سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به خطرات پشه آئدس و پتانسیل رشد آن در شهر تهران به اکوایران گفت: پشه آئدس، با وجود اندازه کوچک، می‌تواند به‌عنوان ناقل بیماری‌های خطرناکی مانند تب دنگی مطرح شود. این پشه‌ها به‌طور معمول از محل تخم‌ریزی خود تا فاصله ۵۰ تا ۲۰۰ متر پرواز می‌کنند. بر اساس روند مشاهده شده در کشورهای آسیایی و آمریکایی، پیک انتقال بیماری تب دنگی معمولاً در ماه‌های هفتم تا نهم میلادی که نیمه خرداد تا اواخر مرداد است، رخ می‌دهد. با توجه به این مسئله، احتمال دارد که موج جدی این بیماری در سال جاری در تهران و دیگر شهرها مشاهده نشود، اما با شروع فصل گرم سال آینده، ممکن است شرایط تغییر کند. لذا، تمرکز بیشتر بر شناسایی و کنترل پشه آئدس در سال آینده اهمیت ویژه‌ای دارد تا از بروز یک موج جدی از بیماری جلوگیری شود.

وی با اشاره به وضعیت بیماری تب دنگی در ایران افزود: طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا پایان تیرماه ۱۴۰۳، تعداد ۱۵۱ مورد ابتلا به تب دنگی در کشور ثبت شده است. بیشتر این موارد در افرادی مشاهده شده که سابقه سفر به کشورهای امارات و پاکستان را داشته‌اند. علاوه بر این، پشه آئدس در استان‌های جنوبی و شمالی کشور شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان، گیلان، مازندران، گلستان، و اردبیل شناسایی شده که با این وجود، انتقال فعال این بیماری تاکنون فقط در استان هرمزگان، به‌ویژه در بندر لنگه، ثبت شده است.

رئیس کمیته سلامت شورای  شهر تهران به پتانسیل رشد پشه آئدس در تهران پرداخت و گفت: تا به امروز، گزارشی مبنی بر حضور گسترده و نگران‌کننده از پشه آئدس در تهران منتشر نشده است. با این حال، تهران به دلیل اقلیم نیمه‌خشک خود به‌طور طبیعی شرایط مساعدی برای رشد گسترده این پشه‌ها ندارد. با این وجود، در صورت ایجاد شرایط خاص مانند تجمع آب‌های راکد، افزایش دما، و تغییرات اقلیمی، احتمال تکثیر این پشه و بروز موارد محدود تب دنگی در تهران وجود دارد. این خطر به ویژه در ماه‌های گرم سال در صورت وقوع بارندگی‌هایی که منجر به تجمع آب‌های راکد شوند، افزایش می‌یابد.

سوده نجفی خاطر نشان کرد: مجتمع پردازش و دفع زباله آرادکوه، به دلیل ماهیت فعالیت‌ خود، می‌تواند به‌عنوان محلی مناسب برای تجمع و تکثیر پشه آئدس شناخته شود. آب‌های راکدی که ممکن است در اثر تجمع زباله‌ها و پسماندها ایجاد شوند، محیط مناسبی برای تخم‌ریزی این پشه‌ها فراهم می‌کنند. با این حال، برد پروازی محدود پشه آئدس امکان مدیریت و کنترل این خطر را از طریق پایش و مدیریت دقیق فراهم می‌کند.

این عضو شورای  شهر تهران در پایان گفت: شهر تهران به دلیل مراجعه روزانه شهروندان از نقاط مختلف کشور و خارج از کشور در معرض آلودگی به هر نوع بیماری می باشد که در این زمینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات پیشگیرانه ای داشته باشد.