به گزارش اکو ایران، مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود به بررسی متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور پرداخته است. این گزارش درصد تغییر متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب دی ماه سال 1400  نسبت به ماه مشابه سال قبل را بررسی کرده است.

 با توجه به تورم نقطه ای 35.8  درصدی دی ماه 1400،  از 53 قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، تعداد 31 قلم درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه ای مناطق شهری کشور داشته اند. بصورت نقطه به نقطه در دی ماه سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته فقط یک قلم کالای موز تغییر متوسط قیمت کاهشی داشته است و قیمت متوسط آن در مدت زمان مورد بررسی 7.9 درصد کاهش داشته است.

اما در بخش تورم ماهانه فلفل دلمه ای، هویج فرنگی، گوجه فرنگی، پرتقال، مرغ ماشینی، روغن مایع، روغن نباتی جامد و ماکارونی در دی ماه 1400 نسبت به ماه قبل، متوسط قیمت آن ها کاهشی بوده است و مابقی کالا های منتخب خانوار های شهری تغییر متوسط قیمت آن ها افزایشی بوده است.  

دقیق‌ترین تعریف برای مفهوم «متوسط» یعنی متوسط قیمت پرداخت شده برای محصولی با کیفیت ثابت. این مفهوم به محصولی با مشخصات دقیق و ثابت طی زمان با ترکیبی از وزن یا مقدار است.

هندوانه رکورد زد

تغییر متوسط قیمت هندوانه در دی ماه سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته بیش از 142 درصد رشد را ثبت کرده است که بیشترین رشد نقطه ای در میان اقلام خوراکی منتخب خانوار های شهری است.

علاوه بر اینکه هندوانه بصورت نقطه ای بیشترین رشد را دارا بوده، بصورت ماهانه نیز در دی ماه 1400 نسبت به ماه قبل 12.2 درصد رشد داشته است که بیشترین درصد رشد ماهانه در میان اقلام خوراکی منتخب مناطق شهری بوده است.

photo_2022-01-31_17-41-10

فلفل دلمه‌ای رکورد دار کاهش قیمت

فلفل دلمه‌ای در دی ماه 1400 نسبت به ماه قبل با 16.2 درصد کاهش قیمت متوسط، بیشترین کاهش را در میان اقلام مختلف مورد بررسی به خود اختصاص داده است.

بصورت نقطه به نقطه در دی ماه 1400، موز با کاهش 7.9 درصدی در میان اقلام منتخب خوراکی مناطق شهری رکورددار کاهش قیمت متوسط بوده است.

photo_2022-01-31_17-41-15

کاهش قیمت فلفل دلمه‌ای بصورت ماهانه در دی ماه امسال به دلیل برگشت داده شدن این محصول کشاورزی صادراتی کشور از مبانی گمرکی بوده است. برگشت داده شدن این محصول به دلیل استفاده از سموم کشاورزی نامناسب باعث افزایش عرضه‌ی آن در بازار مصرفی کشور شده که به تبع قیمت آن نیز کاهش یافته است. افزایش قیمت هندوانه نیز به دلیل خرید این محصول در شب یلدا و افزایش تقاضا از سوی مصرف کنندگان این محصول بوده است.