به گزارش اکوایران، ژنرال اسحاق بن اسرائیل نقش کلیدی در حمله اسرائیل به رآکتور هسته ای عراق در دهه 1980 ایفا کرد و بعداً به عنوان رئیس اطلاعات نیروی هوایی اسرائیل خدمت کرد و اکنون رئیس آژانس فضایی اسرائیل است.

این هفته او به گروه همصدای در حال رشدی پیوست که از تشکیلات امنیتی اسرائیل سربرآورده و دشمنی وسواس گونه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر با توافق هسته ای ایران امنیت اسرائیل را با تهدید بیشتری مواجه کرده است.

تلاش علیه برجام «بدترین اشتباه استراتژیک تاریخ اسرائیل» بود

بن اسرائیل در مصاحبه ای که در بلومبرگ منتشر شد، به خبرنگار زیو چافتس گفت: «تلاش های نتانیاهو برای متقاعد کردن دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته ای بدترین اشتباه استراتژیک در تاریخ اسرائیل بوده است». 

وی افزود: «ما باید به منفی بودن پایان دهیم و ایالات متحده را تشویق کنیم تا توافقی را با تمرکز بر مناقشه اصلی منعقد کند».

بن اسرائیل این تصور واهی را که حمله نظامی ادعایی، به برنامه هسته‌ای ایران پایان می‌دهد و رهبران آن را از ساختن توسعه برنامه هسته‌ای منصرف می‌کند، رد کرد.

او ادعا کرد: «تمام فناوری مورد نیاز اکنون در دست ایران است. واقعیت این است که اسرائیل دیگر نمی تواند پروژه هسته ای ایران را نابود کند». بن اسرائیل افزود که «اگر اسرائیل حتی بتواند تأسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند، آنها می‌توانند ظرف یک یا دو سال آن را بازسازی کنند».

ژنرال سابق اسرائیلی همچنین از این ایده که توسط بسیاری از مخالفان برجام مطرح شده بود، انتقاد کرد که مذاکرات با ایران باید شامل مجموعه ای از موضوعات خارج از پرونده هسته ای -مانند موضوع موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران- باشد، و گفت «این [یک] اشتباه دیگر است که همه چیز را پیچیده کنیم».

بن اسرائیل گفت که او شخصا به نفتالی بنت، نخست وزیر کنونی اسرائیل توصیه کرده است «به مخالفت اسرائیل با بازگشت آمریکا به برجام پایان دهد».

تلاش علیه برجام «بدترین اشتباه استراتژیک تاریخ اسرائیل» بود

بن آرمبراستر تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در ریسپانسیبل استیت‌کرفت با اشاره به این سخنان اسحاق بن اسرائیل نوشت: با کم رنگ شدن دورنمای بازگشت به برجام، تشکیلات امنیتی در اسرائیل به طور فزاینده ای پر سر و صدا می شود.

درخواست‌های نهاد امنیتی اسرائیل برای احیای توافق هسته‌ای ایران در هفته‌های اخیر با از سرگیری مذاکرات در وین  افزایش یافته است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان نسبت به اینکه آیا ایالات متحده و شرکای بین‌المللی‌اش می‌توانند با ایرانی‌ها به توافق برسند، بدبین هستند.

وی در ادامه نوشت: دنی سینترینوویچ، که از سال 2013 تا 2016 ریاست بخش تحقیقات و تحلیل اطلاعات نظامی اسرائیل در ایران را بر عهده داشت، اخیراً موضع نتانیاهو ضد توافق با ایران را یک "شکست کامل" خوانده است.

تلاش علیه برجام «بدترین اشتباه استراتژیک تاریخ اسرائیل» بود

گادی آیزنکوت، رئیس ستاد نیروهای دفاعی اسرائیل پیشین گفت که خروج آمریکا و ایران از توافق «ضرر خالص برای اسرائیل بود».

همچنین موشه یعلون، وزیر دفاع سابق اسرائیل، با بن اسرائیل موافق است که خروج از برجام «اشتباهی استراتژیک» بود.

تلاش علیه برجام «بدترین اشتباه استراتژیک تاریخ اسرائیل» بود