جنجال یک آگهی جعلی:

 دیروز تصویر تبلیغ یک تور استانبول در شبکه های اجتماعی منتشر شد، آگهی که با بقیه آگهای تورهای مسافرتی متفاوت بود چون وعده تزریق واکسن کرونا در کشور ترکیه را می داد، اینطور که در آگهی دیده می شد قیمت چنین سفری از ۱۲ میلیون تومان شروع می شد. این تصویر آغاز واکنش های تندی بود تا جایی که روابط عمومی وزارت بهداشت به ماجرا ورود کرد و گفت که چنین کاری امکان ندارد و این آگهی جعلی است، همزمان تلاش هایی هم برای جلوگیری از سوءاستفاده های بعدی کرد و گفت که تزریق واکسن در تمام کشورها بر اساس اوراق هویتی انجام می شود. تماس های اکوخبر با چندین تور مسافرتی هم نشون میده که چنین اقدامی جریان ندارد البته بعضی از آنها از تماس های مشتریان برای این موضوع خبر دادند اما تاکید کردند که این اتفاق شدنی نیست.

 

 

خبر خوب برای وارد کننده ها:

مسائل و مشکلات حوزه تجارت با نوسانات ارزی که از حدود سال ۹۷ آغاز شد و همچنان ادامه داره یکی از موضوعات مورد بحث بین فعالان اقتصادی و بانک مرکزی بوده و مرتب بسته های پیشنهادی بخش خصوصی با تلاش های کمیته ارزی اتاق ایران تهیه شد و در اختیار بانک مرکزی قرار می می گرفت. پیشنهاداتی از جمله امکان واردات در برابر صادرات، تک نرخی شدن قیمت ارز، افزایش مهلت رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان و تسهیل شرایط ایفای تعهدات. حالا بانک مرکزی در بخشنامه اخیرش به نحوه تأمین ارز واردات را اصلاح کرده و بر اساس این اصلاحات ۶ روش «واردات با ارز نیما»، «ارز حاصل از صادرات خود»، «ارز حاصل از صادرات غیر»، «تهاتر»، «منابع ارزی واردکننده» و «منابع ارزی دیگران» مجاز شده که این خبر خوبی برای وارد کننده ها محسوب میشود.

 

 

تکذیب استقراض از بانک مرکزی:

 سازمان برنامه و بودجه که در بحبوحه بررسی بودجه در مجلس و تحت انواع فشار منتقدان تحرکات رسانه ای خود را بیشتر کرده، امروز در واکنش به بعضی از انتقادها ادعا کرد که یکی از افتخارات دولت دوازدهم این است که هیچ استقراضی از بانک مرکزی نکرده و عدم تحقق‌های منابع از محل بازارهای مالی و فروش انواع اوراق مالی اسلامی بوده است. طبق این ادعا دولت حتی در هشت ماهه سال جاری کمتر از حد قانونی از تنخواه بانک مرکزی استفاده کرده. همچنین اعلام شده که برای لایحه بودجه سال ١۴٠٠ هم با انعطاف‌پذیری پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین منابع در صورت کاهش صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به ارقام پیش‌بینی‌شده صورت گرفته و هیچ ردپایی از استقراض از بانک مرکزی وجود ندارد. البته این تنها واکنش سازمان برنامه و بودجه به انتقادها نبوده،  از آنجایی که طی یکی دو روز گذشته عده ای نسبت به کم بودن بودجه مربوط به مسائل قرآنی انتقاد کرده بودند  مرکز اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بودجه قرآنی کشور منحصر به اعتبار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی نیست بلکه ٢٨۴ میلیارد تومن اعتبارات قرآنی در قالب اعتبارات دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های فرهنگ منظور شده است که نسبت به سال گذشته نزدیک به ٢۴ درصد رشد داشته.