خبری که برای کسانی که در مورد اثربخشی واکسن کرونا تردید ایجاد می کنند، یک فرصت استثنایی محسوب می شود. اما دانشمندان و محققان پروژه فایزر، می گویند که این اتفاق اصلا آنها را غافلگیر نکرده چون می تواند دلایل متعددی داشته باشد. 

 

 

آیا اعتبار اثربخشی واکسن فایزر زیر سوال رفته؟

حتما در جریان هستید که واکسیناسیون برای مقابله با کرونا در تعداد زیادی از کشورها شروع شده و از همان اول هم کسانی که نتایج واکسیناسیون را رصد می کردند گزارش هایی کردند در مورد واکنش آلرژیک بعضی از کسانی که واکسن به آن ها تزریق شده بود. به همین دلیل هم در بعضی از کشور ها مثل انگلستان و آمریکا اعلام شده که افرادی که سابقه انواع آلرژی یا بیماری های مربوط به سیستم ایمنی بدن دارند فعلا واکسن را تزریق نکند تا ببینند چه میشود اما حالا دیلی میل خبری منتشر کرده که به نظر خیلی عجیب تر از یک واکنش آلرژیک ساده می رسد و می تواند اصل و اساس اثرگذاری واکسن را زیر سوال ببرد، اینکه یک پرستار آمریکایی هشت روز بعد از زدن واکسن فایزر کرونا گرفته.

 

چقدر احتمال دارد کسی که واکسن میزند مبتلا شود؟

موضوع از این قرار است که متیو دبیلو یکی از پرستارای شهر سن دیگو ۱۸ دسامبر واکسن زده بعد شب کریسمس احساس مریضی می کند و ۲۶ دسامبر از او آزمایش گرفته میشود و نتیجه آزمایش نشان میدهد که متیو به کرونا مبتلا شده. این خبر واکنش های شدیدی بین مردم داشته اما جامعه پزشکی موضوع را غیر منتظره ندانستند. مثلا دکتر کریستین رامرز عضو تیم تحقیقاتی واکسن کرونا در آمریکا گفته اگر با امار و اعداد کار کنید می بینید که  این دقیقاً همان چیزیست که انتظار داریم در صورت قرار گرفتن کسی در معرض ویروس و بیماری اتفاق بیفتد، ضمن اینکه ممکن است این پرستار قبل از دریافت واکسن کرونا گرفته باشه. از طرفی محققان خود فایرز هم میگویند که زمان مناسب برای اثربخشی واکسن بین دو هفته تا ۲۰ روزه و بدن برای مقاومت در برابر ویروس به این مدت زمان نیاز دارد برای همین به کسانی که واکسن را دریافت می کنند تاکید میشود که کماکان تا چند هفته به مراقبت ادامه بدهند.