مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه ۱۱ درصد آلایندگی و چهار درصد ذرات معلق تهران به خودروهای پلاک شهرستان مربوط است، گفت: از ریاست شورا و شهرداری تهران تقاضا می‌کنیم فکری به حال این موضوع کنند. از سویی دیگر موتورسیکلت‌ها نیز آلایندگی زیادی دارند و بعضاً به اندازه یک کامیون آلایندگی تولید می‌کنند؛ به طوریکه ۱۰ درصد از ذرات معلق و ۲۱ درصد از آلایندگی به موتورها اختصاص دارد.

وی با اعلام اینکه ۳۷ درصد از خودروها در مراکز معاینه فنی بررسی می‌شوند و ۴۰ درصد از این دستگاه‌ها در شهرستان‌های اقماری معاینه فنی می‌گیرند و مابقی معاینه فنی دریافت نمی‌کنند، گفت: آلایندگی‌ها جان شهروندان را در خطر قرار می‌دهد و تقاضا می‌کنیم معاینه فنی خودروها با جدیت مورد توجه قرار بگیرد تا شهروندان بتوانند شاهد شهری پاک باشند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تأکید کرد: کاندیداهای انتخابات برنامه‌های زیست محیطی خود را اعلام کنند. تاکنون شاهد ارائه هیچ برنامه‌ای از سوی کاندیداها نبوده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه گفت: برخی با خودروهای خود شبانه در سطح شهر استراحت می‌کنند و در ساعات روز کار می‌کنند که این اختلال ایجاد می‌کند. پیشنهاد ما این بود که خودروهایی که به تهران می‌ٰآیند مدت محدودی در شهر حضور داشته باشند. چنین برنامه‌ای در سایر شهرهای دنیا نیز اجرا می‌شود و خودروها در مدت مدیدی نمی‌توانند در سطح شهر مستقر شوند.

مهدی چمران ادامه داد: آلودگی هوا را می‌توان با این اقدام جبران کرد که خودروهای دارای پلاک تهران تنها در پایتخت می‌توانند معاینه فنی انجام دهند. امروز خبری از صف‌های طولانی برای معاینه فنی نیست و شهروندان به راحتی و به صورت الکترونیکی می‌توانند نوبت دریافت کنند.

وی اضافه کرد: امان از موتور سیکلت‌ها؛ نه ورود ممنوع و نه هیچ قانونی برای راکبان قابل رعایت کردن نیست و متأسفانه درصد زیادی از مجروحین و جان‌باختگان در حوادث سطح شهر، موتورسیکلت سواران هستند.

سوده نجفی هم با تأکید بر ساماندهی نیروهای حوزه سلامت، گفت: چندین تذکر در این خصوص دادیم و خوشبختانه ساماندهی پرسنل خانه‌های سلامت انجام شده که امیدواریم شامل تمام این نیروها شود. از شهرداری تهران می‌خواهیم پیشنهادات کمیته سلامت را در این خصوص مدنظر قرار دهد.

وی با بیان اینکه انتخابات نباید مسابقه‌ای برای کسب قدرت باشد، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با حضوری آگاهانه و انتخابی هوشمندانه در انتخابات مشارکت داشته باشیم. بنده از شهروندان دعوت می‌کنم که در انتخابات شرکت کنند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه کارمندان شهرداری اجازه استفاده از امکانات را برای انتخابات ندارند، یادآور شد: استفاده از نیروهای انسانی نیز ممنوع است و این تذکر را به مدیران ارشد شهرداری اعلام می‌کنم.

وی افزود: در دوره‌ای از شورا اعضا در مسجد شیخ‌فضل‌اله نوری گردهم می‌آمدند و این مسئله را به صورت جدی به آنها یادآوری می‌کردیم. در حال حاضر چنین ضرورتی را نمی‌بینم و همین تذکر به نظر کافی است و قطعاً شاهد چنین چیزی نخواهیم بود.

چمران با بیان اینکه امروز سه تن از اعضا برای دعای عرفه در کربلا هستند، گفت: آقای تشکری، آقای اقراریان، آقای مظفر و خانم معدنی‌پور نیز بیمار بودند و همین باعث شد تعداد کمتری در شورا حضور یابند. از سه‌شنبه ۲۹ خردادماه تعطیلات نیمه اول سال شورا تا پنج تیرماه اعمال خواهد شد.