آرامکو، شرکت نفت دولتی عربستان سعودی قیمت‌های رسمی ماه ژانویه به مقصد آسیا  با قیمت 3.30 دلار نسبت به شاخص قیمت عمان/دبی تعیین کرد. این قیمت 0.60 دلار از ماه دسامبر بالاتر است. مرتضی بهروزی فر کارشناس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در تحلیل این اقدام به اکوایران می‌گوید که در مجموع به خاطر اینکه چشم‌انداز افزایش عرضه نفت خام در کوتاه مدت وجود ندارد، کشورهای عربی دست به افزایش قیمت زده‌اند. 

به گزارش اکوایران به نقل از رویترز، این شرکت قیمت نفت خام سبک خود به مقصد اروپای غربی را 1.30 دلار کمتر از شاخص برنت و به مقصد امریکا 2.15دلار بیش از شاخص خام ترش آرگوس تعیین کرد.

مرتضی بهروزی فر کارشناس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در تحلیل این اقدام از سوی آرامکو می‌گوید: «اگرچه بازار نفت بعد از انتشار گزارش سازمان جهانی بهداشت در مورد سویه‌ی جدید کرونا با افت روبرو شد اما به دلایل مختلفی خیلی بعید است که شرایط به آنچه که در سال 2019 بود برگردد.»

او در ادامه عنوان می‌کند: «کشورهای عضو اوپک پلاس نیز ظرفیت چندانی برای افزایش تولید ندارند و اقدام کشورهایی از جمله ایالات متحده برای آزاد کردن ذخایر استراتژیک نیز شمشیری دولبه است که سیگنال اضطراری بودن شرایط بازار را نیز می‌دهد.»

بهروزی فر عنوان می‌کند: اقدام آرامکو و دیگر تولیدکنندگان عربی در افزایش قیمت نفت خام از تحلیل آن‌ها نسبت به اینکه امکان افزایش عرضه در کوتاه مدت در بازار وجود ندارد ناشی می‌شود.

این کارشناس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در مجموع بر این باور است که با توجه به اینکه جامعه پزشکی برای مدت 2 سال با ویروس کرونا در تقلا بوده است چشم‌انداز تقاضا برای نفت خام چندان تهدید نشده است.