به گزارش اکوایران، در 3 ماه ابتدایی سال، در بازار اجاره‌بهای پایتخت، شاهد افزایش قیمتی‌ بیش از سقف رشد اجاره‌بها بودیم و در برخی مناطق قیمت‌ها غیرمنطقی شد. برای مثال، رهن یک واحد ۶۰ متری در محله‌های جنوبی تهران که سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بود، امسال به ۳۰۰ میلیون تومان رسید که به معنای افزایش ۲۰۰ درصدی است. به طور میانگین، رشد اجاره‌بها حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بود.

به گفته واسطه‌گران، بخش قابل توجهی از مراجعه‌کنندگان توان پرداخت نرخ‌های پیشنهادی را ندارند و بیشتر مستاجران تمایل به تمدید قراردادهای فعلی خود دارند. آنها حاضرند برای کاهش هزینه‌های جابه‌جایی، متمم‌های جدید به قرارداد اضافه کنند. درصدی از مستاجران که ناچار به جابه‌جایی هستند، یا محل سکونت خود را تغییر می‌دهند یا از برخی امکانات واحد استیجاری صرف‌نظر می‌کنند.

در محله نیاوران، برای رهن کامل واحدی 245 متری و 16 سال ساخت و دارای 3 خواب و امکانات، 4 میلیارد و 500 میلیون تومان تعیین شده است.

در محله امیرآباد، برای آپارتمانی 120 متری و 3 خواب، 700 میلیون رهن و 16 میلیون تومان اجاره ماهانه در نظر گرفته شده و در محله پونک، واحدی 69 متری و 16 سال ساخت، با 350 میلیون تومان رهن و 13 میلیون تومان اجاره ماهانه آگهی شده است.

photo_2024-06-27_12-18-58