به گزارش اکوایران، گزارش جامعی از بازار کار در سال 1402 توسط ایران تلنت(وب سایت کاریابی و استخدام) منتشر شده است؛ بنا به این گزارش، سال گذشته صنایع تولیدی، بیشترین تعداد دریافت رزومه با سهم 17 درصد و بیشترین میزان استخدامی را با سهم 16 درصد به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین کمترین تعداد رزومه دریافتی و فرصت شغلی به حوزه بانکداری، بیمه، امورمالی، حسابداری، حسابرسی، بیمارستان‌ها و خدمات پزشکی با سهم 2 درصد تعلق دارد.

11

البته بیشترین تعداد رزومه ارسال شده برای گروه‌های شغلی بازاریابی، تبلیغات، تحقیقات بازار و برندینگ با سهم 17 درصد و کمترین تعداد رزومه ارسال شده برای شغل‌های تحلیل داده، تحلیل بازار، تحلیل اقتصادی فناوری اطلاعات، توسعه نرم‌افزار و برنامه نویسی سلامت، داروسازی، مدیریت استراتژیک، مشاوره مدیریت، مهندسی - نصب، راه اندازی، اجرا مدیریت عامل و هیئت مدیره با سهم 2 درصد است.

در میان استان‌ها، به ترتیب، بیشترین استخدام به استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، البرز، فارس،قم، خوزستان گیلان و کرمان تعلق دارد اما در مجموع 46 درصد از مجموع فرصت‌های شغلی به استان تهران اختصاص دارد.

6545

در میان مشاغل، در شغل حسابداری تنها 4 درصد از آگهی‌ها نیازمند تسلط کارجو به زبان انگلیسی بوده است و مشاغل ترجمه/ ترجمه همزمان نیاز به 68 درصد تسلط بر زبان انگلیسی پیشرفته و 32 درصد تسلط در حد متوسط داشته‌اند.

زباااان

 

 بر اساس ماتریس منتشر شده؛ در پست‌های کارشناسی، رشته‌های «مهندسی کامپیوتر»، «مهندسی صنایع» و «اقتصاد» از بازار کار بهتر و سطح درآمد بالاتری برخوردار هستند؛ رشته‌های مهندسی نفت، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی پلیمر و مهندسی عمران نیز، دارای فرصت‌های شغلی کمتر اما حقوق بالاتر هستند.

در میان پست‌های کارشناسی، رشته‌های علوم پایه و کاربردی، رشته‌های مهندسی شیمی، محیط زیست/ منابع طبیعی، علوم اجتماعی، حقوق زبان/ ادبیات/ مترجمی، مهندسی کشاورزی، مهندسی معماری و شهرسازی، علوم ارتباطات/ روابط عمومی، مهندسی صنایع غذایی و مهندسی پزشکی از فرصت شغلی و حقوق کمتر برخوردار هستند.

در پست‌های مدیر میانی نیز، رشته‌های مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مالی/ حسابداری و اقتصاد حقوق و فرصت‌های شغلی بیشتر و رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی عمران و مهندسی شیمی فرصت‌های شغلی کمتر اما حقوق بالاتری دارند.

در پست‌های مدیر ارشد، رشته‌های مهندسی صنایع، مدیریت و مالی/ حسابداری نیز دارای فرصت‌های شغلی و حقوق بالاتر و رشته‌های مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر- فناوری اطلاعات/ IT ، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی معماری و شهرسازی نیز دارای فرصت‌های شغلی و حقوق کمتر هستند.

untitled

بازار کدام رشته‌های تحصیلی در شرکت‌های خصوصی داغ‌تر است؟

در شرکت‌های خصوصی، گروه تحصیلی فنی و مهندسی با اختصاص 39 درصد از آگهی‌های شغلی به خود بیشترین تقاضای شغلی داشته‌اند و در صدر قرار گرفته‌اند؛ کمترین نیز به گروه علوم انسانی با اختصاص 6 درصد از آگهی‌های شغلی به خود تعلق می‌گیرد.

66+65423432