به گزارش اکوایران، اندرو بنین، کارآفرین 31 ساله استارت آپ روغن زیتون گرازا (Graza) است که پیش بینی می‌شود امسال درآمد آن به 48 میلیون دلار برسد. داستان او، قاطعیت، نوآوری و از همه مهم‌تر، یافتن محصول و استراتژی درست برای ساختن یک امپراطوری کسب‌وکار است.

داستان کارآفرینی اندرو می‌تواند برای هرکسی که رویای موفقیت دارد الهام بخش باشد چراکه مسیر او نشان می‌دهد که برای هرکسی که آن را دنبال کند ممکن است و می‌تواند به موفقیت برسد.

گرازا به عنوان برندی لوکس آغاز نشد گرچه بسیاری ممکن است باتوجه به موفقیت بزرگی که اندرو کسب کرده است اینطور تصور کنند. برای او روغن زیتون کالایی نبود که پشت برچسب‌های شیک و بطری‌های گران‌قیمت قفل شود بلکه به آن به عنوان کالایی ضروری در آشپزخانه نگاه می‌کرد.

هدفش چه بود؟ آوردن روغن زیتون با کیفیت به آشپزخانه‌ها تا جایی که ممکن است.

پیشرفت او اما یکشبه اتفاق نیفتاد. همه چیز زمانی شروع شد که اندرو برای دیدار با خانواده همسرش به اسپانیا سفر کرد و طعم روغن زیتون تازه محلی را چشید.

1_vdrjM2dRolG_Fh0-enqqqQ

برخلاف انواع تولید انبوه که در آمریکا فروخته می‌شود، روغن زیتون اسپانیایی خالص بود و ذخیره سازی و ترکیب بیش از حد روغن‌های آمریکایی را نداشت. این مساله وسواسی را در اندرو ایجاد کرد که سبب شد اسپانیا را در جستجوی بهترین روغن زیتون زیر پا بگذارد.

او پس از چشیدن این روغن‌های غنی در رستوران‌های ستاره دار در نیویورک دریافت که باید آن را با مخاطبان بیشتری به اشتراک بگذارد، نه‌تنها اهل غذا و سرآشپزهای درجه یک.

چالش او اما تنها تولید روغن زیتون نبود بلکه در دسترس قرار دادن و جذاب کردن آن برای همه بود. و این زمانی بود ایده «بسته‌بندی روغن زیتون در بطری‌های فشاری» را داشت که در زمان حمام کردن با یک بطری صابونی به خاطرش رسیده بود.

این بسته‌بندی کاربردی و در عین حال غیرمعمول موفق شد و سبب شد روغن زیتون گرازا در بازاری که به‌شدت اشباع شده است متمایز شود.

زیتون

اما روزهای اول گرازا بدون چالش نبود. سرمایه گذاران ابتدا با اشاره به شلوغی بازار پاسخ منفی می‌دادند. ولی اندرو منصرف نشد. او موفق شد 230 هزار دلار سرمایه قبل از عرضه به بازار جمع آوری کند و رویکرد جسورانه‌ای را برای بازاریابی در پیش گرفت: ارسال بطری‌های رایگان روغن زیتون برای اینفلوئنسرهایی که در شبکه‌های اینستاگرام و تیک تاک فعال بودند.

این «استراتژی بازاریابی مردمی» معجزه کرد. در روز افتتاحیه گرازا، شرکت 100 هزار دلار روغن زیتون در طول چند ساعت فروخت. خرده فروشی هول فودز، عرضه کننده بزرگ محصولات غذایی ارگانیک روز دوم سر رسید که شروع حضور گسترده گرازا در بیش از 13 هزار فروشگاه خرده فروشی در سراسر کشور بود.

راز موفقیت سریع گرازا نه‌تنها در کیفیت محصول، بلکه در سادگی آن بود. اندرو روی دو محصول اصلی روغن زیتون تمرکز کرد: دریزل و سیزل، که هر کدام هدف خاصی در آشپزی دارند و قیمتگذاری آنها به گونه‌ای است که هم برای مشتریان با بودجه محدود و هم برای مشتریان با سلیقه‌های حساس جذاب باشد.

گرازا

 

این مدل قیمت‌گذاری سرراست، همراه با برنامه‌های اشتراک و تبلیغات دهان به دهان قوی، رشد گرازا را تقویت کرد.

داستان اندرو ثابت می‌کند که با داشتن «محصول مناسب» و «استراتژی درست»، موفقیت در دسترس است. با استفاده از بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها و تمرکز بی‌وقفه بر کیفیت، اندرو توانست در عرض چند سال گرازا را از یک ایده به یک برند چند میلیون دلاری برساند.

پیش‌بینی می‌شود گرازا تا پایان سال بیش از ۴۸ میلیون دلار درآمد کسب کند، و این تنها آغاز راه برای این قدرت بزرگ در صنعت روغن زیتون است. و اما بهترین قسمت؟ شما هم می‌توانید این کار را انجام دهید.