مهدی چمران، رئیس شورا در دویست و شصت و دومین جلسه رسمی شورا در خصوص یک فوریت طرح «کاهش کیوسک‌ها در سطح شهر تهران»، گفت: یک فوریتی با حدود 15 امضا در ارتباط با کیوسک‌ها و دکه‌ها امضا شده است. در بودجه امسال قید شده بود که هر ساله به میزان 2 درصد از تعداد این کیوسک‌ها کاسته شود که البته به تازگی شاهد پدیده جایگزین دیگری هستیم یعنی هر کیوسکی که حذف می‌شود به  جای آن یک اغذیه فروشی در قالب کانتینر جایگزین می‌شود که اینها نیز باید به طرح اضافه شود. 

وی افزود: با شرایط نامناسب و شلوغ خیابان‌های تهران، دیگر فضایی برای کیوسک باقی نمی‌ماند لذا پیشنهاد شد هر ساله 2 درصد از تعداد آن‌ها کاسته شده و در متن بودجه نیز لحاظ شود بنابراین بنا شد این موضوع در قالب یک فوریت مطرح و بررسی شود. 

حبیب کاشانی، خزانه دار و عضو شورا در قالب تذکری گفت: پیش از هر چیزی در ابتدا باید طرح جامعی از این موضوع ارائه شود چرا که ما با این اقدام در واقع معیشت افراد را هدف گرفته و زندگی چندین خانوار را با مشکل مواجه می‌کنیم بنابراین درخواست می‌شود با ارائه طرح جامع این قشر آسیب پذیر با مشکلات بیشتری روبه رو نشود. 

چمران در پاسخ به تذکر کاشانی توضیح داد: مطالعات وبررسی‌های لازم در این باره انجام شده است نه تنها در مورد کیوسک‌های حاشیه خیابان‌ها بلکه حتی در خصوص آن دسته از کیوسک‌هایی نیز که در داخل پارک‌ها مستقر شده‌اند، در این مورد که چه کسی مسئولیت آن‌ها را بر عهده دارد مورد بررسی قرار گرفته است. 

در جریان بررسی این طرح، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به ابلاغ مصوبه‌ای به تمام مناطق و شهرداری‌ها در این خصوص، اظهار داشت: بر اساس این مصوبه قرار شد تمام این کیوسک‌ها در سامانه‌ای بارگذاری شده که در سامانه شفافیت قابل رویت باشد و تمام فرایند به کار گیری این کیوسک‌ها در سامانه مذکور ثبت شود تا نظارت واحدی صورت گیرد. 

چمران بار دیگر در توضیحاتی تکمیلی بیان کرد: اگر قرار است خیابانی برای این منظور مرود استفاده قرار گیرد، باید دست کم در یک مرجع رسمی تصویب و تایید شود نه اینکه مدیری با تصمیم شخصی اقدام به انجام این کار کند. 

یک فوریت طرح کاهش کیوسک‌ها در سطح شهر تهران به اتفاق آرای اعضاء به تصویب رسید. 

برگشت طرح «تعیین حسابرسان منتخب شورا برای سال ۱۴۰۳» 

دراین جلسه طرح تعیین حسابرسان منتخب شورا جهت انجام عملیات حسابرسی سال 1403 برای بررسی بیشتر، به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد.

ابتدا علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اشاره به متن طرح فوق در قالب تذکری بیان کرد: به منظور نظارت دقیق حسابرسان منتخب شورا، سازو کار نحوه گزارش آن‌ها در این طرح تبیین نشده است یعنی مسیر مشخصی برای آن‌ها تعریف نشده است علاوه بر آن شیوه صحت سنجی این گزارش‌ها نیز مشخص نشده است تا در صورت تأیید قطعی تخلفی، موضوع مورد بررسی قرار گیرد. این‌ها از نقاط خلائی است که باید در خصوص آن اندیشید. 

در ادامه روند بررسی این طرح، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورا با بیان اینکه باید تا پایان شهریورماه حسابرسان رسمی شورای انتخاب میشدند، گفت: در این باره جلساتی برگزار شد و فراخوانی نیز در روزنامه همشهری  منتشر شد که از میان آن‌ها ۱۶ موسسه انتخاب شدند. 

وی افزود: در روند بررسی صلاحیت شرکت‌های داوطلب برای این منظور مواردی از جمله رزومه و میزان شناخت آن‌ها از ساختار شهرداری، چگونگی شیوه حسابرسی آن‌ها در سنوات گذشته و نحوه تعامل آن‌ها با واحدهای شهرداری و به ویژه شورا، رعایت اصل جابجایی که یک مجموعه حسابرسی در مدت طولانی حسابرس یک مجموعه نباشد، مدنظر قرار گرفت. گفتنی است دسته‌بندی مناطق بر اساس گردش مالی در تقسیم بندی موثر بوده است و لزوم سکونت آن‌ها در شهر تهران نیز از موارد مهمی بوده است مورد توج قرار گرفته شدند تا از این منظر مشکلی ایجاد نشود.

آخوندی پس از قرائت اسامی شرکت‌های منتخب، به قرائت تبصره‌ها پرداخته و گفت: در تبصره اول قید شده است که کلیه قراردادها صرفاً توسط شورا انجام شده و حق‌الزحمه آن‌ها نیز از محل اعتبارات شورا پرداخت خواهد شد و هرگونه عقد قرارداد جهت انجام حسابرسی با موسسات مذکور توسط مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تابع شهرداری ممنوع است، همچنین هرگونه استفاده از خدمات موسسه حسابرسی یاد شده از جمله خدمات مالی و حسابداری در طول دوره حسابرسی نیز ممنوع خواهد بود. 

وی افزود: بر اساس تبصره دوم قراردادهای مربوط به انجام عملیات‌های حسابرسی در مناطق ۲۲گانه و واحدها بر اساس روش‌های توافقی و قراردادهای مربوط به انجام عملیات حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌ها و واحدهای تابع بر اساس استاندارد حسابرسی تنظیم می‌شود. به همین ترتیب بر اساس تبصره سوم حسابرسان منتخب شورا موظف هستند علاوه بر بررسی استانداردهای حسابرسی در چهارچوب عملکرد نیز که شامل اساسنامه، برنامه چهارم، مصوبات شورا، بودجه، تبصره‌ها و در هر مورد رسیدگی و اظهار نظر کنند. رعایت کامل مسئولیت‌های حسابرسی مندرج در قرارداد حسابرسی و بازرسی منعقده الزامی است و باید بررسی و گزارش آن به شورای شهر ارائه شود. 

آخوندی گفت:  بر اساس تبصره چهارم نیز حسابرسان منتخب شورا موظفند هرگونه محدودیت در رسیدگی به صورت‌های مالی شهرداری اعم از عدم همکاری واحدهای اجرایی در اجرای عملیات حسابرسی شامل تعلل، عدم ارائه اسناد و غیره را که بر روند رسیدگی دقیق تاثیر منفی دارد، در اسرع وقت به شورا اعلام کنند تا در کارگروه حسابرسی مورد بررسی قرار گیرد؛ در تبصره پنجم نیز قید شده در صورت انصراف، عدم همکاری در تنظیم قرارداد و تاخیر در آن و عملکرد ضعیف در انجام عملیات حسابرسی و نیز در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت، کارگروه موظف است موضوع را در اسرع وقت بررسی و در صورت نیاز نسبت به جایگزینی آن اقدام کند. بر اساس اظهارات رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورا بر اساس تبصره ششم شهرداران مناطق مدیرعامل و روسای سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته، معاونین شهردار و مدیران کل واحدهای ستادی مورد حسابرسی و بازرسی مکلف به دعوت به موقع از حسابرسان منتخب جهت استقرار و شروع عملیات حسابرسی و نیز همکاری لازم در ارائه مدارک مستندات و اطلاعات مورد نیاز برای اجرای دقیق حسابرسی و انجام عملیات رسیدگی و بررسی اسناد توسط حسابرسان منتخب شورا هستند و برگزاری نشست‌های مستقر با حسابرسان جهت شناسایی مشکلات و مسائل اجرایی و پشتیبانی لازم از اجرای عملیات حسابرسی در واحدها الزامی است.

در ادامه میثم مظفر، با اشاره به وجود فرمی در طرح مذکور به منظور ثبت موارد و گزارش به شورا بیان کرد: دو فرم به صورت کامل تعریف شده و در حال حاضر سیستماتیک شده است و 6 ماه یکبار به صورت تجمیعی برای شورا ارسال می‌شود. 

در روند بررسی این طرح، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در قالبی پیشنهادی اظهار داشت: در بخشی که به بند 30 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف استناد شده، عبارت برابر ارزیابی کمیسیون قید شده که در اینجا بهتر است نام کمیسیون مربوطه ذکر شود. 

وی ادامه داد: در بخشی دیگر از متن قید شده است که حسابرسان منتخب شورا موظفند هر گونه محدودیت در رسیدگی به صورت‌های مالی شهرداری اعم از عدم همکاری واحدهای اجرایی در اجرای عملیات حسابرسی شامل تعلل و عدم ارائه اسناد و غیره را که بر روند رسیدگی دقیق‌تر تاثیر منفی دارد، در اسرع وقت به شورای اسلامی شهر تهران اعلام شود که در این باره پیشنهاد  شد این موضوع در کارگروه حسابرسی بررسی شود اما به نظر می‌رسد این امر در کمیسیون تلفیق شورا مورد بررسی قرار گیرد تا اعضاء در جریان آن قرار گیرند. 

مهدی چمران، رئیس شورا در ادامه در خصوص پیشنهاد پیرهادی توضیح داد: کمیسیون تخصصی برای این موضوع، کمیسیون برنامه وبودجه است و اگر قرار باشد این موضوع در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد باید در ابتدا کمیسیون برنامه و بودجه و کارگروه حسابرسی موارد را بررسی کند و در صورت عدم نتیجه مطلوب به کمیسیون تلفیق ارسال شود. 

در نهایت طرح «تعیین حسابرسان منتخب شورا جهت انجام عملیات حسابرسی سال 1403 شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آن» برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد. 

قائم مقامان ذیحساب شورای شهر تهران منصوب شدند

همچنین در جلسه امروز شورای شهر تهران ،اعضای شورای اسلامی شهر تهران، در جریان بررسی لایحه معـرفی کـارکنان رسمی شهرداری تهران 16 نفر از به عنوان قائم مقام ذیحساب منصوب کردند.

 میثم مظفر در دویست و شصت و دومین جلسه شورای شهر تهران در توضیح این لایحه عنوان کرد که 16 تن که بعنوان قائم مقام ذیحسابی معرفی شدند صلاحیت آنان مورد بررسی واقع و به تایید رسید که امروز به صحن شورا برای تصویب نهایی پیشنهاد شده است.

به گفته رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران، فاطمه توفیقی(بعنوان قائم مقام ذیحساب اداره کل امور مالی و اموال )، مصطفی نصیری(بعنوان قائم مقام ذیحساب سازمان فرهنگی و هنری)، مرجانه ببری(بعنوان قائم مقام ذیحساب شرکت خاکریز آب)، یوسف نجفی(بعنوان قائم مقام ذیحساب ستا مرکزی معاینه فنی)، مصطفی محمودآبادی (بعنوان قائم مقام ذیحساب شهرداری منطقه 4)، فریدون مرادی(بعنوان قائم مقام ذیحساب منطقه 5)، علی کرمی(بعنوان قائم مقام ذیحساب منطقه 8)، فاطمه آخوندی(بعنوان قائم مقام ذیحساب منطقه 10)، جعفر ادیب کیا(بعنوان قائم مقام ذیحساب منطقه 11)، حمیدرضا خسروآبادی(بعنوان قائم مقام ذیحساب منطقه 16)، احمد حسن آبادی(بعنوان قائم مقام ذیحساب منطقه 18)، نفیسه کرداری(بعنوان قائم مقام ذیحساب شرکت واحد اتوبوسرانی)، علیرضا امینیان(بعنوان قائم مقام ذیحساب باغ موزه دفاع مقدس)، محسن شریعتی راد(بعنوان قائم مقام ذیحساب سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی)، الهام نمازی(بعنوان قائم مقام ذیحساب سازمان مدیریت حمل و نقل و پایانه های مسافربری)، اشرف اسلامی(بعنوان قائم مقام ذیحساب شرکت کنترل ترافیک) بنا به پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه شورا به صحن معرفی شدند.

نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در طرح سوالی مطرح کرد: در برخی موارد صرفا آخرین مدارک تحصیلی این افراد(کارشناسی ارشد) عنوان شده و گرایش مقطع کارشناسی آنها احراز نشده که لازم است در این خصوص توضیحاتی ارائه شود، چرا که در سنوات قبلی این موضوع نیز مورد تذکر واقع شده بود.

مظفر در پاسخ به این سوال گفت در نمرات احصاء شده ارزیابی سوابق حرفه ای مالی، رابطه تحصیل و شغل، حضور در دوره های بین المللی یا کانون حسابرسان رسمی، آزمون ارزیابی توانایی حرفه ای هرکدام دارای امتیازهای مجزا هستند؛ سلامت اداری و تاییدیه های بازرسی نیز مشمول امتیازات کلی شده است.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز به استناد آیین نامه داخلی جلسات شورا در طرح تذکری اظهار داشت: این موضوع در قالب طرح نیست بلکه یک لایحه است که یک فوریت ان در جلسات قبل مورد تصویب اعضا واقع شده است از این رو نیاز است تا معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران در این جلسه بررسی به جهت پاسخگویی حاضر می شد.

وی در انتقاد به غیبت معاون مالی و اقتصادی اظهار کرد: از ابتدای سال در مواقعی که لایحه ای در خصوص فروش املاک شهرداری به شورا ارسال شده در صحن حاضر می شود اما در بقیه جلسات غیبت دارند.

رئیس شورای شهر تهران در توضیحی، علت غیبت معاون اقتصادی مالی را برای اعضا تشریح کرد.

در ادامه محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز خطاب به ذیحسابان عنوان کرد که ما تاکید همیشه داریم که این افراد درواقع چشم نظارتی شورای شهر تهران بر عملکرد مالی شهرداری هستند و حتما باید با دقت مسائل را بررسی کرده و اگر با مسئله ای روبروشدند حتما با شورا مطرح کنند مضافاً براینکه در عین حال باید دقت کرد تا ذیحساب عامل توقف و یا اختلال فعالیت های اجرایی نشود.

چمران در تکمیل گفته های آخوندی عنوان کرد که ما در دوره سوم ذیحسابان را مقید به ارائه گزارش های 6 ماهه کرده بودیم که احیاناً اگر تخلفی مشاهده می شد و دارای اختلاف نظر بود در شورا مطرح و درخصوص آن اظهار نظر می شد؛ اگر این موضوع دوباره احیا شود می توان تاثیر مثبتی در روند فعالیت ذیحسابان باشد.

در پایان و پس از اخذ آرا، سوده نجفی، عضوهیات رییسه شورای شهر تهران، تمامی اسامی منتخبان را به عنوان قائم مقام ذیحساب حائز اکثریت آرا را قرائت کرد.