به گزارش اکوایران، روز گذشته (4 شهریور) مراسم اربعین حسینی برگزار شد؛ این آئین دینی هر ساله با پیاده‌روی پیش از اربعین همراه است که البته هر ساله این گردهمایی با مشکلاتی همچون مناسب نبودن زیر ساخت راه‌ها و افزایش تصادفات، کمبود اتوبوس، نبود اسکان مناسب و ... روبه‌رو است.

ستاد اربعین امروز اعلام کرد که تا شب گذشته، تعداد زائرین عازم شده به کشور عراق 3میلیون و622 هزار و 254 نفر است و برابر گزارشات واصله تا امروز تعداد فوت شدگان ۵۹ نفر بوده که نسبت به سال گذشته با کاهش ۵۰ درصدی همراه بوده است.

متن اطلاعیه ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) به شرح ذیل است:

« تا ساعت 24 مورخ 04/6/1403 مصادف با 20 ماه صفر (اربعین) تعداد زائرین عازم شده به کشور عراق 3میلیون و622 هزار و 254 نفر  و تعداد زائران برگشتی از پنجم ماه صفر تاکنون 2میلیون و 942 هزار و 653 نفر است.

به اطلاع می‌رساند همچنان قریب 450 هزار نفر از زائرین عزیز به ایران بازنگشته‌اند، وضعیت از صبح روز چهارشنبه در مرزهای کشور به شرایط عادی برخواهد گشت. وضعیت در کلیه پایانه‌های مرزی کشور مطلوب و تردد به سهولت در حال انجام می‌باشد.

برابر گزارشات واصله تا امروز تعداد فوت شدگان 59 نفر می‌باشد که نسبت به سال گذشته با کاهش 50 درصدی همراه بوده است.

بحمدالله در هنگام خروج زائرین عزیز کشور حتی در روزهای اوج‌گیری آن هیچگونه توقفی در عبور از مرز و یا حمل و نقل در دو سوی مرز ایران و عراق نداشته‌ایم».

انتقال ۳۱۰ زائر بیمار و ۳۴ فوتی از عراق به ایران

بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، از انتقال ۳۱۰ زائر بیمار و ۳۴ زائر فوت شده از کشور عراق به ایران خبر داد.

به گفته وی، از ۱۵ مردادماه تا پنج شهریور ماه، امدادگران ما در قرارگاه مرزی، به زائران امام حسین(ع) خدمات رسانی کردند که در مجموع در این بازه زمانی، ۴۲ هزار و ۲۲۶ نفر از این خدمات بهرمند شدند.

او با اشاره به افرادی که در عراق دچار سانحه شده بودند؛ افزود: در این مدت، ۳۱۰ نفر بیمار و ۳۴ نفر زائر فوت شده، از کشور عراق به قرارگاه‌های مرزی هلال احمر ایران تحویل داده شدند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور ادامه داد: در این بازه زمانی، ۱۰۱مورد عملیات امداد و نجات ترافیکی به ثبت رسید که ۳۴ نفر در این حوادث آسیب دیدند. از این تعداد ۲۴ نفر مصدوم و ۱۰ نفر کشته شدند.

محمودی با اشاره به آمار افرادی که به صورت سرپایی درمان شدند؛ گفت: ۹ هزار و ۴۱۴ نفر از زائران اربعین حسینی در محل توسط نیرو های امدادی جمعیت هلال احمر در محل درمان سرپایی شدند.

وی افزود: در این میان، ۱۰ هزار و ۳۱۰ نفر از زائران نیز اسکان اضطراری داده شدند. همچنین  ۲۱ هزار و ۹۱۷نفر به قرارگاه‌های مرزی ما مراجعه کرده و از خدمات سلامت مانند تست فشار خون و قند خون استفاده کرده‌اند.

بانک‌ها ارز مازاد زائران اربعین را می‌خرند

با پایان اربعین و همزمان با بازگشت زائران به کشور، این امکان از طریق بانک مرکزی فراهم شد تا زائرانی که ارز اربعین دریافت کرده بودند، مازاد ارز دریافتی خود را به همان بانکی که ارز را خریداری کرده بودند به نرخ مرکز مبادله بفروشند.

بنابراین از امروز (5 تا ۲۱ شهریور) امکان عودت ارز اربعین فراهم شده و چنانچه زائران اربعین پس از بازگشت بخشی از ارزشان باقی مانده باشد میتوانند به همان بانکی که ارز را تهیه کرده‌اند مراجعه کنند وبه نرخ روز مرکز مبادله ارز و طلای ایران ارزشان را به فروش برسانند.

قیمت ۱۰۰ دینار عراق امروز هم (مانند ایام تعیین شده برای فروش ارز اربعین) در مرکز مبادله ۳۶،۷۱۴ ریال است.

فروش ارز اربعین از ۷ مرداد ماه آغاز شده بود و تا روز شنبه ۳ شهریور، زائران اربعین می‌توانستند بعد از ثبت‌نام در سامانه سماح، ۲۰۰ هزار دینار  ارز اربعین به‌نرخ مرکز مبادله از ۷ بانک عامل دریافت کنند.

از ابتدای فروش ارز اربعین تا روز شنبه هفته جاری، بیش از ۱ میلیون ۶۵۰ هزار نفر ارز خودشان را از طریق شبکه‌ی بانکی تهیه کرده‌اند. این در حالی است که در سال گذشته حدودا یک میلیون نفر توانستند ارز خودشان را از طریق شبکه‌ی بانکی تهیه کنند.

اطلاعات دریافتی از بانک‌های عامل نشان می‌دهد که باوجود سقف ۲۰۰ هزار دیناری  برای ارز اربعین، اکثر زائران نهایتا ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دینار از بانک‌ها خریداری کرده‌اند. تا کنون ۲۹۰ میلیارد دینار ارز اربعین از طریق ۷ بانک عامل به فروش رسیده است.

مصرف بنزین به ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسید

جعفر سالاری‌نسب مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره با افزایش مصرف بنزین در روز شنبه، گفت: مصرف بنزین در روز شنبه به ۱۴۰ میلیون لیتر رسید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه میزان فرآورده نفتی مورد نیاز در مرزها برای بازگشت زائران تأمین شده است، اظهار کرد: فرآورده مورد نیاز در مرزها در حال تأمین است و مشکلی در سوخت رسانی به این مناطق وجود ندارد کارت‌های آزاد برای اتوبوس‌های عبوری برای مرزهای باشماق و ریمدان در نظر گرفته شده است.

به گفته سالاری‌نسب، برای رفاه حال زائران کارت‌های اضطراری در جایگاه‌های سوخت افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین سوخت مورد نیاز موکب‌های اربعین حسینی هماهنگی‌های لازم انجام شده است، تصریح کرد: علاوه بر آن ۲۰ جایگاه سیار عرضه سوخت در پایانه‌های مرزی مهران، چذابه و شلمچه و ۱۷ دستگاه سوخت‌رسان سیار عرضه بنزین در مرزهای استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و کردستان مستقر شده است.

بنا به گزارش مهر، سالاری‌نسب با اشاره به اینکه سوخت بنزین و گازوئیل برای ایام اربعین تأمین شده است، گفت: تأمین بنزین و گازوئیل مورد نیاز مناطق مرزی ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تعطیلات هفته آینده پیش بینی می‌کنید مصرف بنزین روند صعودی داشته باشد، گفت: اکنون در زمان پیک مصرف قرار داریم و به نظر نمی‌رسد مصرف بنزین از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز فراتر رود.