به گزارش اکوایران، پیتر کانکرو در هفده سالگی مغازه کوچک ساندویچی را با وام خرید و آن را به زنجیره‌ای از رستوران‌های چند میلیون دلاری تبدیل کرد. 

کانکرو از زمانی که 14 سال داشت در مغازه‌ای در شهر کوچک پوینت پلیزنت در ساحل جرسی ساندویچ درست می‌کرد. این مغازه همان «جرسی مایکس» اصلی است که در یک خیابان فرعی پشت یک نمای آجری قهوه‌ای قرار دارد. این مغازه کوچک که در سال 1956 باز شده است حالا به قطب آموزشی تبدیل شده است که کانکرو و تیم‌اش به فرنچایزهای تازه می‌آموزند چگونه مغازه‌های خود را مانند مغازه‌های خانوادگی باکیفیت اداره کنند. کارآموزان حتی در کلاسی درباره تاریخ نیوجرسی شرکت می‌کنند، چراکه کانرو معتقد است مردم به آنها به چشم ساندوریچ فروشی‌های محلی نگاه می‌کنند، نه فروشگاه زنجیره‌ای.

او تاکید دارد سس اختصاصی آنها به رشد سریع «جرسی مایکس» کمک کرده است، بطوری که در مسیر دستیابی به درآمد 4 میلیارد دلاری از 30 هزار مغازه قرار دارد که 99 درصد آنها حق امتیازی هستند. این شرایط کانکرو را به ثروتی بزرگ رسانده است. با احتساب ارزش کسب‌وکار و سهم او از سودهای پرداخت شده در طول سال‌ها، تنها مالک جرسی مایکس حدود 5.6 میلیارد دلار ثروت دارد؛ که بیشتر از مارک کوبان و استیون اسپیلبرگ است.

به گفته شرکت مشاوره غذایی Technomic، در طول پنج سال گذشته «جرسی مایکس» به‌طور متوسط رشد فروش سالانه 20 درصدی داشته است. بطوری که درآمد از 1.3 میلیارد دلار در سال 2019 به 3.3 میلیارد دلار در 2023 رسید. تنها چهار رستوران زنجیره‌ای سریع‌تر از این رشد کرده‌اند. جیم سالرا، تحلیلگر غذا و نوشیدنی  معتقد است همه این رستوران‌ها از یک روند سود برده‌اند و آن ظهور یک کلاس «لوکس مقرون به صرفه» فست فود است. چیزی که مصرف‌کنندگان به دنبال آن هستند، تلاقی کیفیت و قیمت است.

کانکرو اما همچنان درحال پیشروی است و قصد دارد 5 هزار رستوران دیگر در طول پنج سال آینده باز کند. هدف این است که تعداد رستوران‌ها به 10 هزار برسد (در این صورت بازهم ساب‌وی دوبرابر این تعداد در ایالات متحده شعبه دارد). کانکرو با تبلیغات گسترده از این توسعه حمایت می‌کند، بطوری که 600 میلیون دلار در طول 3 سال گذشته روی بازاریابی خرج کرده است. 

کانکرو می‌گوید: من تمام زندگی‌ام را برای رسیدن به جایی که الان هستیم کار کرده‌ام و همه چیز تازه شروع به رشد کرده است، چه باور کنید چه نه.

جرسی

کانکرو از 14 سالگی بطور پاره‌وقت در ساندویچی مایکس کار می‌کرد اما پس از مدتی صاحب مغازه آن را برای فروش گذاشت. مادرش به او پیشنهاد کرد آن را بخرد، درحالی که او که حتی به سن قانونی برای بریدن کالباس هم نرسیده بود. هفته بعد مدرسه را رها کرد و دیوانه‌وار به دنبال یک حامی مالی افتاد. او سرانجام یکی از مربیان قدیمی فوتبالش را راضی کرد که 125 هزار دلار به او وام بدهد.

او با اشتیاق فراوان شروع به کار کرد و دوستان و خانواده را نیز برای کمک بکار گرفت. کانکرو توانست به زودی وام را تسویه کند و به فروش سالانه یک میلیون دلاری رسید.

او زمانی که متوجه شد که مردم ساندویچ‌های او را می‌پیچند تا به کالیفرنیا یا حتی لندن برگردند ایده شروع دادن حق امتیاز به ذهنش رسید و در آن زمان بود که واقعا شروع به رشد کرد. او در حدود چهارسال آینده حدود 30 فروشگاه دیگر اضافه کرد که فراتر از جرسی تا اوهایو و تنسی گسترش یافت.

6148b475103de.image

اما در دهه 1990 ترکیبی از رکود و بحران وام‌دهی سبب شد او با مشکلات مالی سنگینی روبرو شود. جرسی مایک برای تامین مالی تلاش‌های توسعه‌ای خود بدهی قابل ملاحظه‌ای را انباشته بود. با شروع رکود، هزینه‌های مصرف کننده کاهش یافت که بر فروش و درآمد او تاثیر گذاشت. در عین حال بحران وام‌دهی، کسب‌وکارها را برای تامین مالی مجدد بدهی‌های موجود دچار مشکل کرد.

کانکرو برای مقابله با این فشار مجبور شد تصمیمات سختی بگیرد از جمله اینکه هر شش کارمند شرکت از جمله برادرش را اخراج کرد. او در عین حال مشارکت خود را در عملیات افزایش داد و تلاش کرد بر ارزش‌ها و کیفیت اصلی محصولات تمرکز کند. تلاش‌های او در این مدت سبب شد تا 1994 از چاله بیرون بیاید و همه را دوباره استخدام کند. در پایان این دهه جرسی مایکس به بیش از 100 شعبه گسترش یافت.

با شروع همه گیری کرونا همه به او می‌گفتند «بس کن، کاری نکن، پول نقدت را نگه‌دار» اما او همیشه راه دیگری را می‌رفت. در مارس 2020، درحالی که بیشتر نقاط کشور در قرنطینه قرار گرفتند، کانکرو اولین تبلیغ تلویزیونی خود را نوشت و در آن بازی کرد. او از دارندگان حق امتیاز خود به خاطر تمام کارهایی که برای کمک به بیمارستان‌ها و امدادگران انجام می‌دادند تشکر کرد، و به همه مغازه‌ها اعلام کرد که شرکت مادر جرسی مایکس هزینه اهدای بیش از هزار ساندویچ به بیمارستان‌ها، بانک‌های مواد غذایی و هر کس دیگری که نیاز داشته باشد را پوشش می‌دهد.

کانکرو همچنین در اقدامی 500 میلیون دلار از طریق اوراق بهادار شرکتی جمع آوری کرد، سپس بیش از 150 میلیون دلار را برای بازسازی 1700 فروشگاه جرسی مایکس در طول همه‌گیری هزینه کرد. 

 او حتی یک جت شخصی خرید تا بتواند در زمانی که سفر تقریبا متوقف شده بود، در سراسر کشور برای بازدید از فروشگاه‌ها پرواز کند. تأثیر این اقدامات او در زمان تعطیلی و قرنطینه‌های کرونا اما شگفت‌انگیز بود: فروش 65 درصد افزایش یافت و از 1.3 میلیارد دلار در سال 2019 به 2.2 میلیارد دلار در سال 2021 رسید.

طبق محاسبات فوربز، او در چهار سال گذشته حدود 600 میلیون دلار سود سهام به جیب‌زده است که به او پول نقد زیادی می‌دهد. کانکرو به فکر خرید یک تیم ورزشی است، اما ابتدا باید مدام به جرسی مایکس فکر نکند.

Cancro-hero-1800x945_1588176156 (1)