به گزارش اکوایران، بارکیندو در اوایل دهه 80 میلادی در نیجریه زندگی حرفه‌ای خود را در عرصه نفت آغاز کرد. او نخستین بار در سال 2006 به عنوان دبیرکل اوپک انتخاب شد و پس از آن، 10 سال بعد در شرایطی که بسیاری از افراد و کارشناسان معتقد بودند اوپک نقش تعیین‌کننده خود را در بازار نفت از دست داده، دوباره سکان اوپک را بر عهده گرفت.

طی این سال‌ها تا کمی پیش از جنگ روسیه و اوکراین، روزگار نفت با قیمت‌های پایین و زیر 100 دلار در ازای هر بشکه سپری می‌شد. در این شرایط، تولیدکنندگان بزرگ نفت در اوپک تلاش می‌کردند همچنان در بازار نفت حرفی برای گفتن داشته باشند. همکاری اوپک با تولیدکنندگان غیر اوپکیِ نفت، ابتکاری بود که دبیرکل اوپک در کنار سایر اعضای این سازمان به خرج داد.

روز سه‌شنبه، بارکیندو ساعاتی پیش از مرگش در یک سخنرانی گفته بود دو دوره خدمت در اوپک، افتخار زندگی‌اش است؛ به‌ویژه دوره دوم که با چالش‌های بسیاری در تاریخ معاصر نفت همراه بود.

ابتکارات او در دوران پرآشوب نفت به قدری بود که اعضای صنعت نفت و گاز، او را از بزرگان و پیشکسوتان این صنعت می‌دانستند. بارکیندو بیش از چهار دهه در این صنعت کار کرده بود و فعالیت در شرکت‌های بزرگ نفتی نیجریه را در کارنامه‌اش داشت. در دوره دوم دبیرکلی او در اوپک یعنی از سال 2016 به بعد، بازار نفت با اتفاقات و رویدادهای بسیاری مواجه شد، از جمله همه‌گیری کرونا و همچنین شکل‌گیری اوپک‌پلاس (+OPEC) که اتحاد اعضای اوپک با روسیه و سایر تولیدکنندگان نفتیِ غیر اوپکی را ایجاد کرد.

هرچند در دوران دبیرکلی بارکیندو در اوپک، دو عضو مهم اوپک یعنی قطر و اکوادور از این سازمان خارج شدند اما همچنان، او را به عنوان یکی از مهم‌ترین دبیرکل‌های اوپک می‌شناسند که به ایجاد اتحاد در میان اعضا کمک می‌کرد. او تلاش می‌کرد با هدف ثبات در بازار نفت، تولیدکنندگان را به شکلی متحد در کنار هم حفظ کند.

بی‌دلیل نیست که دیامانتینو آزودو، وزیر نفت آنگولا گفته بارکیندو همیشه به دنبال ایجاد اجماع در جهت منافع سازمان بوده‌است. قرار بود بارکیندو در پایان این ماه، پس از اتمام دومین دوره دبیرکلی سازمان اوپک در یک موسسه تحقیقاتی در حوزه انرژی در آمریکا مشغول به کار شود.

اما حالا تراژدی از دست رفتن او، اهالی دنیای انرژی، به‌ویژه نفت را در شوک فرو برده‌است. اعضای سازمان اوپک، فردی باتجربه را در دنیای نفت از دست دادند، فردی که سکان‌دار کشتی اوپک در روزهای متلاطم و پرآشوب بازار نفت و افزایش تورم جهانی بود.