به گزارش اکوایران،هفته گذشته بود که شهردار تهران دیداری با مدیران شهری قم داشت و قول داد 2 رام قطار متروی تهران را امانت به شهر قم بدهد. جزییات این دیدار در رسانه‌های شهرداری تهران بازتابی نداشت اما سایت شورای شهر قم این خبر را منتشر کرد و مدیران شهری تهران مجبور به پاسخگویی شدند. اعضای شورای شهر اطلاعی از این‌که در روزهایی که تهران با بحران واگن دست‌وپنجه نرم می‌کند، قرار است دو رام قطار به قم امانت داده شود، نداشتند و شهردار تهران هم اعلام کرد این واگذاری به صورت امانت است و در صورت واگذاری کامل نیاز به مجوز شورای شهر است.

 علیرضا زاکانی بازدیدی هم از ندامتگاه تهران بزرگ و اردوگاه فشافویه، داشته که باز هم خبرش از سوی اداره کل زندان‌های استان تهران منتشر شده است، شهردار تهران ضمن تأکید بر حمایت شهرداری تهران از خانواده‌های زندانیان، از احداث ایستگاه مترو و ایجاد فرهنگسرا و ایستگاه آتش‌نشانی برای این مجموعه خبر داده است.

ایجاد یک ایستگاه مترو برای اردوگاه فشافویه در حالی مطرح شده است که اعتبار ایجاد یک خط مترو که به این ندامتگاه ختم شود، هزینه‌های بالایی برای تهران دارد.

بر اساس فهرست هزینه ساخت و تجهیز هر کیلومتر تونل مترو که بارها از سوی شهرداری تهران منتشر شده است، 50 میلیون دلار است. این روزها، قیمت هر دلار 28 هزار تومان است؛ یعنی ساخت و تجهیز هر کیلومتر تونل مترو در حال حاضر  1400 میلیارد تومان هزینه دارد.

 اگر برای ایجاد این ایستگاه مترو، فاصله‌ کهریزک تا زندان فشافویه را در نظر بگیریم، این فاصله 32 کیلومتر است و اگر هزینه هر کیلومتر مترو را 1400 میلیارد تومان در نظر بگیریم، برای ساخت این 32 کیلومتر، 44 هزار و 800 میلیارد تومان هزینه کنیم که تقریباً چیزی معادل بودجه‌ 48 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران است.

منتقدان این نوع وعده‌های شهردار تهران یادآوری می‌کنند که بخش فشافویه خارج از حریم شهر تهران است و این روزها میزان وعده و وعیدهای شهردار برای اطراف و حریم تهران زیاد است؛ در حالی که برای نمونه،  فشافویه بخشدار دارد و به نظر می‌رسد استاندار تهران و دولت می‌توانند هر کمکی که می‌خواهند به فشافویه و توسعه‌ آن انجام دهند.

هزینه‌ 50 میلیون دلاری مترو، هزینه‌ ساخت هر کیلومتر مسیر مترو از طریق تونل با احتساب دو تونل است  که  سامانه‌ تهویه‌ بین تونلی، پست‌های برق، تجهیزات، قطار و ... برای آن پیش‌بینی شده است و در واقع، این 50 میلیون دلار با احتساب همه‌ این امکانات و تجهیزات است.

خط سراسری متروی کهریزک تا تجریش، 42 کیلومتر و فاصله کهریزک تا فشافویه به تنهایی 32 کیلومتر است، برای جابه‌جایی شاید 1000 مسافر در روز و شاید کمتر در صورتی که این میزان مسافر با  10-12 دستگاه اتوبوس هم به راحتی جابه‌جا می‌شوند.

 اگر این خط مترو به صورت روی زمینی احداث شود، حداقل هزینه‌ای که برای آن پیش‌بینی می‌شود، یک‌سوم هزینه‌ ساخت تونل مترو و تجهیز آن است؛ یعنی آن 44 هزار و 800 میلیارد تومان، حداقل می‌شود 15 هزار میلیارد تومان. این 15 هزار میلیارد تومان هم یعنی چیزی تقریباً نزدیک به یک‌سوم هزینه‌ بودجه‌ یک‌ساله‌ شهرداری تهران که البته به‌نظر می‌رسد اجرای خط روزمینی هم با وجود چالش‌های مالی شهرداری تهران، نشدنی باشد.

نکته دیگر، ساعت ملاقات زندان از صبح تا ظهر است که احتمالاً خدمات‌رسانی این خط مترو هم به صبح تا ظهر محدود می‌شود؛ یعنی اینکه خط فرضی فشافویه فقط از صبح تا ظهر کار می‌کند و بقیه‌ زمان‌ها کار نمی‌کند.

 گفته می شود این وعده ها در جهت کمک به خانواده‌ زندانیان است اما اگر واقعاً بخواهند این وعده را محقق کنند و صرفاً به کلنگ زدن به زمین ختم نشود، سال‌ها زمان می‌برد در حالی که به نظر می‌رسد با توجه به درخواست‌های مدیران این ندامتگاه از مدیران سابق شهری، این نیاز فوری را می‌توان با اتوبوس هم برطرف کرد.

منتقدان این وعده شهردار تهران به این نکته هم اشاره می‌کنند که به‌ نظر می‌رسد شهرداری تهران قصد دارد بار مسئولیت سایر سازمان‌ها و نهادها را بر عهده بگیرد و نمی‌شود یک سازمان یا یک دستگاه، یک زندان را در میان بیابان بسازد و بعد شهرداری تهران مسوولیت آبادانی و عمران آن محل را به عهده بگیرد.

البته تحلیل گروهی از وعده شهردار تهران، ایجاد خط جدید برای مترو نیست‌. آنها معتقدند با ایجاد یک سکو در مسیر حسن‌آباد و استقرار وَن و اتوبوس در این محدوده که نزدیک‌ترین نقطه به ندامتگاه فشافویه است، می‌توان با رقمی نزدیک به 50 میلیارد تومان، این وعده شهردار تهران را محقق کرد.اگر قرار باشد سرنوشت قول شهردار تهران به زندانیان به ایستگاه اتوبوس ختم شود، پس چه وعده تازه‌ای به زندانیان و خانواده‌های آنها داده شده است؟

آیا شورای شهر تهران از این وعده آقای شهردار خبر دارند؟

 سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، اطلاعی از جزییات وعده شهردار تهران به مسئولان سازمان زندان ها ندارد اما در گفت‌وگو با اکو ایران می‌گوید: طرح جامع شبکه ریلی شهر تهران به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده است و هر گونه تغییر خطوط در مسیر آن باید مراحل قانونی تصویب را طی کند. خطوط تازه بر اساس مسیر خطوط، میزان تقاضای طول مسیر، تراکم جمعیت ساکن در محدوده و ... تعریف می‌شوند که به نظر می‌رسد این مسیر، تقاضای محدودی از نظر مسافر داشته باشد و با استفاده از ظرفیت اتوبوسرانی، می‌توان خدمات مؤثرتری به این محدوده ارائه داد. همچنین در طرح جامع ریلی، چنین خطی پیش‌بینی نشده و بعید به نظر می‌رسد که با توجه به میزان تقاضا و مطالعات ترافیکی نیاز به خط مستقلی باشد.

به گزارش اکو ایران ، می‌توان احداث مترو برای ندامتگاه فشافویه را هم به فهرست وعده‌های حمل و نقلی شهردار تهران اضافه کرد؛ وعده‌ای که به نظر می رسد اگر اراده‌ای برای تحقق آن باشد، زندانیان ده سال آینده این ندامتگاه و خانواده‌های آنها از آن بهره ببرند این درحالی است که درخواست مسئولان ندامتگاه فشافویه را شهردار می توانست با وعده اتوبوس محقق کند اما شاید به آن میزانی که ایجاد خط مترو در فضای عمومی سر وصدا ایجاد می کند خرید چند دستگاه اتوبوس ایجاد نکند. به اعتقاد برخی کارشناسان شهرداری که احتمالا نگاه به دور دست ها دارد باید با وعده های بزرگ خودش را در صحنه نگاه دارد نه با وعده های کوچک .