در جریان دویست و پنچاه و پنجمین جلسه شورا طرح «دو فوریت حق رای اعضای هیئت امنای محلات در خصوص موضوعات مختلف در محلات خود» بررسی شده و با اکثریت آرا مصوب شد.

ابتدا مهدی چمران، رئیس شورا در خصوص این طرح توضیح داد: در خصوص مصوبه‌ای در شورا پیرامون موضوع محلات و ستادها و هیئت امنای آن‌ها، این سئوال پیش آمد که آیا هیئت امنای محلات و معتمدین شورا می‌توانند حق رأی داشته باشند یا خیر. در پاسخ به این ابهام و سئوال، تأکید شد که هیئت امنا نیز دارای حق رأی هستند. منصفانه نیست که افرادی که در محلات زندگی کرده و از معتمدین هستند؛ حق رأی نداشته باشند. اما سایر افرادی که به واسطه پست یا مسئولیتی به آن محلات رفته باشند؛ بتوانند رأی دهند؛ این تصمیم غیرعادلانه و غیر منطقی است.

چمران ادامه داد: این نکته برای فرمانداری سوءبرداشت‌هایی را ایجاد کرده بود که شورا حق در ورود به امور اجرایی را ندارد این در حالی است که در دستورالعملی که در این باره وجود دارد؛ دقیقاً قید شده که این ستادها اتفاقاً دارای مسئولیت اجرایی نیستند بلکه تنها طرح‌های خود را ارائه می‌دهند و در اینجا وظیفه اجرای آن طرح‌ها بر عهده شهرداری هاست. این موضوع طی نامه‌ای به فرمانداری یادآوری شد که فرمانداری نیز در پاسخ تأکید کرد که زمان اجرای این مصوبه گذشته است. از این رو با توجه به تغییر احتمالی فرماندار، تصمیم بر آن شد تا طرح دو فوریتی آن ارائه و مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در این دو فوریت، بر تساوی حقوق همه افراد تأکید شده است که رأی دادن، یکی از این حقوق است.  هدف از طرح این مسئله، رفع مشکلات و انجام هماهنگی‌های لازم با فرمانداری بوده است.

 در ادامه ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا، در توضیحاتی اظهار داشت: طی جلساتی که در این باره برگزار شده؛ سه اصلاحیه انجام شد که جهت تصویب به صحن شورا ارائه می‌شود. نخست تعداد اعضای هیئت امنا 5 نفر و دو تن هم عضو علی البدل خواهند بود که از این تعداد دو نفر از بانوان خواهند بود. اصلاحیه دوم مربوط به اصلاح واژه ناظران شورا به معتمدین شوراست و مورد آخر اینکه در اصلاحیه مذکور، قید شده که کلیه اعضای هیئت امنا اعم از معتمدین منتخب شورا، نمایندگان سازمان‌ها، ادارات مستقر در محل و نمایندگان شهرداری از حقوق متساوی برخوردارند.

 این طرح، به اتفاق آراء به تصویب رسید.درجلسه امروز شورای شهر تهران گزارش حسابرسی شرکت خدمات اداری شهر بررسی شد . ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این جلسه گفت :‌ شرکت خدمات اداری شهر نیز تکالیف گزارشات حسابرسی را عملیاتی کرده و گزارش حسابرسی سال ۱۴۰۲ این شرکت منصفانه اعلام شده است.

وی ادامه داد: شرکت موظف است مطالبات خود از شهرداری تهران را وصول کند که به ۹۰ میلیارد تومان از گذشته می رسد. ۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیز صورت گرفته که از این مبلغ تسهیلات به کارکنان برای سفر به عتبات عالیات صورت گرفته که باید این رقم از شهرداری دریافت شود.

امانی با بیان اینکه شهرداری موظف است در راستای درآمدزایی تمامی امور اداری از جمله طرح طبقه بندی مشاغل را به جای واگذاری به دیگر شرکت ها به این شرکت واگذار کند، تصریح کرد: شرکت موظف به تعیین تکلیف اسناد مالکیت اموال غیرمنقول و ایجاد زیرساخت ها برای ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد است و باید ظرف یک ماه سامانه جامع مالی فاینانس را با همکاری سازمان فاوا راه اندازی کند.

شهاب الدین صابونچی مدیرعامل شرکت خدمات اداری شهر هم گفت: مطالباتی که اشاره شد به سنوات قبل برمی گردد و پیگیری ها صورت گرفته و معاونت مالی پذیرفته که این بدهی وجود دارد و بخشی از آن تعیین تکلیف شده است.

وی اضافه کرد: وامی که به اداره کل رفاه پرداخت شده باید از سوی شهرداری بازگردد. ما نمی توانیم طرح دعوا کنیم و شهرداری باید موظف به پرداخت رقم مقرر به شرکت خدمات اداری شهر شود.

صابونچی با بیان اینکه برای راه اندازی سامانه فاینانس به همکاری سازامان فاوا نیاز داریم، تصریح کرد: ما با وجود اینکه مقید هستیم که سود ناشی از کارمزد شهرداری را به اندازه ای بالا نبریم که کارمزد بیشتری نیز بپردازیم، سود عملیاتی شرکت را افزایش داده ایم. ما سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد سود عملیاتی داشتیم اما امسال سهم سود عملیاتی را به ۴۰ درصد افزایش دادیم و مبلغ خالص ۱۱ برابر شد.

وی ادامه داد: طبقه بندی مشاغل از وزارت کار مجوز گرفت. اگر اولویت شهرداری در طبقه بندی مشاغل به شرکت خدمات اداری شهر واگذار شود، به صرفه خواهد بود.

گزارش حسابرسی شرکت خدمات اداری شهر برای سال ۱۴۰۲ با حداکثر آراء موافق تأیید و تصویب شد.در صحن علنی امروز ،طرح الزام شهرداری تهران به ایجاد بخش «موزه دفاع مقدس تهران» در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مورد بررسی اعضاء قرار گرفت و با حداکثر آراء موافق، تصویب شد.

 در ابتدا  نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در توضیحاتی در خصوص کلیات این طرح، گفت: موزه ملی انقلاب و دفاع مقدس یکی از بزرگترین موزه های جنگ و از مدرن ترین موزه های غرب آسیا و از جاذبه های گردشگری پایتخت به شمار می رود. این موزه با زیربنای 205 هزار متر مربع در اراضی عباس آباد و در سال 1391 افتتاح شد و با استفاده از تکنولوژی های دیجیتال به انتقال مفاهیم تاریخ انقلاب اسلامی ودفاع مقدس می پردازد.

عضو شورای شهر ادامه داد: یکی از مطالبات شهروندان تهرانی و یگان های شهر تهران پرداختن به تلاش ها، مجاهدت ها و ایثارگری های مردم شهر تهران در هشت سال دفاع مقدس بوده است.

معدنی پور تأکید کرد: موزه های دفاع مقدس در شهرها و سایر استان های کشور به نقش آن شهرها و استان ها در دفاع مقدس می پردازد، لذا ضروریست که در شهر تهران نیز به نقش مردم شهر تهران در جنگ تحمیلی به صورت خاص و ویژه پرداخته شود. به همین منظور نیز طرح الزام شـهرداری تهـران به ایجاد بخش موزه دفاع مقدس تهران در باغ موزه پیشنهاد شد که پس از بررسی های کمیسیون های مشترک فرهنگی و اجتماعی و برنامه و بودجه تقدیم می گردد.

وی اشاره کرد: این طرح در یک ماده واحده و پنج تبصره تنظیم شده است و با استناد به وظایف قانونی مندرج در بندهای دوم و ششم ماده 80 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و انتخاب شهرداران و الحاقات بعدی آن مبنی بر بررسی و شناخت کمبودها و نیازهای اجتماعی و فرهنگی شهر و تهیه طرح ها و پیشنهادات اصلاحی و راه حل های کاربردی توسط شورای اسلامی شهر و با عنایت به اهمیت حفظ و گسترش آثار ارزشمند دوران دفاع مقدس ولزوم ثبت وماندگاری آثار رخدادها و حوادث آن در شهر تهران که یادآور حماسه های شهروندان تهرانی در دوران دفاع مقدس بوده و به عنوان میراث فرهنگی و تاریخی شهر تهران تلقی می گردد شهرداری تهران موظف است با استفاده از ظرفیت های قانونی و امکانات موجود شهر تهران و با همکاری سایر سازمان ها و نهادهای زیربط نسبت به ایجاد موزه دفاع مقدس شهر تهران با بازنمایی و نمایش مناسب تلاش ها، مجاهدت ها و ایثارگری های مردم و یگان های شهر تهران در دفاع مقدس با تاکید بر نقش زنان، کودکان، دانش آموزان و کمک شهروندان تهرانی به رزمندگان وتوجه ویژه به شبیه سازی فضاهای جنگ تحمیلی به منظور ایجاد حس حضور، در مجموعه اراضی عباس آباد اقدام نماید.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر ادامه داد: در تبصره اول آمده است که شهرداری تهران (موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) موظف است مطالعات و طراحی این مجموعه را به تایید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران برساند. و تبصره دوم آمده است که شهرداری تهران (موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس)  موظف است در سطح شهر تهران نمادهای هنری متناسب با رخدادها و شخصیت های مرتبط با دفاع مقدس را طراحی و اجرا نماید.

وی با اشاره به تبصره سوم گفت: شهرداری تهران (موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس)  موظف است اطلاعات اشخاص، فضاها و اماکن، نمادها، آثار هنری و تاسیسات مرتبط با دفاع مقدس در سطح شهر تهران را شناسایی، تدوین و به عنوان لایه اطلاعات مکانی در سیستم اطلاعات جغرافیایی شهر تهران بارگذاری نماید.

معدنی پور خاطر نشان کرد: در  تبصره چهارم شهرداری تهران (موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) موظف است به منظور آشنایی نسل جوانان و نوجوانان با ارزش های دفاع مقدس یک فضای اردوگاهی را با استفاده از فضای موجود در اراضی عباس اباد، اطراف یا داخل محوطه موزه دفاع مقدس، ایجاد نماید. همچنین طبق تبصره پنجم شهرداری تهران (موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) مجاز به ایجاد ساختار جدید نبوده و می بایست با استفاده از ظرفیت های موجود و با همکاری سایر دستگاه های ذی ربط از فضای موجود در اراضی عباس آباد استفاده کند.

اقراریان؛رئیس کمیته حقوق شهروندی شورا در مقام موافق این طرح، با بیان اینکه ناراحتی و دلخوری ما از این بابت است که اقدام خوبی که در شورای پنجم دنبال می شد، در سال آخر شورا به صحن آمده است؛ تصریح کرد: در آن دوره این طرح مدتها به تعویق افتاد و در این دوره نیز چند سال مورد بی مهری قرار گرفته است. مضافاً بر اینکه دلایل این بی مهری ها برای بنده مشخص است اما نمیخواهم وارد این مقوله شوم. در برخی موارد، افراد عکس شهدا را می زنند و بر عکس شهدا عمل می کنند.

وی با تأکید بر اینکه لشکرهای عملیاتی مختلف در سطح کشور در استان های خود دارای موزه دفاع مقدس هستند، یادآور شد: تحولات، حوادث و آثار فعالیت های این لشکرها در موزه ها دیده می شود، اما موزه تهران به صورت کلی به مسائل کلان انقلاب و دفاع مقدس پرداخته و این در حالیست که در تهران دو لشکر خط شکن ۱۰ سید الشهداء و محمد رسول الله (ص) را داریم.

اقراریان ادامه داد: این دو لشکر محدود به شهر تهران نیستند و حتی فراتر از استان نیز عمل می کردند؛ در آن دوران، استان البرز در ساماندهی نیروهای رزمنده پیوست هایی با تهران داشته است.

این عضو شورا تاکید کرد: یکی از مهمترین حوادث انقلاب اسلامی قیام مردم ورامین در ۱۵ خردادماه است که جزو توابع استان تهران است از این رو باید به این مسئله دقت بسیاری داشته باشیم؛ بنده درخصوص ضرورت اصل موضوع صحبت کردم و معتقدم به این لشکرها بدهکاریم.

وی همچنین با بیان اینکه در برخی مکانهای شهرهنوز جای گلوله ها بر دیوارها نمایان است تصریح کرد: ما نباید آثار نمادین را از دست بدهیم؛ مشخص نیست گنجینه های دفاع مقدس را تا چه زمانی می توانیم داشته باشیم؟ این گنجینه ها باید منتقل شوند. نباید از این مسئله ساده عبور کرد.

رئیس کمیته حقوقی شورا با بیان اینکه در زمان آقای قالیباف موزه دفاع مقدس به عنوان یک اثر فاخر راه اندازی شد، اظهار کرد: انتظار می رود این موضوع در دوره ششم مورد بی توجهی قرار نگیرد.

جعفری؛مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در صحن شورا حاضر شد و در جریان بررسی این طرح با بیان اینکه ما یک مجموعه فاخر را در عباس آباد داریم، گفت: این موزه از ابتدا نگاه کلان به دفاع مقدس داشت و رهبر انقلاب هم تاکید کردند که موزه دفاع مقدس تشکیل شود.

وی با بیان اینکه چندین بار مکاتبه شد و پیگیری کردیم تا این اتفاق خاص رخ بدهد؛ گفت: در شورای پنجم مشخص شد که موزه‌ای خارج از تهران ایجاد شود ولی ما گفتیم به مصلحت تهران نیست و حضرت آقا هم تاکید کردند که در تهران موزه ایجاد شود.

جعفری بیان کرد: در گذشته طرحی را ارائه کردیم که بین ایستگاه شهید همت و شهید حقانی در زیرزمین یک موزه زیرزمینی تشکیل شود اما به دلیل هزینه های سنگین طرح عقب افتاد.وی افزود: راه حلی که به جمع بندی رسیدیم این بود که ساختمان شهدای موزه تخلیه و به موزه تهران تبدیل شود. با این تدبیر هیئت امنای موزه مصوب شد که این اقدام انجام شود و بخش اداری به برخی دیگر از ظرفیت‌ها منتقل شده است.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی ادامه داد: برای پیشنهادی که امروزارائه شد آمادگی داریم تا با این ظرفیت اقدامات مذکور را عملیاتی کنیم، گفت: امروز موزه ملی تهران مسوولیت حفظ آثار را هم برعهده دارد. بنابراین خواهش بنده این است که برای توسعه تحقق این موزه و نگهداری و انجام وظایف خود با استفاده از ظرفیت‌های موجود یک موزه‌ای که در شان تهران و افتخارآفرینی پایتخت باشد، ساخته شود.

 امانی؛عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه موزه دفاع مقدس بخشی مستقل زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح است، یادآور شد: تأکید مقام معظم رهبری بر این بوده که موزه تهران در باغ موزه احداث شود و بر اساس آنچه گفته شد ساختمان مورد نظر نیز پیش بینی شده و درخواست ما از شهرداری این است که در بودجه سال آینده مبلغی را برای این موزه در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: اقدامات اساسی از طریق ستاد کل و فرمانده معظم کل قوا در حال انجام است و ما نمی توانیم از لحاظ حقوقی الزامی برای بنیاد حفظ آثار در نظر بگیریم و تنها می توانیم نیازمندی ها را در قالب بودجه امسال و یا سال آینده لحاظ کنیم تا پشتیبانی از راه اندازی این موزه صورت بگیرد. متن مصوبه باید اصلاح شود؛ چراکه تصویب آن مدیریت شهری و بنیاد را دچار مشکل می کند.

مهدی عباسی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه اراضی عباس آباد دارای شورای راهبری است گفت: برای این شورا نیز باید نقشی در نظر گرفته شود؛ وقتی ما می‌گوییم شهرداری تهران موظف است به منظور آشنایی نسل جوان با ارزشهای دفاع مقدس فضای اردوگاهی را برای جوانان و نوجوانان ایجاد نماید، باید بگوییم که اینجا طرح‌های مصوب و مداخلاتی دارد که لازم دانستم تذکری به این منظور بدهم.

وی در تذکری اعلام کرد که متأسفانه خودرو شهدای هسته ای در موزه در معرض آسیب است که نیازمند یک تدبیر درست است چرا که این آثار نماد روشن از جنایات اسرائیل است.

 مهدی چمران، نیز در تکمیل تذکرمهدی عباسی عنوان کرد که بنده هم پیشنهاد حذف این موضوع را دادم که بهتر است اگر مکانی برای استقرار بازدیدکنندگان لازم است از فضای موجود در موزه استفاده کند؛ اضافه کردن فضای جدید نیازمند دریافت مصوبه از ارگان های دیگری است.

 تشکری هاشمی؛رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در جریان بررسی این طرح اظهار کرد: آشنایی مردم با فداکاری ها و اقداماتی که برای حفظ این کشور صورت گرفته، یک اصل ارزشمند و به خودی خود مقدس است از این رو وجود چنین موزه ای و بررسی چنین طرحی بسیار ضروری است چرا که ۳۷ سال از پایان دفاع مقدس گذشته و بازمندگان دوران دفاع مقدس در سنین پیری قرار دارند.

وی افزود: درمورد انجام و شیوه این کار ضروری است که کارهای فاخری در حد شأن پیشکسوتان انجام دهیم و نباید اینگونه باشد که یک گوشه از سالنی را به این امر اختصاص دهیم.

تشکری هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه  این اقدام نیاز به مطالعات دقیق و فراوانی دارد؛ در عین حال سرعت و پشتیبانی شهرداری تهران را هم می‌طلبد بیان کرد: در تبصره ۵ گفته شد که اردوگاه شکل بگیرد اما اگر این مسئله وجود دارد باید بازنگری خاصی انجام شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این موزه نه تنها در شأن کمیسیون های تخصصی شوراست بلکه باید در شورای عالی معماری و شهرسازی، اراضی عباس آباد و بنیاد حفظ آثار مورد بررسی قرار بگیرد مضافاً بر اینکه شهرداری تهران موظف به راه اندازی این موزه شده و این در حالیست که شهرداری به تنهایی نمی تواند در ساخت موزه وارد عمل شود.

مهدی بابایی ،رئیس کمیته ایمنی شورا با بیان پیشنهادی حول محور تبصره 2 مبنی بر الزام شهرداری تهران(موزه ملی انقلاب اسلامی) به استفاده از نمادهای هنری مناسب در خصوص رخدادها گفت: ماهیت این اقدام کاری پسندیده است اما روی سخن به سمت موزه ملی انقلاب و سازمان زیباسازی شهرداری است؛ برخی از این نمادها در شهر به مرور جزیی از مبلمان شهری محسوب خواهند شد؛ مضافاً بر اینکه چنین ساختاری در باغ موزه وجود ندارد و با وجود تجربه اقدامات این چنینی همچون استفاده از تمثال شهدا در سردر معابر و کوچه های شهر باید گفت که متاسفانه در موضوع نگهداشت علی رغم تذکرات مطرح شده هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیاد است. نیاز است که برای این امر سازمان زیباسازی هم دارای ماموریت شود.

وی با بیان اینکه تأخیر در اجرای این طرح به کوتاهی دوره قبل بر می گردد که حاصل «نمی توانیم، نمی شود و نداریم» است، گفت: هرچند دغدغه دفاع مقدس نیز آنچنان که باید وجود نداشت.

بابایی افزود: نباید ما طرح حمایت مالی ایجاد کنیم و باید جایگاه شورا در سیاست گذاری لحاظ شود و از سویی دیگر نباید شهرداری به عنوان بانک دیده شود.

 ناصر امانی، عضو شورای شهر نیز در طرح پیشنهادی به عنوان اعمال یک ماده واحده در این طرح عنوان کرد: شهرداری تهران موظف است تا با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح با محوریت موزه دفاع مقدس و تصویب هیئت امنای موزه نسبت به تأسیس موزه اختصاصی دفاع مقدس استان تهران اقدام نموده و اعتبارات لازم را در بودجه سالانه خود پیش بینی و تامین نماید.

 سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت با بیان اینکه در موزه دفاع مقدس یک کارویژه و بخش ی از آنجا به فلسطین اختصاص داده شود، گفت: همچنین شهدای فراجای ما گمنام و مظلومی هستند که بنده اعتقاد دارم اگر امکان ایجاد بستری برای شهدای فراجا وجود دارد، دریغ نکنیم.

 مهدی چمران؛رئیس شورای شهر تهران نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه ما از شهردار وقت برای راه اندازی موزه جنگ در اراضی عباس آباد زمین خواستیم؛ گفت: دو هزار و ۵۰۰ مترمربع فضا برای راه اندازی این موزه پیشنهاد شد که بررسی هایی صورت گرفت و مسائلی پیش آمد که از ساخت موزه در آن فضا پشیمان شدیم.

وی ادامه داد: یکی از زمین ها نیز در جوار حرم حضرت امام (ره) بود که طرح آن سه سال زمان برد و در نهایت منتفی شد و قرار بر این شد که باغ موزه فعلی به عنوان موزه ملی دفاع مقدس مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سوده نجفی نیز گفت: کسانی که در ارتباط با فلسطین کار می‌کنند می‌توانند برای ارائه کارهایشان آنها را به نمایشگاه فلسطین ببرند؛ این نمایشگاه عرصه‌ای برای دوستان است که کارهای خود را ارائه بدهند. جای نگرانی نیست چرا که این نمایشگاه دائمی فلسطین در تهران ایجاد شده است.

چمران با بیان اینکه برای موزه دفاع مقدس اقدامات عملیاتی آن را شروع کنیم و بعدا برای ساخت موزه تهران از نقاط مختلفی بازدید کنیم تا ساخت موزه پرپیمان مجزای دفاع مقدس تهران را در دستور کار بگذاریم.

وی افزود: ما الان نباید نسل کنونی را از دست دهیم چرا که ساخت موزه‌ای دیگر زمان می‌برد در حالی که نسل جوان امروز به چنین موزه‌ای نیاز دارد.

چمران گفت: ما می‌توانیم در اصلاحیه یا متمم بودجه، بودجه‌ای برای ساخت این مجموعه اختصاص داده شود و نیازی به مصوب کردن بودجه‌ای نداریم. شهرداری می‌تواند بعد از اعمال بودجه در اصلاحیه آن را به شورا ارائه دهد.

در نهایت با اعمال اصلاحات انجام شده، (همکاری زیباسازی برای ساخت موزه و عدم ساخت اردوگاه) طرح «الزام شهرداری تهران به ایجاد موزه دفاع مقدس تهران در بخش در باغ موزه» ، تصویب شد.

درجلسه امروز شورای شهر تهران 22 معبر شهر تهران تغییر نام داد .

نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران صبح امروز در جریان دویست و پنجاه و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر‌ تهران ضمن تشریح مصوبات سی و ششمین جلسه این کمیسیون از تغییر نام ۲۲ معبر در شهر‌ تهران خبر داد.

وی گفت: کوچه سرو واقع در منطقه ۱ در میدان شهید شهریاری ابتدای خیابان درکه به نام شهید ناصر عرب احمدی تغییر نام یافت. این شهید بزرگوار در سال ۱۳۳۸ در اصفهان متولد شد. وی از پرسنل نیروی انتظامی بود که در سال ٧٧ در بزرگراه شهید چمران در جریان درگیری با سارقین مسلح به شهادت رسید. گفتنی است مزار ایشان در گلزار شهدای شاهرود واقع شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: یک معبر فاقد نام واقع در منطقه ۱ بزرگراه یادگار امام (ره) شمال خروجی بلوار ایثارگران شمالی به نام شهید محمد کازرانی فراهانی تغییر نام یافت. او در سال ١٣٣٣ در تهران متولد شد و سرگرد خلبان ارتش بود که از سوی نیروی هوایی در جبهه حضور یافت. او در سال ۶۵ در تهران بر اثر سقوط هواپیما به شهادت رسید. مزار وی در بهشت حضرت زهرا (س) واقع شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گزارش تغییر نام‌ها و نامگذاری‌های معابر اظهار داشت:  کوچه ۴٨ واقع در منطقه ۷ خیابان شهید اجاره دار به نام شهید ابوالفضل مدنی تغییر نام یافت. او در سال ۴٣ در خمین متولد شد و از سوی سپاه پاسداران در جبهه حضور یافت و در سال ۱۴۰۱ در تهران بر اثر جراحات وارده ناشی از جنگ تحمیلی به یاران شهیدش پیوست. مزار این شهید نیز در بهشت حضرت زهرا (س) واقع شده است.

وی گفت: همچنین کوچه عابدینی واقع در منطقه ۱۰ خیابان شهید کاظمی بعد از خیابان شهید درویش به نام شهید محمدرضا زرین درخت تغییر نام یافت. او در سال ۴۷ در تهران متولد شد و به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت و سپس در سال ۶۵ در سومار عراق به شهادت رسید. مزار ایشان در بهشت حضرت زهرا (س) واقع شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: کوچه معینی واقع در منطقه ۱۰ خیابان قزوین خیابان شهید قاسم فرهنگ به نام شهید حمید بالای تغییر نام یافت.او در سال 1343 در تهران متولد شد و به عنوان بسیجی در جبهه حضوریافت و در سال ۶۱ در فکه به شهادت رسید؛ به همین ترتیب کوچه زریر واقع در منطقه ۱۰ خیابان شهید رنجبر به نام شهید زیاد علی رفعتی فهیم تغییر نام یافت . او‌در سال ۱۳۳۱ در توابع همدان متولد شد به عنوان بسیجی در جبهه حضوریافت و در سال ۶۷ در خرمال عراق به شهادت رسید. مزار وی گلزار شهدای زادگاهش است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا ادامه داد: کوچه نور محمدی (افشاری) واقع در منطقه ۱۰ خیابان شهید حسینی نیز به نام شهید اکبر راهنما تغییر نام یافت. او در سال ۱۳۰۷ در قزوین متولد شد و به عنوان بسیجی در جبهه حضوریافت و در سال ۶۷ در اهواز به شهادت رسید. کوچه اول واقع در منطقه ۱۰ خیابان شهید عرب، کوچه شهید آقایی هم به نام شهید ناصر رحمتی تغییر نام یافت. او در سال ۱۳۴۷ در قزوین متولد و به عنوان بسیجی در جبهه حضوریافت و در سال ۶۵ در سقز به شهادت رسید.

معدنی پور ادامه داد: کوچه اول واقع در منطقه ۱۰ خیابان شهید صفدری کوچه شهید امینی به نام شهید بهنام اسلامی مشهد سری تغییر نام یافت. او‌ در سال ۱۳۵۶ در تهران متولد شد. ایشان سرباز نیروی انتظامی بود که در سال ۷۶ در کوه‌های کردستان در درگیری با اشرار مسلح به شهادت رسید (شهید امنیت)؛ همچنین کوچه اول واقع در منطقه ۱۰ خیابان شهید سبحانی به نام شهید عباس آقاکوچکی تغییر نام یافت. او در سال ۱۳۴۷ در قم متولد شد و به عنوان سرباز در جبهه حضور یافت. او ‌در سال ۶۶ در ماووت عراق به شهادت رسید. مزار ایشان در گلزار شهدای تفرش واقع شده است.

معدنی پور گفت: کوچه سیما واقع در منطقه ۱۰ خیابان مالک اشتر بعد از خیابان جیحون به نام شهید کاظم کاوه تغییر نام یافت. او در سال ۱۳۴۷ در تهران متولد شد و به عنوان بسیجی در جبهه حضوریافت و در سال ۶۳ در شرق دجله به شهادت رسید.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: کوچه هیئت واقع در منطقه ۱۰ خیابان شهید بختیاری خیابان شهید شاه محمدی به نام شهید غلامحسین آجرلو تغییر نام یافت. او در سال ۱۳۳۶ در قزوین متولد شد و به عنوان بسیجی در جبهه حضوریافت و در سال ۶۰ در دهلاویه به شهادت رسید و کوچه خاتمی جنوبی واقع در منطقه ۱۰ خیابان شهید رنجبر خیابان شهید غفوری نیز به نام شهید محمود قدرت پناه تغییر نام یافت. او در سال ۴۵ در زابل متولد شد و به عنوان بسیجی در جبهه حضوریافت و در سال ۶٢ در جزیره مجنون به شهادت رسید. مزار ایشان در بهشت حضرت زهرا (س) واقع شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: کوچه دوم واقع در منطقه ۱۰ خیابان شهید سبحانی خیابان شهید نصیری به نام شهید علی رضا کنی تغییر نام یافت. این شهید والامقام در سال ۱۳۴۴ در تهران متولد شد و به عنوان بسیجی در جبهه حضوریافت و در سال ۶۲ در حاج عمران به شهادت رسید.

معدنی پور در ادامه گزارش خود در خصوص تغیرنام‌ها اظهار داشت:  کوچه شعبانی واقع در منطقه ۱۰ خیابان کمیل بعد از خیابان شهید سبحانی به نام شهید منوچهر مجیدیان تغییر نام یافت. او در سال ۱۳۴۷ در تهران متولد شد و به عنوان سرباز ژاندارمی در جبهه حضور یافت  و در سال ۶۸ در بانه به شهادت رسید. مزار ایشان در بهشت حضرت زهرا (س) واقع شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: کوچه یاس واقع در منطقه ۱۰ خیابان شهید محبوب مجاز به نام شهید حسن هاشمی نسب تغییر نام یافت. او در سال ۱۳۴۳در تهران متولد شد و به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و در سال ۶۶ در ماووت عراق به شهادت رسید؛ به همین ترتیب کوچه وثوقی واقع در منطقه ۱۶ میدان بهشت خیابان شهید پیراینده به نام شهید محمود عزتی و کوچه والفجر غربی ۲ واقع در منطقه ۲۱ چیتگر شمالی خیابان احمد به نام شهید احمد عبدالملکی و نیز خیابان گلشاد سوم واقع در منطقه ۲۲ شهرک زیبا دشت خیابان گلبانگ به نام شهید کریم نعمتی تغییر نام یافتند.

معدنی پور خاطر نشان کرد: کوچه پینار واقع در منطقه ۲۲ بلوار هوانیروز به نام شهید شهرام قدچین تغییر نام یافت. او‌در سال ۱۳۴۱ در تهران متولد شد و از سوی سپاه پاسداران در جبهه حضور یافت. در سال ۶۱ در شلمچه به شهادت رسید ؛ خیابان طلوع دوم غربی واقع در منطقه ۲۲ بلوار شهید علیمرادی (کوهک) به نام شهید اباصلت فتحی قلعه جوق و خیابان بوستان یکم واقع در منطقه ۲۲ شهرک شهید باقری خیابان بوستان یکم به نام شهید محمد سلطان محمدی تغییر نام یافتند.

اعضای شورای شهر  به اتفاق آرا تغییرات ایجاد شده در نامگذاری‌های صورت گرفته را به استثنای یک مورد به تصویب رساندند.