حبیب کاشانی در جریان دویست‌وپنجاه‌ونهمین جلسه علنی شورای شهر تهران در ارائه گزارش حسابررسی هزینه درآمد شهرداری تهران در خرداد و تیرماه سال جاری گفت: باید از شیوه و زمان ارائه گزارش‌ها از سوی شهرداری تهران گلایه کنم طبق قانون شهرداری تهران موظف است تا پانزدهم هر ماه گزارش ماه قبل را ارائه بدهد.

وی اضافه کرد: در حالی که سیزدهم شهریورماه را پشت سر می‌گذاریم گزارش خردادماه و تیرماه به دست ما رسیده و این شیوه صحیح نیست. چندین بار درخواست کردم که این شیوه اصلاح شود اگر قرار است گزارشی به شورا و اعضاء ارائه شود باید به موقع انجام شود. این‌که گزارش خردادماه در شهریورماه قرائت شود همانند یک جک است. برهمین اساس با توجه به این‌که گزارش خردادماه در گزارش تیرماه مستتر است تنها گزارش تیرماه را قرائت می‌کنم.

خزانه‌دار شورای شهر تهران در ادامه در ارائه گزارش تیرماه شهرداری تهران اظهار کرد: در چهارماهه منتهی به تیرماه سال جاری مجموع منابع نقدی و غیرنقدی حدود 37 هزار و 688 میلیارد تومان بوده که نسبت وصولی آن به کل بودجه مصوب 24.97 درصد بوده است مبلغ مجموع عملکرد نقد و غیر نقد ذیل جداول درآمدها و منابع عملکرد تیرماه ارائه شده است. به عبارتی ارقام اعلامی مربوط به گزارش عملکرد خردادماه بوده و براین اساس آخرین عملکرد غیرنقد نامشخص است.

کاشانی ادامه داد: در چهارماهه منتهی به تیرماه مبلغ 40 هزار و 646 میلیارد تومان وصول شده که مبلغ 27 هزار و 872 میلیارد تومان آن یعنی حدود 68 درصد محقق شده است. همچنین منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز در چهارماهه منتهی به تیرماه سال جاری مبلغ 5611 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که حدود 6330 میلیارد تومان وصول شده است به این ترتیب 112 درصد در این بخش محقق شده که علت افزایش آن سود ناشی از فروش اموال غیرمنقول و دارایی‌های ثابت می‌باشد.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این‌که در بخش منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی در چهارماهه منتهی به تیرماه سال 1403 مبلغ 5023 میلیارد تومان پیش‌بینی شده، افزود: در این بخش مبلغی حدود 3484 میلیارد تومان یعنی حدود 69 درصد وصول شده است. همچنین در چهارماهه منتهی به تیرماه باید مبلغ 51 هزار و 281 میلیارد تومان در حوزه منابع حاصل از واگذاری‌ها وصول می‌شد که مبلغ 37 هزار و 688 میلیارد تومان وصول شده به عبارتی درصد تحقق نسبت به بودجه مصوب چهارماهه سال 1403 حدود 73.49 درصد بوده است.

وی در خصوص هزینه‌ها در بخش نقدی نیز گفت: اعتبار ابلاغی در این حوزه در سه بخش هزینه‌ای، تملک دارایی سرمایه‌ای و تملک دارایی مالی مورد بررسی قرار می‌گیرد که در مجموع 123 هزار و 857 میلیارد تومان ابلاغ شده است اما با تخصیص اعتبار 32 هزار و 887 میلیارد تومان و عملکرد حدود 9346 میلیارد تومان درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار بیش از 28 درصد بوده است. همچنین در خصوص هزینه‌ها در بخش غیرنقدی اعتبار ابلاغی در دو بخش تملک دارایی سرمایه‌ای و تملک دارایی مالی در مجموع 22 هزار و 283 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که با تخصیص اعتبار 5049 میلیارد تومان و عملکرد حدود 473 میلیارد تومان درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار بیش از 9 درصد بوده است.

خزانه‌دار شورای شهر تهران تاکید کرد: بدین ترتیب در خصوص هزینه‌ها در بخش نقدی و غیرنقدی اعتبار ابلاغی در مجموع سه بخش اعلام شده 146 هزار و 141 میلیارد تومان ابلاغ شده که با تخصیص اعتبار 37 هزار و 936 میلیارد تومان و پرداخت نقدینگی 41 هزار و 322 میلیارد تومان و عملکرد حدود 9820 میلیارد تومان درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار 25.89 درصد بوده است.

وی با اشاره به این‌که در بودجه مصوب سال جاری بالغ بر 150 هزار و 950 میلیارد تومان در خصوص درآمدهای مصوب اختصاص پیدا کرده است، افزود: مبلغ 44 هزار و 716 میلیارد تومان این منابع یعنی حدود 29 درصد پایدار و مبلغ 106 هزار و 233 میلیارد تومان یعنی بیش از 70 درصد آن ناپایدار بوده است.

کاشانی اظهار کرد: در عملکرد چهارماهه منتهی به تیرماه سال جاری در مجموع وصول درآمد نقد و غیرنقد مبلغ 37 هزار و 688 میلیارد تومان وصول شده که از این میزان مبلغ 14 هزار و 245 میلیارد تومان آن پایدار و حدود 23 هزار و 442 میلیارد تومان یعنی 62.20 درصد آن ناپایدار بوده است.

خزانه‌دار شورای شهر تهران در ادامه صحبت‌های خود در بخش نتیجه‌گیری در ارائه گزارش مالی شهرداری تهران گفت: در چهارماهه منتهی به تیرماه سال 1403 حدود 37 هزار و 688 میلیارد تومان به صورت نقدی و غیرنقدی وصول شده که با توجه به پیش‌بینی بودجه چهارماهه به مبلغ 51 هزار و 281 میلیارد تومان حدود 13 هزار و 593 میلیارد تومان کمتر از بودجه پیش‌بینی شده درآمد توسط شهرداری کسب شده است.

کاشانی تاکید کرد: در وجه درآمدهای ناشی از توسعه شهر شهرداری باید در چهارماهه منتهی به تیرماه سال جاری حدود 22 هزار و 880 میلیارد تومان وصول می‌کرد که حدود 12 هزار و 750 میلیارد تومان وصول شده است به این ترتیب 10 هزار و 129 میلیارد تومان کمتر از برنامه مصوب وصول شده است.

در جریان استماع گزارش خزانه دار شورا در خصوص درآمدها و هزینه شهرداری تهران در 4 ماهه اول سال 1403، مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا  نسبت به تأخیر در ارسال گزارش از سوی شهرداری تهران انتقاد کرده و در قالب تذکری بیان داشت: در گزارشی که ارائه شد؛ بخش‌هایی از عملکرد مالی صفر شده است و به این دلیل است که معمولاً پرداخت برخی از عوارض مانند درآمد بازیافت زباله در پایان سال انجام می‌شود. اما در برخی موارد همچون یارانه‌ها و کمک‌های اعطایی دولت، بهای خدمات استفاده از پارکینگ‌های عمومی، بهای خدمات ایمنی و یا بهای خدمات مهاجرین و اتباع و نیز درآمد حاصل از مراکز ورزشی سازمان بحران، عوارض ناشی از اجرای ماده 33 که همه صفر اعلام شده است؛ درخواست می‌شود در خصوص چرایی این اتفاق توضیح داده شود. 

وی در ادامه خواستار درج درصد مشخص در خصوص میزان افزایش و کاهش عوارض شده و بیان کرد: گاهی در فضای رسانه‌ای با اعدا و ارقامی مواجه می‌شویم که اگر شهرداری در گزارش‌های خود به صورت شفاف عمل کند تا ما هم بتوانیم به صورت درست آن‌ها را بررسی کنیم؛ قضاوت درست‌تری نسبت به عملکرد مجموعه صورت خواهد گرفت. 

اقراریان گفت: یکی از این مسائل، موضوع ترک تشریفات در این دوره است. در رسانه‌ها در خصوص درصد و حجم افزایش آن موضوعاتی مطرح می‌شود. لذا از مجموعه شهرداری و مسئولان مربوطه درخواست می‌شود در ارتباط با وضعیت ترک تشریفات‌ها توضیحاتی ارائه دهند. 

کاشانی، خزانه دار شورا در توضیحاتی تکمیلی درآمدها و هزینه شهردای تهران در خرداد و تیر ماه 1403 را مقایسه کرده و گفت: مجموع وصولی در خرداد ماه ۱۴۰۳ حدودا مبلغ ۱۰ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان و وصولی تیر ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۱۳ هزار و ۹۳۵ میلیارد تومان است، به عبارتی در تیر ماه نسبت به خرداد ماه در مجموع حدود مبلغ ۳ هزار و ۶۹۷ میلیارد تومان افزایش وصول داشته است. در تیر ماه سال ۱۴۰۳ در فصل اول درآمدها با کاهش حدود ۶۳ میلیارد تومانی و در فصل دوم منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای با افزایش حدود ۴ هزار و ۱۹۳ میلیارد تومانی و در فصل سوم منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی با کاهش حدود ۴۳۳ میلیارد تومانی نسبت به خرداد ۱۴۰۳ مواجه بوده است.

وی در ادامه توضیحاتش در مقایسه سایر درآمدهای شهرداری تهران در خرداد و تیرماه ۱۴۰۳ اظهار داشت: درآمدهای ناشی از توسعه شهر، درآمدهای ناشی از فضای شهر، بهای خدمات و درآمدهای موسسات انتفاعی شهرداری، درآمدهای حاصل از وجوه و اموال شهرداری، منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای در تیر ماه نسبت به خرداد ۱۴۰۳ افزایش یافته است و درآمدهای قانون مالیات بر ارزش افزوده، درآمدهای ناشی از حمل و نقل، درآمدهای ناشی از قانون درآمد پایدار و هزینه‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی شهرداری، منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی نیز کاهش یافته است. بر اساس بررسی ها می‌توان نتیجه گرفت که سود ناشی از فروش اموال غیر منقول- دارایی ثابت با عملکرد ۵۳۴ میلیارد تومان مهم‌ترین آیتم افزایشی تیرماه بوده است.

رئیس شورا نیز در تکمیل اظهارات کاشانی بیان کرد: شهرداری این اختیار و آزادی عمل را ندارد که به هر نحوی که می‌خواهد؛ بودجه مصوب را مصرف کند. بلکه باید بر اساس برنامه تنظیمی و حتماً در آن مسیری که پیش بینی شده است؛ بودجه را مصرف کند. 

آخوندی؛رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در خصوص فروش املاک غیرمنقول از سوی شهرداری توضیح داد: چنین نیست که شهرداری به طور خودمختار اقدام به فروض ملکی کند؛ بلکه بر اساس مصوباتی که در شورا در تیرماه به ثبت رسیده است؛ شهرداری اجازه فروش این املاک را داشته که نتیجه آن، در تیرماه مشهود شده است. بنابراین باید توجه داشته باشیم که اگر فروشی رخ می‌دهد؛ با مجوز و مصوبه شورا بوده است. 

ناصرامانی ،عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه یکی از وظایف مهم و اصلی شورا، بررسی گزارش عملکرد مالی شهرداری تهران است؛ نسبت به تأخیر ارائه این گزارش سوی شهرداری انتقاد کرده و تذکر داد: به دلیل ارسال گزارش در آخر وقت روز دوشنبه،  امکان بررسی دقیق این گزارش و اعمال اصلاحات لازم در صورت نیاز وجود نداشت. اما در نگاهی گذرا، به نظر می‌رسد به لحاظ کمی، مشکلی در درآمدها رخ نداده است. نکته حائز اهمیت در اینجا بررسی کیفیت و نحوه هزینه کرد این درآمدهاست که باید در شورا به آن توجه شده و نقاط قوت و ضعف آن مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. 

احمد علوی؛عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا عملکرد مالی شهرداری تهران را مطلوب ارزیابی کرده و بیان کرد: گزارشی که قرائت شد گزارش امیدبخشی در بخش‌های درآمدی بود. امیدواریم حوزه مالی در خصوص ثبت اسناد معضل فاصله ماه‌های میان هزینه تا ثبت سند را کاهش دهد، لذا به شهرداری تذکر داده می‌شود این موضوع را جدی‌تر پیگیری کند. 

در ادامه رضایی، مدیرکل امور مالی معاونت مالی شهر داری تهران در پاسخ به تذکرات و سؤالات مطرح شده از سوی اعضاء توضیح داد: ارزش افزوده در شهرداری تهران بالغ بر 14 سال است که  جزء بهای تمام شده شهرداری تهران محسوب می‌شود و زمان پرداخت، طبق قانون هر آنچه پرداخت می‌شود باید به شهرداری استرداد شود که تاکنون اتفاق نیفتاده است. برای اصلاح این رویه، در شیوه‌نامه‌ای چنین ابلاغ شد که بهای ارزش افزوده، دیگر جزء بهای تمام شده شهرداری تهران محسوب نشود و اینکه امکان استرداد مطالبات احصاء شده از دولت وجود داشته باشد. 

وی در خصوص علت تأخیر ثبت گزارش‌ها نیز عنوان کرد: به دلیل عدم بروزرسانی به موقع سامانه فاوا، نتوانستیم گزارش‌ها را به موقع به ثبت برسانیم.