تحقیقات فراوان درباره عوامل گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوای انجام شده و دولت آینده آمریکا قصد دارد برنامه های بزرگ برای مقابله با تغییرات آب و هوایی اجرا کند. اما واقعیت هایی درباره خودروهای الکتریکی وجود دارد که باید به آنها توجه شود.

 

خودروهای برقی، خودروهای بدون انتشار گازهای مضر

باراک اوباما، لئوناردو دی کاپریو و بسیاری دیگر معتقدند پاسخ این سوال مثبت است. اینگونه استدلال می شود که خودروهای معمولی با بنزین که یک سوخت فسیلی است و دی اکسید کربن تولید می کند کار می‌کنند اما خودروهای الکتریکی با برق کار می کنند. آنها هیچ بنزینی نمی‌سوزانند و در نتیجه دی اکسید کربن تولید نمی شود. در واقع اغلب اوقات خودروهای برقی، خودروهای بدون انتشار گازهای مضر توصیف می شود.

آیا خودروهای برقی واقعا به محیط زیست کمک می کنند؟

اجازه دهید دقیق تر به موضوع نگاه کنیم. موضوع نخست، انرژی لازم برای تولید خودروهای برقی است. بیش از یک سوم گاز دی اکسید کربنی که یک خودرو الکتریکی در طول عمر خود تولید می کند از تامین انرژی لازم برای تولید این خودرو به ویژه باتری های آن، نشأت می گیرد. برای مثال، استخراج لیتیوم یک فرآیند پاک نیست. وقتی یک خودرو الکتریکی از کارخانه بیرون می آید از پیش ۲۵ هزار پوند گاز دی اکسید کربن در مراحل تولید آن وارد جو زمین شده است. میزان گاز دی اکسید کربنی که طی ساخت یک خودروی متعارف تولید می شود تنها ۱۶ هزار پوند است. البته این پایان تولید گاز دی اکسید کربن نیست. با آنکه خودروهای الکتریکی از بنزین استفاده نمی‌کنند اما با برق کار می کنند و در آمریکا، برق عمدتا از یک سوخت فسیلی دیگر یعنی زغالسنگ تولید می شود. همانطور که وینود کاسلا، سرمایه گذاری خطرپذیر در زمینه انرژی های پاک همواره گفته است، "خودروهای الکتریکی، خودروهای زغال‌سنگ سوز هستند." پرطرفدارترین خودروی الکتریکی یعنی نیسان لیف، در دوره کار خود ۳۱ تن گاز دی اکسید کربن تولید می کند. این میزان گاز، طی ساخت خودرو، مصرف برق، ترکیب متوسط سوخت در آمریکا و در نهایت در فرایند از رده خارج کردن آن تولید می شود. میزان تولید گاز دی اکسید کربن یک مرسدس بنز سی دی آی در کل مسیر تولید، مصرف سوخت و از رده خارج شدن تنها سه تن بیشتر است. نتایج برای خودرو تسلا که برترین خودرو الکتریکی است مشابه همین است. این خودرو ۴۴ تن گاز دی اکسید کربن تولید می‌کند که تنها ۵ تن کمتر از رقم مربوط به خودروی مشابه یعنی آئودی ای ۷ کواترو است. بنابراین در کل مسیر تولید تا از رده خارج شدن یک خودروی الکتریکی، تنها ۳ تا ۵ تن دی اکسید کربن کمتر تولید می شود. در اروپا برای کاستن هر یک تن تولید گاز دی اکسید کربن، ۷ دلار هزینه می‌شود بنابراین کل سود زیست محیطی یک خودروی الکتریکی حدود ۳۵ دلار است. البته در آمریکا دولت به خریداران خودرو برقی تا ۷۵۰۰ دلار یارانه می دهد. پرداخت ۷۵۰۰ دلار برای چیزی که در قبال آن ۳۵ دلار به دست می‌آید معامله بسیار بدی است. و تازه باید میلیاردها دلار پرداخت های دولتی و ایالتی، وام ها و مشوق های مالیاتی را که شامل حال تولیدکنندگان باتری و خودرو الکتریکی می شود در نظر گرفت.

 

خودروهای الکتریکی، خودروهای زغال‌سنگ سوز هستند

فرض بر این است که یک فایده مهم دیگر خودروهای الکتریکی، کاهش آلودگی است اما جمله کاسلا را به یاد داشته باشید. او می گوید: "خودروهای الکتریکی، خودروهای زغال‌سنگ سوز هستند." طرفداران این خودروها ممکن است بگویند درست است که منبع اصلی انرژی خودروهای الکتریکی، زغالسنگ است اما خودروهای معمولی در شهرها آلودگی تولید می کنند درحالیکه محل تولید گاز دی اکسید کربن برای تولید انرژی از زغال سنگ، دور از شهرهاست. با این حال، تحقیقات انجام شده نشان می دهد با آنکه خودروهای بنزینی در مرکز شهرها هوا را آلوده می کنند میزان آلودگی حاصل از سوختن زغال سنگ بسیار بیشتر است. محققان می گویند اگر سال جاری میلادی تعداد خودروهای بنزینی در آمریکا ۱۰ درصد بیشتر باشد هر سال ۸۷۰ نفر بیشتر، در اثر آلودگی هوا می میرند. اگر تعداد خودروهای الکتریکی ۱۰ درصد بیشتر باشد، ۱۶۱۷ نفر بیشتر در هر سال در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند یعنی دو برابر. البته منابع تجدیدپذیر انرژی نظیر خورشید و باد نیز انرژی لازم برای خودروهای الکتریکی را تامین می کنند بدون آن که دی اکسید کربن تولید شود.

 

آیا افزایش تولید برق از این منابع تجدیدپذیر باعث پاک تر شدن این خودرو خا در آینده میشود؟

متاسفانه این تنها یک آرزوست. آمریکا ۱۴ درصد برق مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند. طبق تخمین ها، طی ۲۰ ساله آینده این رقم تنها ۳ درصد افزایش می‌یابد و به ۱۷ درصد می‌رسد. از سوی دیگر سوخت های فسیلی که ۶۵ درصد برق آمریکا را تامین می‌کنند سال ۲۰۴۰ نیز ۶۴ درصد برق این کشور را تامین خواهند کرد. با آنکه ممکن است صاحبان خودروهای برقی تصور کنند زیانی به محیط زیست نمی زنند، واقعیت این است که استفاده از این خودروها، تقریبا هیچ تأثیری در کاهش تولید گازهای گلخانه ای ندارد، هزینه‌هایی را به مالیات دهندگان تحمیل می کند و، با کمال تعجب، این خودروها بیشتر از خودروهای بنزینی آلودگی تولید می‌کنند.