به گزارش اکوایران، چالش انرژی در تابستانی که گذشت بسیاری از واحدهای صنعتی به ویژه تولیدکنندگان فولاد را با مشکل همراه کرد. چالش کمبود برق در کنار کمبود گاز در زمستان نگرانی فولادی ها برای سال جاری و تحقق برنامه های تولیدی را افزایش داد.

قطع برق در تابستان توانست با تولید ۳۰ میلیون تن فولاد به جای ۴۰ میلیون تن ۶/۵ میلیارد دلار تولید را از دست بدهد، رقمی که تاثیر بسیاری بر اقتصاد کشور دارد. این در حالی است که تولید کنندگان فولاد کمبود تولید در زمستان به دلیل قطع گاز را در تابستان جبران می کردند اما آن طور که پیداست برای تحقق برنامه های ۱۴۰۰ در حوزه تولید، فولادسازان با فشار بسیاری مواجه هستند.

با این حال ایجاد کنسرسیوم هایی با حضور فولادی ها برای تامین برق می تواند در حل این بحران موثر باشد اما نیازمند همراهی وزارت نیرو خواهد بود. در همین راستا وزارت صمت و نیرو تفاهم نامه ای را برای پیرامون ساخت ۱۰ هزار مگاوات واحد نیروگاهی منعقد کردند. تفاهم نامه ای که نشان می دهد، برق چالشی جدی برای صنایع کشور خواهد بود.

اما در آن سوی ماجرا با آغاز فصل زمستان و در راستای هشدارها درباره کمبود گاز، نگرانی های دیگری به جهت تامین انرژی ایجاد شده است، با این تفاوت که مشکل گاز با سرمایه گذاری فولادی ها قابل حل نبوده و باید با همت وزارت نفت بر طرف شود.

در خدمت آقای شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران هستیم تا به بررسی بیشتر بحران انرژی در صنعت فولاد بپردازیم:

کمبود برق تا چه اندازه به فولادی ها آسیب وارد کرد و این آسیب تا چه اندازه با بحران گاز در زمستان تشدید می شود؟

مهمترین راهکاری که وزارت صمت باید برای حل این بحران در نظر بگیرد چیست؟

نقش فولادی ها در حل این بحران چه خواهد بود؟

باتوجه به مشکلات موجود در حوزه انرژی، چشم اندازه ۱۴۰۴ را چطور ارزیابی می کنید؟