جزئیات نفتی بودجه ۱۴۰۰

 امروز حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و بودجه سازمان برنامه و بودجه جزئیات جدیدی از بودجه سال ۱۴۰۰ارائه کرد، مثلا گفت که بودجه ریزی برای سال آینده بر اساس فروش روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت آن هم به قیمت بشکه ای ۴۰ دلار انجام شده. این در حالیست که دولت در لایحه سال ۹۹، روی فروش یک میلیون بشکه نفت حساب کرده بود که در همان زمان، با انتقادات زیادی مواجه شده بود. حال در لایحه ۱۴۰۰، دولت انتظار خود رااز فروش نفت، به میزان ۳۵ درصد کاهش داده. 

پورمحمدی همچنین میزان افزایش حقوق کارکنان و بازنشسته ها را هم برای سال آینده ۲۵ درصد اعلام کرد. معاون سازمان برنامه و بودجه در صحن مجلس حاضر شد و اعلام کرد که دولت لایحه بودجه رو ۱۲ آذر به مجلس ارائه می کند در حالی که مجلس هنوز فرآیند اصلاح ساختار بودجه را تمام نکرده، پورمحمدی به این موضوع هم اشاره کرده و گفته دولت اگر بخواد به طرح نماینده ها تمکین کنه باید زمان ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس را عقب بیندازد که این به مصلحت دولت و مجلس نیست.

مخالفت قاطع با طرح پیش فروش نفت

فروش اوراق سلف نفت یکی دیگه از چالشهای مجلس و دولته که امروز مخالفت قاطع مرکز پژوهش های مجلس باهاش در گزارشی منتشر شد. مرکز پژوهش ها در این گزارش با تاکید بر اینکه انتشار اوراق پیش فروش نفت هیچ مزیتی نسبت به اوراق ریالی فعلی ندارد، بلکه آسیب های زیادی هم داره مثل بالا بردن آسیب پذیری کشور در مقابل تحریم نفتی، مرکز پژوهش های مجلس پیش بینی میکند در زمان سررسید اوراق، فشار عمومی برای ایجاد گشایش در فروش نفت افزایش پیدا کند و این حاکمیت را از تصمیم‌گیری مستقل در سیاست خارجی باز میدارد.

امکان خرید خرد بدون کارت بانکی

رئیس اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرده که سند کیف پول الکترونیکی تدوین شده و تا اسفند اجرا میشود، به گفته داوود محمدبیگی در این سند به فعالان این حوزه مهلت ۶ ماهه‌ای داده شده تا خود را با ضوابط و الزامات این سند سازگار کنن و برای پذیرش کیف پول سایر بازیگران آماده بشوند. اگر به حرف های محمدبیگی اتکا کنیم میتوان گفت که از سال بعد، بدون اطلاعات کارت بانکی و سختی هایی مثل رمز پویا، میتوان به سرعت خرید کرد، آن هم با اسکن کیوآر کد، البته فعلا این خریدها تا زیر ۲۰۰ هزار تومن ممکن خواهد بود.

تسهیلات کرونایی جدید

رییس کل بانک مرکزی از آمادگی نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به خانواده‌های یارانه بگیر فاقد حقوق ثابت خبر داده و گفته: این تسهیلات در صورت موافقت دولت و تقبل مابه‌التفاوت نرخ سود این تسهیلات، از محل تسهیلات کرونایی پرداخت خواهد شد. در همین راستا، مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی هم جزئیات اعطای تسهیلات کرونایی رو اعلام کرد و  گفت که ۲۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات یارانه‌ای و قرض الحسنه، در ایام کرونا به ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار اعطا شده

سجاد مهدی زاده گفته که کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها در ۶ ماهه نخست امسال, حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده که در مقایسه با ۶ ماهه نخست سال گذشته, رشد ۶۰ درصدی داشته.