مهدی اقراریان در دویست و پنجاه و چهارمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسه ای با سازمان بازرسی برای بررسی موضوع جان باختن یکی از همکاران شهرداری منطقه ۱۸، گفت: تأکید کردیم که بررسی دقیق صورت بگیرد. جای تعجب دارد که در شهرداری که باید آرامش و آسایش را القا کند، این اتفاق می افتد.

وی افزود: به نظر می آید که بخشی از مدیرانی که تجربه کافی و لازم را برای اداره شهر ندارند در مسئولیت هایی قرار می گیرند که تبعات تلخی دارد. باید تدبیری در این مورد اندیشیده شود.

اقراریان با بیان اینکه برای بار سوم می خواهیم کسانی که در حوزه فناوری مسئولیت دارند در کمیته حقوقی در مورد بوستان ولایت توضیح دهند، یادآور شد: در مورد حادثه روز گذشته نیز به معاون فرهنگی و اجتماعی نیز تذکر می دهم که سرشان به کار خودشان گرم باشد و این تذکر بنده دقیق است و باز هم تکرار می کنم در این دوران کوتاه به مسئولیت خود بپردازد.

وی همچنین تصریح کرد: به معاون مالی نیز توصیه می کنم که از پیامک پراکنی علیه اعضای شورا بپرهیزد و اگر این روند را ادامه دهد با صراحت با مردم صحبت خواهم کرد و بسیار بد خواهد شد.

اقراریان با بیان اینکه آقای زاکانی در یکی از وعده های بدون سرانجام خود در شهریورماه سال ۱۴۰۰ در خصوص هوشمندسازی بر مدار فناوری و شفاف سازی تأکید کرده است، گفت: ما در دوران هوش مصنوعی به چرتکه برمی گردیم و در زمان صدور احکام سازمان فناوری اطلاعات به روزی افتاده که چند محاسبه را هم نمی تواند انجام دهد.

میخ مدیریت شهری بر تابوت مشارکت محله‌ای در تهران 

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم ضمن تسلیت فوت یکی از کارمندان شهرداری تهران در آسانسور ساختمان شهید مختاری معاونت اجتماعی یکی از مناطق تهران گفت: دیروز برادر این شهید با من تماس گرفتند، گریه می‌کردند و می‌گفتند بارها درباره ناایمن بودن ساختمان این معاونت هشدار داده بودیم اما به آن توجهی نشد. 

او خطاب به چمران گفت: معاون اجتماعی منطقه از دوستانی است که تازه به شهرداری تهران وارد شده‌اند، بدون هیچ سابقه اجرایی و ظاهرا دیروز با این خانم جروبحث کردند، درباره چه موضوعی من نمی‌دانم و بعد این حادثه برای این خانم اتفاق افتاده است. ما در شورای شهر تصویب کردیم که شهرداری تهران برای پست‌های 15/5 و پایین‌تر از خارج از شهرداری کسی را وارد نکند. 

امانی اضافه کرد: حتی این مصوبه با مخالفت فرمانداری روبرو شد، به شورای حل اختلاف رفت و شورای حل اختلاف نظر شورا را تصویب کرد. اما ما شاهدیم که نه فقط برای این پست‌ها بلکه برای پست‌های پایین‌تر هم نیرو از بیرون از شهرداری وارد می‌شود. یک مادر از دست رفته، یک بچه یتیم شده و یک پدر بی همسر شده است و آن هم یک کارمند شهرداری در ساختمانی که متعلق به معاونت اجتماعی بوده و محل رفت و آمد مداوم مردم برای کارهای مشارکتی و اجتماعی است. 

رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران با بیان اینکه بر این باورم شهردار منطقه در این موضوع نقشی ندارد، تاکید کرد: چون می‌دانم این آقا را از بیرون به ایشان تحمیل کرده‌اند. 

او با اشاره به بحث مشارکت‌های اجتماعی به عنوان تذکر دوم خود گفت: این موضوع جزو شعارهای انتخاباتی‌مان بود که شورای قبلی را مورد نقد قرار می‌دادیم که شما باعث شدید که شورایاری‌ها منحل شوند و شما در دیوان عدالت اداری از اساسنامه شورایاری‌ها خوب دفاع نکردید. خودمان آمدیم و قرار شد سازوکار جدید فراهم کنیم، با کش و قوس‌های فراوان، نظام‌نامه مدیریت محله را تصویب کردیم و ستاد مشارکت‌های محلی را با تاخیر ایجاد کردیم اما با این حال بیش از یکسال بود که این ستاد هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد و هر هفته مصوبه داشت اما جالب است که بعد از نهم اردبیهشت با آن هم کبکبه و دبدبه که شهرداری و ما در وزارت کشور و فرهنگسرای بهمن، شروع به کار هیئت امنای محلات را جشن گرفتیم، دقیقا از همان روز این دوستان دیگر جلسه نداشتند. 

امانی گفت: معتمدین محله منتخب شورا وقتی به شهرداری مراجعه می‌کنند به آن‌ها می‌گویند شما حکم و حق رای ندارید! اصلا این افراد معتمد محله نیستند و حق رای ندارند، شهروند که هستند! 20 نفر که حداقل به این افراد اعتماد کردند، حداقل حرف آن‌ها را بشنوید. هیئت امنای محلات یک مجمع مشورتی است و قرار نیست در اجرا دخالت کند، ما مشارکت‌های اجتماعی را به شورای اداری محله تبدیل کردیم! یعنی به نماینده‌های مستقر در سازمان‌ها و نهادها را با امضای شهردار تهران حکم دادیم اما به نمایندگان منتخب شورای شهر تهران نه حکم دادیم و نه حق رای! این از عجایب روزگار است که نماینده یک سازمان که ساکن محله هم نیست، برای محله تصمیم بگیرد و حق رای داشته باشد اما نماینده مردم که ساکن محله است، خاک آنجا را خورده و از من و شما و حتی از شهردار ناحیه محله را می‌شناسد حق رای نداشته باشد! اینرا باید در تاریخ با طلا بنویسیم!

او تاکید کرد: مصوباتی که ما 23 خردادماه سال جاری ابلاغ کردیم هنوز ابلاغ نشده است! آیا اسم این کار مشارکت محله‌ای و حضور مردم در اداره شهر است؟ با مردم با صداقت و صراحت صحبت کنیم. ما هم هیچ‌کاری نه تنها برای افزایش مشارکت اجتماعی نکردیم بلکه در حال زدن آخرین میخ‌ها با همه توان بر تابوت مشارکت محله هستیم. من به عنوان عضو شورا در هیئت امنای محلات، از آن عزیزانی که در فراخوان ما شرکت کردند، سوء پیشینه آوردند از برادر تا پدر شهید و برای‌شان پرونده تشکیل دادیم اما بهشان حق رای ندادیم، عذرخواهی می‌کنم.

در این جلسه حبیب کاشانی  با بیان اینکه حادثه ای که برای همکار ما اتفاق افتاد و منجر به مرگ او شد یک مشکل کلی است، اظهار کرد: ساختمان ها یک اندازه و یک شکل نیستند. این ساختمان ها محل رجوع مردم هستند. آسانسور شورا هم استاندارد ندارد و این موضوع توسط سازمان استاندار اعلام شد و باید در ابتدا از خودمان شروع کنیم.

وی با بیان اینکه این اتفاق یک فاجعه است، یادآور شد: آسانسور این ساختمان استاندارد نبوده و بحث این است که تمام بخش‌هایی که می‌توانند به استانداردسازی کمک کنند، وارد عمل شوند. معاونت شهرسازی و معاونت امور مناطق به شهرداران مناطق ابلاغ کنند که استانداردها رعایت شود تا امروز عزادار همکاران نباشیم.

کاشانی با اعلام اینکه ۱۶ استان کشور ساعت کاری ۶ تا ۱۰ صبح دارند، خاطرنشان کرد: از دیروز بارها با ما تماس گرفتند و جویای مسئله شدند اما شهرداری ساعت کاری را ۸ تا ۱۲ اعلام کرد. شهرداری بگوید هیچ ضابطه ای با دولت ندارد و خودش تصمیم گیری می کند.

وی افزود: اگر مصرف برق قرار نباشد با دیگر دستگاه ها هماهنگ باشد، بخشنامه صادر شود تا بگوییم تابع قوانین داخلی شهرداری هستیم. باید دقت شود که ما جزیره ای خارج از کشور و شهر تهران نباشیم.

خزانه دار شورای شهر تهران با بیان اینکه معاون برنامه ریزی جلسه ای در مورد ترمیم حقوق برگزار کرد، یادآور شد: زهی خیال باطل که سازمان فاوا سامانه ای راه اندازی کند که بتوانیم ترمیم حقوق را انجام دهیم. زمانی که فاوا برای توسعه سیستم اعلام می کند، ۶ ماه طول می کشد. امیدواریم به صورت دستی این اقدام انجام شود تا دو تا سه ماه آینده صدور احکام به نتیجه برسد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران باید یک کارگروه تشکیل دهد و ساختمان‌های خود را از نظر ایمنی بررسی و به سرعت تعیین تکلیف کند.

محمد آخوندی هم ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت همکار شهرداری منطقه ۱۸، اظهار کرد: همه همکاران ما در شهرداری عزیز هستند و حتما باید بررسی شود که اگر قصوری صورت گرفته مورد برخورد قرار بگیرد.

وی افزود: در شهر اتفاقاتی می افتد و هر اتفاق کوچکی برای ما باید مهم باشد. در حوادث اخیر افراد زیادی جان خود را از دست دادند و دیروز هم یک مادر جان باخت. شهرداری تهران باید یک کارگروه تشکیل دهد و ساختمان های خود را بررسی و به سرعت تعیین تکلیف کند. ممکن است اتفاق دیگری نیفتد اما وظیفه داریم که پیش بینی های لازم را انجام دهیم و تمام ساختمان ها را بررسی کنیم.

آخوندی با بیان اینکه اگر کسی فیلم حادثه را ببیند یک درس و تذکر بسیار دقیق برای همه ماست، یادآور شد: کارمندی تا دقایق پیش مشغول کار بوده و حتی وقتی وارد آسانسور می شود متوجه این نمی شود که اتاقک آسانسور موجود نیست و سقوط می کند. ممکن است تا یک دقیقه دیگر نباشیم و این تذکری برای همه ماست که مواظب باشیم نمک به زخم نپاشیم و نگرانی ما تنها برای همان موضوع باشد. این حادثه باید درس و تکانی برای ما باشد تا به درستی به وظایف خود عمل کنیم.

معاون شهردار تهران گفت: ضایعه درگذشت یکی از پرسنل خدوم شهرداری منطقه ۱۸ را تسلیت می‌گویم. همه ما در شهرداری از این حادثه متأثر هستیم و باید منتظر باشیم که نتایج کارشناسی مشخص شود و به دنبال آن از حوادث احتمالی جلوگیری کنیم.

 مجید باقری نیز ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت کارمند شهرداری منطقه ۱۸، اظهار کرد: همه ما در شهرداری از این حادثه متأثر هستیم و باید منتظر باشیم که نتایج کارشناسی مشخص شود و به دنبال آن از حوادث احتمالی جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه ترمیم حقوق با معوقات ترمیم دو بحث جداگانه هستند، خاطرنشان کرد: حقوق تمام کارکنان شهرداری تهران که مشمول ترمیم حقوق بودند، به طور کامل ترمیم شده است؛ البته همانطور که می دانید در دولت هم هنوز ترمیم حقوق انجام نشده و ما از فروردین ماه این ترمیم را انجام دادیم.

باقری با تأکید بر اینکه همین سازمان فاوا که به آن انتقاد داریم در دو سال پیاپی در فروردین ماه احکام کارمندان را به روز می کند و این رکورد به هیچ وجه سابقه نداشته است، یادآور شد: دوستان فناوری اطلاعات کمک و احکام ترمیم حقوق را صادر کردند و برای ترمیم کنونی پیچیدگی هایی وجود دارد و احکام در نظام هماهنگ متصل به حکم قبلی است و هیچ زیرساختی برای آن در دولت نوشته نشده و باید زیرساخت ها در این راستا توسعه یابد.

وی با اعلام اینکه یک رقم ۲۵ میلیون تومانی به عنوان رقم علی الحساب واریز شده است، تصریح کرد: تاکنون ۴۰ درصد از احکام پس از فرمول نویسی های سازمان فاوا انجام شده است. احکام به دلیل جلوگیری از سوء تفاهمات قابل انتشار نیست اما تعدادی از دوستان به ما گفتند که حکم آنها تغییر کرده است. با بررسی های صورت گرفته و اقدامات در حال انجام، این ترمیم ظرف یک ماه قابل انجام است.

باقری با بیان اینکه ما بیش از ۵۰ هزار نیرو در شهرداری داریم، یادآور شد: نیروهایی که مشمول ترمیم حقوق می شوند تنها ۱۲ هزار نفر هستند.