اعضای شورای شهر تهران در دویست و پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای شهر، در جریان بررسی گزارش حسابرسی شرکت شهر سالم، نظرات مختلفی مطرح کردند.

ناصرامانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در ابتدای بررسی این گزارش خاطرنشان کرد: گزارش حسابرس، منصفانه یعنی مطلوب است و از این جهت هم از حسابرس و هم مدیرعامل تشکر می‌کنیم. منتها از ابتدای این دوره کلاً یک نارضایتی از طرف پرسنل شاغل و بازنشسته شهرداری نسبت به وضعیت درمانی‌ وجود دارد که به ما منعکس می‌ شود و مهم‌ترینش بحث بدهی‌های شرکت به مراکز درمانی است. اخیراً من مکاتبه‌ای کردم با جناب آقای باقری و از ایشان خواهش کردم که با توجه به انباشتگی بدهی زیادی که شرکت شهر سالم، به مراکز درمانی دارد این باعث شده که بسیاری از مراکز طرف قرارداد این شرکت فسخ قراردادی یک طرفه کنند و پرسنل شاغل بازنشسته شهرداری وقتی مراجعه می‌کنند به آنها گفته می شود که شهرداری بدهی ما را نداده و دیگر به شما خدمات ارائه نمی‌دهیم. 

امانی افزود:  مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند کاری بکنیم که فرد وقتی دچار مریضی می شود؛ جز مشکل مریضی، دغدغه دیگری نداشته باشد. حالا شما فرض بگیرید که برای یکی از کارکنان ما چه شاغل بازنشسته مشکلی پیش می آید و خانواده و بچه‌اش را به آزمایشگاه یا بیمارستان مراجعه می کند و آنجا می شنود که ما قراردادمان را با شهرداری فسخ کردیم و به شما خدمات نمی‌دهیم. امسال شورا مصوب کرد یکی از تبصره‌های بودجه امسال که پرداخت درمان کارکنان شهرداری تهران عین پرداخت حقوق ماهیانه انجام بگیرد. یعنی ماهیانه شرکت شهر سالم اعتباراتش را دریافت کند و با طرف قراردادش تسویه کند که بدهی نداشته باشد. ولی متأسفانه در شهرداری اجرایی نشده و به خاطر این بدهی متأسفانه در ارائه خدمات به کارکنان دچار مشکل شده و گلایه‌ها زیاد است. خواهش می‌کنم هم آقای باقری هم مدیرعامل شرکت برای این موضوع این فکری بکنند.

مهدی بابایی ،عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری خاطرنشان کرد: موضوعی که از قدیم بوده، این است که جدا از اینکه تعداد مراکز درمانی مستقیم و غیر مستقیم افزایش پیدا می‌کند یا کاهش پیدا می کند؛ بحث سامانه‌ای هستش که وضعیت نظرسنجی از مخاطبینمان را ارزیابی کند از بیماران مراکز مستقیم و غیر مستقیم. لذا من خواهشم این است که این مورد جزو دستورات قرار بگیرد و برای شرکت، الزام باشد که این سیستم ارزیابی رضایت استفاده کنندگان از شرکت در خدمات مستقیم و غیرمستقیمش را به هر حال ایجاد کند.

ذاکری؛مدیرعامل شرکت شهرسالم گفت: با افزایش تعرفه خدمات درمانی سال به سال بدهی ها افزایش هم خواهد یافت. همین امسال ۳۴ درصد تعرفه نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد. یعنی اگر ما نتوانیم تغییر مؤثری در بودجه‌ها ببینیم، این ۳۴ درصد، همین الان فی نفسه ما ۳۴ درصد مسبب افزایش هزینه ها است. 

وی ادامه داد: اگر می دانستم فرصت هست؛ لیست مراکز درمانی که با ما قرارداد دارند از برج ۱۰ پارسال تا الان مراکزی که لغو قرارداد کردند و مراکزی که ما اخیرا با آنها قرارداد بستیم را خدمت دوستان ارائه می‌کردم. تعداد مراکز افزایش پیدا کرده اما دو تا نکته هست: به علت نبود زیرساخت، نسخه الکترونیک و بقیه نسخ و موارد دیگر بعضاً این ارتباط الکترونیک بین آن کسی که دفترچه چاپی دارد و نمی‌تواند به صورت الکترونیک وارد بشود قطع می شود و داروخانه‌ها خیلی تمایل به اینکه همچنان با دفترچه چاپی کار کنند و بعد به آن پول و اعتبار بدهند و  بفرستند مسیر آن طی بشود و پولش را بگیرند، ندارند وگرنه به قاطع عرض می‌کنم هیچ بیمارستانی از برج ۱۰ تا الان با ما لغو قرارداد نکرده و مستندات آن نیز موجود است. 

بابایی؛عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری خاطرنشان کرد: یک نکته مهم این است که مواقعی در قرارداد ها بدسلیقگی می شود. مثلاً به بیمارستان مراجعه می کنید و می گویند داروخانه قرارداد دارد اما  اورژانس تحت قرارداد نیست یا برعکس که این نوعی بدسلیقگی در انعقاد قرارداد است. خواهش من این است که این مسائل را  تعیین تکلیف کنیم که یا با یک مرکزی قرارداد داریم یا نداریم. 

وی در پایان افزود: در سامانه۱۸۴۲ یک نظرسنجی انجام دادیم که می توانیم نتایج آن را به صورت مکتوب خدمت شما ارسال کنیم. به نظر می آید علیرغم همه گله‌مندی‌های درستی که همکاران دارند و به آن اشاره شد؛ یک رضایتمندی نسبی ای در مقایسه با بیمه‌های دیگر وجود دارد.

زینب سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی، خطاب به مدیرعامل شرکت شهر سالم اظهار داشت: آقای دکتر به نظرم شما تجاهل می‌فرمایید نسبت به این مسئله که لغو قرارداد نداریم، چون ما گزارش داریم که لغو قرارداد داریم. حالا شما به هر حال بفرمایید که چه تعدادی به شما خدمات نمی دهند.

ذاکری در پاسخ گفت: بهتر است من با عدد و مدرک صحبت کنم؛ مدارک آن را تقدیم می کنم. همچنان که برای دکتر باقری بعد از جلسه قبل فرستادم. لیست قراردادهای موجود ما و آنهایی که لغو قرارداد می‌کنند؛ موجود است. من قاطعانه عرض می‌کنم که با هیچ بیمارستانی لغو قرارداد نداشتیم. قرارداد داروخانه لغو داشتیم و قرارداد برخی از دندانپزشکان ما بنا به دلایلی، لغو شده است. 

وی در پایان افزود: بالأخره این قول را بدهم که بیمه سلامت با ما در تلاش است که ما به یک نسخه الکترونیکی برسیم. این از حالا الان شروع نشده، بلکه از سال ۱۴۰۰ شروع شده است و در حال حاضر دارد تلاش می شود که با بیمه سلامت اتصال برقرار کنیم. اما به هر حال مشکلاتی چه فاوا چه غیره وجود داشت که امیدواریم رفع بشود.

در پایان بررسی، گزارش حسابرس شورا در خصوص شرکت شهر سالم برای سال 1402، با حداکثر آرا به تصویب رسید. 

همچنین در جلسه امروز شورای شهر تهران ،گزارش حسابرس رسمی شورا در خصوص حسابرسی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران برای سال 1402 مورد بررسی قرار گرفت و بندهای تکلیفی آن به تأیید اعضای شورای شهر رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در ابتدای بررسی این گزارش، میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پیشنهادی خاطر نشان کرد:  ۴چهار پیشنهاد برای تصویب به عنوان بندهای تکلیفی هست. نخست، بحث تعیین تکلیف نهایی و قطعی وضعیت‌های مالیاتی که بحث‌های سنواتی بحث‌های مالیاتی و سنواتی سازمان است. دوم، پیگیری پرونده حقوقی که سهم مشاع زمین و ساختمان مرکزی سازمان در مراجع قضایی مطرح است که این مسئله حقوقی تعیین تکلیف بشود. سوم، بحث رعایت مفاد اساسنامه است که بیشتر ناظر به تشکیل جلسات هیئت مدیره و چهارچوبی است که در اساسنامه قید شده و چهارم، رعایت دستورالعمل اجرایی بودجه مصوب است که دقیقاً سازمان بر اساس آن دستورالعمل اجرایی بودجه باید اقدام کند.

  در پایان بررسی، بندهای تکلیفی گزارش حسابرسی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران برای سال 1402، مورد تأیید قرار گرفت.