اتاق با صحبت‌های هادی موسوی فعال حوزه انرژی شروع شد. او روی تاریخچه‌ی کرسنت دست گذاشت و گفت: «مراوده با کرسنت به دوران شاه برمی‌گردد. میدان مبارک تا سال 88 در اختیار کنسرسیوم کرسنت بود. مذاکرات کرسنت هم بر خلاف تصورات در دولت رفسنجانی شروع شد. حمید جعفر از شیعیان عراق بود و دنبال شکست انحصار ابوظبی در تامین انرژی بود.»

وظیفه برهم زدن کرسنت

او ادامه داد: «طبق اسناد ویکی‌لیکس شرکت المبارک موظف می‌شود که این قرارداد را به هم بزند. در کرسنت قوانین حاکم بر ایران و حتی قوانین مجلس می‌تواند قرارداد را زیر سوال ببرد و می‌توانستند قرارداد را از طریق همین ابزار زیر سوال ببرند.»

موسوی به مسئله ادعای در ارتشا در این قرارداد پرداخته و عنوان کرد در قراردادهای بین‌المللی قابل اثبات نیست. او در این زمینه به صحبت‌های  عباس‌علی کدخدایی زمانی سخنگوی پیشین شورای نگهبان استناد کرد که زمانی  گفته است در کرسنت از اول راه اشتباهی رفتیم. موسوی ادامه داد: «حتی ارتشا هم نافی مسئولیت ما نیست. وکلای کرسنت به انتصاب زنگنه استناد کردند اما جلسات استماع تیر ماه 92 قبل از روی کار آمدن آن‌ها تمام شده بود. هیات مدیره شرکت ملی نفت مصوبه‌ای داد و لایحه وکلای کرسنت بلااثر شد. در سال 2016 دادگاهی در بریتانیا موضوع را برسی کرده و بر اساس مدارک هیچ گونه ارتشایی از مهدی هاشمی اثبات نشده است.»

بعد از او نوبت به چهره‌ای نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد رسید. عبدالرضا داوری صحبت خود را با توصیف کرسنت به عنوان یکی از «بهترین قراردادهای نفتی و گازی« آغاز کرد. او به از سرگیری دور دوم مذاکرات با طرف اماراتی در دولت نهم اشاره کرد و عنوان کرد: «علی کردان می‌خواست اوضاع کرسنت را بهتر کند و توافقاتی صورت داد. اما در ادامه در این زمینه به او حمله شد»

جلیلی نفر اصلی

رضا خاتمی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت نیز صحبت‌های کوتاهی در مورد کرسنت مطرح کرد و عنوان کرد باید دانست که طرف مقابل این پرونده سعید جلیلی است. او از حسین کاظم‌پور اردبیلی یاد کرده و گفت که او در این ماجرا بسیار اذیت شد و هیچ صحبتی هم نکرد. خاتمی پیشنهاد کرد حکم دادگاهی که مدعی می‌شوند در خصوص فساد برگزار شده منتشر شود.

بعد از داوری یک حقوق‌دان بین‌المللی شروع به صحبت کرد. مهرداد پشنگ‌پور تمرکز صحبتش را در بیانیه محمدرضا رحیمی رئیس اسبق دیوان محاسبات گذاشت و این بیانیه را از نظر حقوقی بسیار ضعیف توصیف کرد. رحیمی در این بیانیه کرسنت را ارزان‌ترین قرارداد خوانده و گفته بود که علیه امضاکنندگان آن دادخواستی به اندازه جریمه 21 میلیارد دلاری صادر می‌کنیم.

این  وکیل در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد که بخش عمده دفاعیات طرف اماراتی حرف‌های آقای زاکانی ورحیمی است. او در توصیف عملکرد طرف ایرانی در دادگاه گفت: «بسیار بد است که در دادگاه ایران هیچ ادله جدیدی نیاورده است. هیچ دفاعی وجود نداشته است.»

فواد صادقی فعال رسانه‌ای وارد صحبت شده و عنوان کرد: «بحث آلودگی مالی قبل از انعقاد قرارداد کرسنت طرح شد.» او ادعا کرد که موضوع مربوط به بیوت مراجع و جناح راست و بعد جناح چپ می‌شد. صادقی در ادامه عنوان کرد: «پول‌پاشی‌ها باعث شد آقای رحیمی روی پرونده بیاید. بین وزارت اطلاعات در مورد کرسنت دودستگی بود.» او با عنوان اینکه کرسنت به جنگ دلالی و واسطه‌گری تبدیل شد مدعی شد که در ادامه معاونت اقتصادی وزارت اطلاعهات با دلالانی که می‌خواستند قرارداد را خراب کنند مرتبط شد.

بعد از صادقی نوبت یک نفتی مدیر نفتی رسید. نصرالله زارعی که چند سالی مدیریت طرح توسعه میدان سلمان را در دست داشته عنوان کرد: «من خود عضو تیم مذاکره‌کننده برای کرسنت بودم. اغلب اعداد و تاریخ‌ها و اسامی که در مورد این پرونده گفته می‌شود درست نیست. این پرونده مصداق دخالت سیاست در امور اجرایی است. ما خط لوله تا سکوی مبارک را هم کشیدیم. کاش این قرارداد روال خودش را طی می‌کرد.» او عنوان کرد که به خاطر مصوبه شورای عالی امنیت ملی از بیان بسیاری از مسائل معذور است و به دیگران توصیه کرد در بیان ارقام و تاریخ و اسامی دقت کنند چون ممکن است در دادگاه به ضرر ایران تمام شود.

سهراب قشقایی نماینده مجلس ششم که زمانی مجری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی بوده است دیگر چهره نفتی بود که حاضر به صحبت شد. او گفت: «شکایت کرسنت در خصوص عدم‌النفع سرمایه‌گذاران بوده است. کرسنت از نظر حقوقی قرارداد کم ایرادی است.»

قشقایی به مقطع زمانی‌ای اشاره کرد که گویا ایران برای مانور در خصوص مصرف داخلی گاز میدان سلمان، تصمیم می‌گیرد از خطوط لوله پارس جنوبی برای انتقال آن استفاده کند. او عنوان کرد: «در آن زمان ما با چه بدبختی لوله برای فاز 17 و 18 فراهم کرده بودیم بعد یک مرتب برای مانور دادن گفتند گاز سلمان را بیاوریم. ما مخالفت کردیم مدیرعامل نفت و گاز پارس هم مخالفت کرد اما ضرر دیگری بر آن اضافه شد. ما گفتیم لوله‌های پارس جنوبی را مصرف نکنید با توجه به تحریم این نوع لوله دیگر تامین نمی‌شود.»