونه محقق می شود.

وی با تأکید بر اینکه ۱۲ قرارگاه را تشکیل دادیم و در این زمینه قائل به ساختار و افزایش بودجه و نیروی انسانی نیستیم، تصریح کرد: ما به امکانات نگاه نکردیم بلکه به بضاعت جبهه انقلاب توجه کردیم. ما ۱۲ قرارگاه تشکیل دادیم و درخواست داریم که ۱۲ جلسه به ما فرصت داده شود تا گزارش اقدامات را ارائه دهیم. نیاز نیست ابتدا بیلبورد نصب کنیم و باید گزارش آن را در شورا ارائه دهیم.

توکلی زاده با بیان اینکه سیاست ها و راهبردها را با ایده پردازی پیوند زدیم؛ گفت: برنامه های ما بر مبنای شادی، هویت انقلابی و سبک زندگی بود و تلاش کردیم با مناسبت ها این راهبردها را اجرایی کنیم.