به گزارش اکوایران؛« 90 هزار مالک بیش از 5 خانه خالی دارند» خبری که ابوالفضل نوروزی با اشاره آن گفت: مجموع خانه‌های خالی این افراد به بیش از 500 هزار واحد  می رسد که به آنها  هشدار داده و پیامک ارسال و اعلام کردیم که اگر در مدت یک هفته ملک خود را در بازار عرضه یا در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت نکنید، به سازمان مالیاتی معرفی خواهید شد .

بنابر ماده 54 و 169 قانون مالیات های مستقیم، وزارت راه و شهرسازی مکلف شده خانه‌های خالی را شناسایی و به سازمان مالیاتی معرفی کند. از سال 1352 در قوانین مختلف، موضوع مالیات بر خانه‌های خالی وجود داشته است اما در دولت های قبلی اجرایی نشد.

در بررسی‌های صورت گرفته 500 هزار خانه خالی اولیه شناسایی شده، که به صاحبان این واحدها هشدارهای لازم داده شده است . در مرحله اول اولویت برای کسانی بود که بیش از 100 واحد داشتند. پس از آن اولویت برای صاحبان بیش از 50، 20، 10 و 3 خانه قرار گرفت. نتیجه این پیگیری ها و هشدارها عرضه 182 هزار خانه به بازار است آنهایی هم که به هشدارها توجه نکردند بیش از 120 هزار ملک خالی بود که به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند و این سازمان هم در مراحل اخذ و دادرسی مالیاتی است. از این تعداد حدود 60 هزار خانه در تهران طی سال مالیاتی 1400 و 1401 به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند.

نکته قابل توجه این است که ممکن است بعضی از این املاک خالی نباشند و مستاجر در آنها حضور داشته باشد اما به دلیل اینکه این خانه ها در سامانه ملی املاک و اسکان خود اظهاری نشده است، مطابق با قانون مشمول جرایم مالیات بر خانه‌های خالی با آنها برخورد خواهد شد .

خانه‌های خالی چگونه شناسایی می شوند

طرح مالیات بر خانه‌های خالی در تیر ۱۳۹۹ به تصویب مجلس رسید و سپس به شورای نگهبان ارسال شد و بعد از رفع ایرادات این طرح به مرحله اجرا درآمد.  براساس این قانون همه مالکان و صاحبان خانه‌ها باید اطلاعات املاک و خانه‌های خود را در سامانه اسکان و املاک کشور ثبت کنند و در صورت عدم ثبت آن ، در حکم خانه خالی محسوب می‌شوند که در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر اگر واحد مسکونی بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد، باید مالیات پرداخت کند. 

 سامانه اسکان و املاک کشور متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی است و برای ثبت نام مالیات بر خانه‌های خالی راه اندازی شده است و اطلاعات کاملی از کد پستی و وضعیت سکونت هر خانه توسط مالک یا مستاجر را در خود دارد. مطابق با قانون مالیات بر خانه‌های خالی شورای نگهبان، همه نهادهای دولتی و بانک‌ها موظف‌اند فقط با دریافت نشانی و کد پستی، به مردم خدمت‌رسانی کنند. به‌این‌ترتیب فرایند شناسایی محل سکونت افراد به‌سرعت و با دقت انجام می‌شود.

علاوه بر این، دولت پیامکی حاوی درخواست برای شفاف‌سازی تعیین وضعیت واحدهای مسکونی به مردم ارسال می‌کند. افراد بعد از دریافت پیامک، ۲ ماه فرصت دارند تا وضعیت خانه یا ملک خود را در سامانه اسکان و املاک کشور، ثبت کنند. در غیر این صورت ملک موردنظر به‌عنوان خانه خالی شناسایی شده و مشمول طرح مالیاتی می‌شود. مالکان خانه‌های خالی باید در زمان مناسب اظهارنامه مالیاتی را پر کرده و به سازمان مالیاتی کشور تحویل دهند.