به گزارش اکوایران، محمد ثابت‌اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، در گفت‌وگو با «ایسنا» در خصوص خط ۲ مترو که از نزدیکی آرامگاه حافظیه می‌گذرد و موجبات نگرانی تخریب و تهدید بنای حافظیه و آثار تاریخی موجود در مسیر مترو خط ۲ شیراز شده است، بیان کرد: در روزهای اخیر اطلاع‌رسانی مبنی بر اجرای خط ۲ مترو شیراز که در مسیر میدان اطلسی تا چهارراه ادبیات که در نهایت به آرامگاه سعدی می‌رسد، شنیده می‌شود.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی به محض اطلاع از موضوع با مکاتبات انجام شده به دستور وزیر میراث فرهنگی و ورود استاندار فارس دستور توقف پروژه را صادر کرد و کار متوقف شد.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه قرار است روز شنبه، ۲۱ مهر ماه یک گروه کارشناس حرفه‌ای از پژوهشگاه میراث فرهنگی برای بررسی جوانب کار اعزام شوند، گفت: این گروه به اتفاق همکاران ما در حوزه میراث فرهنگی اداره کل از پروژه بازدید میدانی خواهند داشت و مطالعات و بررسی خواهند کرد و چنان‌چه مطالعات همکاران ما به این نتیجه برسد که این فعالیت عمرانی موجب آسیب و تهدید برای مجمع حافظیه و قبرستان قدیم خواهد بود، قطعاً میراث فرهنگی از مجاری قانونی از ادامه پروژه جلوگیری خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس اضافه کرد: شهرداری اعلام کرده است که این پروژه در عمق ۲۶ متری زمین کار شده است و تجهیزات مورد استفاده فاقد لرزه بوده و آسیب‌رسان نیستند. اگر این موضوع اثبات شود و کارشناسان ما نظریه دهند که تهدیدی متوجه حافظیه نخواهد شد، قطعاً می‌توانیم مترو را به عنوان یکی از مؤلفه‌های تسهیل دسترسی به اماکن داشته باشیم و اگر کوچک‌ترین آسیبی متوجه این آثار باشد خط قرمز میراث فرهنگی است و به هیچ عنوان اجازه ادامه کار داده نمی‌شود.

ماجرا چه بود؟

14 مهر ماه بود که «ایلنا» دراین خصوص نوشت: تونل خط دو مترو شیراز هم اکنون به حدود ۵۰۰ متری آرامگاه حافظ رسیده است و این در حالی است که به گفته فعالان میراث فرهنگی شیراز، پروژه اخیر بدون مجوز جلو می‌رود و استانداری و اداره میراث فارس هم اعلام کرده‌اند در جریان اقدامات شهرداری در حفر تونل قرار ندارند. با این وجود مسئولان شهری خود را بی‌خبر از اقدامات شهرداری در تهدید آرامگاه حافظ و محوطه تاریخی موجود در این مسیر نشان می‌دهند.

گزارش اکوایران دراین خصوص را می‌توانید اینجا ببینید.

خبر مرتبط
مترو به نزدیک حافظیه رسید، خطر تخریب جدی است؟

آیا مترو در شیراز آرامگاه حافظیه را تخریب می‌کند؟ نگرانی‌ها درباره آرامگاه حافظ، شاعر مشهور ایرانی در فضای مجازی بالا گرفته است. منشا نگرانی از خبری است که می‌گوید مترو قرار است به نزدیکی مترو حافظیه برسد.