وابستگی دولت به فروش اوراق

 وزیر اقتصاد از تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در ۷ ماه امسال خبرداده. دژپسند همچنین گفته دولت در ۷ ماه ابتدایی امسال ۱۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد از اوراق داشته. این عدد سهم بزرگی از کل منابع دولت داشته، باید بدانیم که کل منابع عمومی در بودجه معادل ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بوده که در ۷ ماه ابتدایی سال، در بهترین حالت ۳۳۰ هزار میلیارد تومان تامین شده. این یعنی یک سوم منابع دولت از محل فروش اوراق بوده. این در حالیست که گزارش های بانک مرکزی نشان دهنده عدم توفیق دولت در فروش اوراق در هفته های گذشته است و احتمالا دولت در فروش اوراق در ماه های بعدی سال به مشکل بخورد. میزان فروش اوراق در ۲ ماه ابتدایی پاییز، یک بیستم میزان فروشی بوده که دولت از خرداد تا شهریور فروخته بوده. 

افزایش صادرات ایران به اروپا

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، آمار تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا در ۹ ماهه ابتدایی ۲۰۲۰ رو منتشر کرده که بر اساس آن، از ژانویه تا سپتامبر، افزایش ۱۳ درصدی صادرات ایران به اتحادیه اروپا  و همچنین کاهش ۱۵ درصدی واردات از این منطقه گزارش شده. بیشترین ارزش صادرات کالایی ایران به اروپا به گروه کالایی موادغذایی و حیوانات زنده اختصاص دارد. در سوی مقابل، جدیدترین آمارهای منتشرشده از سوی گمرک چین نشان میدهد که حجم مبادلات ایران و چین در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی با افت ۳۸.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده. 

 

اوج گیری تورم در روستاها

 مرکز آمار ایران گزارش تحولات شاخص قیمت مصرف کننده برای آبان ۹۹ را منتشر کرد. نرخ تورم که در مهرماه به ۷ درصد رسیده بود با کمی تخفیف در آبان ماه به ۵.۲ درصد رسید. از نکات مهم این گزارش میتوان به تورم روستایی اشاره کرد که برخلاف مناطق شهری، روندی افزایشی را در ماه گذشته ثبت کرده. نرخ تورم روستاها از ۶.۹ مهرماه به ۷.۶ درصد افزایش پیدا کرده. نقش غالب تورم آبان ماه هم به گروه خوراکی و آشامیدنی و دخانیات  اختصاص پیدا کرده به طوری که قیمت خوراکی ها در آبان نسبت به مهر، به طور متوسط ۱۳ درصد گران شده. عددی که در دهه ۹۰ یک رکورد محسوب میشود.

افت ذخایر خارجی بانک مرکزی 

گزارش جدید بانک مرکزی نشان میدهد که دارایی های خارجی این بانک، در ۳ ماهه ابتدایی سال جاری، بیش از یک میلیارد دلار کاهش پیدا کرده. این در حالیست که در سال ۹۸، به دارایی های خارجی بانک مرکزی ایران، در حدود ۱.۳ میلیارد دلار افزوده شده بود. علاوه بر این، بدهی های خارجی کشور نیز در پایان بهار امسال به ۸.۷ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال گذشته روندی کاهشی داشته.