داستان fatf  و سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت

توئیت دیروز علی مطهری درباره نقش اف ای تی اف در نرسیدن ایران به واکسن کرونا هنوز در حال جلب واکنش است.

 مطهری دیروز در توئیتر نوشت: به خاطر اینکه در لیست سیاه اف ای تی اف قرارداریم نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شده و حالا مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.

 امروز هم علی ربیعی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در این مورد گفت که بله ما قرار بود این پول رو از طریق اعتباراتمان در کره جنوبی دریافت کنیم اما به دلیل تحریم ها و قرار گرفتن در لیست سیاه اف ای تی اف موفق نشدیم این کار را انجام دهیم. ربیعی تاکید کرد که کم کم محدودیت های ناشی از تصویب نشدن لوایح  خودشان را نشان می دهند و دولت هم بارها نظرش را در این مورد اعلام کرده .

 

آیا مشکل اصلی انتقال پول به دلیل تحریم های آمریکا است ؟

 این حرف ها در حالی مطرح میشود که تا قبل از این با وجود اینکه مسئولان مختلف بارها به مشکلات ارزی ناشی از تحریم و تاثیر آن بر توان خرید واکسن از طرف ایران توضیح داده بودند پای اف ای تی اف به این ماجرا باز نشده بود مثلا همتی رئیس کل بانک مرکزی به عنوان مقامی که بیشترین مئولیت را در زمینه تامین ارز برای خرید واکسن دارد تا الان فقط در همه توضیحاتش تحریم های‌ آمریکا را مانع از خرید واکسن در ایران  اعلام کرده بود حتی بعضی ها مثل رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران می گویند که احتمالا ماجرا چیز دیگری است چون به هرحال ما با وجود همین شرایط طی یک سال گذشته واکسن آنفولانزا را وارد کردیم و چالش هایی که امروز به آن اشاره می کنند، می توانست واردات این دارو را هم دچار مشکل کند و  مسئله اصلی تصویب نشدن لوایح نیست و موضوع مشکلات انتقال پول به دلیل تحریم های آمریکا است.

حال دقیقا معلوم نیست که داغ شدن موضوع اف ای تی اف طی یکی دو هفته اخیر باعث شده که این حرف ها مطرح بشود یا واقعا رد پای حضور ایران در فهرست سیاه اف ای تی اف در ماجرای خرید واکسن از سوی کشورمان دیده می شود.