برخی با مشاهده رفتار بازیگران ارزی در شب گذشته اعتقاد دارند که احتمال رشد دلار در ابتدای روز جاری وجود دارد. بررسی ها نشان می دهد که دیشب در بازار پشت خطی،  اسکناس آمریکایی به بالای محدوده 30 هزار و 400 تومانی رفت و فعالیت خاصی نیز از سوی فروشندگان بازار دیده نشد.به گفته فعالان، سه عامل مهم از رشد قیمت دلار حمایت می کنند و چنین مثلثی، اسکناس آمریکایی را تحریک می کند که به سوی سطوح بالاتر قدم بردارد.

پشت خطی-01

اولین عامل صعودی دلار

از دید برخی معامله گران حواله درهم با قدرت از محدوده 8 هزار و 300 تومان عبور کرد و حتی وارد دامنه 8 هزار و 350 تومان شد. حضور درهم در چنین دامنه ای به معنای آن است که دلار در بازار داخلی می تواند تا محدوده 30 هزار و 600 تومان پیش روی کند. در صورتی که درهم به بالای محدوده 8 هزار و 400 برود، حتی احتمال صعود دلار به کانال 31 هزار تومانی وجود خواهد داشت.

به  این ترتیب می توان گفت که اولین عاملی که انتظارات صعودی را در بازار ارز تقویت کرده است،‌ افزایش معنادار نرخ حواله درهم بوده است. برگشت درهم به زیر محدوده 8 هزار و 200 تومان جهت انتظارات را تغییر می دهد. بنابراین بازار ساز می تواند با تحرک در نیما یا افزایش عرضه حواله درهم یکی از عوامل نوسان ساز در بازار را تعدیل کند.

افزایش ارزش دلار در هرات

صحبت های فعالان نشان دهنده آن است که شب گذشته، ارزش دلار در شهر هرات بالاتر رفت. زمانی که ارزش دلار در این شهر افزایش پیدا می کند، انتظارات صعودی در بازار داخلی تقویت می شود. جدا از این ماندن دلار بالای مرز 30 هزار تومانی سومین عاملی است که تصورات افزایشی معامله گران را تقویت کرده است.

ترمز قیمت دلار در بازار

به طور معمول نوسان گیران تلاش دارند با کف و سقف سازی در بازار ارز سودگیری کنند.با وجود چنین انتظارات افزایشی، برخی فعالان اعتقاد دارند که روز دوشنبه سودگیری در بازار زیاد می شود و قیمت به سوی ابتدای مرز 30 هزارتومانی حرکت خواهد کرد. در واقع برخی معامله انتظار دارند قیمت دلار به سقف نزدیک شده باشد.