به گزارش اکوایران ،همزمان با دویست و پنجاه و چهارمین جلسه شورای شهر تهران، لایحه تشکیل مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران، در صحن شورا مطرح شد و به جهت بررسی بیشتر، در نهایت به کمیسیون بازگشت.

نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، با اشاره به لایحه تشکیل مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران بیان کرد: در خصوص لایحه تشکیل مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران جلسه مشترکی در کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی و برنامه و بودجه تشکیل شد که ماحصل آن را خدمت اعضای شورا تقدیم می کنم.

معدنی پور افزود: در ماده واحده تاکید به این موضوع شده است که در اجرای ماده ۵۴ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ با اصلاحات و القاحات بعدی و به استناد ماده واحده قانون اصلاح پاره ای از قوانین مربوط به شهرداری و نوسازی عمران شهری مصوب ۱۳۵۱ و مواد ۳ و ۱۱ مصوبه ضوابط تشکیلاتی شهر‌ تهران ابلاغی به شماره ۲۶۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۲/۹۹ و با استناد به بندهای ۱۵ و ۱۶ سیاست های کلی برنامه هفتم به تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان تأکید شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر‌ تهران تاکید کرد: همچنین مواد ۷۹ و ۸۰ فصل شانزدهم برنامه هفتم که به صورت مشخص تحت عنوان زن، خانواده و جمعیت است از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه، اداره کل زنان و خانواده شهرداری تهران به مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران ارتقا می یابد.

معدنی پور ادامه داد: در تبصره تاکید شده است که شهرداری تهران مکلف است نسبت به تشکیل این مرکز در قالب پست های سازمانی مورد نیاز و با رعایت چارچوب این مصوبه حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب، لازم الاجرا اقدام نماید.

 زهرا شمس احسان، رئیس کمیته اجتماعی، خاطرنشان کرد: مسئله زن و توجه به زنان و دختران به عنوان پیشرانان پیشرفت کشور مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است؛ بنابراین شهرداری باید سهم خود را در این زمینه ایفا کند و خدمات متناسب با مسئولیت خود را ارائه دهد.

وی افزود: اداره کل بانوان به عنوان یک ساختار محدود با ۲۰ کارمند قادر به انجام مسئولیت ها و ارائه خدمات به شکل که مطلوب نیست. ما در گذشته مشاورین سازمان ها و شرکت ها را داشتیم که در یک دوره مدیریتی به اداره کل بانوان تقلیل پیدا کرد و ما می گوییم این اداره کل زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی باید تغییرات و تحولاتی را در امور بانوان ایجاد کند و قطعاً با این ساختار، این انتظارات قابل اجرا نیست.

شمس احسان تأکید کرد: تشکیل مرکز بانوان جایگاه سازمانی و استقلال عملیاتی را بهبود می بخشد و همکاری های بین بخشی را افزایش می دهد و الگو سازی در مدیریت شهری و سایر کلانشهرها را به دنبال خواهد داشت. مراکز شهربانو و بوستان های بانوان در تهران آغاز شد و دیگر شهرها نیز از پایتخت الگو گرفتند.

 معدنی پور در خصوص فعالیت این مرکز خاطر نشان کرد: این مرکز باید ذیل دفتر شهردار باشد و اگر این مجموعه زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی باشد نمی تواند مسئولیت های خود را در عرصه ملی و بین المللی ایفاد کند.

 مریم اردبیلی، مدیرکل زنان و خانواده شهرداری اظهار داشت: حیطه اولویت دار زنان و خانواده در شهرداری در طول این سه سال ارتقاء پیدا کرده که جای تقدیر از حمایت های شورا از نظر تخصیص اعتبارات و حل مشکلات زیرساختی دارد.

وی ادامه داد: نمی گوییم کار بدون تأسیس مرکز انجام نشده و نمی شود و همکاران ما شبانه روزی تلاش می کنند تا بهترین خدمت را به پنج میلیون زن و دختر تهرانی ارائه دهند و دیگر مسئولیت های خود را دنبال کنند.

وی با اعلام اینکه اسناد بالادستی برای توسعه ساختارهای زنان تأکید دارند؛ یادآور شد: تأکید شده ساختارهایی که بخواهند کنش گری ها را افزایش دهند، باید ظرفیت عملکرد و قدرت را تغییر و ارتقاء دهند. اگر بخواهیم مؤثرتر اقدام کنیم باید نسبت به راه اندازی این مرکز اقدام کنیم.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، با تأکید بر اینکه زنان ستون خانواده هستند و توانمدسازی و مهارت سازی آنان خیلی مهم است، گفت: با توجه به اهمیت موضوعات این حوزه و ضرورت ارتقاء خدمات در بخش بانوان، درخواست ما این است که مرکز بانوان و خانواده شهرداری تهران زیر نظر خود شهردار شکل بگیرد.

 علیرضا نادعلی، سخنگوی شورا، اذعان داشت: از ابتدای کار در دوره ششم موضوع زنان و خانواده برای ما اهمیت داشت.

وی افزود: اگر منصفانه نظر دهیم که بخش هایی از شهرداری عملکرد خوبی متناسب با سیاست گذاری شورا داشتند، اداره کل امور بانوان یکی از همین بخش‌هاست.

نادعلی تأکید کرد: این دوستان ریل گذاری را به درستی پیش رفتند و باید بر اساس همین تجربه دست آنها را بازتر کنیم. در دوران انتخابات و زمان بازنگری اقدامات شهرداری در این ایام، اداره کل امور بانوان شهرداری تهران از موفق ترین نهادها در حوزه بانوان کشور بوده است.

 ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اداره کل امور بانوان فعلی و ساختار و وظایف باید بررسی شود و بعد از آن بگوییم که قرار است به مرکز ارتقاء یابد و در آن شرح وظایف مشخص باشد.

 میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورا نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه در کمیسیون مفصل در مورد این موضوع وقت گذاشته شد، تصریح کرد: دلایل نیاز به ارتقاء این اداره کل بیش از آن چیزی بود که در شورا مطرح شده است. این اداره کل از تنخواه هزینه می کند و این سطح بسیار نازل است.

وی افزود: تعداد معاونت ها و پست ها به طور جداگانه در شورا بررسی شود اما خواستاریم تشکیل مرکز بانوان و خانواده شهرداری تهران زیر نظر شهردار امروز به تصویب برسد. با توجه به مباحث مفصل و اقناعی در کمیسیون انتظار ما این است که اصل تشکیل مرکز به تصویب برسد.

 سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه ما در خصوص ساختار یکی از مأموریت های شهرداری صحبت می کنیم؛ گفت: بدون بیان جزئیات و اهداف و میزان بار مالی و تعداد پست ها و نوع وابستگی، صرفاً گفته ایم که اداره کل باید به مرکز تبدیل شود.

وی افزود: شما می خواهید وظایف جدیدی انجام دهید و شورا چگونه می خواهد مصوبه ای داشته باشد که نمی داند جزئیات آن چیست. شهرداری باید بگوید می خواهد مرکزی را راه اندازی کند و وظایف و پست ها و جزئیات آن چیست.

تشکری هاشمی ادامه داد: پیشنهاد بنده این است لایحه به شهرداری بازگردد و جزئیات مشخص شود تا شورا بر اساس جزئیات مشخص رأی دهد. آیا تنها مشکل ما این است که ساختار مانع اقدام است؟ ما در شهرداری بخش هایی داریم که ساختارمند هستند اما اقدام در آنها نیازمند اراده است.

 سید احمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، با بیان اینکه این اقدام یکی از اتفاقات مهم حوزه فرهنگی است، اظهار کرد: احتمال اینکه جای اداره کل و مرکز از حوزه اجتماعی به دفتر شهردار تغییر کند، وجود دارد و انتظار می رفت که معاون فرهنگی و اجتماعی در شورا حضور پیدا کند.

 سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورا، با اشاره به لایحه تشکیل مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران اظهار کرد: شهرداری تهران در لایحه ارسالی خود به شورای اسلامی شهر تهران وظایف و ساختارهای این مرکز را مشخص نکرده که این موضوع مورد ابهام قرار دارد.

وی ادامه داد: ساختار و پست های این مرکز مشخص نیست و باید در لایحه مشخص گردد. پیشنهاد می شود این لایحه به کمیسیون برگردد و موارد مورد ابهام اصلاح و مجددا به صحن ارائه شود. پیشنهاد بنده قرار گرفتن این مرکز ذیل نظر شهردار تهران باشد و این موضوع نیز باید در لایحه قید گردد.

 محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ۱۱۰ پست برای این مرکز در نظر گرفته شده و شرح وظایف نیز مشخص است، اظهار کرد: ما می توانیم جزئیات و شرح وظایف و تعداد پست ها را به لایحه اضافه کنیم و در جلسه آینده لایحه را به تصویب برسانیم.

 مجید باقری، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: این کار هم مصوبه شورای اداری، هم شرح وظایف و هم ساختار را دارد، اظهار کرد: ما این موضوع را در کمیسیون مطرح کردیم و عرض بنده این است که خلأ مدارک وجود ندارد و می توانیم آن را ارائه دهیم.

مهدی چمران، رئیس شورا، در پایان بررسی این لایحه، خواستار شد: تمام جزئیات در اختیار اعضای شورا قرار بگیرد و لایحه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون برگردد و در جلسه آینده صحن شورا، مجدداً بررسی شود.

 در پایان بررسی، لایحه تشکیل مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران، به کمیسیون برگشت و مقرر شد تا در جلسه بعدی صحن، مجدداً در شورا بررسی شود.

دراین جلسه همچنین لایحه «اجاره بهای استفاده از مراکز فرهنگی و خدماتی تعرفه ریالی و ارزی واگذاری فضاهای نمایشگاهی مجموعه آفتاب تهران از سال ۱۴۰۳» با حداکثر آراء به تصویب رسید.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه «اجاره بهای استفاده از مراکز فرهنگی و خدماتی تعرفه ریالی و ارزی واگذاری فضاهای نمایشگاهی مجموعه آفتاب تهران از سال ۱۴۰۳» گفت: بر اساس مصوبه شورا مبنی بر اعمال تخفیف در واگذاری و حق انتفاع فضاهای نمایشگاهی شهر آفتاب به تولیدکنندگان داخلی شهرداری تهران مکلف شده تا طبق جداول استخراج شده این موضوع را مد نظر قرار داده و اجرایی کند. این جدول به دو بخش مجری های برگزاری اختصاص دارد که بند اول منحصراً با نام برگزارکننده نمایشگاه شهر آفتاب و بند دوم به مجریان برگزاری رویدادهای نمایشگاهی اختصاص دارد.

وی افزود: این جداول بر مبنای نرخ یورو و ریال محاسبه می شود. برای شرکت های ایرانی که واردکننده هستند؛ نرخ ریال محاسبه خواهد شد و شهرداری مجاز است نسبت به دریافت ۵۰ درصد از نرخ از صادرکنندگان نمونه و ممتاز اقدام کند. اما در مورد نرخ ارزی، این ارقام منتسب به شرکت های خارجی علاقمند به حضور در نمایشگاه هاست.

عضو شورا ادامه داد: شهرداری تهران مجاز است در راستای جذب حمایت اتحادیه ها، کانون ها، انجمن ها، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مرتبط با موضوع قرارداد، نسبت به دریافت 30 درصد نرخ واگذاری فضاهای نمایشگاهی و تا سقف 5 درصد متراژ مفید کل نمایشگاه اقدام کند. همچنین شهرداری می تواند حداکثر تا سقف ۲۵ درصد از شرکت کنندگان در نمایشگاه را به عنوان حامی مالی در نظر بگیرد.

 وی اضافه کرد: در همین راستا به شهرداری اجازه داده شده تا در راستای حمایت از انجمن های نیکوکاری و خیریه فضای نمایشگاه را بدون دریافت هزینه علاوه بر افزایش کمی و کیفی خدمات برگزاری و به منظور حمایت از سازمان ها، نهادها، وزارت خانه ها و مجموعه هایی از این قبیل اختصاص دهد.

آخوندی در خصوص ارائه هر متر مربع فضای نمایشگاهی به پیمانکاران فعال در زمینه ساخت و ساز غرف خودساز و اجاره ای گفت: شهرداری در این بند مجاز است رقم 50 درصد جدول را از این افراد اخذ و در خصوص غرف اجاره ای 10 درصد بند الف را دریافت کند.

وی در خصوص واگذاری فضاهای نمایشگاهی در قالب قرارداد تا سقف 5 سال نیز اضافه کرد: در این خصوص نیز شهرداری تهران موظف است بر اساس نرخ مصوب سالانه اقدامات جاری را انجام دهد مضافاً بر اینکه بر اساس این لایحه شهرداری تهران موظف است گزارش سالانه اقدامات را در این حوزه به شورا ارائه دهد.

 رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه تعرفه ها و مصوبات خوبی برای مجموعه آفتاب در طول این سه سال داشتیم، گفت: تلاش شد نمایشگاه ها به این مجموعه اختصاص یابد؛ برای مثال برای نمایشگاه کتاب که به سوله های بیشتری نیاز داشت و ما بودجه آن را هر ساله اختصاص دادیم، اما علیرغم تاکیدات اعضای شورای شهر تهران، نمایشگاه آفتاب این قبیل اقدام را انجام نداد و نمایشگاه کتاب به این مجموعه منتقل نشد.

وی خطاب به مدیر عامل مجموعه نمایشگاه شهر آفتاب گفت: چرا این خواسته عملیاتی نشده و تاکیدات اعضا در این حوزه اجابت نشده است؟

 جعفر بندی شربیانی؛عضو هیئت رئیسه شورا نیز با تأکید بر اینکه ما هم اصرار داریم که نمایشگاه ها از تهران خارج و به مجموعه آفتاب منتقل شوند و هم انتظار تکمیل آن را داریم، تصریح کرد: عملکرد شهرداری در حد بضاعت خود در انتقال نمایشگاه ها مناسب بوده است.

وی با بیان اینکه ما در سال جاری برای نمایشگاه شهر آفتاب بودجه 50 میلیاردی اختصاص دادیم  افزود: مدیر عامل این مجموعه عنواهن داشته تا برای تکمیل نمایشگاه نیز به بودجه دو هزار میلیارد تومانی نیاز است و اگر این اقدام انجام شود، تمام نمایشگاه ها به صورت تمام و کمال به شهر آفتاب انتقال خواهد یافت.

شربیانی یادآور شد: به هر حال این مجموعه برای حضور نمایشگاه ها باید تکمیل شود؛ یا شهرداری از بودجه خود باید این رقم را اختصاص دهد یا اینکه با فعال کردن حوزه مشارکت از سوی بخش خصوصی فرآیند تکمیل آن حاصل شود؛ آن زمان است که میتوان انتظار داشت تمام نمایشگاه ها به مجموعه آفتاب منتقل شود.

علی اصغر قائمی؛عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با تأکید بر اینکه انتخاب یورو برای شرکت کنندگان خارجی باید تابع مقررات بالادستی باشد، گفت: مصوبه سران بریکس باید در مصوبه ما مورد توجه قرار بگیرد و رعایت شود.

وی اضافه کرد: ما می توانیم ترتیبی اتخاذ کنیم که مثلا اگر شرکت کننده از روسیه نیز حضور پیدا کرد از آنها پول واحد روسیه هم دریافت شود.

 حبیب کاشانی؛خزانه دار شورا نیز با بیان اینکه ما در مردادماه در مورد نرخ گذاری صحبت می کنیم و این معنایی ندارد، گفت: هرچیزی تاریخی دارد؛ این موضوع مختص به دی ماه سال گذشته بوده است و حالا ما در ماه پنجم سال جاری هستیم؛ من خواهش می کنم شأن شورا را در این موارد رعایت کنیم.

وی در طرح سوالی عنوان کرد: این قراردادهایی که منعقد شده مربوط به نرخ سال قبل است یا امسال؟

کاشانی ادامه داد: قانون گذار تاریخ در نظر گرفته و امروز هفت ماه گذشته است؛ کمیسیون ها شبانه روز کار می کنند تا اقدامات سر روز و ساعت انجام شود و مصوبات به فرمانداری ارسال شود. از این رو من پیشنهاد رد این لایحه را دارم تا بدعت تازه ای در این موارد صورت نپذیرد، چرا که این روال، روال غلطی است که ما آن را باب می کنیم.

این عضو شورا تاکید کرد: دوره ماهم تمام خواهد شد از این رو باید شورایی را به  جای بگذاریم که شان نظارتی و وظایف آن به درستی انجام شده باشد.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در واکنش به تذکر خزانه دارد  شورا در توضیحاتی  با بیان اینکه بهای خدمات باید در دی ماه تصویب شود و این موضوع اجاره بهاست، گفت: این نرخ قبل از پایان سال قبل تعیین شده اما اینکه شهرداری چرا دیر لایحه را به شورا ارسال کرده، نمی دانیم.

 عباس تقدسی نژاد؛مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی آفتاب به معنای واقعی دو سال است، اظهار کرد: پیش از این اعتمادی نسبت به اینکه نمایشگاه شهر آفتاب می تواند رقیب نمایشگاه بین المللی باشد، وجود نداشت و بانک شهر هم نمایشگاه را قبول نمی کرد.

وی افزود: در سال قبل ۴۰ نمایشگاه و امروز ۶۰ عنوان نمایشگاه را پیشنهاد دادیم و در حال حاضر ۲۰ نمایشگاه در نوبت هستند و ما ظرفیت نداریم. تأسیس نمایشگاه به سال ۹۵ برمی گردد اما عملکرد آن مربوط به دو سال پیش است.

تقدسی نژاد با بیان اینکه اختیار تعرفه گذاری با هیئت مدیره و مدیرعامل است، یادآور شد: هیچ روند و شرایط مشخصی برای تعرفه گذاری وجود نداشت و بنده برای اینکه اقدام نظارتی اتفاق افتاده باشد، هیئت کارشناسی در نظر گرفتیم تا اعداد را مشخص کنند.

وی ادامه داد: بعد از اینکه شورا اعلام کرد که باید تعرفه ها در شورا تصویب شود، ما هیئت کارشناسی را تشکیل دادیم و در انتهای سال قبل ناچار شدیم قراردادها را به متقاضیان منعقد کنیم و نمی توانستند منتظر باشند که ما در مردادماه تعرفه گذاری را انجام دهیم؛ لذا تعرفه ها بر اساس نظر کارشناسان رسمی دادگستری انجام شد.

تقدسی نژاد با بیان اینکه تعرفه ها بر اساس نرخ دلار و یورو دریافت می شود، تصریح کرد: مجری اعدادی را از سایت ها دریافت می کند و با چند برابر قیمت به متقاضیان واگذار می کند. ما برای اولین بار قیمت نهایی را مشخص کرده ایم.

وی همچنین تصریح کرد: قرار بود سال قبل ۳۶ هزار متر مربع به فضای نمایشگاه اضافه کنیم و تبصره ۲۰ و بودجه غیرنقد در نظر گرفته شد اما این موضوع مشمول زمان شده و ما فاقد اعتبار نمی توانیم ساخت و ساز را دنبال کنیم.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی آفتاب با بیان اینکه اعداد بر اساس دوره مشخص شده است، تصریح کرد: ارقام روزانه نیست و تمام نرخ ها بر اساس توضیحاتی که ارائه شده، دوره ای است.

وی در پایان با بیان اینکه نمایشگاه نفت و کتاب توسط مجموعه های دولتی برگزار می شود، اظهار کرد: بعضاً برخی دستگاه ها می خواهند عملکرد خود را ارائه دهند که چندان عملکرد نمایشگاهی ندارد؛ برای این موضوع تخفیف هایی در نظر گرفتیم.

 مهدی چمران، ریاست شورای شهر تهران نیز در این خصوص در توضیحی با اشاره به اعلام استفاده رایگان از فضای نمایشگاهی برای خیریه ها پیشنهاد داد که به جهت پیشگیری از بروز برخی مشکلات واژه ی خیریه های رسمی در این مقوله گنجانده شود.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در تکمیل پیشنهاد رییس شورا عنوان کرد که باید محدودیت هایی هم برای استفاده از این اماکن توسط خیریه ها و مراکزی که تعرفه برای آنها در نظر گرفته شود؛ به طور مثال یک بار در سال این مراکز می توانند از این خدمات استفاده کنند.

 لایحه «اجاره بهای استفاده از مراکز فرهنگی و خدماتی تعرفه ریالی و ارزی واگذاری فضاهای نمایشگاهی مجموعه آفتاب تهران از سال ۱۴۰۳»  با ۱۹ رأی موافق و اعمال برخی تغییرات به تصویب رسید.