محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در دویست و شصت و دومین جلسه شورای شهر تهران، با اشاره به روند رایگان شدن حمل و نقل عمومی در هفته اول مهرماه، گفت: این تصمیم که در سال گذشته نیز اجرا شد، بیشتر جنبه روانی و حمایتی دارد. ما درخواست داریم که این رایگان بودن به مدت ۱۵ روز کاری باشد؛ اما به دلیل اینکه دانش‌آموزان معمولاً در هفته اول مهرماه به خوبی با مسیرها آشنا می‌شوند، نیازی به طولانی‌تر شدن این مدت نمی‌بینیم.

وی به وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخت و افزود: در بازه زمانی اخیر ۱۰۲ دستگاه اتوبوس جدید از محل خودروهای داخلی تحویل گرفته‌ایم که ۵۷ دستگاه از شرکت اسنا و مابقی از شرکت عقاب تحویل داده شده است. این تعداد تا پایان هفته به ۱۱۰ دستگاه خواهد رسید. همچنین در اول مهرماه مراسم رونمایی از این ۱۱۰ دستگاه جدید برگزار خواهد شد.

هرمزی همچنین به ورود اتوبوس‌های برقی به ناوگان اشاره کرد و گفت: پارت اول اتوبوس‌های برقی وارد بندرعباس شده است و ۱۲ دستگاه از این اتوبوس‌ها به‌زودی تحویل داده می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا پایان مهرماه کل ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد ناوگان خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات استانداردسازی آسانسورهای مترو اشاره کرد و گفت: برخی از آسانسورهای ایستگاه‌های مترو به دلیل ارتفاع بیش از ۱۱ متر و نداشتن خروجی اضطراری، از سوی سازمان استاندارد تأییدیه نگرفته‌اند. این در حالی است که این موضوع در بسیاری از کشورها به شکلی مشابه مترو تهران اجرا می‌شود، اما به دلیل تفاوت دیدگاه‌های فنی، با چالش‌هایی در دریافت استاندارد مواجهیم.

وی همچنین با تأکید بر اینکه پله‌های برقی در مترو در حال حاضر به‌طور کامل فعال و در حال سرویس‌دهی هستند؛ تصریح کرد: در فضای مجازی به وضعیت پله‌های برقی پرداخته شده بود، اما همه آن‌ها فعال و بدون مشکل هستند.

هرمزی درباره تحویل اتوبوس‌های جدید به ناوگان شهری گفت: تا به امروز ۱۰۲ دستگاه اتوبوس جدید تحویل گرفته‌ایم و تا پایان هفته این تعداد به ۱۱۰ دستگاه خواهد رسید. این اتوبوس‌ها به دستگاه‌های کارت‌خوان مجهز خواهند شد. همچنین ۱۵۰ تاکسی جدید نیز وارد بندرعباس شده و مراحل ترخیص آن‌ها در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: پارت اول اتوبوس‌های برقی نیز به کشور رسیده و ۱۲ دستگاه آن‌ها به‌زودی وارد ناوگان خواهند شد. تا پایان مهرماه، کل ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد می‌شوند که بخشی از وعده‌های داده شده در راستای توسعه حمل و نقل عمومی است.

هرمزی در خصوص مشکلات مربوط به آسانسورهای مترو گفت: مشکل اصلی به استاندارد نبودن برخی ایستگاه‌های مترو از نظر ارتفاع و خروجی اضطراری بازمی‌گردد. این موضوع باعث شده تا بخشی از آسانسورها غیرفعال باشند، اما پیگیری‌های لازم برای رفع این مشکل در حال انجام است.

او همچنین تأکید کرد که وضعیت پله‌های برقی در مترو مناسب است و گفت: تمامی پله‌های برقی فعال و در حال سرویس‌دهی هستند و سرویس‌های دوره‌ای به‌صورت مرتب انجام می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک در پایان صحبت‌های خود به همکاری شهرداری با پلیس برای تغییر ساعت مجاز تردد ناوگان عمومی در مهرماه اشاره کرد و افزود: بحث شناورسازی ساعت کاری کارکنان شهرداری تهران نیز یکی از مواردی است که در شورای ترافیک شهر تهران به تصویب رسیده و به زودی اجرایی خواهد شد.

همچنین در این جلسه محمد امین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، با تأکید بر اهمیت اول مهر و بازگشایی مدارس، اعلام کرد که شهرداری تهران از این فرصت برای ایجاد نشاط اجتماعی و شادی‌آفرینی در سطح شهر بهره‌برداری می‌کند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، ادامه داد :‌شهرداری تهران با تشکیل «ستاد آیین مهر» و همکاری معاونت‌های مختلف از جمله معاونت خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک، امور مناطق و فرهنگی اجتماعی، برنامه‌هایی را برای بازگشایی مدارس طراحی کرده است. جلسات مشترکی با حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مرتبط نظیر وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما برگزار شد تا هماهنگی‌های لازم برای اجرای برنامه‌های مورد نظر صورت گیرد.

وی افزود: یکی از محورهای اصلی اقدامات شهرداری، ایجاد فرصت‌های نشاط‌آفرینی و شادی اجتماعی در شهر تهران بود. این برنامه‌ها از جشن‌های نوروزی آغاز شد و در مناسبت‌های مختلف مانند ولادت امام حسن مجتبی (ع)، ماه رمضان و عید فطر ادامه یافت. در این راستا بیش از 400 ایستگاه شادی‌آفرینی در اطراف مصلی تهران برای برگزاری جشن عید فطر تدارک دیده شد که بیش از 30 هزار دانش‌آموز در آن شرکت کردند.

توکلی‌زاده با اشاره به پویش سلام به آینده و تبلیغات محیطی شهرداری اذعان کرد:  با شعار «سلام به آینده» و در قالب یک پویش ملی، شهرداری تهران قصد دارد با همکاری سایر کلانشهرها و شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی، برنامه‌های متنوعی را برای بازگشایی مدارس اجرا کند. این پویش با هدف امیدآفرینی و نشاط اجتماعی به صورت گسترده در سطح شهر به نمایش در خواهد آمد. همچنین، اداره کل آموزش شهروندی شهرداری از ابتدای سال فعالیت خود را در زمینه تجهیز و تعمیر مدارس آغاز کرده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، ادامه داد: سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در کنار سایر اقدامات، مسئولیت زیباسازی مدارس را بر عهده دارد. در این راستا، نمادهای هویتی نظیر پرچم‌های ملی در مدارس نصب و جایگاه‌های ویژه‌ای برای آنها طراحی شده است. به منظور تقویت هویت ملی، جشن اهتزاز پرچم در اول مهر برگزار خواهد شد و دستورالعمل مربوطه به تمامی مناطق ارسال شده است.

توکلی زاده تاکید کرد: در حوزه ترافیکی، شهرداری تهران با همکاری پلیس راهور برنامه‌هایی جهت روان‌سازی ترافیک و ایمن‌سازی مسیرهای منتهی به مدارس اجرا کرده است. همچنین، مجموعه نهادهای دینی و فرهنگی مانند بنیاد آرمان، برنامه‌های ویژه‌ای برای برگزاری جشن‌ها در مدارس تدارک دیده‌اند.

توکلی زاده با اشاره به نمایشگاه ایران نوشت و اهمیت حمایت از تولید ملی گفت: یکی از برنامه‌های شاخص فرهنگی شهرداری تهران، برگزاری نمایشگاه «ایران نوشت» است که با همکاری جبهه فرهنگی انقلاب در مصلی تهران برگزار شده است. این نمایشگاه به منظور معرفی و ترویج نوشت‌افزارهای ایرانی-اسلامی و حمایت از تولیدات ملی برپا شده و شهرداری تهران نیز به عنوان حامی اصلی این نمایشگاه حضور دارد. وی افزود: شهرداری تهران با هدف آشنایی دانشجویان جدیدالورود با شهر تهران، تورهای گردشگری ویژه‌ای را برای این قشر طراحی کرده است. این تورها به ویژه برای دانشجویانی که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند، فرصتی مناسب برای آشنایی با شهر فراهم می‌کند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، در پایان گفت: مراسم «زنگ مهر» به صورت همزمان در چندین مدرسه شهر تهران و با حضور شهردار، رئیس شورای شهر و اعضای شورای شهر برگزار خواهد شد. این مراسم در مدارس استثنایی، پر شهید و تاریخی شهر تهران برگزار خواهد شد تا نشان‌دهنده اهمیت ویژه‌ای باشد که شهرداری تهران به موضوع آموزش و تربیت نسل آینده قائل است.

حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم در این جلسه با اشاره با اقدامات این نهاد در آستانه مهرماه و شروع مدارس گفت: در سال ۸۹ شورای سوم مصوبه‌ای را به شهرداری ابلاغ و ضمن آن بحث استقبال از مهر را تبیین کرد. در این کارگره که تشکیل شده معاونت خدمات شهری وظایفی دارد.

وی با بیان اینکه آنچه در این مصوبه قرار است انجام بدهیم فراتر از مصوبه شوراست، ادامه داد: البته این نیاز کاری است و سازمان‌ها و شرکت‌های حوزه خدمات شهری و بدنه خدمات شهری مناطق روی موضوعات تدوین شده فعال خواهند شد.

نظری در ادامه با بیان فعالیت های این معاونت اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند حول ۴ موضوع فعالیت های خود را در بحث استقبال از مهر قلم پیش خواهد برد. پخش مستند، برگزاری مسابقه و اهدای جوایز، برگزاری کارگاه آموزشی هنری، اجرای گروه های نمایشی در مدارس منتخب، اجرای ویژه برناه‌های سال تحصیلی با نواختن زنگ نوماند و بازیافت و توزیع مخزن کارتن در مدارس از جمله اقدامات پسماند است

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه سازمان بوستان ها ۵ برنامه را دنبال خواهد کرد، گفت: بازسازی بوستان‌های نزدیک مراکز آموزشی، بازپیرایی محوطه داخلی و بیرون مدارس براساس درخواست مراکز آموزشی، ایمن سازی و رفع نواقص زمین‌های بازی کودکان در بوستان‌های اطراف مدارس و ایجاد کلاس های آموزشی ویژه کودکان برای آموزش نگهداری از گل و گیاه در مناطق از جمله اقدامات سازمان بوستان هاست.

وی گفت: سازمان زیباسازی با ۵ برنامه در طرح استقبال از مهر ایفای نقش می کند. از آن جمله می توان به اجرای ۶۶ آثار دیوارنگار تحت عنوان نقش مهر، تبلیغات فرهنگی استقبال از مهر در سطح شهر و نصب آثار حجمی اشاره کرد. همچنین سازمان اتش نشانی با دو برنامه شامل ارتقا فرهنگی ایمنی و اموزش مدیران، دبیران، سرایداران و دانش آموزان مدارس و افزایش ایمنی شهر ایفای نقش خواهد کرد. 

نظری ادامه داد: اداره کل توسعه پایدار و محیط زیست ۶ برنامه با محوریت برگزاری کارگاه های آموزشی و توزیع هدیه انجام خواهد داد. شرکت شهربان و حریم بان هم دو برنامه در رئوس کاری خود دارد. پیگیری موضوع انضباط شهری با اولویت مراکز آموزشی و رسیدگی به ایمنی کارگاه های ساختمانی در نزدیکی مراکز آموزشی از جمله این اقدامات است. 

معاون خدمات شهری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل هم سه برنامه خواهد داشت. رفع مزاحمت صنوف مختلف، رفع مزاحمت کیوسک ها و صدور مجوز برگزاری بازارچه های مناسبتی از جمله این اقدامات است. در نهایت سازمان بهشت زهرا نیز ۶ برنامه دارد؛ نواختن زنگ دانش آموز شهید، دعوت از چند مدرسه برای حضور در این مراسم، ویژه برنامه لشگر خوبان و اجرای برنامه سر سفره خدا با موضوع دفاع مقدس در گلزار شهدا از جمله این فعالیت هاست.

در ادامه مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوق شهروندی شورا، در واکنش به گزارش اقدامات استقبال از سال تحصیلی جدید، طی تذکری با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات خوبی در این خصوص برنامه ریزی شده، اما یکی از چالش های مورد توجه در مقطع زمانی هفته آخر شهریور و هفته اول مهرماه به مبحث مهم حمل و نقل و ترافیک معطوف می شود؛ گفت: در گزارشی که ارائه پذیرفت به برگزاری برخی مراسمات اشاره شد که عمدتا این مراسمات همچون پخش شکلات و... موجب ایجاد گره های ترافیکی در شهر خواهد شد؛ با فرض اینکه در روز نخست بازگشایی مدارس تهران بخودی خود دارای ترافیک سنگین است از این رو معاونت فرهنگی شهرداری هم اقدام به پخش شکلات کند، از این رو تذکر بنده ناظر به ایجاد تمرکز بر روی هر اقدام و فعالیت های مورد انجام است و برگزاری چنین مراسمی به داخل مدارس معطوف شود.

وی افزود: اگر چنین اقداماتی که در گزارش آمده به سطح شهر کشیده شود این چالش ترافیکی را شاهد خواهیم بود.

عضو شورا ادامه داد: بهتر است مجموعه هایی خصوصاً شهرداری مناطق و نواحی آن، که به دنبال انجام چنین عملیات هایی هستند از ازدحام خودروهای سواری و پارک های دوبله و سوبله حزر کنند چرا که همین موضوع باعث بروز گره های ترافیکی خواهد شد.

اقراریان یادآور شد: ممکن است این مسئله علی الظاهر یک مقوله ساده به نظر برسد اما عدم توجه به همین موارد ساده میتواند موجبات نارضایتی شهروندان از بروز ترافیک های سنگین در معابر پایتخت گردد.

وی در پایان تأکید کرد: برای رفع این چالش ما نیازمند یک هماهنگی بین مجموعه شورا و دولت در جابجایی ساعات کار اداری هستیم چرا که لزوما همه متغیرها به دست مجموعه مدیریت شهری نیست و این نیازمند هم افزایی بین بخشی است تا بتوان از این اتفاق با چالش های کمتری عبور کنیم.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در واکنش به این گزارش در توضیحاتی با تقدیر از تلاشهای معاونت های فعال شهرداری تهران در این حوزه بخصوص دبیرخانه "مهر قلم" خاطر نشان کرد: خوشبختانه این دبیرخانه توانسته هماهنگی هایی را هم در درون مجموعه شهرداری و هم در خارج از مجموعه شهرداری تهران اعم از فرمانداری تهران، آموزش و پرورش و پلیس راهور ترتیب دهد تا امسال وضعیت بهتری را نسبت به سال گذشته شاهد باشیم.

وی افزود: بهتر بود در این گزارش، روند فعالیت های عمرانی هم ذکر می شد خصوصا در مناطق جنوبی که وضعیت مدارس در انجا مطلوب نیست.

این عضو شورا خطاب به معاونت زیباسازی خواستار تجلیل از کادر آموزشی مدارس جنوب شهر تهران شد.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه نوشت افزار ایرانی-اسلامی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز واقع شده است گفت: با وجود برپایی این نمایشگاه، متاسفانه تبلیغاتی مطلوبی در این خصوص ما در سطح شهر مشاهده نکردیم؛ بهتر است به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه یکی از اقدامات مدیریت شهری در دوره ششم، تشکیل دبیرخانه متمرکز آموزش های شهروندی جهت سیاست گذاری یکپارچه در نحوه هزینه کرد اعتبارات مصوب مرتبط با فرهنگسازی و آموزش های شهروندی و اجرای برنامه های مشارکت اجتماعی که در بودجه مصوب امسال بود گفت: یکی از وظایف این دبیرخانه پیش بینی برنامه ها و اقدامات لازم برای آغاز سال تحصیلی است.

وی در ادامه ضمن تقدیر از تلاشهای معاونت های مختلف شهرداری تهران در این خصوص افزود: تدوین شیوه نامه اجرایی آموزش های شهروندی در زمره ی فعالیت های ارزشمندی است که امسال اجرایی برای اجرا به مناطق ابلاغ شده است.

این عضو شورا در خصوص برپایی نمایشگاه نوشت افزار ایرانی-اسلامی که تا 31 شهریور نیز ادامه دارد یادآور شد: برخی شهروندان در خصوص بار ترافیکی حوالی محل برگزاری نمایشگاه گله مند بودند که جا داشت این نمایشگاه در محل نمایشگاه شهرآفتاب برقرار می شد.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، نیز پس از استماع گزارش برنامه های تمهیدی و اقداماتی شهرداری پایتخت برای مهر۱۴۰۳ توسط معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه بازگشایی مدارس برای محصلان و خانواده های آنان دارای اهمیت است گفت: سازمان فرهنگی شهرداری و سازمان خدمات شهری یک تکه مشترک بنام سازمان زیباسازی دارند که میتوان با تعریف برخی اقدامات همچون بیلبوردها، عرشه های پل ها و پیوست هایی که میتوان از سکوهای رسانه ای ایجاد کرد فضای سطح شهر تهران را به سمت و سوی بهار سال تحصیلی سوق دهند.

وی افزود: ما در تقارن با آغاز سال تحصیلی مناسبت هایی چون آغاز هفته وحدت و میلاد رسول مکرم اسلام(ص) وآغاز هفته دفاع مقدس را داریم از این رو میتوان شهر را با نقش های مختلف در این مقوله ها مزین کرد.

سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورا نیز در همین رابطه اظهار داشت: یکی از اشکالاتی که ما بطور متداول در شهرداری درگیر آن بودیم عدم یکپارچگی دربرنامه ریزی ها است و این به دلیل وسعت فعالیت هاست و همین موضوع به مقوله اجرا هم تاثیر گذار است.

وی افزود: این چنین ناهماهنگی ها در دوره قبل روند افزایشی داشته که خوشبختانه در این دوره مدیریت بخصوص در موضوع اربعین و ایجاد هماهنگی برای استقبال از مهر کمتر شده است و دبیرخانه ها در انجام وظایف فعال تر از قبل هستند؛ از این رو میتوان تصمیم شورای شهر در ایجاد دبیرخانه های متمرکزآموزش های شهروندی را موثر دانست.

این عضو شورا ادامه داد: تاکید ما بر اجرای تمام  کمال این مصوبه است و امیدواریم ما شاهد توفیقات بیش از پیش باشیم.

وی اقدام فرهنگی شهرداری تهران در معرفی شهدا به دانش آموزان در محیط تحصیلی که با نام «پلاک جاویدان» و یا موضوع «پرچم» با محوریت هویت ملی قرار است اجرا شود را یکی از طرح های قابل قبول برشمرد.

علوی در خصوص اجرای طرح «هر مدرسه، هزار گام» که متمرکز بر افزایش مسایل ایمنی مدارس است و  مسئولیت آن بر دوش ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران نهاده شده را اقدامی مثبت در افزایش ضریب ایمنی ساختمان های اموزشی پایتخت دانست.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در واکنش به گزارش توکلی زاده با بیان اینکه خوشبختانه در موضوع نهضت آسفالت، برخی مدارس جنوبی و کم برخوردار تهران آسفالت ریزی محوطه این مراکز انجام شده گفت: مهمترین موضوعی که نیازمند تمرکز بیشتر شهرداری تهران در آغاز سال تحصیلی است روان بودن و کاهش بار ترافیکی معابر شهری است چرا که این موضوع مورد لمس همه شهروندان است؛ سایر اقدامات عمدتاً در داخل مدارس است و کمتر به چشم می آید.

وی افزود: عمدتاً بار ترافیکی در هفته های اول بازگشایی مدارس بطور متوسط افزایش 20 درصدی دارد از این رو ما هرچقدر بتوانیم این میزان را کاهش دهیم و مردم با سهولت بیشتری تردد کنند و همین مسئله موجب رضایتمندی شهروندان خواهد شد؛ این تسهیل گری قطعاً منوط به فعالیت های شهرداری تهران نیست بلکه نیازمند هم افزایی دستگاه های مرتبط با این موضوع است.

این عضو شورا در ادامه ضمن درخواست تمرکز بر مدارس جنوبی و کم برخوردار در خصوص سیستم های گرمایشی و سرویس های بهداشتی عنوان کرد: در بازدیدهایی که در مقاطع مختلف صورت گرفته وضعیت خوبی حس نشده و با وجود اینکه هزینه چندانی برای شهرداری تهران نخواهد داشت براحتی میتواند کمک کند تا این مدارس در وضعیت مناسبی از لحاظ گرمایشی و بهداشتی قرار گیرند.

وی در ادامه خواستار توجه ویژه به موضوع درختان و فضای سبز مراکز آموزشی و دانشگاه ها شد.

به گفته امانی، متأسفانه ما در برخی مراکز آموزشی شاهد وجود درختان خشک و آفت زده هستیم، از این رو به سازمان بوستان ها و مناطق شهرداری توصیه می شود ضمن نظارت بر اهمیت وجود این فضای سبز به مسئولین آموزشی تاکیدات لازم را صورت دهند.

این عضو شورا در واکنش به ثبت نام بی ضابطه اتباع در مدارس جنوبی تهران در انتقادی بیان کرد: متاسفانه شاهد هستیم که برخی از شهروندان در ثبت نام فرزندانشان در مدارس محدوده سکونتشان به دلیل اکثریت ثبت نام اتباع غیر ایرانی امتناع کردند و حضور این اتباع هزینه سنگینی را به مردم تحمیل کرده است؛ از این رو لازم است وزیر کشور و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص تعیین تکلیف وضعیت ثبت نام اتباع بویژه در مناطق جنوبی پایتخت اقدامات لازم را صورت دهند.