به گزارش اکوایران به نقل از ایرنا، ثبت آخرین وضعیت اجاره یا تملیک املاک در سامانه املاک و اسکان بر اساس قانون ضروری است.

تمامی مالکان موظف به ثبت اطلاعات املاک تحت مالکیت خود هستند و در صورت عدم ثبت، این املاک به عنوان خانه خالی شناسایی شده و مشمول مالیات خواهند شد.

 بر اساس قانون، موجرانی که املاک خود را به خانواده‌های دارای سه فرزند یا بیشتر، اقشار کم‌درآمد و یا افراد تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی اجاره دهند، از معافیت ۱۰۰ درصدی مالیات اجاره بها برخوردار خواهند شد. همچنین، خانه‌هایی که به مدت سه سال اجاره داده شوند، مشمول معافیت ۱۰۰ درصدی مالیاتی و قراردادهای دو ساله نیز از ۷۰ درصد معافیت مالیات برخوردار می‌شوند.

جنتی تاکید کرد که رعایت رافت انسانی و اسلامی در قراردادهای اجاره بها می‌تواند به تعادل در بازار اجاره کمک کرده و به سود موجران و مستاجران باشد.

هدف از تشکیل سامانه ثبت املاک و اسکان 

سامانه ثبت املاک و اسکان در راستا اجرا قانون اصلاحیه ماده ۵۴ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و با هدف کاهش تورم نرخ مسکن، حمایت از مستاجران و جلوگیری از دلالی در زمینه املاک، توسط وزارت راه و شهرسازی، راه‌اندازی شد. مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم، تمامی سرپرستان خانوار، مالکان و مستاجران، باید، املاک تحت تملک خود را در این سامانه به ثبت برسانند.

 ثبت نام در این سامانه باعث شفافیت اطلاعات در حوزه مسکن، تسهیل فرآیند خانه دار شدن اقشار جامعه، ایجاد سرشماری برخط نفوس و مسکن که منجر به اجرای سیاست‌های اعمال مالیات و پرداخت یارانه‌های هدفمند مردم می‌شود.

از دیگر مزایای این طرح این است که با ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان، فروش یا اجاره یک واحد مسکونی به چند فرد کاهش پیدا می‌کند.