برخی نمایندگان ازجمله برخی اعضای هیئت رئیسه پارلمان، می گویند که این بار هم همانند ۲۱ مهر سال ۹۴ که برجام در صحن علنی به تصویب رسید، توافق احتمالی برای رفع تحریم ها نیز باید به تصویب نمایندگان مجلس برسد.

برخی دیگر از نمایندگان اما بر این باورند که چون «به تیم مذاکره کننده اختیار تام داده شده»، نیازی به تصویب توافقی که این تیم برایش مذاکره کرده اند، نیست.

مدافعان این رویکرد، حتی به استناد قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، بر نقش پارلمان پس از امضای توافق، یعنی نظارتی بر اجرای آن از سوی طرفین تاکید دارند و ترجیح می دهند بر تصویب این توافق در صحن مجلس اصرار نکنند.

البته اصل ۷۷ قانون اساسی صراحتا می‌گوید عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

بر این اساس به نظر می رسد اگر توافقی به امضا برسد ضرورت دارد که در صحن علنی به رای نمایندگان گذاشته شود مگر آنکه مذاکره کنندگان، در نهایت به احیای برجام با انتشار یک بیانیه رضایت دهند.

دولت در چالش افزایش حقوق گیر کرد؛

دولت که همین روزها باید افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را علیرغم میلش اجرایی کند، وعده ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان لشگری و کشوری را نیز داده است؛ وعده ای که به گفته مسعود میرکاظمی، ماموریتی از سوی ابراهیم رئیسی است.

این در حالی است که بر اساس اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه، به نظر می رسد دولت هنوز منابع مالی برای عملیاتی کردن این برنامه پیش بینی نکرده است.