عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به حق قانونی اعضای شورای شهر برای نظارت بر عملکرد شهرداری، از پیگیری و اصرار خود بر طرح سؤال از شهردار و طی مراحل قانونی آن، تأکید کرد.

 سوده نجفی، با اشاره به طرح سؤال از شهردار تهران گفت: بنده در راستای ماده ۸۳ قانون انتخاب شهرداران در تاریخ ۱۱ شهریور یعنی ۱۵ روز پیش سئوالی از شهردار تهران آقای زاکانی داشتم که تقدیم ریاست  شورای اسلامی شهر تهران چمران کردم که ایشان نیز این موضوع را تایید و به شهردار تهران ابلاغ کردند.

وی ادامه داد: در ماده ۸۳ قانون انتخاب شهرداران اینگونه قید شده است که "چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رییس‌شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سئوال مطرح می‌شود که در این‌صورت رییس شورا سؤال را کتباً به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده ‌شورا و پاسخ به سئوال می‌باشد."

نجفی افزود: سئوال بنده به استناد تذکر سایر اعضای شورای اسلامی شهر تهران بود که در این خصوص پیش تر تذکر داده بودند اما گویا طرح سئوال ۱۱ شهریور بنده را تذکر نامیده اند لذا بنده یک بار دیگر سئوال خود را مطرح می کنم تا ایرادی که برخی به این موضوع دارند رفع شود. بنده قطعا به سئوال اصرار دارم و خواستار حضور شهردار در صحن شورا برای پاسخ به این سئوال هستم.

عضو هیئت رئیسه شورای  شهر تهران با اشاره به برگزاری تور بازدید خبرنگاران از پروژه های مسکونی اظهار کرد: متاسفانه شهرداری به جای پاسخگویی، اقدام به برگزاری تور بازدید با حضور خبرنگاران کرده و در اقدامی عجیب، بنده را هم به این تور دعوت کرده که در زمان مناسب به این موضوع خواهم پرداخت.

در ادامه زهرا شمس احسان  با تأکید بر حمایت موثر از کارآفرینی اجتماعی، اظهار کرد: این موضوع در ارتقاء کیفیت زندگی و رفع مشکلات و آسیب های اجتماعی کلانشهر تهران بسیار اثرگذار است.

وی ادامه داد: تأسیس اداره کل بانوان و خانواده چالش های متعددی در اکوسیستم کارآفرینی اجتماعی ایجاد کرده و فعالیت این مراکز را تحت تأثیر قرار داده است. گفتمان کارآفرینی در تهران تضعیف شده و ادامه آن منجر به تضعیف بیشتر بنیان های کارآفرینی خواهد شد.

شمس احسان درخواست کرد که شهرداری تهران ظرف یک هفته گزارشی از وضعیت فعالیت مراکز کارآفرینی اجتماعی به شورا ارائه دهد و معاونت اجتماعی و فرهنگی تمهیدات لازم را برای اداره کل اقتصاد خانواده و کارآفرینی بیاندیشد.

در ادامه رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اعلام اینکه دو پل نیمه‌تمام در میدان خاوران داریم که ۱۲ سال نیمه‌کاره باقی مانده است، گفت: معاونت فنی و عمرانی در کنار کمیته عمران شورا طرح ابتکاری برای این پروژه پیش برد تا بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی شود.

 محمد آقامیری  با بیان اینکه در مواردی بر ما خرده می گیرند که در حمایت از مردم غزه صحبتی نمی کنیم، اظهار کرد: رئیس شورا در تمام جلسات جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم می کند و این باعث افتخار و مباهات ماست که در دوره ای حضور داریم که آقای چمران ریاست شورا را بر عهده دارد. سالها باید بگذرد که شخصیتی همچون آقای چمران تکرار شود.

وی با بیان اینکه اجرای فاز سوم تقاطع بزرگراه نواب- تندگویان در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ توسط مردم درخواست شده بود، خاطرنشان کرد: مردم در میدان بهمن گرفتار بودند و ما متوجه شدیم که این پروژه مطالعاتی از قبل دارد اما به دلیل معارضین فراوان، اقدامی انجام نشده بود. اصل این پروژه ۱۸ ماه بیشتر زمان نیاز نداشت اما رفع معارضین زمان را طولانی کرد.

آقامیری با بیان اینکه پلیس راهور اجازه انحراف مسیر را نمی داد که فاز چهارم به بهره برداری برسد، تصریح کرد: وقتی فاز سوم راه اندازی شد گره اصلی ترافیکی به گفته شهروندان رفع شد و میدان بهمن وضعیت متفاوتی را داشت.

وی با اعلام اینکه دو پل نیمه تمام در میدان خاوران داریم که ۱۲ سال نیمه کاره باقی مانده است، اظهار کرد: در ضلع جنوبی ۵۰۰ میلیارد تومان و در ضلع شمالی بیش از هزار میلیارد تومان برای رفع معارضین نیاز بود که این موضوع را در کارگروهی مطرح کردیم تا راه حلی برای آن پیدا کنیم.

آقامیری خاطرنشان کرد: معاونت فنی و عمرانی در کنار کمیته عمران شورا طرح ابتکاری را پیش برد و بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در تملک ها برای اجرای پروژه صرفه جویی شد و این پروژه به ۱۲۰ میلیارد تومان قابل اجرا خواهد بود. طرح های آن توسط مشاور ارائه و اسناد مناقصه نیز آماده شده و کمتر از یک سال زمان نیاز است تا طرح به نتیجه برسد. با طراحی جدید این پروژه بدون نیاز به تملک اجرا خواهد شد و ما مردم را در جریان قرار خواهیم داد که برای اجرای طرح جدید، بخشی نیاز به تخریب دارد.

احمد صادقی هم در این جلسه با اشاره به اقدامات ضروری در پی انتصاب مدیرعامل سازمان فاوا اظهار کرد: بنده درخواست داشتم که جلسه ای پیرامون این سازمان برگزار شود اما هنوز پاسخی نگرفته ایم و امیدواریم جلسات برگزار و به سوالات پاسخ داده شود.

وی ضمن تقدیر از انتصاب مدیرعامل جدید، یادآور شد: تغییر در مدیریت سازمان جبران عقب ماندگی آن نیست چراکه یکی از مهمترین سازمان هاست و با مشکلات جدی روبه رو است. تغییر مدیریت خاتمه کار نیست بلکه آغازی بر تغییرات جدی آن است.

صادقی با بیان اینکه اگر تلاش شبانه روزی کارکنان سازمان فاوا نبود مشخص نبود که چه اتفاقی پس از حمله سایبری برای شهرداری می افتاد، یادآور شد: هیئت مدیره سازمان نیازمند حضور افراد با تجربه و صاحب نام است تا بتوانند باری از دوش آن بردارند. جلسات آن منظم تشکیل نمی شود و بسیاری از موارد بلاتکلیف است.

وی با تأکید بر اینکه باید اختیارات به مدیرعامل تفویض شود و قرارداد پیمانکاران نیز نیازمند تعیین تکلیف است، تصریح کرد: سرویس های درون شهرداری و شهروندی مشکلات زیادی دارد که متأسفانه همچنان باقی است و باید رفع شود. اهتمام بر اجرای پروژه های امنیت اطلاعات، تقویت زیرساخت های سخت افزاری و توسعه خدمات جدید شهر هوشمند، اختصاص بودجه و تأمین نقدینگی و ارتقاء خدمات فنی به شهروندان از دیگر مواردی است که باید جدی گرفته شود.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران همچنین خاطرنشان کرد: امیدواریم این اقدامات با ذکر اولویت در جلسات مورد بررسی قرار بگیرد و موجب ارتقاء سازمان شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای  شهر تهران گفت: ۳۰ تابلوی ارزشمند هنری با عنوان برگزاری نمایشگاه به مجموعه‌ای خارج از شهرداری به امانت واگذار شده و با وجود عدم برگزاری نمایشگاه، این تابلوهای ارزشمند وابسته به سازمان فرهنگی و هنری بازگشت داده نشده است.

 ناصر امانی در این جلسه با بیان اینکه قانون تصریح می کند که یکی از وظایف شورا نظارت بر حفظ سرمایه ها و اموال منقول و غیرمنقول و نظارت بر درآمد و هزینه هاست، اظهار کرد: ۳۰ تابلوی ارزشمند هنری با عنوان برگزاری نمایشگاه به مجموعه ای خارج از شهرداری به امانت واگذار شده و با وجود عدم برگزاری نمایشگاه، این تابلوهای ارزشمند وابسته به سازمان فرهنگی و هنری بازگشت داده نشده است.

وی افزود: مسئولین هم بارها برای بازگشت تابلوها پیگیری کردند اما تماس آنها پاسخ داده نشده است. من از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هم پیگیری کردم که این کمیسیون هم موضوع را دنبال کرد اما به نتیجه ای نرسیدیم.

امانی با بیان اینکه ما در این زمینه نگران هستیم، یادآور شد: یکی از این تابلوها حداقل ۳۰ میلیارد تومان ارزش مالی دارد که البته ارزش معنوی آن برای ما مهمتر است. تقاضا می کنیم دوستان پیگیری کنند تا این تابلوها به موزه امام علی(ع) بازگردد.

وی به ساخت و ساز در بهشت زهرا(س) اشاره کرد و افزود: کنار قطعه ۵۳ سوله ای به طول ۴۰ متر و مساحت ۵۰۰ مترمربع در حال راه اندازی است که در جمع هزار متر مساحت دارد و در حال دیوارچینی است. بخشی از پارکینگ در حال تبدیل به سوله است و احداث آن جلوه بصری نامناسبی را در قطعه شهدا ایجاد کرده و موجب رنجش خانواده شهدا و شهروندان شده است.

امانی با بیان اینکه قرار است برخی ایستگاه های موجود در بهشت زهرا(س) به این سوله منتقل شود، تصریح کرد: ما مصوبه ای از هیئت وزیران در سال ۹۳ داریم که تصریح دارد هرگونه ساخت و ساز در کنار قبور شهدا باید با مجوز بنیاد شهید و ایثارگران باشد. بنده نمی دانم مدیران عالی در جریان این موضوع هستند یا خیر اما درخواست دارم که دستور توقف ساخت داده شود و اگر مجوز اخذ نشده بود نسبت به برچیدن آن دستور داده شود و اجازه ساخت و سازهای این چنینی داده نشود.